LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] consumentenbond commercieel?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
herbertvernoon
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2013 08:41

consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door herbertvernoon »

Ik wil via dit forum reageren over ronselpraktijken bij de consumentenbond. Ik vind het vervelend om dit woord te gebruiken maar het is niet anders. Wij zijn talloze jaren lid geweest van de bond en hebben veel goede maar ook minder goede informatie verkregen. Zo ook een wasmachine van Indesit, het was de beste koop uit de test. Ik heb het apparaat gekocht en na een paar jaar begon de programmeerknop een eigen leven te leiden. Het draaide na het opstarten van de machine rond en rond. Ik heb contact opgenomen met de fabrikant en kreeg te horen dat ik alle kosten zelf moest betalen. Dan maar de consumentenbond gebeld en uiteraard wilden zij mij bijstaan om dmv een brief mijn recht te verkrijgen, maar dan moest ik wel weer lid worden. Ik voelde daar heel weinig voor, want als je jaren lid bent geweest dan heb je het wel gezien en voordat je het weet zit je automatisch er weer een jaar aan vast. Mevrouw wist wel een oplossing, ik kon voor 35 euro wel een jaar lid worden. Ik heb meteen bedongen dat het lidmaatschap na een jaar automatisch beëindigd zou worden en ik het schriftelijk vastgelegd wilde zien. Dat is ook gebeurd. Dit speelde zich af in augustus 2010. Wat schets mijn verbazing, in september 2011 krijg ik toch een acceptgiro. Ik was pissig, want ondanks dat het was vastgelegd in een brief kreeg ik toch nog een acceptgiro.
Ik heb er niet op gereageerd, ik had immers de brief waarin stond dat mijn abonnement na 1 jr beëindigd zou worden. Het kon toch niet zo zijn dat de bond andere bedrijven en instanties op de vingers tikt, en dan zelf haar zaken niet op orde heeft. Na enige maanden een acceptgiro van onze vrouwe Justitia.Ik heb in 2012 contact met hen opgenomen en de situatie uitgelegd. De bond gebeld, mijn ongenoegen uitgesproken en afgesproken de brief te overleggen waarin staat dat het lidmaatschap slechts één jaar geldig was.Ik heb de originele brief met frisse tegenzin opgestuurd, want de bewijslast lag bij mij terwijl ik zoiets had van, hoe kan het zo zijn dat een instelling als de consumentenbond zelf niet haar zaakjes op orde heeft. We zitten nu in 2013, u raadt het al, nog steeds niet opgelost. De brief is blijkbaar niet ontvangen vermoed ik (en suf maar ik heb toen geen kopie gemaakt!), want ik ben nog steeds niet van ze af. Het bedrag wat open staat is inmiddels 100 euro. Er zit waarschijnlijk niets anders op dan de rekening te betalen. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen, maar ik zelf ben hevig teleurgesteld in de consumentenbond.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Allereerst kan natuurlijk ook een consumentenbond wel eens fout maken. Daar zou ik dus niet zo zwaar aan tillen.
Waar ik wel zwaar aan til is het feit dat ze halstarrig vast blijven houden aan hun eigen gelijk. Bovendien heeft u nu genoegzaam kenbaar gemaakt geen lid meer te willen zijn, dus waarom ze rekeningen blijven sturen is mij een raadsel.
Telefonische afspraken zijn netzo goed binden als mondelinge. U hoeft dat niet eens middels brief te laten bevestigen, maar beter is het natuurlijk wel.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door Rim69 »

herbertvernoon schreef:Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen, maar ik zelf ben hevig teleurgesteld in de consumentenbond.
Hoeft niet hoor. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Fouten maak jij zelf ook. Je hebt er voor gekozen om niet te reageren op een rekening, omdat jij "in je recht stond". Hebben zij dan een glazen bol waarin zij dat moeten zien? Ze zitten fout. Dat verandert niet zomaar omdat jij niet betaalt. Vervolgens ga jij zelf door met blunderen. Niet aangetekend opgestuurd. Geen kopie gemaakt. Dan heb jij wat te klagen over een fout van de Consumentenbond? Die zullen ongetwijfeld ook heel teleurgesteld in jou zijn.

