LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GEDAGVAARD ZONDER WAARSCHUWING OF AANMANING.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
allardtk

GEDAGVAARD ZONDER WAARSCHUWING OF AANMANING.

Ongelezen bericht door allardtk »

Vandaag opeens een brief van gerechtsdeurwaarders Van den Berg De Rie & Uyterlinde in de bus.

Heeft te maken met een achterstallige premie van autoverzekering van unive. (150 euro)

Ik heb het nagekeken en het zou goed kunnen kloppen dat die premie vorige jaar zomer een keer niet betaald is.

Contact opgenomen met het deurwaarders kantoor en als ik zorg dat ik het totaal bedrag van 355 euro uiterlijk 2 dagen voor de zitting heb betaald, dan kunnen ze de zitting nog afzeggen en scheelt dat mij in ieder geval de kosten van de zitting bij de kantonrechter (meer dan 100 euro)

De incasso is 5 januari doorgegeven vanaf incassobureau AFI, die stellen dat ik niet heb gereageerd op betalingsvoorstellen/aanmaningen.

Dus contact opgenomen met AFI.. er zijn in totaal 2 brieven (aanmaningen) naar mij gestuurd in ausgustus en september vorig jaar.
Verder is er geen telefonisch contact geweest en de brieven zijn niet aangetekend verstuurd. Ik heb de 2 aanmaningen in ieder geval opgevraagd.

Nu is mijn vraag hoe de rechter bepaald of het incassobureau mij duidelijk heeft gemaakt dat er nog een bedrag van 150 euro openstond.

Als ik een aanmaning zou krijgen had ik natuurlijk al betaald want ik heb nu gezien dat het klopt dat de premie destijds niet betaald is.

Is het voor een incassobureau genoeg om mij 2 aanmaningen per normale post te versturen en daarmee te kunnen bewijzen dat ik niet reageer op aanmaningen of betalingsvoorstellen?

Allard

Bor Komorovski

Re: GEDAGVAARD ZONDER WAARSCHUWING OF AANMANING.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Normaal gesproken moet je van te voren in gebreke zijn gesteld voor de ander je met extra kosten mag confronteren of een rechtzaak opstarten. Dat betekent dat je, kortweg, een soort ‘laatste waarschuwing’ moet hebben gekregen, en een redelijke termijn om alsnog datgene te doen wat je moet doen.

Dit is helaas anders bij prestaties waarvoor al een termijn geldt, bijvoorbeeld betaling binnen een bepaalde termijn. Reden is dat er al een termijn is, en dat de klant al ruim vantevoren kan zien wanneer hij moet betalen. Als die termijn verstreken is mag de ander inderdaad direct dagvaarden, ook al is het natuurlijk netter om eerst aan te manen. Ze hoeven ook niet te bewijzen dat je niet op aanmaningen had gereageerd, want die hadden ze strikt genomen niet hoeven te versturen.

Kortom, je kan in dit geval beter gewoon meteen betalen, want als er gedagvaard wordt staan de deurwaarder en verzekeringsmaatschappij volledig in hun recht.

allardtk

Ongelezen bericht door allardtk »

Dank u wel voor de snelle en vooral duidelijke reactie!

Ik heb net nog even via internet bankieren gekeken en het oorspronkelijke bedrag is een doorlopende automatische incasso die destijds 1 keer niet kon worden geincasseerd of is gestorneerd wegens te weinig bestedingsruimte.

Denk helaas niet dat dat het verhaal nog veranderd?

Ik heb een rekeningnummer gekregen en een totaal bedrag wat ik over moet maken. Het totaal bedrag a 353,53 euro komt niet overeen met de totale kosten die op de dagvaarding staan.
198,60 vanaf het incassobureau (vermeerderd met 85,98 dagvaardingskosten (incl btw) komt op 284,58.

het verschil van 68,95 verklaard het deurswaarderskantoor met 60 euro salaris van gemachtigde (niet gespecificeerd in de dagvaarding)
en 8,70 kosten van opvragen info bij G.B.A.
(er staat wel info G.B.A. / info K.v.K. onder de dagvaardingskosten maar bij bedrag niks ingevuld.

Van dit laatste bedrag zeggen ze dat ze me geen specificatie meer kunnen sturen, de dagvaarding is alles ook al staan niet alle bedragen daar in gespecificeerd.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dank u wel voor de snelle en vooral duidelijke reactie!

Ik heb net nog even via internet bankieren gekeken en het oorspronkelijke bedrag is een doorlopende automatische incasso die destijds 1 keer niet kon worden geincasseerd of is gestorneerd wegens te weinig bestedingsruimte.

Denk helaas niet dat dat het verhaal nog veranderd?
Helaas niet. De bank is immers iemand die door jou wordt ingeschakeld, dus ben je er ook verantwoordelijk voor als er daar wat mis gaat. Zeker bij stornering wegens te weinig bestedingsruimte, want je dient natuurlijk gewoon zelf te zorgen dat je voldoende saldo hebt.
Ik heb een rekeningnummer gekregen en een totaal bedrag wat ik over moet maken. Het totaal bedrag a 353,53 euro komt niet overeen met de totale kosten die op de dagvaarding staan.
198,60 vanaf het incassobureau (vermeerderd met 85,98 dagvaardingskosten (incl btw) komt op 284,58.

het verschil van 68,95 verklaard het deurswaarderskantoor met 60 euro salaris van gemachtigde (niet gespecificeerd in de dagvaarding)
en 8,70 kosten van opvragen info bij G.B.A.
(er staat wel info G.B.A. / info K.v.K. onder de dagvaardingskosten maar bij bedrag niks ingevuld.

Van dit laatste bedrag zeggen ze dat ze me geen specificatie meer kunnen sturen, de dagvaarding is alles ook al staan niet alle bedragen daar in gespecificeerd.
Ik weet niet uit mijn hoofd wat de richtlijnen hiervoor zijn, maar dat kan je wellicht nakijken op de site van de beroepsgroep voor gerechtsdeurwaarders, de KBVG: http://www.kbvg.nl/index.php?id=136 Het ziet er op zich redelijk plausibel uit maar vaak proberen deurwaarders en incassobureau’s een 'extra graantje' mee te pikken. Mochten de kosten niet met de tarieven overeenkomen, betaal dan dat gene dat je niet betwist of betaal onder protest/voorbehoud, waarna het het meerdere betwist dan wel terugvordert.

JvGin

Ongelezen bericht door JvGin »

Ze zijn niet verplicht om eerst een aantal brieven te sturen.
Het is in deze wel wijs om de vordering gewoon te voldoen. Je hebt immers verzuimd de premie op tijd te betalen. Daarnaast ben je conform de polis vaak niet verzekerd tot het moment je alles hebt betaald.

De kosten die erbij komen wanneer je de zaak verliest zijn niet gering :

Griffierechten : € 90,00
Salaris gemachtigde : gaat ook vanaf de drie getallen voor de komma
Proceskosten : salaris rechter e.d.

In het voordeligste gevel zal de rechter beslissen dat enkel het salaris gemachtigde en de proceskosten gedeeld moeten worden, dan ben je nog duurder uit dan wanneer je nu de deurwaarder betaald. In deze lijkt het mij dus het wijst om de deurwaarder te betalen.

Gr. JvGin

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Vragen;

1 Heeft U het juiste adres doorgegeven aan Univé ?

2 Word er wel eens meer iets verkeerd bezorgd?

3 Bel Univé of er iets te regelen is, zij moeten bewijzen dat ze herinnering en aanmaning hebben gestuurd voor ze deze procedure straten.

Gesloten