LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eindelijk bemoeit de politiek zich met de incassobureaus

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bodejosm43

Eindelijk bemoeit de politiek zich met de incassobureaus

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Partijen wil opheldering over incassokosten

anp | Gepubliceerd op 12 december 2006, 20:30

DEN HAAG - CDA, PvdA en VVD willen opheldering van minister Gerrit Zalm van Financiën over de kosten die incassobureaus in rekening brengen bij de inning van openstaande schulden. Ze zeiden dit dinsdagavond tegen RTL Nieuws.

Veel incassobureaus zouden allerlei onduidelijke kosten in rekening brengen. Het te incasseren bedrag loopt zo op tot soms het tienvoudige van de schuld. Wettelijk mogen ze maximaal 15 procent van de schuld in rekening brengen.

De Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI) bevestigde in de uitzending dat de praktijken bestaan. Jurist Contijn van Marle van Stichting de Ombudsman adviseerde mensen om niet zomaar te betalen als ze met incassobureaus te maken krijgen. ,,De consument doet er verstandig aan het op een rechtszaak aan te laten komen'', aldus Van Marle.

Guusje

Re: Eindelijk bemoeit de politiek zich met de incassobureaus

Ongelezen bericht door Guusje »

Bodejosm43,

wettelijk is nog steeds niet geregeld, daarom voeren een groot deel incassobureau's woekerbedragen op. En daar wil de politiek eventueel verandering in brengen.
er bestaat wel een Rapport Voorwerk II, dat zijn de bedragen die door de (kanton)rechters zijn opgesteld als zijnde acceptabele kosten bij bepaalde vorderingen. het zijn nog steeds richtlijnen voor de rechters.
als een vordering wordt voldaan voordat het bij een rechter is voorgelegd dan heb je nergens enig wettelijk houvast.

Guusje

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@guusje, ik heb de tekst letterlijk gekopieerd van een krantensite, of was het nou de NOS? Ik zie het al, had mijn bron vet gedrukt......

Dan snap ik niet goed waarom de schrijvers van dat artikel dat zo zeggen. Beetje voorbarig dan.

Ik begrijp overigens nog steeds niet goed wat de wettelijke status is van een incassobureau.

Goed, ze mogen aanmanen........... Maar dat mag jij en ik ook, toch?
Of zit het zo niet in elkaar?

Ik laat me door die bureaus gewoon geen oor aannaaien. Gelukkig is het ook niet snel nodig geweest dat ik me moest verweren.

Guusje

Ongelezen bericht door Guusje »

wettelijk hebben zij geen enkele status. wij samen kunnen zo ineens maar bedenken dat wij ook een incassobureau gaan starten.
Ondernemersplan schrijven, financien voor de opstart regelen, inschrijving in de KvK etc. en klaar zijn we. Zelfs een opleiding is er niet voor nodig.

wat betreft die wettelijke regeling van 15%: men ziet vaak Rapport Voorwerk als wettelijk vastgesteld in plaats van richtlijn.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dan snap ik niet goed waarom de schrijvers van dat artikel dat zo zeggen. Beetje voorbarig dan.
Journalisten schrijven zo vaak dingen die niet kloppen om maar aandacht en dus goede verkoopcijfers te krijgen.

Ik herinner me dat twee jaar geleden ook luid werd verkondigd dat "de tiende planeet was ontdekt" (Sedna), terwijl astronomen dat niet eens zeker wisten en nu ook hebben besloten dat we nog maar 8 planeten hebben (Pluto is dus geen planeet meer).

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik heb die reportage gezien, het is echt niet normaal. Een bedrag van 19,30 wordt meer dan 100 euro.

Herinneringskosten en rappèlkosten? Wat is het verschil daarin?
Dossierkosten? Kom nou zeg, is echt niet normaal meer.

Gesloten