LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hulp bij buitenproportionele incassokosten
Hulp bij buitenproportionele incassokosten
Beste allemaal,
Heb een vraag en hopelijk kan iemand mij helpen, ben zelf nogal onwetend op dit gebied en heb het gevoel dat er iets niet klopt.
Wegens omstandigheden ben ik een aantal maanden niet thuis geweest, en heb ik een aantal rekeningen niet betaald. Daarvoor heb ik brieven ontvangen van een partij die zichzelf een gerechtsdeurwaarder en incassobureau noemt. Ondertussen heb ik in oktober en november 2 van de 3 vorderingen betaald, maar de laatste (eerste brief is in oktober binnen gekomen) heb ik volgens hen te laat betaald. Om die reden hebben zij volgens hen beslag laten leggen op mijn inkomen. Mijn insziens krijg ik nu onredelijk hoge kosten voor mijn rekening: De kosten zijn als volgt opgebouwd:
Hoofdsom: 314,95
Incassokosten 57,55
Rente 3,22
Verdere rente P.M.
Betekening 88,71
Executiekosten 22,39
Subtotaal 486,82
Kosten van dit exploot 137,49
Kosten van de overbetekening P.M.
Totaal 624,31
En nu komen er additioneel ook nog eens 78,18 bij (weet niet eens waarom).
Totaal 702,49
Dit betekent dat de originele hoofdsom meer dan verdubbeld is. Mag dit wel? Komt op mij over dat dit nogal veel is, zeker aangezien de eerste brief van deze partij stemt uit oktober (1.5 maand geleden). Hoor graag hulp, alvast bedankt!
Heb een vraag en hopelijk kan iemand mij helpen, ben zelf nogal onwetend op dit gebied en heb het gevoel dat er iets niet klopt.
Wegens omstandigheden ben ik een aantal maanden niet thuis geweest, en heb ik een aantal rekeningen niet betaald. Daarvoor heb ik brieven ontvangen van een partij die zichzelf een gerechtsdeurwaarder en incassobureau noemt. Ondertussen heb ik in oktober en november 2 van de 3 vorderingen betaald, maar de laatste (eerste brief is in oktober binnen gekomen) heb ik volgens hen te laat betaald. Om die reden hebben zij volgens hen beslag laten leggen op mijn inkomen. Mijn insziens krijg ik nu onredelijk hoge kosten voor mijn rekening: De kosten zijn als volgt opgebouwd:
Incassokosten 57,55
Rente 3,22
Verdere rente P.M.
Betekening 88,71
Executiekosten 22,39
Subtotaal 486,82
Totaal 624,31
Totaal 702,49
Dit betekent dat de originele hoofdsom meer dan verdubbeld is. Mag dit wel? Komt op mij over dat dit nogal veel is, zeker aangezien de eerste brief van deze partij stemt uit oktober (1.5 maand geleden). Hoor graag hulp, alvast bedankt!
Re: Hulp bij buitenproportionele incassokosten
Zo te lezen heeft deze partij u benaderd als deurwaarder, waar was deze rekening voor??ChrisdeB schreef:Beste allemaal,
Incassokosten 57,55
Rente 3,22
Verdere rente P.M.
Betekening 88,71
Executiekosten 22,39
Subtotaal 486,82
Totaal 624,31
Totaal 702,49
Waarschijnlijk voor belasting of heffing van gemeente of rijksoverheid? Dan kan dit namelijk zonder tussenkomst van de rechter.
Dan kan dit zomaar correct zijn en heeft u ook via uw werkgever bericht gekregen of krijgt daar bericht van dit loonbeslag.
De betekening en executiekosten zijn geen incassokosten, maar proceskosten. Kennelijk is men naar de rechter gegaan en ligt er nu een verstekvonnis. Dat vind ik vreemd omdat de rechter de incassokosten ambtshalve had moeten matigen en wellicht zelfs had moeten afwijzen. Ik meen hierbij aan dat verzuim is in getreden op of na 1 juli 2012. Op een hoofdsom van € 314,95 mag men dan maximaal € 47,24 in rekening te brengen en alleen wanneer er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Maar de rechter heeft kennelijk alles toegewezen.
De 78,18 doet mij erg denken aan de kosten voor het uitbrengen van een dagvaarding.
De 78,18 doet mij erg denken aan de kosten voor het uitbrengen van een dagvaarding.
Ja klopt, het is van Mnisterie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, Dienst Uitvoering Onderwijs. Verder heeft het partij mij inderdaad benadered als deurwaarder, en aan de brief zit een verklaring vastgeniet dat er beslag is gelegd op mijn loon (ondertekend door ee gerechtsdeurwaarder).
De eerste brief is aan mijn aandacht ontsnapt. Is het niet vreemd dat het bedrag in 1.5 maand tijd is verdubbeld, of kan dit zomaar?
Kan zo'n partij zomaar beslag laten leggen op mijn loon?
Alvast bedankt!
De eerste brief is aan mijn aandacht ontsnapt. Is het niet vreemd dat het bedrag in 1.5 maand tijd is verdubbeld, of kan dit zomaar?
Alvast bedankt!
Ik kijk van dit bedrag niet op.
Ja, sommige bestuursorganen kunnen dwangbevelen uitvaardigen en ten uitvoer laten leggen. Als je niet thuis bent en je niet uitschrijft (dus bijv. vakantie) dan is dat voor eigen risico.ChrisdeB schreef:De eerste brief is aan mijn aandacht ontsnapt. Is het niet vreemd dat het bedrag in 1.5 maand tijd is verdubbeld, of kan dit zomaar?
Een instantie zoals de DUO mag zonder tussenkomst van een rechter loonbeslag leggen. De additionele kosten zullen de kosten van loonbeslag betreffen. Ik kan me niet aan de mening onttrekken dat de eigenlijke vordering al veel langer bestaat want loonbeslag is een uiterste middel om een vordering voldaan te krijgen met alle bijkomende kosten van dien.
-
De EUR 78,18 zijn waarschijnlijk de kosten van de (over)betekening van het loonbeslag, of wel de kosten die je moet betalen omdat de deurwaarder een kopie van het beslag bij jou heeft afgegeven. Verder lijken de kosten mij op het eerste gezegd niet onredelijk hoog, nog even los van het feit dat de kosten van een gerechtelijke procedure en ook de kosten van de (ambts)handelingen van deurwaarders wettelijk zijn bepaald. De incassokosten zouden wellicht te hoog kunnen zijn, maar in bijvoorbeeld dwangbevelen (van CJIB of DUO) worden deze vaak op 15% bepaald, waar de btw kan vaak nog bij komt.