LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inbeslaglegging en openbare verkoop

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Romijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2012 08:58

inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door Romijn »

ik zit nu bijna een jaar in bewinsvoering omdat ik met schulden zit ik betaal meerdere schuldeisers af ondanks dat ik niet veel geld heb ik werk 3 volle dagen in de week en ben een alleenstaande moeder van 3 kinderen. als het goed zit zou er WSNP aangevraagt worden maar dat is tot heden nog steeds niet gedaan! nu is er een deurwaarder die morgen beslag gaat leggen en een openbare verkoop gaat houden in me huis, dit bericht heb ik gelijk aan mijn bewindvoerder door gegeven en ze heeft met die mensen gebelt. alleen nu zijn ze niet tot een oplossing gekomen. en verwachten ze dat ik met een bedrag kom van 700 euro en dan kan het uitgesteld worden, het gaat om een bedrag van 1700 euro. 1 april krijg ik de kinderbijslag dat ongeveel 700 euro is van mijn kinderen dus ze verwachten nu dat ik dat geld ga gebruiken voor mijn schuld opzich heb ik daar geen problemen mee omdat er niets anders opzit maar dit is nu ook al de 2de keer dat ik mijn kinderbijslag niet krijg en dat het word gebruikt voor het betalen van mijn schulden onder tussen krijg ik elke week 80 euro week geld en daar moet ik het mee redden met 3 kinderen. ik baal hier wel heel erg van omdat ook mijn kinderen kleren nodig hebben omdat ik dat ook niet kan doen met die 80 euro per week. ik zit nu echt in de knoop 21 maart komen ze mijn inboedel verkopen en er is niemand die er iets aan kan doen, ik vraag me af wat mijn bewindvoerder dan doet aangezien ik haar elke maand ruim 100 euro moet betalen voor haar diensten. ook als ik haar mail krijg ik geen bericht terug van haar. ik zit echt met me handen in het haar en weet niet hoe ik dit moet gaan oplossen. is er iemand die hier meer van weet wat mijn rechten zijn of wat ik kan doen.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door wiseger »

@romijn

Je bewindvoerder is het probleem. Die had allang de WSNP aan moeten vragen zodat je bescherming had gekregen tegen schuldeisers en kon werken aan een haalbaar aflossingsschema.

Ik weet niet in welke gemeente je woont maar kan je wel aanraden om direct contact op te nemen met de GWK. Die doen normaliter de schuldhulpverlening gratis en die weten tenminste wel dat ze direct de WSNP moeten aanvragen danwel een voorlopige voorziening moeten aanvragen.

Romijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2012 08:58

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door Romijn »

ik woon de de gemeente leeuwarden, ja dat klopt dat de GKB dat gratis doet maar daar heb ik me ook aangemeld en hun vertelden mij ( of eigenlijk was het meer dwingen ) om bewindvoering aan te vragen en het te laten uitspreken via de rechtbank dus dat heb ik ook gedaan.
alleen nu heb ik er ook al heel erg spijt van want ik kom zo echt geen stap verder, en ben ik verplicht om bij deze bewindvoering te blijven, tenzij de rechtbank uitspraak doet.
de WSPN gaat wel via de GKB maar ik snap gwn de manier van hun werkwijze niet (bewindvoeren) wat mij is verteld zou zij er voor mij zijn om mij zo goed mogelijk te helpen maar ik heb zo het gevoel dat ik alleen maar verder weg zak!

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik zou zeggen NU die GKB bellen en stappen ondernemen!! Leg ze het hele verhaal uit en dring er op aan dat ze je helpen. Ga er zelf veel (en dan bedoel ik ook heel veel) achteraan bellen wanneer die WSNP nou eens wordt aangevraagd. Kom op, er is toch ondertussen wel iets gespaard om je schulden af te lossen?? Zo door modderen werkt niet, dus zelf actief gaan bellen, langsgaan, mailen, enz om ze in beweging te krijgen daar bij de bewindvoering.

EvDijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2012 16:37
Locatie: Voorthuizen, gemeente Barneveld, Gelderland
Contacteer:

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door EvDijk »

Een bewindvoerder voor beschermingsbewind is iets anders dan een schuldhulpverlener. Zo'n bewindvoerder hoeft ook geen problematische schulden te regelen of je aan te melden bij de WSNP, dit zit niet in zijn 'takenpakket'. Hij of zij is er om je normale financiële zaken te regelen. Wat de bewindvoerder wel kan doen is je aanmelden bij een schuldregelende instantie en die gaan vervolgens met alle deurwaarders aan de gang, maar dit kan alleen als je huidige budget stabiel is (dus dat je zorgt voor voldoende inkomsten en je uitgaven niet te hoog zijn). Je blijft echter zelf verantwoordelijk voor je problematische schuldensituatie en als je situatie niet stabiel is en er nieuwe schulden ontstaan kun je de kans lopen om tijdens een minnelijke of wettelijke (WSNP) schuldregeling eruit gegooid te worden. Dan ben je nog verder van huis. Informeer gewoon telefonisch of schriftelijk bij je bewindvoerder waarom er (nog) niets met je schulden zijn gedaan. Uit het antwoord ben je dan hopelijk wat gerustgesteld.

jacobb
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:54

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door jacobb »

Ik werk zelf op een deurwaarderskantoor. Op dit moment is er een wildgroei aan schuldhulpverlenende instantie´s. Mijn ervaring met deze instellingen zijn dan ook niet al te goed.

