LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iemand met schuld in huis nemen.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Mcadia
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2014 05:22

Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door Mcadia »

Hallo, ten eerste sorry als dit verkeerd staat dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van dit forum.

Dit is de situatie, mijn zus heeft een privé schuld bij de belasting (niet van een eigen bedrijf maar gewoon echt privé schulden) en raakt binnenkort dakloos.

Kan ik haar in huis nemen/een kamer verhuren als we dus netjes opstellen dat alleen de dingen in die ene kamer van haar zijn en de rest van het huis en bezittingen van mij zijn of ben ik dan gewoon de spreekwoordelijk *** en ben ik ook mijn spullen kwijt?

Mvg.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door dhc »

U mag niet zomaar aan onderverhuur doen en als de belastingdienst daar achterkomt bent u de sigaar. Verder kan gewoon beslag worden genomen op uw goederen als u niet kunt aantonen dat ze echt van u zijn. Ik zou er niet aan beginnen. Zelf opgestelde contractjes hebben geen enkele rechtsgeldigheid...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door kokka »

is het niet iets wat je eventueel bij de belastingdienst zou kunnen aankaarten?
het kan toch niet zo zijn dat iemand meteen buiten de samenleving moet komen te staan als ze schuld heeft bij de Belastingdienst? je kan in deze tijd je zus ook niet op staat laten staan.
neem anders een contact op met het Juridisch loket.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Heeft u koop of huurhuis?
Indien huurhuis--- onderverhuur mag niet, indien koophuis , mag wel , u kunt uw zus niet laten stikken , het heeft wel allerlei consequenties , zij moet zich officieel op uw adres laten inschrijven, toeslagen regelen , gemeentelijke belastingen enz enz ; speel het eerlijk en zuiver. Als uw zus betalingsafspraken heeft gemaakt en zij zich hier aan houdt , hoeft er mi geen probleem te ontstaan. Ik zou zeker de belastingdienst hierover bellen en ook advies bij het Juridisch loket vragen. Ook als uw zus er weer uittrekt , alles weer goed regelen en terugdraaien. Succes!

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan je bij een koophuis ook niet altijd zomaar onderverhuren. Vaak is er toestemming nodig van de hypotheekverstrekker. Tenzij het huis al is afbetaald natuurlijk.

Maar goed, je wil je zus ook niet in een kartonnen doos laten slapen 's-winters.
Als het maar voor korte tijd is dat je zus komt inwonen, zou ik haar gewoon laten logeren bij je, zonder verdere inschrijving op jouw adres. Dat kan namelijk ook weer consequenties hebben voor bijvoorbeeld je eventuele huurtoeslag of andere toeslagen....
Maar zo'n situatie mag natuurlijk niet langdurig zijn, en je zus zal wel "ergens" ingenschreven moeten staan zolang.

Ik zou ook een belletje plegen met het juridisch loket en vragen om raad.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door prem »

langste adem schreef:
Maar goed, je wil je zus ook niet in een kartonnen doos laten slapen 's-winters.
Als het maar voor korte tijd is dat je zus komt inwonen, zou ik haar gewoon laten logeren bij je, zonder verdere inschrijving.
Zou ik ook doen, familie is wel iets belangrijker dan die professionele uitzuigers en regeltjes.
Het is geen tip maar ik ken 2 Nederlanders die aangaven te emigreren naar Venezuela, maar wonen hier.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Als u haar in huis neemt, zorg dan dat u oog hebt op haar financiële situatie en dat ze zich aan haar betalingsregelingen houdt. Misschien ook handig haar eens te leren (of laten leren) hoe ze dit soort situaties kan voorkomen, want als het mis gaat nemen ze ook uw spullen mee bij beslaglegging, tenzij u kunt bewijzen dat het van u is.

Let ook op dat onderverhuren verboden is en dat hypotheekverstrekkers niet blij worden van het verhuren van een huis dat niet is afbetaald.

Misschien kunt u haar een "bijdrage" voor levensonderhoud laten betalen, of de boodschappen oid.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door prem »

Ik vraag me af hoe groot die schuld nou eigenlijk is en waarom iemand op straat komt te staan.
Ze zal wel begeleiding nodig hebben.
Laatst was hier toch ook zo'n geval van een meid die alles opmaakte, bij haar vader wonend gewoon doorging?

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door Roos000 »

Ik zou je zus inderdaad niet op straat laten staan. Wat je wel kan doen maar ik ben een leek hoor, lijkt me dat ze gewoon bij je logeert en een postbus adres neemt, zonder vaste-woon en verblijfplaats.

Mcadia
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2014 05:22

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door Mcadia »

Hallo allemaal en bedankt voor de informatie maar dus even om het wat duidelijker te maken:

Het is een huurhuis maar op de website van de rijksoverheid staat:
''Een huurder mag zijn woonruimte alleen onderverhuren als de verhuurder daarmee akkoord gaat. Een uitzondering is het verhuren van een deel van de woning, bijvoorbeeld een kamer, terwijl de huurder zelf ook in de woning woont. Dit mag, tenzij het in het huurcontract is uitgesloten.''
Het zou dus om alleen 1 kamer gaan en ik zou nog steeds daar wonen.

Het probleem van mijn zus laten logeren is dat ze dan geen adres meer zou hebben en dan uiteindelijk
geen sociale voorzieningen zou krijgen en ik niet in staat ben om haar financieel te onderhouden voor een langere periode want ik ben zelf 26 en heb geen top baan/salaris.

