LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe voorkom ik boedelbeslag?
Hoe voorkom ik boedelbeslag?
Wij hebben meer dan 30.000 euro schuld. Wij leven van een bijstandsuitkering. De WSNP is voor ons geen optie. Veel spullen hebben we ook niet; en ze zij niets waard , maar de spullen die we hebben willen we graag behouden. Vragen:
1. Waarop kan beslag worden gelegd? Ik ben op de hoogte van art. 447 Wetboek van burgelijke Rechtsvordering, maar is er nog meer dan alleen deze regel?
2. Er is nog geen beslaglegging en zelfs nog geen vonnis. Kan ik de weinige spullen die we hebben onderhands verkopen aan een familielid en ze daarna teruglenen? (Ik heb natuurlijk geen bonnetjes meer van alle spullen). Of is er een andere constructie? Neemt een deurwaarder daar dan ook genoegen mee?
Bedankt voor het antwoorden,
Japia
1. Waarop kan beslag worden gelegd? Ik ben op de hoogte van art. 447 Wetboek van burgelijke Rechtsvordering, maar is er nog meer dan alleen deze regel?
2. Er is nog geen beslaglegging en zelfs nog geen vonnis. Kan ik de weinige spullen die we hebben onderhands verkopen aan een familielid en ze daarna teruglenen? (Ik heb natuurlijk geen bonnetjes meer van alle spullen). Of is er een andere constructie? Neemt een deurwaarder daar dan ook genoegen mee?
Bedankt voor het antwoorden,
Japia
-
Re: Hoe voorkom ik boedelbeslag?
In praktijk wordt beslag gelegd als de deurwaarder er brood in ziet het te verkopen. Eerst zal hij proberen bankrekeningen te beslaag, dan effecten etc., dan onroerend goed, en pas daarna komt hij aan de inboedel toe. Maar als dat alles is wat je hebt zou het inderdaad zo kunnen gebeuren.Waarop kan beslag worden gelegd? Ik ben op de hoogte van art. 447 Wetboek van burgelijke Rechtsvordering, maar is er nog meer dan alleen deze regel?
Nee, die rechtshandelingen vallen onder de zgn. Pauliana en kunnen vernietigd worden. Wellicht kan je dan zelfs strafrechtelijk vervolgd worden.2. Er is nog geen beslaglegging en zelfs nog geen vonnis. Kan ik de weinige spullen die we hebben onderhands verkopen aan een familielid en ze daarna teruglenen? (Ik heb natuurlijk geen bonnetjes meer van alle spullen). Of is er een andere constructie? Neemt een deurwaarder daar dan ook genoegen mee?
quote "Wij leven van een bijstandsuitkering. De WSNP is voor ons geen optie."
Mag ik vragen waarom dit geen optie is? Dan ben je met 3 jaar van je schulden af en kan je met een "schone lei" verder..
Mag ik vragen waarom dit geen optie is? Dan ben je met 3 jaar van je schulden af en kan je met een "schone lei" verder..
Het is zo dat je 3 jaar practisch helemaal vast zit. Dat gaan we zeker niet volhouden. We hebben nu al zoveel stress met de Stadbank. Je wordt als een onmondig kind behandeld.Mag ik vragen waarom dit geen optie is? Dan ben je met 3 jaar van je schulden af en kan je met een "schone lei" verder..
@japia
Ik kan me niet voorstellen dat je dit met een bijstandsuitkering gemaakt hebt, er zit dus een heel verhaal achter.
Vergeet niet dat bij een eventueel persoonlijk faillisement, als er aan het einde nog schulden zijn, deze schulden blijven bestaan en bij de WSNP bent u na 3 jaar schuldenvrij (schone lei).
Het geeft ook een stuk rust, niet iedere deurbel is dan mogelijk de deurwaarder.
Wij hebben meer dan 30.000 euro schuld.
Ik kan me niet voorstellen dat je dit met een bijstandsuitkering gemaakt hebt, er zit dus een heel verhaal achter.
Ik denk toch echt dat de WSNP een gerede oplossing voor u is, ik denk dat de stadsbank uiteindelijk de schuldeisers niet langer tevrede kan stellen en dat er dan echt problemen komen.Het is zo dat je 3 jaar practisch helemaal vast zit. Dat gaan we zeker niet volhouden. We hebben nu al zoveel stress met de Stadbank. Je wordt als een onmondig kind behandeld.
Vergeet niet dat bij een eventueel persoonlijk faillisement, als er aan het einde nog schulden zijn, deze schulden blijven bestaan en bij de WSNP bent u na 3 jaar schuldenvrij (schone lei).
Het geeft ook een stuk rust, niet iedere deurbel is dan mogelijk de deurwaarder.
