LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.

Helpt u mij DBO Incasso aan te klagen?

Ja, ik heb bewijs. Ze hebben mij ook teveel laten betalen.
3
43%
Ja, ik heb geen bewijs. Ze hebben mij ook te veel laten betalen.
0
Geen stemmen
Nee, ik heb wel slechte ervaring met ze.
3
43%
Nee, ik heb juist goede ervaring met ze.
1
14%
 
Totaal aantal stemmen: 7

HakanM
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2011 12:26

DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door HakanM »

DBO Incasso rekent veel te hoge incasso kosten en voegt dossiers niet samen.
Hiernaast zijn kreten als "zal er een collega bij u langs komen om het openstaande bedrag te komen halen" bij hun normaal.

Het gaat om een hoofdsom van 157.21 euro. Hierover mogen zij in totaal maximaal 37 euro als incasso kosten in rekening brengen.

Echter probeert DBO Incasso 142,30 euro in rekening te brengen. Dat is bijna 280% teveel aan incaso kosten.

Details volgen nog...

Iemand enige ervaring met DBO Incasso? Ik ga ze namelijk aanklagen voor persoonlijke dreigingen, en te hoge kosten. Dit moet echt een keer afgelopen zijn...

Ik kan elke bewijslast gebruiken.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door sephora30 »

Betaal de openstaande schuld aan het bedrijf en betaal vervolgens 37 euro aan DBO en deel ze mede dat voor jou de zaak hiermee gesloten is.

HakanM
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2011 12:26

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door HakanM »

Ik heb de totale bedrag al betaald. En ook nog 37 + 50 euro extra aan incasso kosten. Dus 50 teveel om de zaak af te handelen.

Toch willen ze dat ik het restant ga betalen (54 euro). Dus ik ben ze al teveel betaald om er van af te komen maar toch gaan ze door met dreigen.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door Athoz »

Aangetekende brief sturen waarin je zegt die extra 50 euro als onverschuldigd te hebben betaald, en dat je die binnen 10 werkdagen op je rekening terug wilt hebben. Ook aangeven dat je alle extra kosten boven de 37 euro betwist, en dat als ze persisteren in het opeisen van onterechte kosten, ze dit via de rechter mogen doen.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Als ze dreigen zou ik gewoon zeggen kom gerust even langs, punt is dan wel dat ze dan in mijn omgeving zijn en daar bepaal ik wat er gebeurd.

Maar goed dit is niet zoals het zou moeten.

Niet betalen, als je in recht staat natuurlijk, het incassobureau wel even middels een aangetekende brief op de hoogte stellen hiervan, in de aangetekende brief ook het incassobureau aansprakelijk stellen voor het teveel betaalde geld en eventueel geleden schade.
Alle correspondentie bewaren even goed uitzoeken hoe het precies zit natuurlijk.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

HakanM schreef:DBO Incasso rekent veel te hoge incasso kosten en voegt dossiers niet samen.
Hiernaast zijn kreten als "zal er een collega bij u langs komen om het openstaande bedrag te komen halen" bij hun normaal.
Als je geld schuldig bent - dan moet je betalen - zoveel is duidelijk,
Maar, indien een bedrijf inderdaad dit soort kreten gebruikt (schriftelijk??) dan zou ik aangifte doen van bedreiging en afpersing - daar dit absoluut niet kan en mag! Een incassoburo mag net zoveel als u en ik - vragen of u wilt betalen. Meer niet.
HakanM schreef:Ik heb de totale bedrag al betaald. En ook nog 37 + 50 euro extra aan incasso kosten. Dus 50 teveel om de zaak af te handelen.

Toch willen ze dat ik het restant ga betalen (54 euro). Dus ik ben ze al teveel betaald om er van af te komen maar toch gaan ze door met dreigen.
Heb je de hoofdsom betaald aan het bedrijf waar die schuld was?
Of aan het incassoburo? (kan van belang zijn).
Daarnaast - laat ze maar een rechtszaak aanspannen. Jij kan, door bankgegevens, aantonen betaald te hebben, en nog meer dan Rapport Voorwerk II als richtlijn geeft.

