Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
LeoLui55
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2022 11:31

Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door LeoLui55 »

De reden dat de maand bedragen voor energie omhoogschieten is vaak te wijten aan de onredelijk hoge voor schot bedragen die energie leveranciers eenzijdig opleggen en door automatische incasso innen.
Voorbeeld deze gasrekening:
Oktober 2021 voorschot bedrag = 180,08 Euro; verbruik = 33,86 Euro
Oktober 2022 voorschot bedrag = 795,26 Euro; verbruik = 26,33 Euro

Dus mijn verbruiks bedrag is met 21% gedaald (door minder gas te gebruiken en andere besparingen), maar het voorschotbedrag is met 615 Euro gestegen!!!
Nu kan je zeggen dat dit later wel verekend wordt, maar het wordt wel eerst automatisch van mijn bankrekening naar de EasyEnergy bankrekening overgeschreven!!
Vorige maand was het voorschot bedrag trouwens 1.044,22 Euro!!!
Bijlagen
Easy energy voorschot Oktober.jpg
(52.22 KiB) 1390 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door kuklos »

Zoals in meerdere topics al aangegeven kan je je termijnbedrag vaak in stapen verlagen.

En je kan altijd nog contact opnemen met de leverancier. Heb je dat al gedaan?

LeoLui55
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2022 11:31

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door LeoLui55 »

Hi,
Ja ik heb ze geschreven hierover, hieronder het "standaard" antwoord...


Hi Leo,

Bedankt voor je bericht. Wij begrijpen dat je graag je voorschotbedrag wilt wijzigen. Graag reageren wij op je verzoek.

Ons concept
easyEnergy werkt op basis van een prepaid concept. Dat betekent dat wij elke maand een voorschot in rekening brengen waarbij rekening is gehouden met de prijsverwachting van de aankomende maand. Dit voorschot gebruiken wij om in die maand dagelijks je energie in te kopen. De verwachte marktprijs is altijd een moment opname. Ook hanteren we je verwachte verbruik voor die maand. Zo proberen we je voorschot steeds zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te laten aansluiten. Daarbij beperken we risico's voor jou als klant (hoge bijbetalingen) en onszelf (wij schieten elke maand als het ware voor tijdens het inkopen).

Opbouw voorschot
We gebruiken voor je voorschot altijd de verwachte marktprijs voor de komende maand zoals die op het moment van het opmaken van de factuur bekend is. Vanaf de factuur over de maand november gaan wij werken met volledig dynamische voorschotten. Dan nemen we ook de inschatting van je verbruik mee in de berekening. We volgen hiervoor het historische verbruik van je slimme meter óf het historisch verbruik volgens je netbeheerder als er (nog) geen data beschikbaar is. De overheidsheffingen zijn elke maand hetzelfde: het standaard jaarverbruik gedeeld door 12 maanden. Op de jaarafrekening verrekenen we zoals je gewend bent de werkelijke kosten van de overheidsheffingen.

Aanpassen voorschot
We hebben ons concept en de opbouw van het voorschot uitgelegd. Doordat wij met een prepaid concept werken en we ons bij het vaststellen van het voorschot baseren op de prijsverwachting en het verwachte verbruik, kunnen wij het voorschot niet voor je wijzigen. Als je een slimme meter hebt dan rekenen wij elke maand het verbruik met je af. Is het verbruik lager dan vooraf ingeschat, dan profiteer je ook gelijk weer door ons concept. Is het verbruik hoger dan verwacht of de prijs is te laag ingeschat, dan hoef je minder bij te betalen.

Verduurzaming
Als je in het kader van de verduurzaming en besparingen aanpassingen hebt gedaan dan zie je dit terug zodra het daadwerkelijke verbruik met je wordt afgerekend.

Is er sprake van leegstand? Geef dan duidelijk aan in welke periode het pand naar verwachting leeg staat. Het is niet mogelijk om aanpassingen met terugwerkende kracht te doen.

Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

LeoLui55 schreef:
26 okt 2022 13:38
Hi Leo,

Bedankt voor je bericht. Wij begrijpen dat je graag je voorschotbedrag wilt wijzigen. Graag reageren wij op je verzoek.

Ons concept
easyEnergy werkt op basis van een prepaid concept. Dat betekent dat wij elke maand een voorschot in rekening brengen waarbij rekening is gehouden met de prijsverwachting van de aankomende maand. Dit voorschot gebruiken wij om in die maand dagelijks je energie in te kopen.
Is dat wel toegestaan? Gebruikelijk is om voorschotten over een heel jaar uit te smeren, zodat er 's winter nog geld over blijft om eten te kopen.
Dit concept stort klanten diep in de schulden.

