LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handel in privé-gegevens

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
hänschen klein

Handel in privé-gegevens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Misschien interessant eens te lezen wat er inmiddels aan de hand is met onze gegevens om een antwoord te krijgen op vragen zoals:

"Hoe komen die aan mijn gegevens en de misbruikte informatie?".

http://www.amweb.nl/branche/nieuws/2017 ... A1A85F0YI4

atlas1302

Re: Handel in privé-gegevens

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ja precies, dat vraag ik mij al jaren af! Er wordt gewoon gehandeld en verhandeld, en de beste bieder krijgt de informatie. Maar blijkbaar is dit legaal want het is al jaren bekend dat deze activiteiten op grote schaal plaats vinden, dus mijn verbazing is nog groter.

Statler

Ongelezen bericht door Statler »

onze gegevens
Zover ik kan lezen gaat dit over personen met een schuldverleden dus om nu iedereen over 1 kam te scheren..... weet natuurlijk niet of u een schuldverleden heb maar denk zelf dat mijn naam en gegevens er niet in staan.

Het gaat idd over personen met een schuldverleden maar EDR doet dit al zeker meer dan 5 jaar, dataverzameling tbv financieringen.
En aan de ene kant is dit verwerpelijk maar aan de andere kant neem je in sommige gevallen personen wel in bescherming door ze niet nog meer te laten lenen of op krediet te kopen.

Daar bedoel ik niet mee de dame welke in het artikel word beschreven in haar geval werkt het tegen haar.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

atlas1302 schreef:Ja precies, dat vraag ik mij al jaren af! Er wordt gewoon gehandeld en verhandeld, en de beste bieder krijgt de informatie. Maar blijkbaar is dit legaal want het is al jaren bekend dat deze activiteiten op grote schaal plaats vinden, dus mijn verbazing is nog groter.
Er is geen marktplaats voor dat soort datasets ofzo, zo staat het ook niet in dat artikel. Wat is gebeurd, en waar toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens mogelijk steken heeft laten vallen, is dat verschillende datasets door verkoop van bijvoorbeeld schulden aan Lindorff door een bank, of door overname van een bedrijf als Vesting Finance door een buitenlandse entiteit, zonder de wettelijke notificatie aan de persoon in kwestie in die datasets, zijn overgegaan.

Dan krijg je vragen als moet je een paar honderdduizend mensen in een database contacteren als bedrijf A, bedrijf B overneemt etc. Maar goed, daarvoor staan de politiek en de Autoriteit Persoonsgegevens voor aan de lat om wat van te vinden.

sjohie

Statler schreef:
onze gegevens
Zover ik kan lezen gaat dit over personen met een schuldverleden dus om nu iedereen over 1 kam te scheren..... weet natuurlijk niet of u een schuldverleden heb maar denk zelf dat mijn naam en gegevens er niet in staan.

Het gaat idd over personen met een schuldverleden maar EDR doet dit al zeker meer dan 5 jaar, dataverzameling tbv financieringen.
En aan de ene kant is dit verwerpelijk maar aan de andere kant neem je in sommige gevallen personen wel in bescherming door ze niet nog meer te laten lenen of op krediet te kopen.

Daar bedoel ik niet mee de dame welke in het artikel word beschreven in haar geval werkt het tegen haar.
Je komt bij een BV uit met een summiere website zonder fatsoenlijk klantportaal oid, de bedrijven waar ze mee zaken doen doen dat onder water, inzoverre dat ze dat doen met directe database koppelingen etc, niet door voor elke check een mailtje of formulier op te sturen. En dan loop je als consument gewoon tegen een muur aan, misschien deels zo opgebouwd, maar zulke bedrijven doen business to business, die zullen er vermoedelijk niet eens bij stil hebben gestaan dat de namen en nummers in hun databases contact met ze op zouden willen nemen, daar hebben ze gewoon geen oplossing voor.

sjohie

Vesting finance, naja de PR afdeling, heeft al een reactie op de site staan op dit artikel.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Via de website van Focum kan je je gegevens opvragen en controleren of ze zich aan de wet houden:

https://www.focum.nl/consumenten/gegevens-opvragen/

Mocht je twijfelen of je geregistreerd staat, dat is de route om duidelijkheid te verkrijgen.

Gesloten