Dus, die extra 50 zou je terug kunnen vragen.
Maar, dat kost een hoop moeite - je kan ze ook per brief stellen - ik heb betaald, wilt u meer, zie ik u voor de rechter.
Neem eventueel met je rechtsbijstand contact op, of het juridisch loket.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Laat het incassobureau maar bewijzen dat je nog €54 moet betalen.
Als je van mening bent dat dit niet het geval is, gewoon niets doen zij moeten bewijzen dat je dit nog verschuldigd bent.
Als je op tijd aan je verplichtingen hebt voldaan is het klaar....

pumbaly
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:34

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door pumbaly »

mijn probleem met dbo incasso is dat ze mij willen laten betalen voor iets wat ik nooit besteld heb .
ik probeer hun dat al een paar jaar duidelijk te maken heb hun zelfs om bewijs gevraagd , maar dit leveren ze niet .
alleen maar dreigbrieven ieder jaar rond dezelfde periode.
ik weet niet meer wat ik er mee moet . zou ik hier van aangifte kunnen doen bij de politie ?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

pumbaly schreef:mijn probleem met dbo incasso is dat ze mij willen laten betalen voor iets wat ik nooit besteld heb .
ik probeer hun dat al een paar jaar duidelijk te maken heb hun zelfs om bewijs gevraagd , maar dit leveren ze niet .
alleen maar dreigbrieven ieder jaar rond dezelfde periode.
ik weet niet meer wat ik er mee moet . zou ik hier van aangifte kunnen doen bij de politie ?
In principe wel.
Als men zegt "u moet betalen" maar onderbouwd dit niet, zou je dit als oplichting kunnen zien.

Alleen, u kunt het beste nog eenmaal per fax / email / aangetekend schrijven DBO sommeren om of te stoppen met hun pogingen tot onterechte incasso, of te voorzien in het (herhaaldelijk) gedane verzoek om tot onderbouwing van hun, in uw ogen onterechte, claim.
Meld daarbij dat u binnen 14 dagen hiervan schriftelijk een en ander wilt zien, danwel de bevestiging dat men de incassopogingen staakt, omdat anders u verder niet meer communiceert - en hen verzoekt om de stap naar de rechtbank te maken, waarbij u uw kosten als tegeneis zal verhalen - en dat u aangifte zal doen van (poging tot)oplichting (onjuiste vordering) en afpersing (door dreiging proberen mensen te laten betalen).

pasca
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2012 23:15

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door pasca »

pumbaly schreef:mijn probleem met dbo incasso is dat ze mij willen laten betalen voor iets wat ik nooit besteld heb .
ik probeer hun dat al een paar jaar duidelijk te maken heb hun zelfs om bewijs gevraagd , maar dit leveren ze niet .
alleen maar dreigbrieven ieder jaar rond dezelfde periode.
ik weet niet meer wat ik er mee moet . zou ik hier van aangifte kunnen doen bij de politie ?

Wij hebben hetzelfde probleem met DBO. Ze willen ons iets laten betalen voor iets wat wij nooit besteld hebben. De persoon aan de deur, kwam zeer brutaal de voordeurdrempel over. Hij had een oplossing voor de openstaande factuur. Mijn bankrekeningnummer geven, zodat hij het automatisch kon afschrijven. Dit heb ik hem niet gegeven. Daarnaast is de tenaamstelling waarschijnlijk over genomen van internet. Onder deze naam hebben wij nooit wat besteld, wij voeren de naam pas enkele weken.Tijdens telefonisch contact werd ons verteld dat de stukken deze week opgestuurd zouden worden. Tot op heden hebben wij niets ontvangen...

Hoe gaan we hiermee om? Kunnen wij iemand hiervoor benaderen?

pumbaly
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:34

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door pumbaly »

Ik wil er aangifte voor doen , maar ik weet niet of het wat uitmaakt, ik heb de laatste tijd mits meer van zeer gehoord,ik hoop dat dit zo blijft, want ze stalken mij al een paar jaar, steeds met tussen pozen , rond dezelfde tijd

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

pasca schreef: Wij hebben hetzelfde probleem met DBO. Ze willen ons iets laten betalen voor iets wat wij nooit besteld hebben. De persoon aan de deur, kwam zeer brutaal de voordeurdrempel over. Hij had een oplossing voor de openstaande factuur. Mijn bankrekeningnummer geven, zodat hij het automatisch kon afschrijven. Dit heb ik hem niet gegeven. Daarnaast is de tenaamstelling waarschijnlijk over genomen van internet. Onder deze naam hebben wij nooit wat besteld, wij voeren de naam pas enkele weken.Tijdens telefonisch contact werd ons verteld dat de stukken deze week opgestuurd zouden worden. Tot op heden hebben wij niets ontvangen...

Hoe gaan we hiermee om? Kunnen wij iemand hiervoor benaderen?
Meen je dat?
Dan direct aangifte doen van huisvredebreuk, bedreiging en afpersing.
Je kan het aanvullen met fraude en oplichting.

