LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IJ foutieve naam

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Bimark
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2011 18:25

IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door Bimark »

Hallo,

Hieronder een bericht dat ik ruim 1 jaar geleden al heb gestuurd aan Gratis Adviseurs.


Verkeerde naam op incasso
[Gesteld op: 06-11-2010]
--------------------------------------------------------------------------------

Toelichting:
Hallo, ik ben laatst gebeld door Interum Justitia met de vraag of ze spraken met mevr. XXX, deze naam was voor mij onbekend en ik heb aangeven dat ik deze mevrouw niet ben of ken. Na dit telefoon gesprek, herrinerde ik mij dat er een aantal brieven waren binnengekomen voor deze mevrouw op mijn adres. Deze brieven heb ik niet open gemaakt. Nu kwam er vandaag weer een brief binnen voor deze mevrouw en heb ik hem wel open gemaakt en bleek dat deze brieven dus aan ons geadresseerd waren maar doordat er een verkeerde naam boven stond, ik mij dit dus niet gerealisseerd heb. Nu hebben wij de betreffende orginele factuur inmiddels betaald en mijn vraag is dus nu: Moeten wij de incassokosten + rente alsnog betalen ondanks dat er een foutieve naam boven staat? De registratiekosten die I.J. vraagt was ik zowieso niet van plan om te betalen want ik heb inmiddels al uitgezocht dat dat een onterechte post is. Graag zou ik hier antwoord op willen. Het gaat hier om een hoofdsom van 80 euro ( inmiddels betaald) 37,50 incassokosten en een klein bedrag aan rente en 25,= registratiekosten. Alvast bedankt


Antwoord:
Als u stelt dat de brieven u nooit hebben bereikt omdat u post voor anderen niet open maakt, dan vind ik het een logische redenatie om geen incassokosten te betalen.

Bewaar voor het geval dat u onverhoopt toch gedagvaard wordt wel deze brieven (het liefst ongeopend) om deze als bewijs te kunnen overleggen.


Reactie vraagsteller:
Dank u wel voor uw reactie. Ik zou alleen niet goed weten hoe nu verder want ze dreigen dus in de laatste brief aan mevr XXX met loonbeslag e.d. maar vindt het ook vaag dat ze dus wel het goede telefoonnummer hadden en weet ook niet hoe ze daar aan gekomen zijn want de orginele factuur factuur staat gericht aan de bewoner van adres xxx. Ik hoop dat u mij hierin iets verder op weg kunt helpen?



Antwoord Beheerder:
Dreigementen met loonbeslag e.d. zijn loos, omdat er daarvoor eerst een titel gehaald moet worden bij de rechter. Maar zover zal het hoogstwaarschijnlijk niet komen, ook omdat het incassobureau vóór overdracht aan een deurwaarder (voor betekening dagvaarding) de tenaamstellingsfout waarschijnlijk zelf ontdekt.

Als wel gedagvaard wordt, dan staat u sterk genoeg in uw verdediging dat er geen incassobrieven voor u zijn ontvangen en zij die ook niet kunnen tonen. Voor het geval dat het incassobureau dan op de proppen komt met brieven met een juiste tenaamstelling, moet u de ontvangen stukken goed bewaren.


Al die tijd niets meer gehoord tot vandaag. Dacht eigenlijk dat ze de fout ontdekt hadden want het bleef stil aan de overkant.

In de brief van vandaag staat het volgende:



Den Haag, 02-05-2012

Geachte heer,

U bent reeds eerder in kenis gesteld van het feit dat onze client ****** haar vordering op u aan ons bureau heeft overgedragen.

Tot op heden hebben wij geen betaling ontvangen. Omdat er evenmin een reactie werd ontvangen, zijn wij genoodzaakt on te wenden tot de Rechtbank.

U kunt rechtsmaatregelingen voorkomen door het verschuldigde bedrag van € 147,10 uiterlijk voor 10-05-2012 te voldoen.

Ik begrijp dus nu dat ze hun fout niet ontdekt hebben maar weet nu even niet wat te doen. Gewoon laten gaan? Mochten ze naar de rechter stappen, moeten ze er toch achter komen dat de naam niet klopt? Of moet ik de brief retour sturen met een opmerking erop.

Wie weet hier een oplossing voor? Heb nu 2 onterechte incasso's lopen bij IJ en ben ze een beetje zat. Komt bij dat ze zelf volgens mij ook niet weten wat ze hiermee moeten want het bedrag was € 142,50 en is nu dus hoger? Wie oh wie......

