LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dubieus incassobeleid Tiscali

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
pvgeffen

Dubieus incassobeleid Tiscali

Ongelezen bericht door pvgeffen »

Deze keer eens geen klachten over een slecht functionerende provider, maar wel over het dubieze incassobeleid van Tiscali.

Bij veel internetproviders wordt je, middels de eenzijdige algemene voorwaarden, gedwongen toe te staan dat de kosten van het maandelijks abonnement en eventuele andere kosten via automatische incasso worden afgeschreven.

Op zichzelf heb ik daar nog geeneens zo'n bezwaar tegen, dit kan immers meehelpen de kosten van het abonnement zo laag mogelijk te houden.

Waar ik echter wel grote bezwaren tegen heb, is het moment waarop de verschuldigde bedragen worden afgeschreven. Bij Tiscali wordt dit in het algemeen al rond de 9e van de maand, voorafgaande aan de betreffende maand, afgeschreven. De laatste keer al op 6 juli j.l. voor de kosten van mijn ADSL abonnement over de maand augustus 2007. Krijgt u al ruim 3 weken van tevoren uw salaris, ik in ieder geval niet.

Ik kan maar 1 reden daarvoor bedenken en deze is dat als je enige honderdduizenden abonnee's hebt, dit flink wat extra rente oplevert.

Bij Tiscali heb ik, middels een aangetekende brief aan de directie, hierover geklaagd en men antwoordde mij onlangs doodleuk dat men dit betreurt maar er niets aan kan doen. Een nog slechter en ongemotiveerder antwoord kan je je niet voorstellen.

Het zou goed zijn als er bij automatische incasso's eens duidelijke regels komen, vanaf welk moment men de verschuldigde bedragen mag afschrijven. Een automatisch incasso mag geen vrijbrief zijn om ongestraft verschuldigde bedragen maar af te schrijven op een (veel te vroeg) moment als men goeddunkt.

Wie heeft dezelfde slechte ervaringen (ook bij andere providers) en richting Radar: kan en wil deze aan deze misstanden het e.e.a. doen?

Peter van Geffen

Sjors_B

Re: Dubieus incassobeleid Tiscali

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Waarom meerder keren hier hetzelfde verhaal rondtetteren ? 1 keer is wel genoeg en wordt wel gelezen.

pvgeffen

Heel simpel, het onderwerp valt onder verschillende rubrieken en niet iedereen leest iedere rubriek.

Peter van Geffen

CB

Ongelezen bericht door CB »

Bij Tiscali heb ik, middels een aangetekende brief aan de directie, hierover geklaagd en men antwoordde mij onlangs doodleuk dat men dit betreurt maar er niets aan kan doen.
Dit is natuurlijk kul van de bovenste plank. Ze kunnen incasseren op welke datum ze willen.

Trek gewoon je automatische incasso in en betaal via een acceptgiro, of via een automatische betaalopdracht.

pvgeffen

Het vervelende is dat in de algemene voorwaarden van Tiscali staat dat betaling alleen kan plaatsvinden via automatische incasso.

Dit geeft naar mijn idee echter Tiscali nog niet het recht om maar af te schrijven op een tijd welke men goeddunkt. Voor zover ik weet kan je (een deel van de) algemene voorwaarden door de rechter onverbindend laten verklaren wanneer deze onredelijk bezwarend zijn. Bovendien kan ik nergens in de algemene voorwaarden vinden dat men al zo'n tijd van te voren gaat afschrijven.

Je advies zal ik opvolgen en de machtiging per aangetekende brief intrekken, dan moet men maar een fatsoenlijk incassobeleid volgen. Ik betaal dan wel handmatig na ontvangst van de faktuur per e-mail, dan kan men ook geen extra kosten in rekening brengen voor een acceptgirokaart.

Peter van Geffen

Kayleigh

Ongelezen bericht door Kayleigh »

Ik heb een bepaald aantal vaste lasten die maandelijks terug komen, de meeste maak ik zelf over maar voor de overige betalingen zorg ik dat er voldoende op de bank staat om te incasseren. Je weet toch vantevoren dat dat geld rond die datum afgeschreven word, dan zorg je toch dat je dat meeberekend hebt.

