LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso paar dagen na betaling van herinnering

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
lisa85

Incasso paar dagen na betaling van herinnering

Ongelezen bericht door lisa85 »

Ik ben al 5 jaar klant bij een zorgverzekeraar en heb tot heden nooit iets niet betaald of te laat betaald.

Tijdens mijn verhuizing heb ik een stapel onbelangrijke post gepakt en in een verhuisdoos geplaatst. Omdat alles van mijn zorgverzekeraar via automatische incasso gaat en ik alleen spam van ze krijg, had ik niet gedacht dat er een factuur tussen zou zitten.

We zijn nu 2 maanden verder en maandag heb ik de laatste verhuisdoos uitgepakt en daar kwam ik herinnering tegen waarvan ik geen factuur heb gehad. Dit ging om een bijdrage eigen risico, waar ik nooit eerder mee te maken heb gehad omdat ik geen zorg heb gehad die hieronder valt, behalve afgelopen juni toen ik naar de huisarts moest en medicijnen moest halen. De uiterste betaaldatum van de herinnering was 21 februari en ik heb het gelijk op 4 maart overgemaakt.

Vandaag krijg ik een brief van een incassobureau, waarvan de incassokosten bijna gelijk zijn aan de hoofdsom.

Wat kan ik nu doen? Ben ik verplicht de incassokosten te betalen? Ik was te laat met betalen, maar wel eerder dan de dagtekening van het incassobureau/gerechtsdeurwaarder.

alfatrion

Re: Incasso paar dagen na betaling van herinnering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee mijn inziens bent u geen administratie- of incassokosten verschuldigd. U heeft eigenlijk te weinig informatie. Welke aanmaningen zijn verstuurd, welke bedragen brengt men daarbij in rekening, wat heeft men aangegeven.

U heeft afgesproken om per automatische incasso te betalen. Om de een of andere reden is dat niet gelukt en heeft u een herinnering gekregen. Gaat het misschien om een ingebrekesteling? Met andere woorden stond hierin a) wat u b) per wanneer moest betalen en u aansprakelijk werkt gehouden voor de gevolgen? Zo ja, dan bent u in verzuim en de wettelijke rente of contractueel overeengekomen rente verschuldigd. Zo nee dan niet.

Zelfs als u op 21 februari in verzuim was, dan nog had u eerste een veertiendaagse aanmaning moeten ontvangen die aan bepaalde voorwaarden voldeed. Worst case scenario bent u slechts de rente vanaf 21 februari tot 4 maart verschuldigd.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik weet het niet zeker (meer) maar volgens mij wordt het eigen risico deel niet middels automatische incasso geincasseerd. Krijgt de klant altijd een nota met acceptgirokaart, dit omdat het gespcificeert moet zijn. Mocht het nml fout zijn kan de klant met de verzekeraar contact opnemen.
Maar zoals al gezegd 100% zeker ben ik niet. Het kan best per zorgverzekeraar verschillen.

lisa85

@alfatrion
Normaal gaat alles via automatische incasso. Zowel mijn zorgverzekering als eventuele eigen bijdrages, zo staat op bij mijn overeenkomst.

Ik heb geen factuur gehad en in de herinnering staat dat als ik niet voor 21 februari betaal ze het uit handen geven aan een deurwaarder en word ik verantwoordelijk gehouden voor de kosten.

Het gaat volgens de incassobureau/deurwaarder om een bedrag van
57,62 euro hoofdsom
1,06 euro rente
44,77 euro incassokosten, inclusief BTW

103,45 euro totaal

Ik heb inderdaad afgesproken om alles via automatische incasso te betalen en ik weet niet waarom dit niet in het verleden is gebeurt. Waarschijnlijk heb ik tijdelijk onvoldoende saldo gehad, of ze hebben het niet via een automatische incasso geprobeerd.