De gemiddelde schuldhulpverlenende instantie:
In de eerste instantie verzoeken ze om de zaak aan te houden en verdere kostenverhogende maatregelen niet uit te voeren.

Na vier maanden wordt er een voorstel gedaan waarvan er op voorhand eigenlijk niet akkoord mee kan worden gegaan (vaak 0,5% of 1% van een vordering).

Vervolgens gaan niet alle schuldeisers akkoord en dan wordt er WSNP aangevraagd. Voor de goede orde, we zijn nu een zevental maanden verder.

Er wordt op dit moment vergeten, dat de deurwaarder werkt voor een cliënt, die in véél gevallen wacht op het geld waar hij recht op heeft. De deurwaarder heeft in deze andere belangen, dan de debiteur zelf.

Véél deurwaarders wachten daarom ook niet de (belachelijk) lange procedure af in verband met een minnelijk schuldtraject dan wel WSNP. Kun je dit een deurwaarder kwalijk nemen? Nee, hij zorgt tenslotte voor de gelden waar zijn cliënt recht op heeft.

Wat ik wil aangeven: Over het algemeen gaan schuldhulpverlenende instanties pas tot actie over als er echt daadwerkelijke problemen gaan ontstaan. Dan zijn we te laat.

Véél mensen hebben de mening over de deurwaarder, dat deze mensen het water op de lippen bezorgt. Daadwerkelijk zijn dit schuldhulpverlenende instantie's zelf.

De schuldhulpverlenende instanties krijgen een rijkelijke vergoeding per maand voor hun werk. Zo ontvangen ze ongeveer €100,- per cliënt, worden alle kosten voldaan en that's it, verder wordt er een inventarisatie gemaakt om de procedure zo lang mogelijk te rekken.

Na een maand of 7/8 is er nog steeds geen duidelijk akkoord en zal er een aanvraag voor WSNP worden gedaan. De instantie ontvangt nog steeds geld voor zijn / haar diensten, maar daadwerkelijk is er nog niets gebeurd, behalve dat de huur en andere vaste lasten zijn betaald.

Wij weten véél met betrekking tot bovenstaande procedure's. Het heeft voor een deurwaarder dan ook geen zin om een zaak aan te houden tot nader order, omdat er toch geen oplossing zal komen.

De deurwaarder gaat vervolgens langs en zal beslag leggen. En het gevolg hiervan is zoals het onderwerp.

Lieve mensen, ga nooit in Zee met schuldhulpverlenende instantie's. Ze maken de situatie alleen maar erger. Zoek een vriend, familielid of een ander bekend persoon uit die je gratis wil helpen. Zet alle financiën op een rij, onderbouw dit met officiële stukken en ga zelf langs de deurwaarder, incassobreau of andere crediteur.

Wil je echt in de WSNP? Zorg zelf voor een duidelijk overzicht van je administratie en maak dan een bewuste keuze.

Maar neem het een deurwaarder niet kwalijk, hij haalt het geld op voor zijn cliënt die er in véél gevallen al jaren (soms wel 10 jaar) er op zitten te wachten.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Mijn ervaring is ookals je je best doet om alles af te willen betalen, incasso bureau's ook heel behulpzaam zijn. Ik ben straks 4,5 jaar bezig geweest om alles af te betalen tot de laatste cent, maar het is me wel gelukt. Met dank aan dedeurwaarders die akkoord gingen met de betalingsregelingen. Neem contact met ze op, leg je situatie uit, vraag of ze mee willen helpen door een betalingsregeling te treffen. Geloof me, hun hebben dat ook liever dan WSNP, want dan krijgen ze veel minder. Toverwoorden zijn wel: neem contact op!! Laat wat van je horen en wees eerlijk. Deurwaarders zijn geen monsters maar ook gewoon mensen, ;)

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door Linoge »

wiseger schreef: Ik weet niet in welke gemeente je woont maar kan je wel aanraden om direct contact op te nemen met de GWK. Die doen normaliter de schuldhulpverlening gratis.
De Grens Wissel Kantoren doen aan schuldhulpverlening? :shock: :roll:

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door boef530 »

Je kan het zo gek niet bedenken maar iedereen die in de schulden geraakt is ook zelf een beetje verantwoordelijk voor die schulden. Als er geen wettelijk traject is uitgesproken is er geen sprake van een bewindvoerder maar een schuldhulpverlener. Hij/zij kan met de eisers afspraken maken om eventueel een gedeelte van de schuld niet te innen (minnelijk traject) voorwaarde is doorgaans budgetbeheer d.w.z alle inkomsten komen bij de schuldhulp verlener binnen en die zorgt dat er stipt wordt betaald. Gaat er een schuldeiser niet accoord dan is de WSNP een optie, wees wel bewust dat dit een zware maatregel is. Pas als de WSNP een feit is komt de bewindvoerder in beeld.

stofzuigertje

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vraag me af, is er dan nog wat te halen en te verkopen?

