LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Hallo,

Vandaag kreeg mijn werkgever een ( al verwachte ) brief binnen voor het leggen van beslag op mijn loon. Het betreft hier een schuld bij de bank welke al in 2003 voorgekomen is bij de rechtbank.
Nu lees ik op de opsomming van kosten in de volgende volgorde het volgende; proceskosten, kosten betekening en bevel, informatiekosten, kosten derdenbeslag, kosten van overbetekening, overige executiekosten, kosten van dit proces-verbaal en kosten van betekening van dit beslag.

Die kosten voor informatie kloppen zowiezo niet, want ik heb vanaf het begin tot nu kontakt gehad met de deurwaarder, en kan dat bewijzen d.m.v betalingen aan hun. Maar de rest dan. Volgens mij brengen zij mij veel te veel in rekening, alleen is dat zo lastig uit te puzzelen ( voor een normale nederlander dan hé )

wie o wie kan mij hier bij helpen.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Pavlova »

Wat de informatiekosten betreft kan ik je vertellen dat dit kosten zijn die gemaakt worden door het deurwaarderskantoor om voorafgaand aan het uitbrengen van een exploot (de dagvaarding, de betekening van het vonnis of dwangbevel, het overbetekenen van een beslag) bij de gemeente te informeren wat het juiste verblijfsadres is van iemand. Die kosten komen voor rekening van de schuldenaar. Het heeft dus niets te maken met de contacten die je met het deurwaarderkantoor hebt gehad en de informatie die je daarbij eventueel hebt verstrekt.

GDW
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2009 20:45

Re: HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door GDW »

De kosten van de stukken (ook wel exploot genoemd) worden jaarlijks door de wetgever (lees: ministerie van justitie) bepaald middels de Btag.

"De ambtshandelingen van de gerechtsdeurwaarder worden beschreven in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (=Btag). "


De kosten van dit soort stukken worden dus die kunnen niet door een gerechtsdeurwaarder zelf bepaalt, in tegenstelling tot wat velen denken.

Als een deurwaarder meerdere keren beslag onder een werkgever of derde partij (bijvoorbeeld een bank) moet leggen, om de vordering in zijn totaliteit te kunnen innen (lees: derdenbeslag), dan zijn deze kosten ten laste van de schuldenaar.

Onder overige executiekosten vallen bijvoorbeeld kosten die gemaakt worden om bij uitkerende instanties te informeren of aanvullende informatie voor beslagmaatregelen in te winnen.

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Pavlova,

Wat jij zegt is niet waar. Deze kosten mogen niet onnodig aangegaan worden. Buiten dat hebben zij voor informatiekosten een bedrag van € 70,-. gerekend. Dat lijkt me een beetje veel. Daar zal ik dus zeker tegen in beroep gaan.

Verder, wat jullie schrijven helpt mij niet veel. ik weet uit ervaring dat, ondanks dat zij zich aan een tarief moeten houden, zij vaak bepaalde kosten zo inpakken dat ze hoger uitvallen. Zo hebben zij voor de kosten voor het salaris van de gemachtigde( de persoon die voor hun bij de rechtbank 5 minuten bezig is om het verweer in te dienen ) een bedrag van € 225,- gerekend. Ook dat is veel te veel, dat weet ik uit ervaring. ( dat verschilt vaak. Wel eens eerder meegemaakt, en toen koste zo'n mannetje ongeveer € 100,- )

Maar goed, ik hoop dat er iemand komt om mij helder uit te leggen hoe het precies in elkaar zit. Natte vinger werk heb ik nu niet zoveel aan....met alle respect trouwens. Evengoed bedankt dat jullie er aandacht aan wilden besteden :D

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

proceskosten, kosten betekening en bevel, informatiekosten, kosten derdenbeslag, kosten van overbetekening, overige executiekosten, kosten van dit proces-verbaal en kosten van betekening van dit beslag.
- Proceskosten volgen uit het vonnis (worden daarin letterlijk genoemd)
- Kosten betekening en bevel: dit zal zien op de betekening van het vonnis; deze kosten komen inderdaad voor rekening van de debiteur. volgens mij 70 à 80 euro;
- informatiekosten: in praktijk rond de 6 à 7 euro voor een uittreksel GBA (deurwaarders hebben hier een speciaal systeem voor; goedkoper en sneller dan een gewaarmerkt uittreksel van de gemeente);
- kosten derdenbeslag: volgens mij rond de 150 euro;
- overbetekening: weer 70 à 80 euro;
- "overige executiekosten": ? Lijkt mij een "spookpost", ik zou als ik jou was hier eens navraag naar doen;
- kosten p-v: afhankelijk van of er een getuige was ingeschakeld maximaal iets van 200 euro;
- kosten betekening beslag: wederom 70 à 80 euro

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Enkele van de kosten, zoals de salaris van gemachtigde, kan je op rechtspraak.nl vinden. Het hangt er natuurlijk af van de hoogte van de vordering. Per 1 februari 2009 zijn de tarieven weer veranderd.

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Ja, ik heb die tarievenlijst bekeken op KBvG...die lijst van 2009, daar kan een normale nederlander geen wijs uit worden. Express ??? who ows. Die houden elkaar de hand wel boven het hoofd die lui. Kost mij een week om met behulp van het wetboek alleen al de tarievenlijst te ontcijferen.
Heb ze ook een bericht gestuurd, of die iets consument vriendelijker kan.

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: HELP, kosten gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Lelie, thanks,....die lijst is in elk geval iets duidelijker.

Ja, ik ga wel verweer tegen die kosten, vooral die voor informatiekosten en dat van die getuige. Totaal onnodig aangezien er niets te bewijzen viel verder. En zo is er vast nog wel meer. Eens kijken of ik er een paar honderd vanaf kan halen. Alles is mooi meegenomen.

Gesloten