LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude bij incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ArLo44

Fraude bij incasso

Ongelezen bericht door ArLo44 »

Hallo,

Ik heb een merkwaardig geval bij de hand. Sinds mei heb ik al last van rekeningen in mijn bus van iemand die niet op mijn adres woont, of heeft gewoond. Dat weet ik 100% zeker omdat ik weet wie sinds de bouw in dit pand hebben gewoond. Het betreft rekeningen van krediet verstrekkende bedrijven en mobiele telefoonaanbieders. Uit het eerste voorval weet ik dat iemand bij de aankoop van spullen een onjuist adres, het mijne, heeft opgegeven. Ook weet ik van die zaak dat het meer gebeurde en dat opvallen veel adressen uit de omgeving van mijn woonplaats werden gebruikt. Dit is ook snel en goed opgelost.

Maar al snel volgden de telefoonaanbieders. Ik heb aangifte proberen te doen, maar van adresfraude kun je volgens de agent die ik sprak geen aangifte doen. Van de politie vernam ik wel dat het nummer van zijn rijbewijs in een van de contracten klopte met de opgegeven naam. Omdat ik van de krediet weet dat die in een winkel is afgesloten, neem ik ook aan dat het zijn eigen rijbewijs is. Wel was hij zo vriendelijk om een rapport op te maken en mij een afschrift te geven waarin duidelijk staat dat de fraudeur volgens het GBA niet op mijn adres woont. De echtheid van dit rapport is eenvoudig bij de politie te controleren. Een dergelijk bewijs heb ik ook van de gemeente gekregen. Dit stuur ik sindsdien naar alle betrokken bedrijven en ik leg schriftelijk en telefonisch uit wat er aan de hand is. De telecom aanbieders hebben hier in de regel geen boodschap aan en een aantal van hen heeft nu een incassobureau ingeschakeld: Bos Incasso. Toevallig dezelfde, zodat daar nu meerdere dossiers lopen.

Ook dit bedrijf heb ik nu meerdere malen gebeld, geschreven en gemaild en de nodige stukken overhandigd om aan te tonen wat aan de hand is. Ook zij hebben er geen boodschap aan. Ik ben er inmiddels frustrerend veel tijd en energie aan kwijt. Want steeds als je denkt dat het goed komt, blijkt dat niet het geval.

Nu heeft de zaak vandaag echter een zeer vervelende, maar voor mij ook zeer verrassende wending gekregen. Tot nu toe was alle post gericht aan de heer C., ook de brieven van Bos Incasso. Alleen vandaag ontving ik als enig antwoord op al mijn schrijven en mailen tot nu toe, ineens een mail van Bos Incasso gericht aan mij "Geachte heer 'ArLo'" met daarin de opmerking dat de vordering bleef staan en dat ik(!!!) binnen zeven dagen het basisbedrag, incassokosten en rente moet betalen. Ik heb ze gebeld, natuurlijk en heb ook duidelijk gezegd dat ik het niet eens ben met deze gang van zaken, maar ik heb geen inhoudelijke reactie teruggekregen. Ik heb mij nooit bedacht dat ik als toevallige bewoner van het adres, wat iemand opgeeft bij het afsluiten van een contract, ineens aansprakelijk gesteld kan worden voor de vorderingen die uit dat contract voortvloeien. In mijn ogen pleegt Bos Incasso hier domweg fraude. Maar is dit ook zo? Als dit zomaar mag, dan is het einde zoek... Van 'nette' bedrijven verwacht je zoiets toch niet. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een wettelijke basis is die dit soort handelen rechtvaardigt.
Om die theorie uit te sluiten: Mijn naam lijkt niet op die van de fraudeur. Er is zelfs niet een letter hetzelfde.

ArLo44

Re: Fraude bij incasso

Ongelezen bericht door ArLo44 »

Vandaag een bezoek gebracht aan het incassobureau, en daar mijn kijk op de zaak uitgelegd. Ook gesteld dat ik de move om mij aan te schrijven op de vordering niet bepaald netjes vond. Inmiddels heeft Bos Incasso daar nu excuses voor aangeboden en toegegeven dat dat niet had mogen gebeuren. Tevens geven ze aan dat ze beide zaken anders gaan oppakken, waardoor ik er geen overlast meer van zal hebben.

Gesloten