Een woning betreden - zonder daartoe uitgenodigd te zijn - met een dergelijke mededeling is een manier waarop maffia werkt - niet een eerlijk, oprecht en serieus bedrijf.

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door JXV »

Een deurwaarder mag ook niet zomaar je huis binnen stappen zonder je toestemming. Zelfs met een gerechtelijk bevel; hier dient hij de politie voor mee te nemen als jij dat vrijwillig niet toestaat alvorens hij pas naar binnen mag.

Voor wat betreft schriftelijke bedreigen: als men slim is, schrijven ze altijd 'zou kunnen dat' of iets, op die manier dekken ze zichzelf in als ze er toch vanaf zien.

Op het moment dat ze dreigen ook langs te komen op een manier zoals ik dat in deze post ergens las op een specifiek moment, moeten ze dat ook doen. Als in eenzelfde verplichting dat als je een produkt koopt, je deze ook moet betalen. Schrijven ze dat, komen ze vervolgens niet zou je daar technisch gesproken een probleem van kunnen maken hun kant op ;)

Maar het lijkt wel in dit geval dat het bedrijf alle vormen van sociale en juridische aspecten mist. Als het allemaal zo letterlijk gaat, is dit wel een leuke voor een uitzending van radar m.i. :)

CarolineL
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jan 2011 14:47

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door CarolineL »

Niets betalen! Je moet nooit betalen voor iets wat je niet hebt besteld! Als je goederen niet hebt ontvangen terwijl je ze wel hebt besteld, dan kan ja altijd nog in overleg treden met de verkoper(s).

Bij personen die echter ineens geld komen eisen terwijl je weet niets besteld te hebben moet u meteen de deur dicht doen. Bij voorkeur inderdaad de politie bellen. Overigens; mocht iemand dus ongevraagd bij u binnen komen dan moet u driemaal aangeven dat die persoon dat recht niet heeft en huisvredebreuk pleegt, dan kan nooit aan u worden toegerekend dat u iemand uit uw huis probeert te werken. Omzichtig, maar dat is Nederland nu eenmaal.

weer on-topic: laat incassobureau's / deurwaarders maar komen. Indien er echt iets aan de hand is, zullen ze het via een gerechtsdeurwaarder bij de rechter laten komen. Daar hoort u een oproep van te krijgen zodat u zich kunt verdedigen. En daarnaast: wie eist, bewijst. Zij zullen bewijs moeten leveren dat u heeft besteld en heeft ontvangen. Wat mij betreft zijn dergelijke zaken gewoon oplichtingspraktijken.

Groet, Caroline

JoycieNL
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2012 21:58

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door JoycieNL »

Mijn probleem met DBO is dat ik ook al ruim 1,5 jaar wordt lastig gevallen door deze gasten.
  • 1. Ze beweren dat ik producten heb besteld bij een online shop wat niet waar is.
    2. Ze hadden in eerste instantie geen bewijs van de aankoop, was ook niet nodig volgens hun.
    3. Uiteindelijk hebben ze (volgens hun) voldoende bewijs door een uitgedraaide factuur te sturen, geen bewijs van aflevering.
    4. De zaak is bij hun 2 jaar stil gelegd, hiermee is de verjaringstermijn overschreden.
    5. Volgens hun is een printje van de (zogenaamd) verzonden aanmaningen voldoende als stuiting van de verjaring, ze hebben nooit iets aangetekend verzonden zeggen ze zelf. Dit is ook niet nodig zeggen ze. Ook een bewijs van verzending kunnen en hoeven ze niet te geven.
    6. Het bedrag van de factuur bedraagt € 35,99 , de vordering die ze mij proberen op te leggen bedraagt inmiddels € 187,78. Dit is natuurlijk ook onmogelijk omdat ze aan een maximum zitten wat betreft incasso kosten (zoals in de eerste post van dit topic is vermeld).
Heb met rechtsbijstand gebeld en die hebben mij geadviseerd het niet te betalen en als ze dat zo nodig willen laat het dan maar voor de rechter komen.
Een jaar geleden heb ik van hun een brief ontvangen met als titel:
KENNISGEVING CIVIELE RECHTSVERVOLGING

Jammer genoeg zijn ze hun belofte nooit nagekomen en is de zaak niet voor de rechter gekomen. Dit vind ik erg jammer aangezien ik hier genoeg heb liggen om de zaak met gemak te winnen.
Vandaag kreeg ik de brief opnieuw, dus nu ben ik het echt zat.

