LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hulp bij vordering op salaris
Hulp bij vordering op salaris
Radarforum,
Graag jullie visie over het volgende, mogelijk hoort het thuis bij studiefinanciering;
Het probleem speelt bij een kennis van mij, zij heeft enkele keren haar aflossing bij DUO niet kunnen voldoen. Daardoor is er een schuld ontstaan welke DUO heeft overgedragen aan een incassobureau. Zij was toen werkeloos en heeft inmiddels weer werk. Het incasso bureau heeft daardoor beslag laten leggen op haar salaris.
Redelijk duidelijk, al dan niet zeer zuur, waren het niet dat het gaat om een bedrag van bijna 6.000 euro, wat door het incassobureau inmiddels tot een bedrag van ruim 16.000 euro is gemaakt. Het bedrag bleef namelijk groeien toen ze geen werk had. Eenmaal aan de slag, parttime, met een minimaal salaris (alleenstaand en twee kinderen) blijft er nu netto 860 euro per maand over.
Kortom, kan dit? Kan een instelling als DUO (wat nu overigens wilt dat ze blijft aflossen, echter is er gewoon geen geld meer) een incasso bureau inschakelen die vervolgens de schuld bijna verdrievoudigd. Maar niet te spreken over de reacties en inzichtverschillen van dat zelfde incassobureau. Wat kan ik doen om haar te helpen?
Achterafgezien is ze met een uitkering beter af (140 euro beter), zonder de kosten van kinderopvang
Hopelijk tot snel
Graag jullie visie over het volgende, mogelijk hoort het thuis bij studiefinanciering;
Het probleem speelt bij een kennis van mij, zij heeft enkele keren haar aflossing bij DUO niet kunnen voldoen. Daardoor is er een schuld ontstaan welke DUO heeft overgedragen aan een incassobureau. Zij was toen werkeloos en heeft inmiddels weer werk. Het incasso bureau heeft daardoor beslag laten leggen op haar salaris.
Redelijk duidelijk, al dan niet zeer zuur, waren het niet dat het gaat om een bedrag van bijna 6.000 euro, wat door het incassobureau inmiddels tot een bedrag van ruim 16.000 euro is gemaakt. Het bedrag bleef namelijk groeien toen ze geen werk had. Eenmaal aan de slag, parttime, met een minimaal salaris (alleenstaand en twee kinderen) blijft er nu netto 860 euro per maand over.
Kortom, kan dit? Kan een instelling als DUO (wat nu overigens wilt dat ze blijft aflossen, echter is er gewoon geen geld meer) een incasso bureau inschakelen die vervolgens de schuld bijna verdrievoudigd. Maar niet te spreken over de reacties en inzichtverschillen van dat zelfde incassobureau. Wat kan ik doen om haar te helpen?
Achterafgezien is ze met een uitkering beter af (140 euro beter), zonder de kosten van kinderopvang
Hopelijk tot snel
-
- Contacteer:
Re: Hulp bij vordering op salaris
Begin eens met een overzicht op te vragen.
1) hoofdsom
2) rechtmatige kosten voor het uitvoeren beslag
3) betaalde bedragen
4) huidige stand van zaken.
van 6 naar 16 is een beetje veel lijkt me - daarom ook een overzicht opvragen.
Anders naar financieel juridische hulp gaan.
1) hoofdsom
2) rechtmatige kosten voor het uitvoeren beslag
3) betaalde bedragen
4) huidige stand van zaken.
van 6 naar 16 is een beetje veel lijkt me - daarom ook een overzicht opvragen.
Anders naar financieel juridische hulp gaan.
Netto 860 per maand kan niet tenzij jij voor het gemak maar even afrond. Is dit wel het bedrag dan is de beslagvrije voet verkeerd bepaald.
Dankje voor de reacties zover.
Netto is dat echt wat ze van haar werkgever krijgt.
Goede tip van je qua overzicht, ga ik inderdaad eerst mee aan de slag. Plaats ik hier, kijken of het reeel is.
Netto is dat echt wat ze van haar werkgever krijgt.
Goede tip van je qua overzicht, ga ik inderdaad eerst mee aan de slag. Plaats ik hier, kijken of het reeel is.
