| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Herinneringskosten
Herinneringskosten
Hallo allemaal,
Door een familielid die momenteel geen computer heeft en internet is mij gevraagd het volgende op het forum te vragen.
Ik hoop dat ik alles goed beschrijf.
Maandelijks kreeg zij altijd een rekening van de stadsverwarming, deze rekening kwam altijd rond de 25ste van de maand binnen.
Zij liet hem dan 14 dagen liggen en betaalde hem dan, ze was dan net op tijd met betalen en er kwamen dan geen herinneringskosten bij.
Ineens heeft de stadsverwarming ingesteld dat de rekening de 12de van de maand binnen kwam.
Zij kon deze niet binnen de gestelde 14 dagen betalen en daardoor komt er iedere maand 15 euro herinneringskosten bij.
Omdat ze de rekening daarna nog niet kon betalen wordt er nogmaals 15 euro bij geteld.
Heel graag zou zij willen vragen of het is toegestaan als er een rekening betaald moet worden binnen 14 dagen het is toegestaan dat er 15 euro herinneringskosten wordt bijgeteld? en als de rekening daarna na 14 dagen nog niet is betaald is het dan toegestaan dat er nogmaals 15 euro (in totaal 30 euro) aan herinneringskosten wordt bijgeteld?
Er staat ook bij, bij de tweede herinnering dat er een gerechtsdeurwaardaarder wordt ingeschakelt en wordt langs gestuurd.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reactie(s)
Sprietje
Door een familielid die momenteel geen computer heeft en internet is mij gevraagd het volgende op het forum te vragen.
Ik hoop dat ik alles goed beschrijf.
Maandelijks kreeg zij altijd een rekening van de stadsverwarming, deze rekening kwam altijd rond de 25ste van de maand binnen.
Zij liet hem dan 14 dagen liggen en betaalde hem dan, ze was dan net op tijd met betalen en er kwamen dan geen herinneringskosten bij.
Ineens heeft de stadsverwarming ingesteld dat de rekening de 12de van de maand binnen kwam.
Zij kon deze niet binnen de gestelde 14 dagen betalen en daardoor komt er iedere maand 15 euro herinneringskosten bij.
Omdat ze de rekening daarna nog niet kon betalen wordt er nogmaals 15 euro bij geteld.
Heel graag zou zij willen vragen of het is toegestaan als er een rekening betaald moet worden binnen 14 dagen het is toegestaan dat er 15 euro herinneringskosten wordt bijgeteld? en als de rekening daarna na 14 dagen nog niet is betaald is het dan toegestaan dat er nogmaals 15 euro (in totaal 30 euro) aan herinneringskosten wordt bijgeteld?
Er staat ook bij, bij de tweede herinnering dat er een gerechtsdeurwaardaarder wordt ingeschakelt en wordt langs gestuurd.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reactie(s)
Sprietje
Re: Herinneringskosten
Eerst maar een vraag, op welke datum ligt de acceptgiro op de mat en wat is de uiterste betaaldatum?
De 12e/ 26e
Is dit iedere maand zo(te laat betalen)?Sprietje schreef: Ineens heeft de stadsverwarming ingesteld dat de rekening de 12de van de maand binnen kwam.
Er mogen herinnering kosten gevraagd worden,alleen weet ik niet of dat bij de eerste herinnering al mag.
Zo te lezen gebeurt dit iedere maand.
Waarschijnlijk is er in de algemene voorwaarden van de stadsverwarming dat er bij niet-tijdige betaling een boetebedrag in rekening gebracht mag worden, en vervolgens als betaling binnen de gestelde termijn van die herinnering nogmaals een bedrag. Ik denk niet dat er iets aan te doen is.
De kennis van TS nam al een risico om er voor te kiezen om steeds zo lang mogelijk te wachten. Waarom eigenlijk? Mogelijk omdat er steeds betaald werd van inkomsten die steeds de eerste week van elke maand op de rekening binnen kwamen?
De kennis doet er slim aan om te zorgen de achterstand te betalen voor de kosten verder oplopen, en te zorgen dat voortaan de rekening tijdig wordt betaald. Zo eenvoudig is het eigenlijk.
