LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de berekeningen van intrum justitia, voor EON

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
renegade66

de berekeningen van intrum justitia, voor EON

Ongelezen bericht door renegade66 »

wij hebben een vordering lopen bij intrum justitia, die ga ik ook niet betwisten.
maar waar ik nu achter kom is gewoon je reinste oplichterij.

de originele hoofdsom bij intrum was € 395,- daar kwam € 75,- incassokosten en € 25,- registratiekosten bij. dit is een totaalsom van € 495 euro. het enige wat ik betwist is natuurlijk de registratiekosten.

ik heb afbetaald volgens hun € 205,- dan blijft nog volgens mij een bedrag over van € 290,-.

vervolgens is er door EON een bedrag van €120,- bijgedaan aan de maandelijkse kosten die ik wel had voldaan. maar ok dat is dus weer een discussiepunt tussen eon en intrum. ik kan het bewijzen en daarmee klaar.

nu komt het leuke, de incassokosten zijn verhoogd naar €150,- .
nu stond er nog 290,- open en daar komt 120,- bij. dit is bij mij 410,- waarom dan de incassokosten omhoog gooien.
de uitleg van intrum: ondanks dat u afbetaalt blijft de originele hoofdsom staan, als er dan een bedrag bij komt van de eiser word dat erbij opgeteld, komt u dan boven de in mijn geval 500,- euro dan mogen wij er weer incassokosten bovenop doen.
ik viel steil achterover, ik vroeg dus: stel, van de hoofdsom betaal ik 490,- dan staat er 5,- euro nog open. er komt een bedrag bij van eon en zelfs dan gaan jullie de incassokosten verhogen? omdat de originele hoofdsom de 500,- overschrijd?
ja, dus. zo kom je nooit van je schuld af, dit is je reinste oplichting. ook al betaal je en is de openstaande vordering bijna ingelost ze kunnen de bende gewoon omhoog gooien.

kan dit zomaar?
Laatst gewijzigd door renegade66 op 22 jan 2010 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

snepke

Re: de berekeningen van intrum justitia, voor EON

Ongelezen bericht door snepke »

Nee ,dat mag niet.

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

snepke schreef:Nee ,dat mag niet.
Licht eens toe?

Zolang er geen zaak voor de rechtbank komt 'mag' een incassobureau kosten in rekening brengen wat ze willen. Er is nog steeds niets vastgelegd in de wet hierover (wordt toch eens tijd overigens!). Pas al de gang naar de rechter wordt gemaakt worden vaak de incassokosten gematigd, anders doet het de rechter het wel.
Nou durf ik zo uit mijn hoofd even niet te zeggen of er hogere incassokosten in rekening gebracht mogen worden als de hoofdsom wordt verhoogd, ongeacht wat er al afgelost is. Iemand die hierover wat meer weet?

snepke

Dat ze zeggen öndanks dat u afbetaald blijft de hoofdsom staan"en daar worden dan incassokosten over berekent.Dat mag toch niet,dan kom je nooit van dat zooitje ongeregeld af en hun denken kassa!!!

renegade66

juist snepke,
en dat is juist wat mij zo woedend maakt, en dan ook nog op de koop toe gewoon zeggen, maar meneer u bent toch degene die de schuld maakt!!!

ik geloof nooit dat een rechter hier mee akoord gaat, dit is gewoon je reinste oplichting.

jvn

Ongelezen bericht door jvn »

Hallo renee, heb je de kosten al vergeleken met het rapport Voorwerk?
Dan heb je al een eerste indicatie.
En anders ga je toch naar de rechter,dan heb je duidelijkheid.
Uit jouw bericht begreep ik ook dat jij nog een schuld moest aflossen die dus wel
( gedeeltelijk terecht was ) Zou het dan niet beter zijn om in de toekomst te proberen om je rekeningen op tijd te betalen. Desnoods in termijnen.
Ik help wel vaker mensen die soms door omstandigheden een rekening niet kunnen betalen.Dan adviseer ik altijd het volgende :
Neem altijd kontakt op met het bedrijf.
Leg eerlijk uit waarom je nu niet kan betalen.
Doe een aanbod om in termijnen af te lossen.
9 van de 10 keer lukt dat wel ,de meeste bedrijven willen daar best wel aan meewerken,want dan weten zij ook dat ze hun geld krijgen.
En niets van je laten horen ,als je schulden hebt ,terwijl de aanmaningen binnenstromen,dat is de grootste fout die men kan maken,bij schulden.
Dan worden de problemen alleen maar groter.
Ik weet natuurlijk jouw omstandigheden niet,waarom je niet hebt betaald,