Klopt dus niet, tenzij er nog andere zaken worden ingehouden.
http://www.kbvg.nl/typo3conf/ext/bzb_se ... i_2012.pdf
http://www.kbvg.nl/typo3conf/ext/bzb_se ... i_2012.pdf
Zo hard groeit de rente toch niet?JachtAas schreef: Redelijk duidelijk, al dan niet zeer zuur, waren het niet dat het gaat om een bedrag van bijna 6.000 euro, wat door het incassobureau inmiddels tot een bedrag van ruim 16.000 euro is gemaakt. Het bedrag bleef namelijk groeien toen ze geen werk had.
Inmidels de vraag uitgezet bij Wouters Gerechtdeurwaarders & Incasso's te Dordrecht.
Vanuit daar verder werken.
Buiten het bedrag om, wat kan en wat kan niet? Kan er zo'n hoge vordering gedaan worden (omgerekend zit ze er zo goed als 4 jaar aan vast, zonder vooruitzicht meer te verdienen tevens wordt al het vakantiegeld ingehouden) op een beginsom van 6.000?
Welke juridische weg kan ze het beste bewandelen? Er van uit gaande dat ze geen rechtsbijstand heeft.
Dank wederom voor de hulp
Vanuit daar verder werken.
Buiten het bedrag om, wat kan en wat kan niet? Kan er zo'n hoge vordering gedaan worden (omgerekend zit ze er zo goed als 4 jaar aan vast, zonder vooruitzicht meer te verdienen tevens wordt al het vakantiegeld ingehouden) op een beginsom van 6.000?
Welke juridische weg kan ze het beste bewandelen? Er van uit gaande dat ze geen rechtsbijstand heeft.
Dank wederom voor de hulp
-
Als zij echt € 860,- per maand verdient met twee kinderen, heeft zij recht op een aanvulling via de Bijstand.
Is er nog recht op alimentatie voor de kinderen?
Heeft zij toeslagen bij de Belastingdienst aangevraagd?
Kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelastingen?
Want zij zit nu onder het sociaal minimum en dat kan echt niet met twee kleine kinderen.
Momenteel komt zij uit onder de norm voor bijstand voor een alleenstaande (€ 888,-).
Want zij zit nu onder het sociaal minimum en dat kan echt niet met twee kleine kinderen.
Momenteel komt zij uit onder de norm voor bijstand voor een alleenstaande (€ 888,-).
Juridisch Loket, Jurofoon.
Alle papieren bij de hand en/of meemen. Aan de hand van die papieren moet toch duidelijk zijn wat er aan kosten wordt berekend?
Alle papieren bij de hand en/of meemen. Aan de hand van die papieren moet toch duidelijk zijn wat er aan kosten wordt berekend?
dankje! Ik ga dit even tegen het licht houden.Winterman schreef:http://www.kbvg.nl/typo3conf/ext/bzb_se ... i_2012.pdf
Voor de duidelijkheid:VioletPrue schreef:Als zij echt € 860,- per maand verdient met twee kinderen, heeft zij recht op een aanvulling via de Bijstand.
- vader heeft kinderen niet erkend en is zelf 'een niet zo fortuinlijke man'
- ze heeft huurtoeslag en zorgtoeslag
- kwijtschelding is nooit goedgekeurd
Deze opmerkingen helpen mij op een andere manier, om nog eens achter de kwijtschelding aan te gaan. Een ander onderwerp, maar wel zo belangrijk. Dank daarvoor!
-
Die kwijtschelding had nooit afgewezen mogen worden, tenzij ze een gloedjenieuwe auto voor de deur heeft staan.JachtAas schreef:Voor de duidelijkheid:
- vader heeft kinderen niet erkend en is zelf 'een niet zo fortuinlijke man'
- ze heeft huurtoeslag en zorgtoeslag
- kwijtschelding is nooit goedgekeurd
Deze opmerkingen helpen mij op een andere manier, om nog eens achter de kwijtschelding aan te gaan. Een ander onderwerp, maar wel zo belangrijk. Dank daarvoor!
Als ik haar was, zou ik ook zeker achter een aanvulling van de Bijstand aan gaan.
Volgens mijn berekeningen kan ze zo'n € 250,- per maand krijgen om op het minimum te komen.
Volgens deze site zou zij per maand recht hebben op € 1117,- ex vakantiegeld.
Trek daar haar huidige inkomen vanaf en dan kom je op zo'n € 250,-.
Zeker de moeite waard denk ik.