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
26 okt 2022 13:46
LeoLui55 schreef:
26 okt 2022 13:38
Hi Leo,

Bedankt voor je bericht. Wij begrijpen dat je graag je voorschotbedrag wilt wijzigen. Graag reageren wij op je verzoek.

Ons concept
easyEnergy werkt op basis van een prepaid concept. Dat betekent dat wij elke maand een voorschot in rekening brengen waarbij rekening is gehouden met de prijsverwachting van de aankomende maand. Dit voorschot gebruiken wij om in die maand dagelijks je energie in te kopen.
Is dat wel toegestaan? Gebruikelijk is om voorschotten over een heel jaar uit te smeren, zodat er 's winter nog geld over blijft om eten te kopen.
Dit concept stort klanten diep in de schulden.
Ik vraag me af waarom dit niet zou mogen, het is in Nederland geen gebruikelijk systeem, maar wel een systeem wat een select aantal klanten al een tijd wenst, betalen naar gebruik en niet 'sparen bij de energie leverancier'.

Frank energie is volgens mij ook zo'n aanbieder die met dagprijzen en voorschotten werkt die dan maandelijks verrekend worden in plaats van over een heel jaar.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

Idee van een voorschot is jaarlijkse afrekening.
Als je maandelijks betaalt per gebruik, waarom zou je dan nog gebruik maken van een voorschot? Stel aan het eind van de maand gewoon de daadwerkelijke rekening op van die maand.
Cro schreef:
26 okt 2022 13:52
.....maar wel een systeem wat een select aantal klanten al een tijd wenst, betalen naar gebruik en niet 'sparen bij de energie leverancier'.
Ik vraag me af , of TS hoort bij dat groepje selecte klanten.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Idee van een voorschot is jaarlijkse afrekening
Waar is dat 'idee' vastgelegd?

Je weet waar je aan begint bij dit soort partijen en dat het anders gaat dan de traditionele manier.
Ik vraag me af , of TS hoort bij dat groepje selecte klanten
Als dat niet zo is staat het TS vrij een andere partij te kiezen die het anders doet. Opzeggen is boetevrij en kan op elk moment. Ook tarieven staan niet vast en zijn gelijk aan andere partijen die deze vorm ( dynamische prijzen ) hanteren, dus TS kan zo een andere partij nemen met dezelfde prijzen of zelfs weer terug naar een traditionele vorm.

Gezien de prijzen op dit moment, vooral voor gas, zou ik nu gewoon even blijven
Woensdag 26 Oktober 2022
All-In prijzen 💡
00:00 € 0,183 12:00 € 0,176
01:00 € 0,184 13:00 € 0,184
02:00 € 0,181 14:00 € 0,175
03:00 € 0,173 15:00 € 0,183
04:00 € 0,171 16:00 € 0,138
05:00 € 0,169 17:00 € 0,235
06:00 € 0,176 18:00 € 0,219
07:00 € 0,187 19:00 € 0,208
08:00 € 0,254 20:00 € 0,199
09:00 € 0,237 21:00 € 0,185
10:00 € 0,223 22:00 € 0,187
11:00 € 0,176 23:00 € 0,182

All-In prijzen 🔥
tot 06:00 € 0,881
Of naar anwb energie gaan, die werken nog met een vast voorschot.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
26 okt 2022 17:59
Idee van een voorschot is jaarlijkse afrekening
Waar is dat 'idee' vastgelegd?
Het concept zuig ik niet uit mijn duim, maar is breed geaccepteerd
https://www.eigenhuis.nl/energie/financ ... rekening#/
Je vermijdt gemakshalve maar de vraag waarom er uberhaubt nog een voorschot nodig is bij maandelijkse afrekening

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee hoor ik vermijd niets.
Voel me alleen op geen enkele manier verplicht om al jouw vragen te beantwoorden.

Maar het simpelste antwoord is: dat hebben de 2 partijen zo afgesproken..

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
26 okt 2022 18:27
Je vermijdt gemakshalve maar de vraag waarom er uberhaubt nog een voorschot nodig is bij maandelijkse afrekening
Om dezelfde reden waarom dat bij een jaarlijks voorschot gedaan wordt, om vooraf te betalen voor de energie die je af gaat nemen.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
26 okt 2022 17:59


Gezien de prijzen op dit moment, vooral voor gas, zou ik nu gewoon even blijven
Woensdag 26 Oktober 2022

All-In prijzen 🔥
tot 06:00 € 0,881
Ben benieuwd of dit jaar de cv überhaupt nog wel aangaat.......