MHorsman

Ongelezen bericht door MHorsman »

Ik heb mijn adsl bij tiscali opgezegd en ben overgegaan naar kpn internetplusbellen. Tot mijn verrassing ging de overstap redelijk soepel. Alleen Tiscali wijst mij per brief op het feit dat ik volgens de voorwaarden aangetekend moet opzeggen en wel per einde jaartermijn. In mijn geval bijna een heel jaar, maar ja op zich niet zo heel erg. Ik zeg dus op per november aangetekend in mei met de mededeling mij te houden aan de voorwaarden mits de diensten geleverd worden tot einde abonnement. Vervolgens stuurt Tiscali een brief dat ze de laatste 6 maanden in een keer gaan afschrijven. Ik reageer daarop met een brief dat ik daar geen toestemming toe geef en dat ik gewoon per maand blijf betalen. Even later zijn er toch 6 maanden afgeschreven en weer een week later is mijn e-mail niet meer bereikbaar. Daar was ik dus al bang voor en heb per direct het geld terug laten boeken door de bank een een brief aan Tiscali geschreven waarin ik ze mededeel dat zij eenzijdig de overeenkomst voortijdig hebben beëindigd en dat ik daardoor geen abonnementsgeld meer verschuldigd ben. De rekening moet op een misverstand duiden. Helaas heb ik inmiddels de volgende herinnering binnen.
Vraag aan meneer van Geffen: hoe heeft u het voor elkaar gekregen een reactie te krijgen op een aangetekend schrijven? kunt u mij het adres en afdeling doorgeven waar u de brief naar toe hebt gezonden?
Bij voorbaat dank. Martijn Horsman

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

dubbel geplaatst, dus verwarrend, ik keer al naar mijn eerdere reactie, niet te vinden....

zij willen dus vooraf en dat mag, geen wanbetalers want dan word je vooraf afgesloten, en nog tijd voor acceptgiro als de automatische geweigerd is...

Maar met Internet + bellen betaal je achteraf, dus ik loop gelukkig nu 2 maanden op achter bij Tiscali?
Ik ben dan graag iets achterlijker!

Kayleigh

Nou Dirk, ik heb ook Tiscali internet + bellen maar heb de eerste keer zelfs tweemaal moeten betalen omdat je bij hun juist vooruit betaald.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Dus eerst 2x zonder telefoon...
en nu met de gesprekken dus elke maand ook een ander bedrag?

En als je opzeggen wilt krijg je dus nog 2x een rekening voor telefoon zonder ADSL?

Blij dat ik nu via een andere zit van thans dezelfde eigenaar.....
Maar ik wil dit 3 letter woord niet meer uitspreken!

pvgeffen

Reactie richting Martijn Horsman:

Tiscali
t.a.v.: de directie
Postbus 8071
3503 RB Utrecht

Veel succes. :wink:

Tevens wil ik in zijn algemeenheid nog eens benadrukken dat het mij niet gaat om het feit dat je vooruit moet betalen, maar vooral dat het dan ook nog eens 3 à 3 1/2 week daarvoor wordt afgeschreven.

Peter van Geffen

pvgeffen

Reactie op eerste bijdrage Kayleigh:

Het gaat mij er niet om of je wel of niet het geld op je rekening hebt staan en dat je weet dat er op een bepaald tijdstip een incasso volgt.

Nee het gaat mij er uitsluitend om of dit veel te vroege incassobeleid zo maar straffeloos kan. Het zou goed zijn als er eens duidelijke wettelijke regels komen vanaf welke datum een incasso mag plaatsvinden en niet dat men maar doet waar men zin in heeft.

Bovendien werken sommige bedrijven zonder de officieel voor automatische incasso noodzakelijke handtekening en verbinden e.e.a. zo maar even aan de algemene voorwaarden. In mijn ogen heerst er een totale chaos op het gebied van incassobeleid. Misschien een taak voor staatssecretaris Heemskerk?

Peter van Geffen

Kayleigh

Peter, je hoeft niet akkoord te gaan met hun beleid, er zijn talloze andere providers waar je uit kunt kiezen dan.

cyberzero36

Ongelezen bericht door cyberzero36 »