Je denkt dat je 3 jaar in de schuldsanering niet volhoudt, maar hoe wil je dan de schuld afbetalen terwijl je niks hebt? Hoe wil je dan de stress met deurwaarders e.d. volhouden? 3 Jaar lijkt heel lang, maar ik denk dat als je zelf gaan afbetalen je nog veel langer bezig bent.
Wij hebben jaren lang gewerkt, maar zijn beide werkeloos geworden, door ziekte en een failliet bedrijf. We zijn beiden geen 18 meer en het is razend moeilijk nog een baan te vinden. Dat noemen ze dan officieel "overgekwalificeerd" zijn (te oud dus). Je wordt in een hoek gedrukt en daar moet je dan ook in blijven.
Ik wil echter geen discussie over de WSNP, zoals ik al zei, maar een suggestie voor een oplossing. Dit is weer zo typisch Nederlands: we zijn allemaal roomser dan de paus en weten alles beter...
Meteen het vingertje de lucht in.
Heel simpel dan, van een kale kip valt niet te plukken. Dus geen waardevolle spullen in huis = geen beslag.
Deurwaarder maakt een rondje ziet dat er geen waardevolle spullen staan, beslag roerende zaken treft geen doel. (vaak wordt het dossier dan gesloten (kosten/baten), vonnis blijft echter wel geldig)
Dat kun je nog jaren volhouden, de schuld blijft echter wel bestaan, met vonnis nog 20 jaar..
Gezien jullie huidige situatie is 30.000 euro schuld op een bijstandsuitkering id dit een uitzichtloze situatie. Ik zou jullie echt adviseren om in ieder geval een minnelijke schuldhulp poging in gang te zetten.
In ieder geval wordt de zaak dan stil gelegd gedurende het schuldhulptraject en dat is zeker 3 en vaak 5/6 maanden
Deurwaarder maakt een rondje ziet dat er geen waardevolle spullen staan, beslag roerende zaken treft geen doel. (vaak wordt het dossier dan gesloten (kosten/baten), vonnis blijft echter wel geldig)
Dat kun je nog jaren volhouden, de schuld blijft echter wel bestaan, met vonnis nog 20 jaar..
Gezien jullie huidige situatie is 30.000 euro schuld op een bijstandsuitkering id dit een uitzichtloze situatie. Ik zou jullie echt adviseren om in ieder geval een minnelijke schuldhulp poging in gang te zetten.
In ieder geval wordt de zaak dan stil gelegd gedurende het schuldhulptraject en dat is zeker 3 en vaak 5/6 maanden
Ik denk niet dat het een panklare oplossing is mocht u constuctie werken, want zolang er geen beslag is gelegd weet de deurwaarder ook niet wat er is aan spullen. Toch een paar opmerkingen het probleem wordt verschoven er volgt loonbeslag die nu ook met een bijstands uitkering zeer hoog kan zijn. Mocht u beiden weer gaan werken doet u dat voor de deurwaarder want het inkomen blijft op dat peil. Ook door de hoogte van de schuld zult u gezien de bij komende rente er nooit meer van af komen. Als het inkomen dat ver beneden bijstands niveau is, zullen er meerdere schulden gaan ontstaan. Mijn mening is dan ook dat uw plan u problemen enkel maar tijdelijk verschuift en zich daarna vemenigvuldigd .
Ik wens u veel wijsheid met uw beslissing maar neem wel alle mogelijke optie`s door.
Succes Ronald.
Ik wens u veel wijsheid met uw beslissing maar neem wel alle mogelijke optie`s door.
Succes Ronald.
@ronald g
Dit is geregeld in BW 6 Wetboek van Rechtsvorderingen artikel 475d als ik het zo uit mijn blote hoofd even doe.
Er wordt bij loonbeslag altijd nog een beslagvrije voet vastgesteld. (dat gedeelte van de uitkering waar geen beslag op mag worden gelegd)er volgt loonbeslag die nu ook met een bijstands uitkering zeer hoog kan zijn.
Dit is geregeld in BW 6 Wetboek van Rechtsvorderingen artikel 475d als ik het zo uit mijn blote hoofd even doe.
@puma, dat klopt 90% mag behouden worden. Enkel liggen er voorstellen om dit te veranderen. Al met al verkeert vraagsteller niet in een fijne positie. Deurwaarders zijn pittbulls en die laten niet los.
Ronald.
Ronald.
Daarom had ik de WSNP al als veilige haven geprobeerd te verdedigen, maar om een of andere duistere reden is dat geen oplossing voor de vraagsteller.
In mijn ogen is het de enige redelijke optie om met het schuldprobleem om te gaan.
Alle andere opties zijn langdradig en bieden geen uitzicht op een einde.
In mijn ogen is het de enige redelijke optie om met het schuldprobleem om te gaan.
Alle andere opties zijn langdradig en bieden geen uitzicht op een einde.
Ik zie de wsnp ook als enige oplossing. Maar het kan zijn dat er meer speelt.