@Shine
Er zijn een aantal zorgverzekeraars die het via automatische incasso doen
http://www.google.nl/#hl=nl&safe=off&sc ... he+incasso

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik heb geen factuur gehad en in de herinnering staat dat als ik niet voor 21 februari betaal ze het uit handen geven aan een deurwaarder en word ik verantwoordelijk gehouden voor de kosten.
Dit is dan je verdediging, Je hebt geen factuur gehad. De herinnering moet ook een ingebrekestelling zijn onder voorwaarde, er moet een termijn gegeven worden van tenminste 14 dagen en er moet vermeld zijn wat de eventuele incassokosten zijn.
Ben je een trouwe betalende klant bij je verzekeraar, probeer het om aanspraak te maken op hun coulance.

alfatrion

Op een hoofdsom van minder dan € 266,67 staat een bedrag van € 40, dat hier nog vermeerderd kan worden met de BTW van 21% tot € 48,40. Dit klopt dus. Daarnaast nog de rente, maar die komt op mij wat hoog over. Zelfs met 15% hoef je vanaf 21 feb tot 4 maart maar 28 cent te betalen. En met de wettelijke rente is het maar zes cent.
lisa85 schreef:Ik heb geen factuur gehad en in de herinnering staat dat als ik niet voor 21 februari betaal ze het uit handen geven aan een deurwaarder en word ik verantwoordelijk gehouden voor de kosten.
Dan ben je zeker vanaf 21 februari in verzuim.
sacredfour schreef:Dit is dan je verdediging, Je hebt geen factuur gehad.
Ik zou dat zelf niet als verdediging aandragen.
sacredfour schreef:De herinnering moet ook een ingebrekestelling zijn onder voorwaarde, er moet een termijn gegeven worden van tenminste 14 dagen en er moet vermeld zijn wat de eventuele incassokosten zijn.
De ingebrekestelling heeft niets te maken met de termijn van veertien dagen.

lisa85

Hoort de rente berekend te worden vanaf het factuurdatum of vanaf het verzuimdatum van de herinnering? Het lijkt erop dat ze het berekenen vanaf de facuurdatum.

Ik heb contact gehad met de verzekering en mij is telefonisch verteld dat ik me geen zorgen hoef te maken. Omdat ik het zwart op wit wilde heb ik email contact gehad en daarin kreeg ik als reactie dat de persoon aan de telefoon mij niets had mogen beloven en dat het hun niet uit maakt of ik 1 dag klant ben of 5 jaar. Ook maakt het hun niet uit dat ik nog nooit iets te laat heb betaald bij hun.

Ze hebben het uit handen gegeven en hebben er niets meer mee te maken. Ik heb aangegeven dat ik al 5 jaar klant, waar ze veel aan verdienen omdat ik vorige jaar voor het eerst gebruik heb gemaakt van de zorg en dat ik zal vertrekken als ze mij niet helpen. Hun reactie was dat ze het jammer vinden dat ik weg ga, maar dat er niets aan de situatie veranderd! Ze hebben niets meer ermee te maken en alle communicatie moet via de incassobureau/deurwaarder gaan.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat je de incassokosten gewoon moet betalen.
je was uiteindelijk meer als 2 maanden te laat met betalen. je geeft aan dat je de herinnering al gehad hebt en zelfs daar niet binnen de gestelde termijn betaald hebt.
ik zou het zien als een goede les en zonder verder gezeur betalen.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

lisa85 schreef:Hoort de rente berekend te worden vanaf het factuurdatum of vanaf het verzuimdatum van de herinnering? Het lijkt erop dat ze het berekenen vanaf de facuurdatum.
De wettelijke rente ex art. 6:119 BW is in beginsel verschuldigd vanaf het moment van verzuim.

alfatrion

lisa85 schreef:Ik heb contact gehad met de verzekering en mij is telefonisch verteld dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Daar zou ik niet van uitgaan. Als u dat wel doet, dan zult u de eerste niet zijn die op deze wijze in de problemen komt.

lisa85

alfatrion schreef:
lisa85 schreef:Ik heb contact gehad met de verzekering en mij is telefonisch verteld dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Daar zou ik niet van uitgaan. Als u dat wel doet, dan zult u de eerste niet zijn die op deze wijze in de problemen komt.