De kennis van TS nam al een risico om er voor te kiezen om steeds zo lang mogelijk te wachten. Waarom eigenlijk? Mogelijk omdat er steeds betaald werd van inkomsten die steeds de eerste week van elke maand op de rekening binnen kwamen?
De kennis doet er slim aan om te zorgen de achterstand te betalen voor de kosten verder oplopen, en te zorgen dat voortaan de rekening tijdig wordt betaald. Zo eenvoudig is het eigenlijk.
@Sprietje , misschien kan je een afspraak maken , althans die kennis dan, voor een datum dat er geld is .
@ Sprietje,
Even een vraagje: Wat is het verschil tussen factuurdatum en datum dat post daadwerkelijk in de bus ligt?
De reden dat ik deze vraag stel is omdat uw familielid mogelijk wel tijdig betaald heeft net op de valreep. Het risico van postvertraging ligt bij de verzender van de post en niet bij de ontvanger. Een traag werkende postkamer mag niet afgewenteld worden op de betaler. KPN heeft er nogal eens een handje van om de factuurdatum rond de 24 ste te leggen terwijl we de factuur pas rond de 8ste krijgen en dan snel moeten betalen. De herinnering heb je dan wel keurig 1 dag na de herinneringsdatum in huis (dus dan kan het wel..) Heb er al menig discussie over gevoerd met KPN.
Even een vraagje: Wat is het verschil tussen factuurdatum en datum dat post daadwerkelijk in de bus ligt?
De reden dat ik deze vraag stel is omdat uw familielid mogelijk wel tijdig betaald heeft net op de valreep. Het risico van postvertraging ligt bij de verzender van de post en niet bij de ontvanger. Een traag werkende postkamer mag niet afgewenteld worden op de betaler. KPN heeft er nogal eens een handje van om de factuurdatum rond de 24 ste te leggen terwijl we de factuur pas rond de 8ste krijgen en dan snel moeten betalen. De herinnering heb je dan wel keurig 1 dag na de herinneringsdatum in huis (dus dan kan het wel..) Heb er al menig discussie over gevoerd met KPN.
Als de rekening de twaalfde op de mat ligt en je betaald 14 dagen later dus op de 26e ben je te laat. De 26e is niet uiterste betaaldatum maar vervaldatum dus het bedrag moet dan bijgeschreven zijn. In feite heb je dus maar 10 dagen de tijd. Energie/stadsverwarming bedrijven hanteren een strikt beleid en er volgt direct een herinnering.
Dat ze strikt beleid hanteren wil niet per definitie zeggen dat dit beleid dan ook rechtmatig is. Het risico van postvertraging ligt bij de verzender. Ze moeten je een redelijke termijn bieden waarbinnen betaald kan worden. Als de rekening bijvoorbeeld pas op de vervaldag op de mat ligt dan kun je redelijkerwijs niet meer op tijd betalen. Dit risico kun je niet zomaar afwentelen op de ontvanger.Energie/stadsverwarming bedrijven hanteren een strikt beleid en er volgt direct een herinnering
Deze bedrijven versturen elke maand op de zelfde datum facturen met tnt post. Ik heb er hier één van mijn energie boer, Factuur datum: 4-3-2011 te betalen VOOR 18-3-2011. Betaal je op de 18e ben je te laat, zeker als je dan pas de acceptgiro naar de bank brengt, wie doet dat eigenlijk nog?
Versturen en ontvangen zijn 2 verschillende dingen. Bovendien is de factuurdatum de dag dat het ding geprint wordt en niet per definitie de dag dat hij daadwerkelijk wordt verstuurd vanuit de postkamer. Als het bedrijf de factuur twee weken in de postkamer laat liggen, hebben ze wel degelijk een probleem.
In het verhaal van TS is daarnaast de betaalingstermijn aangepast cq verkort. Natuurlijk heb je als consument een verplichting dergelijke dingen in de gaten te houden. Laat onverlet dat als je een betalingstermijn hebt van bijvoorbeeld 14 dagen dat deze eigenlijk pas beginnen te tellen als het ding op je mat valt.
Wie dit eigenlijk nog doet: juist mensen die moeite hebben rekeningen op tijd te betalen en geen computer en internetaansluiting kunnen veroorloven.