Goederen die geleend zijn van anderen mogen nooit verkocht worden.
De rest is meestal waardeloos dus vaak is het zo droevig dat niemand geld bied en de deurwaarder het duurste is en er nauwelijks geld binnen kwam.

Ook hebben vele wat nog wel enige waarde heeft tijdig elders ondergebracht dus meestal kom je tussen huisvuil en rotzooi zonder enige waarde, alleen maar kosten als je het weg wilde gooien...

jacobb
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:54

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door jacobb »

stofzuigertje schreef:Ik vraag me af, is er dan nog wat te halen en te verkopen?

Goederen die geleend zijn van anderen mogen nooit verkocht worden.
De rest is meestal waardeloos dus vaak is het zo droevig dat niemand geld bied en de deurwaarder het duurste is en er nauwelijks geld binnen kwam.

Ook hebben vele wat nog wel enige waarde heeft tijdig elders ondergebracht dus meestal kom je tussen huisvuil en rotzooi zonder enige waarde, alleen maar kosten als je het weg wilde gooien...
Op grond van artikel 456 Rv. is het aan de schuldenaar om aan te tonen dat eventuele spullen geleend zijn. Aankoopbonnen zijn onvoldoende bepaalbaar, de spullen die iemand houdt kunnen in eigendom worden overgedragen.

Het enige wat bewijst dat de spullen van iemand anders zijn is een notariële akte. Nu moet je niet per direct naar een notaris gaan en alles laten vastleggen want het beslag is gelegd voor de vastlegging van een notaris.

Verder zal de deurwaarder enkel tot veroop overgaan mits hij de roerende zaken beoordeelt op voldoende waarde verkoop. Er is reeds jurisprudentie geweest over dat de waarde van de roerende zaken minimaal de verkoopkosten moet dekken;

EvDijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2012 16:37
Locatie: Voorthuizen, gemeente Barneveld, Gelderland
Contacteer:

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door EvDijk »

Allereerst is het belangrijk om te bekijken of je als deurwaarder te maken hebt met een budgetbeheerder (regelt over het algemeen geen schulden), bewindvoerder beschermingsbewind(regelt ook geen problematische schulden), schuldhulpverlener(regelt minnelijk traject) of bewindvoerder WSNP(regelt schuldsanering) voordat je ingaat op verzoeken of gaat handelen.

Helaas worden een bewindvoerder beschermingsbewind en bewindvoerder WSNP wel eens door elkaar gehaald, terwijl toch het takenpakket wezenlijk verschillend is.

Een schuldhulpverlener mag geen kosten in rekening brengen aan de schuldenaar. Dit is namelijk wettelijk verboden. De tarieven voor bewindvoering zijn wettelijk vastgesteld, zowel voor een beschermingsbewindvoerder als een WSNP bewindvoerder. Het is altijd belangrijk om te onderzoeken of de tarieven kloppen. Ook de kosten die een incassobureau of deurwaarder in rekening brengt moet je goed onderzoeken. Deze zijn ook wettelijk vastgesteld, maar kloppen lang niet altijd.

EvDijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2012 16:37
Locatie: Voorthuizen, gemeente Barneveld, Gelderland
Contacteer:

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door EvDijk »

Auti-Mama schreef:Mijn ervaring is ookals je je best doet om alles af te willen betalen, incasso bureau's ook heel behulpzaam zijn. Ik ben straks 4,5 jaar bezig geweest om alles af te betalen tot de laatste cent, maar het is me wel gelukt. Met dank aan dedeurwaarders die akkoord gingen met de betalingsregelingen. Neem contact met ze op, leg je situatie uit, vraag of ze mee willen helpen door een betalingsregeling te treffen. Geloof me, hun hebben dat ook liever dan WSNP, want dan krijgen ze veel minder. Toverwoorden zijn wel: neem contact op!! Laat wat van je horen en wees eerlijk. Deurwaarders zijn geen monsters maar ook gewoon mensen, ;)
Daar ben ik het helemaal mee eens; Ik denk dat je toch 2 welwillende en meewerkende partijen nodig hebt om tot een geslaagde regeling te komen.

beachy
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:35

Re: inbeslaglegging en openbare verkoop

Ongelezen bericht door beachy »

Auti-Mama, dat klopt toch niet helemaal. Hafkamp & Partners te Venlo is een deurwaarderskantoor dat absoluut niet bereidt is om mee te werken. Ik heb bij een vordering gevraagd of ik het alstublieft in 4 termijnen mocht betalen om niet verder in de problemen te komen, maar daar zijn ze niet gevoelig voor. Het enige antwoord dat ik krijg is dat de beslaglegging wordt doorgevoerd en dat ze verder niet meer zullen reageren op mijn verzoeken cq. voorstellen.

Gesloten