En nog wel een acceptgiro van vrouwe Justitia. Jij bevindt je werkelijk in een unieke situatie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Rim69 schreef:
herbertvernoon schreef:Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen, maar ik zelf ben hevig teleurgesteld in de consumentenbond.
Hoeft niet hoor. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Fouten maak jij zelf ook. Je hebt er voor gekozen om niet te reageren op een rekening, omdat jij "in je recht stond". Hebben zij dan een glazen bol waarin zij dat moeten zien? Ze zitten fout. Dat verandert niet zomaar omdat jij niet betaalt. Vervolgens ga jij zelf door met blunderen. Niet aangetekend opgestuurd. Geen kopie gemaakt. Dan heb jij wat te klagen over een fout van de Consumentenbond? Die zullen ongetwijfeld ook heel teleurgesteld in jou zijn.

En nog wel een acceptgiro van vrouwe Justitia. Jij bevindt je werkelijk in een unieke situatie.
Is natuurlijk stom van TS om een originele bevestigingsbrief op te sturen. Echter nergens in de wet staat dat je dit aangetekend moet doen. Ook staat er nergens in de wet dat je een onterechte rekening moet betwisten. In principe is het niet betalen van die betwiste rekening toegestaan. Natuurlijk is het wel netter dat even te melden of er over te bellen.
Sec genomen is TS dus niet fout maar stom bezig geweest en ligt de fout geheel bij de CB

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door 53o »

Is gewoon een commercieel bedrijf. In de tijd dat ze liepen te zeuren over het recht van de consument om een dienst op te kunnen zeggen via het zelfde kanaal als tijdens de aankoop deden zij dit zelf nog helemaal niet. Lid worden via internet, terwijl zij fouten maken waardoor ik hier geen gebruik van kan maken, en hierdoor niet via het internet op kan zeggen omdat m'n account toen nog steeds niet werkte en mail werd niet behandeld.

Jaren later, na verjaring, ook interim justitia op m'n dak.

Consumentenbond denkt alleen aan hun eigen salaris.

Geurt-J

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door Geurt-J »

53o schreef:Is gewoon een commercieel bedrijf. In de tijd dat ze liepen te zeuren over het recht van de consument om een dienst op te kunnen zeggen via het zelfde kanaal als tijdens de aankoop deden zij dit zelf nog helemaal niet. Lid worden via internet, terwijl zij fouten maken waardoor ik hier geen gebruik van kan maken, en hierdoor niet via het internet op kan zeggen omdat m'n account toen nog steeds niet werkte en mail werd niet behandeld.

Jaren later, na verjaring, ook interim justitia op m'n dak.

Consumentenbond denkt alleen aan hun eigen salaris.
Net zoals de VEH en al die andere organisaties :D

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Ze voeren de naam "ConsumentenBond", wat bij mij (en waarschijnlijk vele anderen) de marketing-associatie opwekt van een vakbond: Een club met ter zake kundige, inhoudelijk vakbekwame en eerlijke mensen die inhoudelijk strijden voor de belangen van "hun leden."

Echter is mijn persoonlijke ervaring dat dit clubje mensen ervoor kiest om zich te gedragen als een regelrechte parasiet die grof geld wil verdienen over de ruggen van gedupeerde consumenten.

Daarnaast staan in hun eigen publicaties regelmatig grove inhoudelijke leugens m.b.t. tot de zaken, producten waarover ze "schrijven" (knip en plak journalisten). Wanneer je ze daarmee confronteert op hun eigen forum, geven ze niet thuis.

Dit recht-toe-recht-aan commerciele bedrijf zou aangeklaagd moeten worden voor misleiding!

Kouwe Douche voor de Consumenten"Bond"!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door ruud_a »

ronaldv2 schreef:Ze voeren de naam "ConsumentenBond", wat bij mij (en waarschijnlijk vele anderen) de marketing-associatie opwekt van een vakbond: Een club met ter zake kundige, inhoudelijk vakbekwame en eerlijke mensen die inhoudelijk strijden voor de belangen van "hun leden."

Echter is mijn persoonlijke ervaring dat dit clubje mensen ervoor kiest om zich te gedragen als een regelrechte parasiet die grof geld wil verdienen over de ruggen van gedupeerde consumenten.

