LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dwangbevel

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
stuartlittle

Dwangbevel

Ongelezen bericht door stuartlittle »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus excuus als ik het verkeerd heb geplaatst.

Ik had even een vraag.
En is in 2011 een gerechtsdeurwaarder bij mij aan de deur geweest die mij vertelde dat ik telang mijn OV chipkaart heb gehad (duo/ibgroep). Nu is het zo dat ik mijn ov chipkaart netjes heb opgezegd in de maand dat ik mijn diploma kreeg. dus de maanden erna dat ik geen recht meer had had ik hem niet in gebruik.

Echt blijft de duo zeggen dat dit wel zo is en is het dus helemaal uit de klauwen gelopen.
Hun kunnen/willen mij daar namelijk geen bewijs van mee sturen. en ook het incassobedrijf heeft geen bewijzen voor mij.
Echter als ik online inlog bij mijn duo (voormalige IB-Groep) zie ik ook niet staan dat hij die maanden geactiveerd is geweest.
Vervolgens heb ik ongeveer anderhalf jaar niets meer van ze gehoord. en nu stond afgelopen woensdag er weer een gerechtsdeurwaarder aan de deur die mij een algemene brief gaf waar het bedrag in stond wat ik nog naar hun moest overmaken.
Ook vertelde hij dat er al een dwangbevel klaar lag en dat ze dus het huis mogen betreden.
Nu heb ik enkele vragen hierover (want ik betaal natuurlijk niets zonder bewijzen)

vraag 1: er is geen rechtzaak geweest waarvan ik een kopie van de uitspraak heb gekregen over hoe en wat. mogen ze dat dan zomaar doen?

vraag 2: Ik ben inwonend bij mijn ouders. Mochten ze toch spullen komen halen. Mogen ze dan ook spullen van mijn ouders/broertje pakken?

Vraag 3: ik heb meerdere mensen gehoord dat het slimmer is om alsnog gewoon netjes te gaan betalen. maar heb ik dan nog recht op mijn geld terug mocht blijken dat het allemaal toch niet klopt?

Groet,

wilco

puma73

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door puma73 »

vraag1 duo is een bestuursrechtelijk orgaan, die mag een dwangbevel afgeven, dit is geldig zonder een rechter.

vraag 2 ja in principe kan dit gebeuren

vraag 3 Ja want als jij je gelijk kunt bewijzen kun jij je geld terug vorderen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

vraag 2: Ik ben inwonend bij mijn ouders. Mochten ze toch spullen komen halen. Mogen ze dan ook spullen van mijn ouders/broertje pakken?

Nee dat mag niet, maar dan moet het voor de deurwaarder wel duidelijk zijn (aan te tonen dmv aankoopbonnen of iets dergelijks) dat bepaalde spullen van hen en niet van jou zijn.
Een beetje deurwaarder snapt waarschijnlijk wel dat het logischer is dat, ik noem maar wat, de combimagnetron in de keuken van je ouders is en de tv in de woonkamer ook, maar better be safe than sorry.

Echter als ik online inlog bij mijn duo (voormalige IB-Groep) zie ik ook niet staan dat hij die maanden geactiveerd is geweest.

Kopieer dat even en de rest dat van belang kan zijn om aan te tonen dat je hebt opgezegd: bevestingingsmail/brief?

Betalen en bezwaar aantekeken dus. Doe dit aangetekend en bel/mail er voor de zekerheid nog maar achteraan of dit is aangekomen.

ArneLH

Ongelezen bericht door ArneLH »

stuartlittle schreef:Echter als ik online inlog bij mijn duo (voormalige IB-Groep) zie ik ook niet staan dat hij die maanden geactiveerd is geweest.
Je kunt dus zien dat er geen OV op jouw OV-chipkaart stond of alleen maar dat je er geen gebruik van hebt gemaakt?
Zoals puma73 aangeeft is een dwangbevel een executoriale titel waar geen rechter aan te pas komt. Niet heel onlogisch als je bedenkt dat de schuld die men wil gaan invorderen vaststaat nu er kennelijk geen rechtsmiddel is aangewend tegen de beschikking waarin 'terugvordering' is besloten. Anders dan puma73 zegt, kom je nooit meer in aanmerking voor terugbetaling, want zoals gezegd heb je blijkbaar geen rechtsmiddel (bezwaar, beroep etc.) aangewend en is het primaire besluit onherroepelijk geworden.

Gesloten