Ze is zelf een ''wrak'' sinds iets langer dan een jaar beide lichaamelijk en geestelijk en is ook pas weer in het ziekenhuis geweest en kan dus momenteel zelf niet werken en heeft hierdoor haar oude baan verloren maar wordt nog wel als ze een huis wilt huren via haar vorige salaris (wat toen redelijk hoog was) beoordeeld en krijgt alleen huizen van 600-800 euro huur aangeboden.

De vraag is dus van kan ik haar alsnog in huis nemen, laten inschrijven zonder dat een dus een bodem beslag legging plaats vindt als we het goed regelen via een notaris wat er van mij is en van haar of is dit gewoon niet mogelijk?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door prem »

Roos000 schreef:Ik zou je zus inderdaad niet op straat laten staan.
Neem jij ze dan in huis :) :).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door tenormin »

@Mcadia, nu de telefoon pakken en zoals al vaker geschreven, contact opnemen met Juridisch Loket.
http://www.juridischloket.nl
Wel vlug zijn, het is Sinterklaas dus ze zullen wel wat vroeger de lijnen dichtgooien. Succes.

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door Roos000 »

@TS. Volgens mij kan je met een brief/postbus adres wel een uitkering kan aanvragen. Je zegt immers dat ze nu niet in staat is om te werken.

Mcadia
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2014 05:22

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door Mcadia »

Heel erg bedankt voor het advies, ze is vandaag er niet bij dus ga ik direct na het weekend aan de slag met het J.L. wanneer ze erbij is zodat we goed alles kunnen bespreken en hopelijk kunnen we ook dan even om de tafel gaan zitten met de belasting om alles in goede bannen te leiden.

Fijne pakjes avond allemaal voor degene die daar aan doen en anders een fijn wekend gewenst :)

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door mart2345 »

Heel verstandig om in elk geval en je hart (je zus helpen) en je verstand (maar niet ten koste van jezelf) te gebruiken in deze zaak. Succes ermee.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door prem »

Mcadia schreef:Heel erg bedankt voor het advies, ze is vandaag er niet bij dus ga ik direct na het weekend aan de slag met het J.L. wanneer ze erbij is zodat we goed alles kunnen bespreken en hopelijk kunnen we ook dan even om de tafel gaan zitten met de belasting om alles in goede bannen te leiden.

Fijne pakjes avond allemaal voor degene die daar aan doen en anders een fijn wekend gewenst :)
Hetzelfde en succes en het beste met je zus.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door langste adem »

Hou er rekening mee dat als je 1 kamer gaat verhuren aan haar en dat officieel doet, dat je dan je eventuele huursubsidie verliest . Althans misschien niet direct, maar dan moet je later misschien honderden euro's ineens terugbetalen. En ik weet niet of je vrijgezel bent, maar mogelijk wordt je dan volgend jaar ook aangeslagen voor een meerpersoonshuishouden, wat betekent dat je het driedubbele bedrag moet betalen aan belasting.... En als zij bijstand ontvangt dan zit er nderdaad misschien nog wel meer aan vast.

Als dit voorgaande waar is, zijn jullie misschien inderdaad beter af als je zus gewoon eventjes komt logeren, en zij "op papier" alleen een postbusadres heeft.

Dus inderdaad maar even goed navragen wat de haken en ogen zijn bij het juridisch loket , voordat je het officeel gaat regelen. Vooral als de situatie dusdanig ernstig is is dat er sprake is van evt beslaglegging van goederen bij je zus.

In ieder geval succes en je zus mag blij zijn met je !

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

langste adem schreef:Als dit voorgaande waar is, zijn jullie misschien inderdaad beter af als je zus gewoon eventjes komt logeren, en zij "op papier" alleen een postbusadres heeft.
Eens. Dit soort "gesjoemel" is vragen om problemen met subsidies. Ik zou ook even goed nakijken of het van de verhuurder überhaupt mag (huurcontract nalezen), want anders zit je straks zelf ook in de problemen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door langste adem »

[quote="Mcadia"]Ze is zelf een ''wrak'' sinds iets langer dan een jaar beide lichaamelijk en geestelijk en is ook pas weer in het ziekenhuis geweest en kan dus momenteel zelf niet werken en heeft hierdoor haar oude baan verloren maar wordt nog wel als ze een huis wilt huren via haar vorige salaris (wat toen redelijk hoog was) beoordeeld en krijgt alleen huizen van 600-800 euro huur aangeboden.
[quote]

Nog even terugkomend op deze zin :
Als je zus kan aantonen dat ze haar baan kwijt is, en haar inkomen daarom drastisch is gedaald kan ze toch in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Dat aantonen kan met haar meest recente loonstrookjes.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Iemand met schuld in huis nemen.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

^^ Juist, peildatumverlegging aanvragen, dan kan zij zelf huren en aangezien dakloosheid dreigt, heeft zij misschien (en dat is een grote misschien) kans op urgentie.
Ik zou daarover uw zus laten bellen met de woningbouwvereniging.
Haar in huis nemen kan hele grote gevolgen hebben voor haar en uzelf.
De optie van logeren kan ook nadelige gevolgen voor een eventuele bijstandsuitkering hebben, waardoor er niet genoeg inkomen zou kunnen ontstaan voor de aflossing van de schuld en beslag dreigt voor haar en u.
Ook kan de gemeente achteraf nog een boete opleggen.
Dus kijk uit met logeren indien er een bijstandsuitkering is!
Veel sterkte met de situatie.

Gesloten