In het verhaal van TS is daarnaast de betaalingstermijn aangepast cq verkort. Natuurlijk heb je als consument een verplichting dergelijke dingen in de gaten te houden. Laat onverlet dat als je een betalingstermijn hebt van bijvoorbeeld 14 dagen dat deze eigenlijk pas beginnen te tellen als het ding op je mat valt.
Wie dit eigenlijk nog doet: juist mensen die moeite hebben rekeningen op tijd te betalen en geen computer en internetaansluiting kunnen veroorloven.
Op de postkamer blijft niets liggen maar als je de eigen brievenbus niet leeghaalt dan weer wel. De facturen gaan volledig geautomatiseerd de deur uit en blijven echt geen dagen op de plank liggen. Edoch als je de AC al tijdig binnen krijgt en zelf naar de bank brengt heb je een verwerkings tijd van 4 dagen. Dit ontslaat je niet van de verplichting om op tijd te betalen.
Dat is een aanname, tenzij je bij elk bedrijf in NL bent geweest om te zien hoe ze werken. En het was slechts een voorbeeld die voor postvertraging kan zorgen. TNT kan daar ook schuld aan hebben.Op de postkamer blijft niets liggen maar als je de eigen brievenbus niet leeghaalt dan weer wel.
Het gaat er ook om wat gezien mag worden als op tijd betalen. Uiteraard moet je rekening houden met verwerkingstijd bij de bank maar dat moet men wel de kans hebben op tijd naar de bank de gaan met de betaling.Dit ontslaat je niet van de verplichting om op tijd te betalen.
Valt me toch op dat meestal bij personen die al met een achterstand te kampen hebben de facturen niet aankomen terwijl de personen die op tijd betalen ze wel in de bus krijgen. Zou TNT daar een filter voor hebben?
@ ronald g
Dat is een flauwe generalisatie.
Even voor de goede orde, k heb nergens betalingsachterstand. k heb alleen wel eens een paar akkefietjes gehad met KPN omdat de factuur altijd 2 weken na factuurdatum binnenkwam.
Bovendien zeg ik dat het een mogelijke verklaring kan zijn.
Mogelijk heb je een vooringenomen mening jegens mij, maar dan is het handig om eerst goed te lezen, eer je mij beschuldigd.
Dat is een flauwe generalisatie.
Even voor de goede orde, k heb nergens betalingsachterstand. k heb alleen wel eens een paar akkefietjes gehad met KPN omdat de factuur altijd 2 weken na factuurdatum binnenkwam.
Bovendien zeg ik dat het een mogelijke verklaring kan zijn.
Mogelijk heb je een vooringenomen mening jegens mij, maar dan is het handig om eerst goed te lezen, eer je mij beschuldigd.
stadsverwarming, Kpn tnt post wat is de link tussen die drie?. Voor de goede orde ik beschuldig niemand maar het valt wel op dat er bij gedupeerden nooit een brief op de mat valt. Oja dit is mijn persoonlijke mening en daar kunnen geen rechten aan ontleend worden.
KPN duidt op het voorbeeldje welke ik in een eerdere post aangaf.
TNT bezorgt de post en ook de rekening. (Kan ook ander postbedrijf zijn, maar dat is niet relevant voor de discussie)
Ik heb ook niet in termen als nooit en altijd gesproken, echter incidenteel kan het overal voorkomen.
De beschuldiging duidde op een beschuldiging aan mijn adres in een verwijderd topic, waarbij chocomelk je corrigeerde en verzocht eerst te lezen wie het topic geopend had.
TNT bezorgt de post en ook de rekening. (Kan ook ander postbedrijf zijn, maar dat is niet relevant voor de discussie)
Ik heb ook niet in termen als nooit en altijd gesproken, echter incidenteel kan het overal voorkomen.
De beschuldiging duidde op een beschuldiging aan mijn adres in een verwijderd topic, waarbij chocomelk je corrigeerde en verzocht eerst te lezen wie het topic geopend had.