Bedankt. Daarom had ik daarna om een schriftelijke bevestiging gevraagd.
Ze berekenen dus te veel rente. Die 1 euro maakt dan ook niet zoveel uit.

marcogroningen

Ongelezen bericht door marcogroningen »

alfatrion schreef:Daar zou ik niet van uitgaan. Als u dat wel doet, dan zult u de eerste niet zijn die op deze wijze in de problemen komt.
Tenzij het gesprek is opgenomen dan kan dat als bewijs dienen in een rechtszaak. Dat is ook een reden dat ik zelf alle gesprekken standaard opneem. Na het gesprek beslis ik dan of ik het gesprek op sla of verwijder.
Als je zelf namelijk deel neemt aan het gesprek is het wettelijk toegestaan om het gesprek op te nemen. Je hoeft zelfs de tegenpartij daarvan niet op de hoogte te stellen (is wel zo netjes, maar bij instanties geven ze dan geen toestemming dus kan je beter niks zeggen)
Mocht het dan ooit tot een rechtszaak komen heb je altijd bewijs, want een rechter zal het als bewijs laten tellen.

(even een bron zodat je het zelf na kunt lezen: http://blog.iusmentis.com/2011/09/12/ma ... ls-bewijs/ )

sacredfour

alfatrion schreef:
De ingebrekestelling heeft niets te maken met de termijn van veertien dagen.
alfatrion Berichten: 7216Geregistreerd: 25 jul 2006 21:05

De betalingsherinnering met daarin het termijn van 14 dagen is ook de ingebrekestelling onder voorwaarde (onder voorwaarde dat er niet voor de uiterste datum is betaald)

alfatrion

Dat kan, maar de termijn van veertien dagen is afkomstig uit art. 6:96 lid 4 of 5 BW. Een ingebrekestelling ex .art. 6:82 lid 1 BW een redelijke termijn moet bevatten en deze kan in principe best minder dan veertien dagen zijn, zoals bijvoorbeeld de veel gehanteerde acht dagen.

sacredfour

Alfatrion,
Nee, ik denk dat we hier moeten kijken naar de Incassowet (WIK). Het termijn van 14 dagen mag wel langer zijn maar niet korter.

ArneLH
Contacteer:

sacredfour schreef:Alfatrion,
Nee, ik denk dat we hier moeten kijken naar de Incassowet (WIK). Het termijn van 14 dagen mag wel langer zijn maar niet korter.
Alfatrion heeft het over de ingebrekestelling ex art. 6:82 BW die in principe aan die aanmaning vooraf moet gaan...

alfatrion

sacredfour schreef:Alfatrion,
Nee,
Stap 1. Ingebrekestelling versturen met een redelijke termijn => verzuim
Stap 2. Kosteloos aanmaning met een termijn van veertien dagen => incassokosten

sacredfour

Ok, dat is duidelijk.
De ingebrekestelling en de herinnering incl. de opsomming van de kosten,kan een brief zijn.

lisa85

snuffel1 schreef:Het is wel duidelijk dat de vordering al uit handen was gegeven voordat de betaling binnen was. Uiterste betaaldatum 21-2 dag van overmaken 4-3 incasso brief 6-3 gevalletje te laat betaald. De zorgverzekeraar gaat met u niet meer over de vordering communiceren en verwijst naar het incasso bureau, dat is een standaard procedure. Het incassobureau zal de betaalde hoofdsom in mindering brengen op de gehele vordering, wat overblijft dient u alsnog te voldoen.
Dit lijkt helaas het geval te zijn!

ArneLH
Contacteer:

Helaas geeft de ts niet aan welke zorgverzekering het betreft. Betalingen komen in principe eerst in mindering van de rente en hoofdsom (art. 6:44 BW) en daarna pas de incassokosten, maar van die regeling kan bij overeenkomst worden afgeweken. Als de hoofdsom (en eventuele rente) dus zijn voldaan resteren alleen de incassokosten. Overigens is het voordat er aanspraak kan worden gemaakt op de vergoeding van incassokosten uiteraard wel vereist dat er tenminste 1 incassohandeling (telefoontje, aanmaning etc.) is verricht, nog afgezien van verzuim en de '14-dagenaanmaning'. In dit geval is de betaling ruim gedaan voor de incassohandeling.

Gesloten