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Nu kwam er vandaag weer een brief binnen voor deze mevrouw en heb ik hem wel open gemaakt en bleek dat deze brieven dus aan ons geadresseerd waren maar doordat er een verkeerde naam boven stond, ik mij dit dus niet gerealisseerd heb
Beetje vage posting.

Stel u bent mevrouw de Jong.
Er komen brieven binnen voor ene mevr den Oudsten.
Logisch dat u de brieven niet openmaakt, maar terugstuurt of weggooit.
Na een telefoontje van IJ maakt u toch een van de brieven voor mevr den Oudsten open, en dan realiseert u zich blijkbaar dat deze brief voor u is bestemt.

Hoe in hemelsnaam weet u dat de brief gericht aan Mevr den Oudsten voor u is bestemt als u mevrouw de Jong bent. :?:
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 06 mei 2012 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Bimark
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2011 18:25

Re: IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door Bimark »

Voor mij niet helemaal vaag maar misschien dat dit het opheldert.

Ik heb dus de brief open gemaakt en gezien dat het een factuur van een bedrijf betrof waar wij ook zaken mee gedaan hebben. Blijft het feit dat op het moment dat IJ brieven begon te sturen, de factuur al betaald was.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door ArneLH »

@Bimark: om te beginnen nooit post van/voor anderen openen. Schending van een grondrecht zoals briefgeheim is serieus evenals uiteraard het opzettelijk vernietigen van bezittingen van anderen.
Dan nu inhoudelijk: zoals de gratis adviseur en Leo The Emperor al aangeven kan van jou (gezien het bovenstaande) niet verwacht worden dat je post die niet aan jou is geadresseerd openmaakt. Bovendien is de eerste aanmaning verzonden nadat jij aan je verplichtingen jegens dat bedrijf hebt voldaan. Dan geldt dat zeker voor de juist geadresseerde aanmaning. Gewoon dus de laatste weer afzender retour met 'onbekend op dit adres' erbij. In theorie zou je op een gegeven moment kunnen gaan spreken van 'brievenbusvredebreuk' en dus een vergoeding voor je tijd kunnen vragen.
Nog even voor de duidelijkheid: je hebt niet andermans post geopend of weggegooid, toch?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Bimark schreef:Voor mij niet helemaal vaag maar misschien dat dit het opheldert.

Ik heb dus de brief open gemaakt en gezien dat het een factuur van een bedrijf betrof waar wij ook zaken mee gedaan hebben. Blijft het feit dat op het moment dat IJ brieven begon te sturen, de factuur al betaald was.
Misschien doet het genoemde bedrijf ook nog wel met andere mensen in Nederland zaken. Kortom ik begrijp niet hoe u weet dat een factuur aan heel iemand anders gericht toch voor u bestemt is, ( en ook door u wordt betaald) ... :?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leo The Emperor schreef:
Bimark schreef:Voor mij niet helemaal vaag maar misschien dat dit het opheldert.

Ik heb dus de brief open gemaakt en gezien dat het een factuur van een bedrijf betrof waar wij ook zaken mee gedaan hebben. Blijft het feit dat op het moment dat IJ brieven begon te sturen, de factuur al betaald was.
Misschien doet het genoemde bedrijf ook nog wel met andere mensen in Nederland zaken. Kortom ik begrijp niet hoe u weet dat een factuur aan heel iemand anders gericht toch voor u bestemt is, ( en ook door u wordt betaald) ... :?
Het lijkt dan ook nog het meeste op een f***-up in de klantenadministratie van de leverancier. Per ongeluk het verkeerde adres bij een klant ingevoerd. Kan gebeuren, maar is uiteraard wel vervelend. Ik denk niet dat dit ooit te voorkomen is. Contact opnemen met het bedrijf is de enige optie lijkt me.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door sephora30 »

@Leo,

waarschijnlijk weet ts nog wel dat zij deze rekening ooit te laat had betaald, vandaar dat zij weet dat de inhoudt van de brieven van IJ voor haar bedoeld zijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: IJ foutieve naam

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het lijkt dan ook nog het meeste op een f***-up in de klantenadministratie van de leverancier. Per ongeluk het verkeerde adres bij een klant ingevoerd. Kan gebeuren, maar is uiteraard wel vervelend. Ik denk niet dat dit ooit te voorkomen is. Contact opnemen met het bedrijf is de enige optie lijkt me
Mocht dat zo kunnen zijn dan zou ik inderdaad eerst contact opnemen met dat bedrijf en zorgen dat ik een factuur krijg die op de juiste naam is gesteld voordat ik zou betalen.

Ik blijf het vreemd vinden dat mevr de Jong zomaar een factuur betaald die op naam van mevr. den Oudsten staat. Ik heb het idee dat hier wat infomatie mist.

Gesloten