Evengoed kon Eneco mij desgevraagd (herhaaldelijk!) niet uitleggen waarom ik fakturen gedateerd op de 25e pas 5-8 dagen later op de mat had liggen. Waardoor van de betalingstermijn van 14 dagen slechts 6-9 dagen resteerden.ronald g schreef:Op de postkamer blijft niets liggen maar als je de eigen brievenbus niet leeghaalt dan weer wel. De facturen gaan volledig geautomatiseerd de deur uit en blijven echt geen dagen op de plank liggen.
Dat is pas verbeterd sinds Eneco de mogelijkheid van een online faktuur biedt. Bij hoge uitzondering was Eneco bereid de betalingstermijn van 14 naar 21 dagen aan te passen.Tegenwoordig krijg ik op de 28e een mailtje dat mijn faktuur vóór de 21e (van de volgende maand) betaald dient te zijn.
Het kan dus wel.
Ik heb het nog maar even nagevraagd.
Ze heeft 26 februari 2011 een herinnering gekregen en hierbij zijn 15 euro herinneringskosten bijgerekend.
Later kreeg ze een tweede herinnering met 30 euro herinneringskosten erbij.
In het systeem van de stadsverwarming (dat zegt de stadsverwarming) staat dat de tweede herinnering op 14 maart 2011 is gemaakt.
Op de tweede herinnering die ze thuis heeft gekregen staat als datum alleen 17 maart 2011.
Er staat bij als u de betaling inmiddels heeft gedaan kunt u deze herinnering als onverzonden beschouwen.
Ze heeft op 15 maart 2011 betaald en dit aan de stadsverwarming kenbaar gemaakt maar deze zegt nu dat hun de factuur op 14 maart hadden gemaakt en dat de 15e maart betalen te laat is en ze willen de 30 euro herinneringskosten hebben maar op de factuur die ze thuis had gekregen staat 17 maart.
Zou ze 17 maart mogen aan houden of is toch 14 maart de factuurdatum?
Weten jullie ook of dit is geregeld volgens de wet?
Alvast heel hartelijk bedankt.
Sprietje
Ze heeft 26 februari 2011 een herinnering gekregen en hierbij zijn 15 euro herinneringskosten bijgerekend.
Later kreeg ze een tweede herinnering met 30 euro herinneringskosten erbij.
In het systeem van de stadsverwarming (dat zegt de stadsverwarming) staat dat de tweede herinnering op 14 maart 2011 is gemaakt.
Op de tweede herinnering die ze thuis heeft gekregen staat als datum alleen 17 maart 2011.
Er staat bij als u de betaling inmiddels heeft gedaan kunt u deze herinnering als onverzonden beschouwen.
Ze heeft op 15 maart 2011 betaald en dit aan de stadsverwarming kenbaar gemaakt maar deze zegt nu dat hun de factuur op 14 maart hadden gemaakt en dat de 15e maart betalen te laat is en ze willen de 30 euro herinneringskosten hebben maar op de factuur die ze thuis had gekregen staat 17 maart.
Zou ze 17 maart mogen aan houden of is toch 14 maart de factuurdatum?
Weten jullie ook of dit is geregeld volgens de wet?
Alvast heel hartelijk bedankt.
Sprietje
@Emmy75
Je stelling gaat niet op. Je kunt je niet verschuilen achter het niet of laat ontvangen van een factuur bij maandelijkse verplichtigingen. Je zou moeten weten dat de factuur van je energiebedrijf iedere maand komt. Bovendien gunt een bedrijf je ook een vergissing door de 1e keer geen kosten in rekening te brengen.
@sprietje
Je kunt de dagtekening van de brief aanhouden. Indien de 1e herrinering inclusief kosten betaald is voor dagtekening, is de betaling "tijdig" geweest.
Je stelling gaat niet op. Je kunt je niet verschuilen achter het niet of laat ontvangen van een factuur bij maandelijkse verplichtigingen. Je zou moeten weten dat de factuur van je energiebedrijf iedere maand komt. Bovendien gunt een bedrijf je ook een vergissing door de 1e keer geen kosten in rekening te brengen.
@sprietje
Je kunt de dagtekening van de brief aanhouden. Indien de 1e herrinering inclusief kosten betaald is voor dagtekening, is de betaling "tijdig" geweest.