Daarnaast staan in hun eigen publicaties regelmatig grove inhoudelijke leugens m.b.t. tot de zaken, producten waarover ze "schrijven" (knip en plak journalisten). Wanneer je ze daarmee confronteert op hun eigen forum, geven ze niet thuis.

Dit recht-toe-recht-aan commerciele bedrijf zou aangeklaagd moeten worden voor misleiding!

Kouwe Douche voor de Consumenten"Bond"!

ook bij de vakbond kun je nog maar 1 maal per jaar opzeggen en niet meer per maand

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

ruud_a schreef:ook bij de vakbond kun je nog maar 1 maal per jaar opzeggen en niet meer per maand
Bij de "Consumentenbond" ook niet meer ;-) zelfs als je - per brief uitgebreid met voorbeelden onerbouwd aangeeft - dat je er totaal geen behoefte meer aan hebt. Dan toch proberen ze je toch nog 1 jaar contributie / lidmaatschap afhandig te maken! Woaw, wat een voorbeeld hoe - als bedrijf - je met consumenten om moet gaan.

"Lead by example" zeg ik hierbij tegen de gehele consumenten-belangen-behartigings-indu$trie
(want dat is het, business, geld slaan uit de consument-gerelateerde-ellende van anderen)

herbertvernoon
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2013 08:41

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door herbertvernoon »

Bonjour allemaal,

Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden en dat doe ik dan ook. De bond heeft gereageerd en haar excuses aangeboden. De rekening hoeft niet betaald te worden. Er dient ook gezegd te worden dat ze razendsnel actie hebben ondernomen om dit tot een goed eind te brengen. Ik had dit misschien anders moeten oppakken, maar ik had er zo de pest over in dat ik mijn kont tegen de krib gooide. Uiteraard heb ik hiervan geleerd, bedrijven kunnen ook fouten maken. Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de reacties en steun die ik heb mogen ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

Herbert

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

herbertvernoon schreef:Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden en dat doe ik dan ook. De bond heeft gereageerd en haar excuses aangeboden. De rekening hoeft niet betaald te worden.
Gefeliciteerd!
herbertvernoon schreef:Uiteraard heb ik hiervan geleerd, bedrijven kunnen ook fouten maken. Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de reacties en steun die ik heb mogen ontvangen.
"Bedrijven" zijn ook maar groepen hardwerkende mensen die hun best doen en daarbij ook fouten kunnen maken. Het gaat erom of bedrijven het zelf uberhaupt wel/niet willen! erkennen dat ze zelf ook fouten maken, en hoe bedrijven vervolgens er zelf aan mee willen werken om hun eigen troep opruimen, zonder dat klanten er de dupe van worden.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door 53o »

Leuk TS, maar de consumentenbond stuurt voor de rest gewoon de meest consumentonvriendelijke incassobureau's op haar klanten af.

Goed voor jou, ze hebben eindelijk internet door (in kon aanmelden maar niet opzeggen via internet meer dan 5 jaar geleden en kreeg daardoor Interim op mijn dak, hoe kan de consumentenbond zo'n incassopartner nemen?).

Ik ben blij voor jou, maar om de vraag van jouw topic te beantwoorden, ja, consumentenbond is gewoon een commercieel bedrijf en let alleen op eigen inkomsten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Consumentenbond test niet op levensduur, want dat is ze te duur. Daarom zit je nu in de s(h)it.

Het is natuurlijk ongelooflijk dat ze wasmachines etc niet op levensduur testen. Daarvoor met je bij onze oosterburen zijn met hun "Waschmaschinen-Dauerprüfung".

Van de Consumentenbond had deze Candy ongetwijfeld het predikaat "Voordelige Keus" gekregen:

Afbeelding

Zie verder http://www.test.de/Waschmaschinen-von-C ... 4104279-0/

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door e-chec »

Op de website van de Consumentenbond staat het volgende :

Onafhankelijkheid

Dat luistert nauw. De Consumentenbond bestaat dankzij het vertrouwen dat consumenten, maar ook bedrijven en overheden, hebben in de onafhankelijkheid van de Consumentenbond. Leden kunnen en mogen erop vertrouwen dat de adviezen, standpunten en onderzoeken op geen enkele manier worden beïnvloed door inkomsten die de Consumentenbond hiervoor ontvangt.