Ronald.
Ronald.
Ik stel al jullie opmerkingen zeer op prijs!
Het is zo dat wij al enkele maanden bij de Stadsbank hebben gelopen ondanks het feit dat ik er herhaaldelijk op heb gehamerd dat van een minnelijke schikking geen sprake zal kunnen zijn aangezien er geen aflossingscapaciteit is, werd de formele procedure gevolgd. Pas toen ik dreigde met een klacht kwam de Stadsbank in actie.
De WSNP is misschien een goede oplossing. De vraag is; wordt je überhaupt toegelaten? Zo ja, dan ben je aan de nukken van de bewindvoerder overgelaten. Ik heb 2 academische titels, die in de praktijk kennelijk weinig waarde hebben als je een bepaalde leeftijd hebt overschreden. Je wordt in bedrijven kennelijk als een lastpak gezien dat vragen gaat stellen. Ik denk er sterk aan Nederland voorgoed de rug toe te keren...
Ja, ik weet, ook daar zijn deurwaarders...
P.s.: spui de reacties!
Het is zo dat wij al enkele maanden bij de Stadsbank hebben gelopen ondanks het feit dat ik er herhaaldelijk op heb gehamerd dat van een minnelijke schikking geen sprake zal kunnen zijn aangezien er geen aflossingscapaciteit is, werd de formele procedure gevolgd. Pas toen ik dreigde met een klacht kwam de Stadsbank in actie.
De WSNP is misschien een goede oplossing. De vraag is; wordt je überhaupt toegelaten? Zo ja, dan ben je aan de nukken van de bewindvoerder overgelaten. Ik heb 2 academische titels, die in de praktijk kennelijk weinig waarde hebben als je een bepaalde leeftijd hebt overschreden. Je wordt in bedrijven kennelijk als een lastpak gezien dat vragen gaat stellen. Ik denk er sterk aan Nederland voorgoed de rug toe te keren...
Ja, ik weet, ook daar zijn deurwaarders...
P.s.: spui de reacties!
@japia, toelating hang van meerdere factoren af, verwijtbare schulden, openstaande boetes wet mulder dus geen parkeerbon ofzo. Als dit niet het geval is zijn er goede mogelijkheden voor toelating. Een verzoek kunt u ook zelf bij de rechtbank indienen met de benodigde stukken. Daar kunt u ook vertellen dat u geen vertrouwen heeft in de stadsbank van uw woonplaats. Het is de beste oplossing want zo kan het ook niet verder dat zal u leven danig op de kop zetten.
Google eens wat rond over de wsnp dan blijkt dat het moeilijk is maar de meesten zijn toch zeer positief.
Succes Ronald.
Google eens wat rond over de wsnp dan blijkt dat het moeilijk is maar de meesten zijn toch zeer positief.
Succes Ronald.
Ook mensen met een bijstandsuitkering kunnen gebruik maken van dw WSNP. Mijn advies is probeer het gewoon, Afloscapaciteit heb je altijd, het is alleen de vraag of die voldoende is.
Laat de rechter je aanvraag toetsen, wordt je toegelaten ben je over 3 jaar schuldenvrij en kun je met een schone lei verder.
Het naar het buitwnland gaan is niet het probleem, het moment van terugkeer dat geeft meestal het probleem.
Laat de rechter je aanvraag toetsen, wordt je toegelaten ben je over 3 jaar schuldenvrij en kun je met een schone lei verder.
Het naar het buitwnland gaan is niet het probleem, het moment van terugkeer dat geeft meestal het probleem.
Als je vertel waar je woont is er soms toch werk.
Waar woon je en wat is je opleiding of ervaring.....
Ook oude mensen van boven 50 komen vaak nog aan de slag, maar dan vaak niet in vaste dienst, maar beter iets als niets, en vele forum bezoekers kunnen soms tijdelijk werk aanbieden.
Omdat Uw kansen zoals u zelf zegt minimaal zijn, zult U geen eisen stellen aan de hoogte van salaris, of vaste contracten, ook de auto van de zaak is voor U niet van belang, dus eigenlijk is U veel makkelijker dan sommige jongeren, vooral als het tijdelijk is, bij langdurig zieken, dan moet je tijdelijk een vervanger hebben maar niemand met dit hogere nivo zal dit tijdelijk willen, dus is het soms beter om U aan te nemen voor bepaalde tijd...
dus vertel maar, want er zijn er meer die zo toch werk vonden, en tijdelijk is wel vaker langdurig geworden, je weet het nooit!
Wat de schulden betreft nog, pas na gerechtelijke uitspaak moet je deurwaarders en incasso buro's serieus nemen, eerst dreigen ze alleen maar, en maken onnodige niet te verhalen kosten, dreigen met incasso kosten helpt niet, U heeft toch niets meer, en laat ze dan maar, het is voor hun een groter probleem, zij zitten zonder, en U kunt en hoeft niets te geven....
