Ik lig op dit moment in conflict met me tandarts. Het zit als volgt; afgelopen maart ontving ik van het CMIB (centraal medisch incasso bureau) van 98 euro. Oorspronkelijk bedrag was 44 euro maar hier bovenop nog eens 58 euro aan incassokosten. De betaling van die 44 euro (overigens bleek later dat we van de tandarts een herrinering en verhoging van 4 euro hadden ontvangen) en de brief van de incasso bureau hebben elkaar net gekruist maar de rentdatum op me afrekening is net 1 dag na hun briefdatum. Helaas dus.
Nu is het volgende. Ik heb dus door mijn eigen fout te laat betaald en wil daar best wat voor betalen. Maar 54 euro voor 1 brief met een postzegel erop is echt absurt. Nu dreigt dus de tandarts naar de deurwaarder te gaan als ik hem niet alsnog die incassokosten betaal. Wat zijn mijn rechten? Wat is wijs om te doen? Help me please!!!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De tandarts....
Re: De tandarts....
Je kan ze om coulance vragen, maar daar hoeven ze niet op in te gaan.
Er is geen wet die voorschrijft hoeveel de incassokosten mogen zijn.
helaas.....
Er is geen wet die voorschrijft hoeveel de incassokosten mogen zijn.
helaas.....
Re: De tandarts....
Een incassobureau mag inderdaad alles vragen wat ze willen maar of ze daarmee dan gelijk krijgen bij een kantonrechter is weer iets anders.
Je hebt een rekening van de tandarts gekregen, daar moeten de algemene voorwaarden op staan waar doorgaans ook de incassokosten op staan vermeld, doorgaans 15% met een minimum van ........
Als de incassokosten die € 4,00 zijn en je hebt alsnog niet betaald dan zal het incassobureau denken 'hee een gouden kip' en die berekent kosten die dus nergens staan geformuleerd. Kortom dan kan jij zelf besluiten van 'ik vind 15% met een minimum van .......' dit wel okee en dat betaal je dan.
Kan de tandarts (als je altijd je rekeningen daarvoor op tijd betaalde zou ik toch een andere nemen) alsnog een deurwaarder in de hand nemen maar jij hebt aan alle verplichtingen voldaan. Dus zoek die rekening (vraag een kopie en geven ze die niet af dan staat dat nog beter bij de kantonrechter...dus blijven doorzeuren om die rekening) en kijk wat de algemene voorwaarden zeggen.
Je hebt een rekening van de tandarts gekregen, daar moeten de algemene voorwaarden op staan waar doorgaans ook de incassokosten op staan vermeld, doorgaans 15% met een minimum van ........
Als de incassokosten die € 4,00 zijn en je hebt alsnog niet betaald dan zal het incassobureau denken 'hee een gouden kip' en die berekent kosten die dus nergens staan geformuleerd. Kortom dan kan jij zelf besluiten van 'ik vind 15% met een minimum van .......' dit wel okee en dat betaal je dan.
Kan de tandarts (als je altijd je rekeningen daarvoor op tijd betaalde zou ik toch een andere nemen) alsnog een deurwaarder in de hand nemen maar jij hebt aan alle verplichtingen voldaan. Dus zoek die rekening (vraag een kopie en geven ze die niet af dan staat dat nog beter bij de kantonrechter...dus blijven doorzeuren om die rekening) en kijk wat de algemene voorwaarden zeggen.