Voor de Consumentenbond zelf is het cruciaal dat zelfs maar de schijn van belangenverstrengeling wordt voorkomen. De Consumentenbond accepteert geen inkomsten die de onafhankelijkheid in gevaar brengen. En de Consumentenbond is altijd volstrekt transparant en open over de inkomsten.


Deze informatie verbaast mij. De Consumentenbond is opgericht in 1953. De eerste 20 tot 30 jaar was de bond echt een verdediger van de belangen van de consument. Daarna is er langzaam een verandering ingeslopen. Zich aanpassend aan de ontwikkelingen van de tijd is de Consumentenbond steeds meer op zichzelf gericht geraakt en commercieel geworden.

Karakteristiek voor de kilte, die in de loop der jaren bij de burger richting Consumentenbond is ontstaan, is de Vlucht Claim Service. Ik heb als lid begin 2012 contact opgenomen over een vertraagde vlucht. Mijn contactpersoon bij de bond kon mij daarbij tot haar spijt niet helpen. Enkele weken later vond ik op de website van de Consumentenbond de Vlucht Claim Service. Daar had mijn contactpersoon mij niets over gezegd. Na het invullen van vier of vijf webformulieren kwam de hoeraroep. Mijn claim was in orde en ik kon mij melden bij EUClaim, één van de Nederlandse organisaties, die de claim voor je regelt. Tegen betaling van 25% van het te claimen bedrag.

Gaat dat zonder doorbetaling aan de Consumentenbond? Ik kan mij dat niet voorstellen. De Consumentenbond is dus gebonden aan één van de claimorganisaties en is daarmee in mijn ogen haar onafhankelijkheid kwijt.

Deze week kreeg ik tot mijn verrassing – nog steeds als lid, uitsluitend internet – een gids over auto’s. Nu kan ik mij niet herinneren dat ik daar ooit interesse voor heb getoond. Een auto brengt mij van A naar B en dat is het. Ik heb geen belangstelling voor extra informatie, behalve misschien op het moment dat ik aan een nieuwe toe ben.

In een begeleidende brief staat dat de gids gratis is. Wel wordt gevraagd om een vrijwillige bijdrage en aan de brief zit een acceptgiro vast. Maar of ik die ga betalen? Vast niet.

De Consumentenbond van 1970 had die bijdrage wel gekregen, dat was een bond voor Consumenten. De bond van 2013 heeft nog wel dezelfde naam, maar is een commerciële organisatie. Behalve de naam op zich niets mis mee, maar een commerciële organisatie, die mij iets stuurt waarvoor ik geen belangstelling heb, die betaal ik niet.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door sadfly »

Van de consumentenbond verwacht ik alles. behalve kennis. zo een 15 jaar geleden gingen ze al aardig de boot in met zaken. Daarna gingen ze de boot in met het wegwerken van de centen, ze hadden moeten vechten voor behoud er van) Nee, ik zou niemand de consumentenbond aan raden. En die testen zijn echt een giller. Moet ooit in de bieb er maar weer enes 1 openslaan om te kijken wat voor onmzin ze tegenwoordig uit kramen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De boekjes die de Consumentenbond uitgeeft zouden eerder bij de komische boeken moeten staan. Dan zijn ze best wel vermakelijk. Een organisatie die schrijft dat je met een compactcameraatjes van 150 euro technisch betere foto's kan maken dan met een DSLR die 10x zo duur is toont aan dat ze meesters zijn qua humor.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: consumentenbond commercieel?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

GJvdZ schreef:De boekjes die de Consumentenbond uitgeeft zouden eerder bij de komische boeken moeten staan. Dan zijn ze best wel vermakelijk. Een organisatie die schrijft dat je met een compactcameraatjes van 150 euro technisch betere foto's kan maken dan met een DSLR die 10x zo duur is toont aan dat ze meesters zijn qua humor.
Ik denk dat ze gelijk hebben - qua doelgroep in elk geval.
De meeste mensen gebruiken hun camera - eender welk type - als point-and-click geval.
Dan is in die categorie een compactcamera net zo goed als die dure DSLR.

Voor mensen die iets meer aandacht aan foto`s maken besteden (of een beetje zoom willen) is een compactcamera natuurlijk min of meer zinloos.

Gesloten