Waar woon je en wat is je opleiding of ervaring.....
Ook oude mensen van boven 50 komen vaak nog aan de slag, maar dan vaak niet in vaste dienst, maar beter iets als niets, en vele forum bezoekers kunnen soms tijdelijk werk aanbieden.
Omdat Uw kansen zoals u zelf zegt minimaal zijn, zult U geen eisen stellen aan de hoogte van salaris, of vaste contracten, ook de auto van de zaak is voor U niet van belang, dus eigenlijk is U veel makkelijker dan sommige jongeren, vooral als het tijdelijk is, bij langdurig zieken, dan moet je tijdelijk een vervanger hebben maar niemand met dit hogere nivo zal dit tijdelijk willen, dus is het soms beter om U aan te nemen voor bepaalde tijd...
dus vertel maar, want er zijn er meer die zo toch werk vonden, en tijdelijk is wel vaker langdurig geworden, je weet het nooit!
Wat de schulden betreft nog, pas na gerechtelijke uitspaak moet je deurwaarders en incasso buro's serieus nemen, eerst dreigen ze alleen maar, en maken onnodige niet te verhalen kosten, dreigen met incasso kosten helpt niet, U heeft toch niets meer, en laat ze dan maar, het is voor hun een groter probleem, zij zitten zonder, en U kunt en hoeft niets te geven....
@Anastasia, met werk alleen los je dit probleem niet op, jammer genoeg. Bij een vast inkomen zal toch beslag komen mits er op zeer korte termijn werk gevonden wordt en de aanstaande deurwaarder een regeling accepteert. De rente en de kosten die worden berekent zijn hoger dan het schuldbedrag zodat japia zelfs met beslag zijn schuld niet aflost. Maar enkel de rente en kosten betaald. Wat te denken van de zorgen die ontstaan waardoor er verzuim optreed en vaak ook nog geestelijke klachten. Elke dag bang zijn voor weer een slecht bericht is niet bevordelijk voor de gemoeds toestand en de nachtrust.
Structueel de problemen aanpakken is de enige weg.
Geloof me ik zit zelf ook in de wsnp.
Ronald.
Structueel de problemen aanpakken is de enige weg.
Geloof me ik zit zelf ook in de wsnp.
Ronald.
Geplaatst op 13 Feb 2007 16:06 door japia
Als jullie, naar eigen zeggen, weinig kans maken op een baan en ervoor kunnen zorgen dat er weinig spullen zijn om beslag te leggen, dan betekent dat dus dat je je hele leven met die schulden zit. Wil je dat dan?? Bedenk wel dat als je dan weer eens iets koopt, die lui er bovenop zitten. Ze zullen regelmatig bij je op bezoek komen om te kijken of er inmiddels iets te halen valt.
Of je laat je failliet verklaren. Kan ook, nadeel is alleen dat de schulden blijven staan. Als je op een gegeven moment geld hebt, komen de schuldeisers toch naar je toe.
Kortom: je zal nooit een rustig leven hebben, je kan nooit iets leuks kopen of gaan doen. Dus waarom dan niet 3 jaar de WSNP in en na die 3 jaar weer normaal kunnen leven? Waarom wil je dat dan niet?
Ook mijn vriend moet straks de WSNP in, dankzij zijn (h)ex en die schuld is nogal wat meer dan die van jou. Niet leuk, maar het is niet anders. Hij gaat liever 3 jaar de WSNP in, dan 10 jaar lang betalen. Deurwaarders zullen er niet meer komen, maar de WSNP geeft wel wat meer gemoedrust. Dus nee...ik steek geen vingertje in de lucht, ik weet er alles van.Ik wil echter geen discussie over de WSNP, zoals ik al zei, maar een suggestie voor een oplossing. Dit is weer zo typisch Nederlands: we zijn allemaal roomser dan de paus en weten alles beter...
Als jullie, naar eigen zeggen, weinig kans maken op een baan en ervoor kunnen zorgen dat er weinig spullen zijn om beslag te leggen, dan betekent dat dus dat je je hele leven met die schulden zit. Wil je dat dan?? Bedenk wel dat als je dan weer eens iets koopt, die lui er bovenop zitten. Ze zullen regelmatig bij je op bezoek komen om te kijken of er inmiddels iets te halen valt.
Of je laat je failliet verklaren. Kan ook, nadeel is alleen dat de schulden blijven staan. Als je op een gegeven moment geld hebt, komen de schuldeisers toch naar je toe.
Kortom: je zal nooit een rustig leven hebben, je kan nooit iets leuks kopen of gaan doen. Dus waarom dan niet 3 jaar de WSNP in en na die 3 jaar weer normaal kunnen leven? Waarom wil je dat dan niet?