Maar ik adviseer ik standaard het volgende;
Maak nu eens een overzicht van alle vaste lasten die je eenmaal per jaar ontvangt.
Zoals: energie eindafrekening,waterschap,gemeentelijke heffingen e.d.
Tel dat op in totaal op jaarbasis en deel dat bedrag door 12.
Dat laat je elke maand automatisch overschrijven op een aparte rekening.Krijg je dan een keer per jaar een rekening dan hoef je niet in de zenuwen te zitten ,en heb je ook geen gelazer met incassobureau's.
Wat je maandelijkse lasten betreft;
Laat die aan het begin van de maand automatisch in een keer afschrijven,zoals huur verzekeringen e.d.
Dan weet je in de eerste week al wat je nog kan besteden,voor de rest van de maand.Het is heel simpel .en dan tot slot : Geef nooit meer uit dan er binnenkomt.
Laatst gewijzigd door jvn op 23 jan 2010 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

renegade66

@ jvn,

rapport voorwerk II heb ik al lang bekeken, ik heb ze zelfs al enkele brieven met een bezwaar gestuurd, maar ze hebben gewoon maling aan alles. zelfs een afspraak met iemand van de EON gemaakt dat intrum akkoord moet gaan met mijn betalingsvoorstel. dit is dus toegezegd door EON. maar ook daar gaat intum niet mee akkoord.

verder bedankt voor je verdere advies maar die heb ik niet nodig. mijn betalingen staan allemaal automatisch ingeboekt, en die worden ook netjes betaald. ik ben alleen in de problemen gekomen met achterstanden omdat ik vorig jaar feb. door de crisis werkloos ben geworden en het UWV ruim 3 maanden nodig had om mijn WW-uitkering rond te krijgen, en ze wilden niet eerder betalen of voorschot verstrekken. dit heb ik toen ook aan EON uitgelegd en die hebben het gewoon doodleuk naar intrum doorgezet.

dus je advies, hoe goed het ook bedoelt is, heb ik niet echt nodig. dat is allemaal al geregeld.

jvn

Hallo Renee, Heb je die toezegging van EON ook op papier?
Als dat niet het geval mocht zijn vraag dan of ze dat nog een keer schriftelijk of per e-mail willen bevestigen.
Als je die toezegging wel op papier hebt en het incassoburaeu heeft die ook in hun bezit dan vind ik het heel merkwaardig dat zij het niet accepteren.
Of hebben ze die vordering soms opgekocht?
Als je bovenvermelde argumenten kunt aantonen,dan zou je nog eens kunnen uitzoeken of Eon is aangesloten bij een geschillencommissie of brancheorganisatie.
Dan kun je voor weinig geld het geschil aan hun voorleggen.
Want uiteindelijk zijn zij de opdrachtgever,dan zouden ze desnoods het incasssobureau moeten sommeren om mee te werken.
Mail mij even terug met een verdere toelichting,dan word het voor mij ook wat duidelijker,en dan help ik je graag verder.
Groetjes ,jvn

renegade66

hoi jvn,

nee ik heb het niet op papier jammer genoeg, maar ik heb wel de naam van diegene.
ik heb er al weer eens met EON over de praktijken van intrum gesproken, maar ze verwijzen je gewoon naar het incassobureau. EON doet er niets meer mee en intrum moet het verder regelen.
ik heb alles nu grondig nagekeken en berekent en heb al diverse zaken gevonden die er voor zorgen dat intrum gigantisch voor schut gaat mocht het tot een rechtzaak komen. alle onterechte kosten heb ik ook al in mindering gebracht op de totaalkosten. ze overtreden diverse regels omtrend incasso vorderingen. ik heb ze dit ook allemaal duidelijk gemaakt, en ze voor de keus gesteld dit recht te trekken of de gang naar de rechter maken, hoewel ze daar al 2 keer mee gedreigd hebben maar het niet doen. stelletje lafaards. maar indien nodig zal ik mij zeker in rechte verwerenen alle kosten hier uit voorvloeiend zullen voor intrum komen. ook dit heb ik aangegeven