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
26 okt 2022 18:57
16again schreef:
26 okt 2022 18:27
Je vermijdt gemakshalve maar de vraag waarom er uberhaubt nog een voorschot nodig is bij maandelijkse afrekening
Om dezelfde reden waarom dat bij een jaarlijks voorschot gedaan wordt, om vooraf te betalen voor de energie die je af gaat nemen.
Bij jaarlijkse betaling is het de bedoeling dat het maandelijkse voorschot matcht met het jaarverbruik, zodat er bij de eindafrekening geen grote plus of min is.
Omdat in de tussentijd ook energie wordt verbruikt, is er geen sprake van vooruitbetaling. Zeker als je in de herfst een jaarcontract sluit.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Juist. En bij het maandelijkse voorschot is het van belang dat het bedrag ongeveer de verwachte kosten voor de komende maand inhoudt, zodat er bij de eindafrekening van die maand geen grote plus of min is. Zo moeilijk is het allemaal niet. Of je er zelf aan zou beginnen, dat moet je zelf weten, ik zie het nut er niet van in, een ander misschien wel.

Ik denk wel dat ik er nu goedkoper mee uit zou zijn, omdat de gasprijzen gezakt zijn en men dus nu kan inkopen, terwijl Vattenfall al eerder tegen hogere prijzen voor mij heeft ingekocht. Maar mogelijk was ik in de zomer goedkoper uit.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
26 okt 2022 22:46
Juist. En bij het maandelijkse voorschot is het van belang dat het bedrag ongeveer de verwachte kosten voor de komende maand inhoudt, zodat er bij de eindafrekening van die maand geen grote plus of min is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik lees nog geen enkele reden, waarom je bij maandelijkse afrekening, dit vooruit over zou moeten maken.
Zie 1) en 2) in:
https://www.eigenhuis.nl/energie/financ ... rekening#/
Voorschot is normaal bij jaarafrekening, of werkelijke gebruik bij maandafrekening

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je moet een voorschot betalen, omdat ze dat met je afspreken.

DeZevendeHenk
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Een onredelijk voorschotbedrag lijkt mij dat als je de geprognotiseerde jaarafrekening door twaalf zou delen je veel te veel betaald en dus ook, geprognotiseerd, veel geld zou terugkrijgen na die periode. Ik kan uit het verhaal niet opmaken dat dit het geval is.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
27 okt 2022 00:33
Je moet een voorschot betalen, omdat ze dat met je afspreken.
Zijn gas en electra dan geen producten? Dan geldt max vooruitbetaling van 50%. Ongeacht wat men "afspreekt" in de kleine lettertjers.
Volgens mij wil EasyEnergy gewoon een deel van het klantenbestand wegjagen met exorbitante maandbedragen.
Voor de achterblijvers hoeft dan minder energie te worden ingekocht, zodat een groter percentage van de inkoop met goedkopere termijncontracten gebeurd.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
27 okt 2022 00:44
Een onredelijk voorschotbedrag lijkt mij dat als je de geprognotiseerde jaarafrekening door twaalf zou delen je veel te veel betaald en dus ook, geprognotiseerd, veel geld zou terugkrijgen na die periode. Ik kan uit het verhaal niet opmaken dat dit het geval is.
Er wordt per maand betaald, simpelweg door 12 delen is zinloos: Stookmaanden zijn veel duurder dan zomermaanden.
Een verdeelsleutel gebaseerd op graaddagen loslaten op oude jaar-verbruikscijfers is zinvoller

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
27 okt 2022 07:00
alfatrion schreef:
27 okt 2022 00:33
Je moet een voorschot betalen, omdat ze dat met je afspreken.
Zijn gas en electra dan geen producten? Dan geldt max vooruitbetaling van 50%. Ongeacht wat men "afspreekt" in de kleine lettertjers.
Volgens mij wil EasyEnergy gewoon een deel van het klantenbestand wegjagen met exorbitante maandbedragen.
Voor de achterblijvers hoeft dan minder energie te worden ingekocht, zodat een groter percentage van de inkoop met goedkopere termijncontracten gebeurd.
Waarom is voorschot bij een jaar dan wel gebaseerd op het hele bedrag? Of zou het dan toch een dienst zijn?

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Easy Energy onredelijk hoog voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
27 okt 2022 08:33
Waarom is voorschot bij een jaar dan wel gebaseerd op het hele bedrag?
Verdeling over 12 maanden, om na een jaar op nul uit te komen
Nijogeth schreef:
27 okt 2022 08:33
Of zou het dan toch een dienst zijn?
Dat is minder relevant bij jaarbetaling, het voorschot is geen vooruitbetaling.
Je gebruikt immers ook elke maand

Plaats reactie