Mensen om me heen zeggen dat ik moet betalen en daarna proberen het geld terug te krijgen door mijn gelijk te behalen.
Maar dit weiger ik aangezien dit bedrijf doet aan oplichting en dat precies is wat ze willen.
Veel mensen zullen zeker na het ontvangen van de kennisgeving zoals hier boven vermeld betalen om niet in de problemen te komen, maar dat is juist wat ze er mee willen bereiken. Dit is duidelijk afpersing en ik denk dat de meeste mensen hier niet tegen bestand zijn en DBO daardoor bakken met geld verdient wat ze niet horen te krijgen!

Bij deze wil ik mensen met dit zelfde probleem oproepen om NIET te BETALEN !!!!
Die rechtszaak komt er niet van hun kant. Geloof me, want dat hebben ze mij ruim een jaar geleden al gezegd en daar blijven ze mee dreigen.

De rechtszaak zal wel van mijn kant gaan komen, want ik weet zeker dat ze met hun dreigementen 90% van de mensen zover krijgen om te betalen. Hier wil ik graag een stokje voor steken.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door ArneLH »

JoycieNL schreef:De rechtszaak zal wel van mijn kant gaan komen, want ik weet zeker dat ze met hun dreigementen 90% van de mensen zover krijgen om te betalen. Hier wil ik graag een stokje voor steken.
Zal zeker enige leuke jurisprudentie opleveren op voorwaarde dat je vermogensschade hebt gelden. Geen vermogensschade = geen procesbelang in dit geval.

Manon Lander
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2012 16:12

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door Manon Lander »

verwijdert
Laatst gewijzigd door Manon Lander op 15 mar 2013 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door renegade66 »

wat is de totale hoofdsom en de incassokosten dan?
1200 aan rente is wel heel erg veel.

als de totale schuld al betaald is per direct stoppen met geld overmaken en aangifte doen van oplichting/afpersing.

jij bent de laatste die lacht en niet DBO.

JoycieNL
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2012 21:58

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door JoycieNL »

Manon Lander schreef:Ik betaal al twee jaar een bedrag van 100 euro aan DBO om een schuld af te lossen en dat vind ik prima want ik moet betalen en loop daar ook niet voor weg.Dit betaal ik nu al twee jaar en altijd netjes op tijd ondanks dat krijg ik ook de deigbrieven maar die neem ik op de koop toe. Nou kwam ik erachter dat inplaats dat mijn schuld kleiner word hij groter word en wel met 1200 euro in twee jaar .Dus mijn schuld is nu 1200 euro hoger dan toen ik begon en ik heb al 2400 euro betaald kan dit zo maar en kan ik hier iets tegen doen . Als je het bedrijf opbeld en vraagt hoe dit zit lachen ze je uit en zeggen ze dat ik meer moet gaan betalen wat ik niet kan want ik leef van de zorgtoeslag en kinderbijslag en heb verder nergens recht op maar betaal wel netjes elke maand 100 euro en hun maar lachen dat kan toch niet
Heb je geen rechtsbijstandverzekering?
Als je die wel hebt dan zou ik ze maar eens opbellen en vragen wat je hier mee moet.
Ik heb dat in mijn geval ook gedaan en op hun advies negeer ik alles wat ik binnen krijg van ze.
Dit krijgen een hoop mensen te horen van rechtsbijstand die met problemen van DBO zitten kwam ik achter na het googlen naar dit bedrijf.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: DBO Incasso dreigementen en te hoge incasso kosten

Ongelezen bericht door Jolijn »

Manon Lander schreef:Ik betaal al twee jaar een bedrag van 100 euro aan DBO om een schuld af te lossen en dat vind ik prima want ik moet betalen en loop daar ook niet voor weg.Dit betaal ik nu al twee jaar en altijd netjes op tijd ondanks dat krijg ik ook de deigbrieven maar die neem ik op de koop toe. Nou kwam ik erachter dat inplaats dat mijn schuld kleiner word hij groter word en wel met 1200 euro in twee jaar .Dus mijn schuld is nu 1200 euro hoger dan toen ik begon en ik heb al 2400 euro betaald kan dit zo maar en kan ik hier iets tegen doen . Als je het bedrijf opbeld en vraagt hoe dit zit lachen ze je uit en zeggen ze dat ik meer moet gaan betalen wat ik niet kan want ik leef van de zorgtoeslag en kinderbijslag en heb verder nergens recht op maar betaal wel netjes elke maand 100 euro en hun maar lachen dat kan toch niet
Ga met de hele handel naar het Juridisch Loket; en naar aanleiding daarvan misschien ook naar de schuldhulpverlening, want op deze manier ben je nooit van je schuld af.

Gesloten