jvn

Hallo Renee, het feit dat jij de mondelinge toestemmimg van het afbetalings voorstel van de Eon medewerker niet op papier hebt is jammer.
Gelukkig heb je wel de naam.
Vraag vanaf heden mocht je nog eens zo iets meemaken of ze even de inhoud van het gesprek per e-mail willen bevestigen.Of...dat is nog beter doe alles voortaan uitsluitend schriftelijk :!:
Uit jouw bericht begreep ik dat je Eon nogmaals hebt benaderd,maar was dat weer dezelfde medewerker?
Zoniet,dan zou ik diezelfde persoon nogmaals benaderen,met het verzoek om haar of zijn mondelinge toestemming voor jouw afbetalingsvoorstel schriftelijk te bevestigen.Dat is namelijk heel belangrijk als je naar de rechter stapt,want dan kun je bewijzen dat het incassobureau tegen de wil van de opdrachtgever ingaat.
Wat dat betreft was dat de juridische kant van de zaak.
Maar uit jouw volgende bericht begreep ik dat de problemen zijn ontstaan door werkloosheid,dus heb je ook er geen schuld aan.Werkloosheid door een crisisis is iets wat je overkomt daar vraag je niet om.
Daarom wil ik je nog op diverse dingen wijzen die je nog zou kunnen doen om je financiele situatie te verbeteren.
Kom je al in aanmerking voor huur of zorgtoeslag,neem dan kontakt op met deze instanties en geef door dat jouw inkomen nu is gedaald.Missschien heb je dan recht op verhoging van je toeslagen.
Bezoek eens de site van het Ministerie van Sociale Zaken kijk dan onder het onderwerp;werkloos en toeslagen.
Mischien kom je nog in aanmerking voor een aanvulende uitkering of toeslag.
Wat de rechtsbijstand betreft in deze zaak zou ik je zeker aanraden om een raadsman of vrouw te raadplegen .Je kan voor ( goedkope) bijstand terecht opde site : http://www.sociaalraadslieden.nl. Zij helpen ook bij consumenten problemen.
Dat is voor jou heel belangrijk,kijk maar naar de zaak van Snepke,als ze door hebben dat jij geen juridsiche hulp hebt dan ,kun je daar behoorlijk de dupe van worden.
Tot zover was dit mijn bijdrage,heb je nog vragen ,mail mij gerust.
Dan zal ik je zover het in mijn vermogen ligt! Verder helpen.
Groetjes,jvn
Laatst gewijzigd door jvn op 25 jan 2010 11:21, 9 keer totaal gewijzigd.

renegade66

dank je voor de hulp en het advies jvn,

alles wat je aangeeft heb ik allemaal al doorlopen, voornamelijk met dank aan dit forum. ik loop hier al een tijdje rond en lees heel veel. het enige wat ik nog niet heb gedaan is naar een sociaal raadslid vragen. maar dit was ik wel van plan.
wat eon betreft die persoon krijg je niet meer aan de lijn en bij eon hoef ik niets meer te verwachten, die willen niets meer. maar mondeling toezeggen is ook rechtsgeldig. en ik hou ze hier gewoon aan.

jvn

renegade66 schreef:dank je voor de hulp en het advies jvn,

alles wat je aangeeft heb ik allemaal al doorlopen, voornamelijk met dank aan dit forum. ik loop hier al een tijdje rond en lees heel veel. het enige wat ik nog niet heb gedaan is naar een sociaal raadslid vragen. maar dit was ik wel van plan.
wat eon betreft die persoon krijg je niet meer aan de lijn en bij eon hoef ik niets meer te verwachten, die willen niets meer. maar mondeling toezeggen is ook rechtsgeldig. en ik hou ze hier gewoon aan.
reactie jvn:Alleen zit je dan wel met de bewijslast........