Wens haar veel succes!
het klopt dat ze dat krijgt.vogels schreef:Ze heeft ook alleenstaande ouderkorting en kindgebonden budget. Dat moet ook meegeteld worden.
Deze worden inderdaad per maand voldaan, had ik niet meegeteld. Dit telt dus indirect mee in de (minimum)berekening van beslagvrije voet, net als de andere toeslagen?
Gemeentes hebben een minimabeleid, dat is niet perse alleen voor mensen in de WWB. Laat ze daar informeren waarvoor ze, naast kwijtschelding gemeentelijke lasten, in aanmerking komt. Vaak is er ook een pot voor sociale/culturele/sportieve activiteiten en/of witgoed.
Kijk aan de ene kant wat ze erbij kan krijgen, aan de andere kant of het geëiste bedrag klopt.
Kijk aan de ene kant wat ze erbij kan krijgen, aan de andere kant of het geëiste bedrag klopt.
Heeft ze dus niet.VioletPrue schreef:Als zij echt € 860,- per maand verdient met twee kinderen, heeft zij recht op een aanvulling via de Bijstand.
€ 860,- is het bedrag dat ze na beslag overhoud. Niet het bedrag dat ze verdiend.
Overigens mooie eerste toon van het incassobureau:
> Geachte heer,
>
> Omtrent de hoogte van de vordering is uitvoerig gecorrespondeerd.
> Uit de administratie van betrokkene zal blijken hoeveel er thans in
> mindering is voldaan en wat het thans verschuldigde bedrag is.
>
> Hoogachtend,
>
>
>
> x
Overigens is de huidige correspondentie verdwenen, omdat ze deze al eens aan iemand anders heeft toevertrouwd. Die was iets minder secuur...
> Geachte heer,
>
> Omtrent de hoogte van de vordering is uitvoerig gecorrespondeerd.
> Uit de administratie van betrokkene zal blijken hoeveel er thans in
> mindering is voldaan en wat het thans verschuldigde bedrag is.
>
> Hoogachtend,
>
>
>
> x
Overigens is de huidige correspondentie verdwenen, omdat ze deze al eens aan iemand anders heeft toevertrouwd. Die was iets minder secuur...
Laatst gewijzigd door Radar op 13 mar 2012 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Ze houdt 860 over NA aftrek beslaglegging!!!!!
Bijstand, minimabeleid of wat dan ook is er niet om een beslaglegging te compenseren!!
Bijstand, minimabeleid of wat dan ook is er niet om een beslaglegging te compenseren!!
Laatst gewijzigd door Radar op 13 mar 2012 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Leg dat even uit aan het incassoburo. Dit kunnen zij natuurlijk niet weten en op hun komt het natuurlijk over als het zoveelste verzoek om hetzelfde.JachtAas schreef: Overigens is de huidige correspondentie verdwenen, omdat ze deze al eens aan iemand anders heeft toevertrouwd. Die was iets minder secuur...
Vertel ze gewoon dat jij alles nu op je genomen hebt en probeert tot een oplossing te komen.
Je moet je wel realiseren dat het incassoburo in deze al heeft wat ze nodig hebben. Met die beslaglegging hebben zij nu een betaalgarantie, dus de rest zal hun worst wezen. Ze hoeven niet meer vriendelijk te zijn, of mee te werken, dus je zal ze in alle redelijkheid moeten benaderen.
-
HALLO ROEPTOETER!!!Winterman schreef:HALLO STELLETJE ROEPTOETERS!!!!
Ze houdt 860 over NA aftrek beslaglegging!!!!!
Volgens TS is € 860,- netto wat zij van haar baas krijgt, daar is de beslaglegging dus nog niet af.
Dan zou zij dus WEL in aanmerking komen voor een aanvulling via de Bijstand en allerhande compensaties en kwijtscheldingen.
Tut tut koest maar!
En wie denk jij dan dat die beslaglegging aan de beslaglegger betaald???? Of hoe het überhaupt mogelijk is beslag te leggen op een inkomen dat onder de geldende beslagvrije voet ligt?????VioletPrue schreef: Volgens TS is € 860,- netto wat zij van haar baas krijgt, daar is de beslaglegging dus nog niet af.
Een beslaglegging verplicht een werkgever het gedeelte van het salaris dat boven de beslagvrije voet ligt rechtstreeks over te maken aan de beslaglegger.
Verder nog iets wat je wil weten voor je verder gaat met je adviezen?