LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dat dit zomaar kan

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bentzat

dat dit zomaar kan

Ongelezen bericht door bentzat »

hallo mensen op deze site,
ik heb met plezier jullie oplossingen gelezen mbt incasso buro's.
wij (mijn vrouw en ik) betalen ook aan een buro en willen jullie vragen om advies in deze.
ik weet haast niet waar ik moet beginnen met mijn vragen.
ik ben begonnen met mij in deze materie te verdiepen naar aanleiding van een uitzending van RADAR en ik val van de ene verbazing in de andere, te meer omdat ik onze incasso kosten ging analyseren.
het blijkt dat wij al jaren betalen en er nauwelijks iets van de hoofdsom af is.
ik zal proberen zo specifiek mogelijk vragen te stellen.
1. kennen jullie het incasso buro interpartes? en wat zijn jullie ervaringen met deze?
2. moet het incasso buro volledige inzage geven in het dossier wat zij van ons hebben?
3. moet het incasso buro hun kosten specificeren die zij bij mij in rekening brengen als ik daar om vraag?
4. Als na verloop van tijd blijkt , via een kantoorrechter, dat ik al jarenlang teveel betaald heb, kan ik dat geld dan terug vorderen. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
5. Nu even voor jullie even een reken sommetje, hopelijk kunnen jullie hier jullie licht op laten schijnen. ik krijg een acceptgiro in de bus met de volgende informatie: verschuldigd: 23.033,29 euro - buitengerechtelijke incassokosten inclusief BTW 233,13 euro.
proceskosten 0,00 euro
totaal 23.266,42 euro
in mindering voldaan:
door ons dan wel onze opdrachtgever
ontvangen: 8390,17 euro

de rente tot op heden bedraagt 6582,00 euro
6. Wat betekenen deze bedragen?

ik heb inmiddels contact met een advocaat, maar wil zelf zoveel mogelijk informatie, dus help ons AUB.

[/b]

Bor Komorovski

Re: dat dit zomaar kan

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

1. kennen jullie het incasso buro interpartes? en wat zijn jullie ervaringen met deze?
Nee, nooit van gehoord.
2. moet het incasso buro volledige inzage geven in het dossier wat zij van ons hebben?
Ik zou zeggen van wel, want de wet bescherming persoonsgegevens zal in beginsel van toepassing zijn dunkt me.
3. moet het incasso buro hun kosten specificeren die zij bij mij in rekening brengen als ik daar om vraag?
Ze moeten in ieder geval apart melden hoeveel rente en hoeveel kosten ze berekenen. In
4. Als na verloop van tijd blijkt , via een kantoorrechter, dat ik al jarenlang teveel betaald heb, kan ik dat geld dan terug vorderen. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
Dat lijkt me dat dat moet kunnen, ja.
5. Nu even voor jullie even een reken sommetje, hopelijk kunnen jullie hier jullie licht op laten schijnen. ik krijg een acceptgiro in de bus met de volgende informatie: verschuldigd: 23.033,29 euro - buitengerechtelijke incassokosten inclusief BTW 233,13 euro.
proceskosten 0,00 euro
totaal 23.266,42 euro
in mindering voldaan:
door ons dan wel onze opdrachtgever
ontvangen: 8390,17 euro
233 euro op een bedrag van 23000 lijkt me erg bescheiden, volgens rapport-Voorwerk II mag zelfs nog meer gevraagd worden. (952 euro incl. BTW). Maar als die betaalde 8390 euro eveneens als incassokosten geldt dan is het natuurlijk anders, dan is het veel te veel. Je zal daarom toch iets duidelijker moeten zijn. Wordt die 8,390 euro afgetrokken van de 23000? Of is 23000 het bedrag dat resteert na betaling van die 8,390, inclusief 233 euro incassokosten?
de rente tot op heden bedraagt 6582,00 euro
Is die 23,000 inclusief of exclusief rente? En hoe lang staat de vordering uit (je spreekt van ‘jaren’)? Als vorderingen lang uitstaan dan kan de rente inderdaad stevig aantikken. Maar ook voor rente zijn regels! Zo mag in principe niet meer dan de wettelijke rente worden berekend, tenzij contractueel anders is afgesproken. En de wettelijke rente is rond de 6% per jaar en wordt enkelvoudig berekend (dus GEEN rente op rente). Laat het even weten.

antoinetteb42

Ongelezen bericht door antoinetteb42 »

Beste Bentzat,

Ik herkende de naam, en via google heb ik even gekeken, het is een bestaand iets, ze doen voornamelijk zaken die afkomstig zijn van de Postbank en Ing en zijn gevestigd in Leeuwarden.
2 decennia terug ongeveer heeft een kennis van mij ook ellende met hun gehad, betaalde bedragen werden niet van het totaal afgeboekt en ze deden toendertijd de gehele vordering over naar een ander incassobedrijf,zodat degene eigenlijk niets betaald had ondanks beijzen etc.. veel ellende, een ander incasso buro ook eveneens in Leeuwarden gevestigd, heet Afi net zo n drama, was een van de eersten in Nederland met een zwarte lijst, als je daar prive en of zakelijk op stond , kreeg je nergens krediet.
En het bedrag wat u moet betalen is verschrikkelijk veel , een jaarsalaris voor een betere betaalde baan,veel de hoofsom is rond de 24000 , door u betaald ongeveer 9000 en de rente bedraagt 6500 dus er is nog niets afgelost, ondanks die 8900.
En het is ook nog niet betekend, dat gaat helemaal veel kosten er komt dan zomaar 1500 bij.
Neem alstublieft mijn raad aan , om alles goed na te berekenen, want je betaald eerder teveel als te weinig bij dit vrij obetrouwbare incassoburo.
En veel succes.

charlie bing

Ongelezen bericht door charlie bing »

1. Heb ervan gehoord, ken het persoonlijk niet
2. Geen volledige inzage (bv gespreksnotities) wel eventuele contracten, verzonden sommaties of exploten
3. Er moet op uw verzoek wel een overzicht gezonden worden, waarin proceskosten, incassokosten, rente e.d. vermeld staan
4. Als u hier (betalings)bewijzen van heeft zou ik deze in eerste instantie toesturen zodat dit nagekeken kan worden zodat een proces eventueel niet nodig is. Anders zult u idd een proces moeten aanspannen
5. Verschuldigde bedrag: is de oorspronkelijke hoofdsom (achterstand)
Buitengerechtelijke incassokosten: zijn incassokosten + btw
Proceskosten: zijn in dit geval niet gemaakt
Totaal: is de hoofdsom incl. alle kosten, dus totaal verschuldigde
In mindering voldaan: Dit is het bedrag dat u inmiddels bij de schuldeiser ofwel het incassoburo heeft afgelost
Rente: Dit is de rente tot heden, deze blijft dus doorlopen! Ga na wat het rentepercentage is! Indien u al meer dan een jaar een eventuele regeling nakomt komt u misschien in aanmerking voor een rentestop. Deze kunt u schriftelijk aanvragen
Succes!

Gesloten