jvn

snepke schreef:Dat ze zeggen öndanks dat u afbetaald blijft de hoofdsom staan"en daar worden dan incassokosten over berekent.Dat mag toch niet,dan kom je nooit van dat zooitje ongeregeld af en hun denken kassa!!!
Hallo snepke,hoe is het momenteel met jou?
Heb je de schadevergoeding al ontvangen.....
Als het te lang gaat duren,dan zou ik toch Mark maar inschakelen!
Snepke ik wil jou bij deze gelegenheid als medewerkster van onze
(verrechtbanking ) in de functie van getuige/deskundige, :wink: vragen of jij de eerste EHBO opvang van nieuwe incassogedupeerden op je wil nemen.
Er komen bijna elke dag aanmeldingen bij.
En ik heb het hier goed druk op het forum.
Dan kan ik de wat "zwaardere"zaken direct behandelen.

Hierbij stel ik alvast een aantal dingen op waar je de mensen direct op moet wijzen,bij een ONTERECHTE incasso.

Altijd reageren,met een brief waarin staat vermeld dat zij de vordering niet erkennen.

Vraag daarbij om toezending van de bewijsstukken waaruit duidelijk blijkt dat er sprake is van een betalingsachterstand.

Vraag wie de incassoopdrachtgever is.

Alles schriftelijk vastleggen :!: vanaf het eerste kontakt,dat kan via aangetekend schrijven of per e-mail met zowel : verzend-ontvangst als lees bevestiging.
Die zij dan moeten opslaan.

Laat ze niets telefonisch afhandelen :!: :!: :!: ivm de bewijslast.
Mocht het tot een rechtzaak komen dan hebben ze die bewijsstukken heel hard nodig.

Laat ze ook alles copyeren!

Mocht het tot een vonnis komen dan kun je ze verwijzen naar het :
http://www.sociaalraadsliedenbureau.nl

Voor de claimlijst verwijs ik je naar de lijst die ik al eerder heb geplaatst op de topic van T-mobile op pagina 3.

Hebben de mensen moeite met de juridische incassotaal in de brieven dan kun je ze voor een vertaling verwijzen naar :
http://www.ggn.nl afdeling :particulieren /begrippenlijst.
En ook naar de site : http://www.rechtspraak.nl afdeling :begrippenlijst Atot Z.
Op deze site kunnen ze tevens informatie vinden over incassotarieven,
onder: Rapport Voorwerk.
Voor voorbeeldbrieven:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=404
Als jij dat op je wil nemen dan kun je ze al een heel eind op weg helpen.
En dan bespaar je mij en de andere hulpverleners een hoop werk.
Kom je er niet uit met een hulpaanvraag dan kun je die voorleggen aan een van de andere ( verrechtbankleden ) :lol:

Alvast bedankt, Snepke :!:
Laatst gewijzigd door jvn op 27 jan 2010 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.

snepke

Als het goed is ,staat het woensdag of donderdag op mijn rekening.Zoniet schakel ik deurwaarder Mark in.En ik zal het proberen te doen wat je van me vraagt.Ik ben niet iedere dag thuis .

jvn

Geeft niet,ik ben ook niet altijd beschikbaar.
Maar we doen allemaal wat we kunnen en naar vermogen..
Ik ben blij als jij ook een bijdrage wilt leveren,want je hebt nu zelf evaren hoe fijn het is als je nergens terecht kunt,en dan toch nog op dit forum hulp kan krijgen.Daarom heb ik ook al diverse richtlijnen voor jou samengevat.
Dan hoef je niet zo te zoeken,en kun je mensen direct daar naar verwijzen.
En dat scheelt veel tijd.
Voor ons is dat ook makkelijk want anders moeten wij steeds hetzelfde verhaal afsteken.Niet iedereen leest eerst volledig dit forum.Wat ook niet te doen is.
Want er zijn wat klachten,.......
Groetjes ,jvn :)

Gesloten