Over hoe dubieus Tiscali te werk ga heb ik zelf ook een heel goed onderwerp.In mijn geval zijn het fraudeurs. Sinds kort ben ik erachter gekomen dat ik een abonnement heb bij Tiscali ,een compleet abonnement, dit kost mij maandelijks 6.81 euro.Dit word maandelijks via automatische incasso uitgevoert.Terwijl ik nog nooit klant bij hun ben geweest.Ik heb hierover opgebeld en het blijkt dat mijn postcode en huisadres bij hun niet bekent is ,maar wel mijn girorekening.Ik kreeg het advies om via een aangetekende brief deze abonementsvorm te ontbinden.Jongsleden 24 juli 2007 kreeg ik via een brief te horen van Tiscali dat dit abonnement als sinds 28 augustus 2001 bestaat.Nu geven ze ook in de brief te kennen dat ze mij maar voor 1 jaar tegemoet willen komen voor de kosten die ik heb gemaakt.Naar de overige jaren kan ik volgend hun schijnbaar fluiten.Het dubieuze van deze hele zaak is dat ik dus nooit toestemming heb gegeven voor een incasso of voor welke abonnements vorm dan ook.Ik ben zelf natuurlijk ook nalatig geweest om dit niet eerder op te merken.Maar Tiscali geeft in hun brief zelf toe dat ik nooit klant ben geweest bij hun.Ik heb natuurlijk de incasso laten blokkeren.Nadat ik contakt heb gehad met de OPTA en een juridische bureau blijkt het dus dat ze verplicht zijn maximaal 5 jaar terug te betalen inplaats van de 1 jaar.Waar het mij dus omgaat is dat ze zonder toestemming een automatiche incasso kunnen laten uitvoeren, plus dat ze schijnbaar niet op de hoogte zijn van de regelgeving die hier voor is , ze eigenen dus geld toe waar ze geen recht op hebben.
.Voor verdere suggesties om wat nu te doen sta ik volledig open.
groetjes patrick

C200K

Ongelezen bericht door C200K »

@Patrick,

los van het slechts 1 jaar terugbetalen vind ik niet dat je ze fraudeurs kan noemen.

Meer een ongelukkige samenloop of een foutje. Waarschijnlijk heeft dus de abo-houder een verkeerd nummer opgegeven of het Tiscali een tikfout gemaakt. Op geen enkele wijze zou ik dit fraude willen noemen.

Voorts vind ik het wel vreemd dat je al 5 jaar geld kwijt raakt en dat nu pas opvalt, is toch ook wel een klein beetje een probleem door jou veroorzaakt.

cyberzero36

Ongelezen bericht door cyberzero36 »

Hallo
Toch raar dat je je in een postcode,straatnaam en naam en telefoon, nummer kan vergissen dat vind ik wel een hele rare typfout of, vergissing. Plus het feit dat tiscali een automatische incasso heeft, doorgevoert waar ik persoonlijk toestemming voor moet geven of heb ik, dat verkeerd? En dat ik nalatig ben geweest oke ,maar of het nou om een dag gaat of een jaar het feit is dat er iets is gebeurd wat niet door de beugel kan.Het schijnt dus dat iedereen door een typfout of moet willig een automatische incasso kan uitvoeren zonder toestemming van de rekening houder.En dat je zeg dat ik er medeschuldig aan ben vind ik wel erg kort door de bocht.Ik ben namelijk de veroorzaker niet ,dat zijn en Tiscali en de bank waar bij ik zit.Die hadden namelijk moeten controleren of de gegevens wel kloppen.En aangezien dat tiscali totaal geen moeite wilde doen om het voor me uit te zoeken noem ik ze fraudeurs.Maar dat is mijn mening.Pas na 4 keer bellen wilde ze reageren op mijn klacht die ze uiteindelijk schriftelijk willen afhandelen en me dan met 1 jaar willen afschepen. groetjes patrick

C200K

Ongelezen bericht door C200K »

De NAW-gegevens en je telefoonnummer staan hier volledig los van. Bij dit soort bedragen wordt dat NOOIT gecontroleerd, door niemand niet.

Het laat precies zien waar de gaten in het systeem zitten en waarom je dus altijd, elke maand, je rekening door moet pluizen. Zo makkelijk is het dus om op kosten van anderen goederen aan te nemen.

Voor de goede orde dus; het is het systeem wat niet werkt, niet alleen Tiscali. Dit geintje kan bij ALLE firma's en ALLE automatische incasso's voorkomen.

pvgeffen

Nadat men bij Tiscali ons mededeelde de datum van de veel te vroege incasso niet te kunnen (of willen?) veranderen, hebben wij de automatische incasso ingetrokken onder de mededeling voortaan zelf handmatig te zullen betalen,

Hierop kregen wij van Tiscali vanmorgen een brief dat men ons abonnement aan het einde van de looptijd (30-06-2008) eenzijdig beëindigt onder verwijzing naar de algemene voorwaarden. Daarin staat echter nergens dat Tiscali maar geld kan afschrijven op een tijdstip dat hen goeddunkt.

Wij hebben per e-mail bezwaar gemaakt tegen deze eenzijdige opzegging en Tiscali medegedeeld dat als men geen bakzijl haalt, deze kwestie te zullen voorleggen aan de pas opgerichte Geschillencommissie Electronische Communicatie Diensten, bij deze geschillencommissie kan je terecht met klachten over o.a. providers.

Via dit forum zullen wij de laatste ontwikkelingen laten weten.

Peter van Geffen

Gesloten