LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso; terecht??

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Marcan

Incasso; terecht??

Ongelezen bericht door Marcan »

Ik heb mijn probleem beschreven in het topic 'Fit for Free', maar nu gaat het voornamelijk over de incassoprocedure en welke kosten Fit for Free mag berekenen over de, inmiddels betaalde, abonnementskosten. Daarom plaats ik mijn vraag ook bij dit onderwerp.

Vanmiddag een medewerker van het Juridisch Loket gesproken... maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord.
Wat ik nog graag wil weten is welk bedrag aan 'overige kosten' reeel is (daar schijnen nl geen duidelijke regels voor te zijn). Het ging dus over het abonnementsgeld a €191,40 (wat ik in augustus al betaald heb). In eerste instantie (juli 2009) berekenen ze € 35,00 kosten... na een stilte van 4 maanden kreeg ik in november een betalingsherinnering (€ 191,40 + € 35,00), waarvan die € 191,40 dus al lang betaald was. Na een schriftelijke reactie van mijn kant, kreeg ik opnieuw een herinnering met alleen 'overige kosten', € 70,00 (!!) deze keer. Hierop weer schriftelijk gereageerd en de brief geëindigd met de woorden dat ik deze kosten zeker niet ga betalen.
Vervolgens in december nog een aanmaning ontvangen, deze keer € 117,15 'overige kosten'. Geheel buiten proporties, als je het mij vraagt.
Het incassobureau brengt mij nu € 82,15 aan kosten onder de noemer 'hoofdsom' in rekening + € 37,00 'buitengerechtelijke kosten'.
Hoe ze nu aan die € 82,15 komen? Ik heb geen idee...

De medewerker van het Juridisch Loket wees me er overigens wel op dat ik de kosten (€ 37,00) niet hoef te betalen, aangezien ik in mijn brief van 12 december j.l. al aan Fit for Free kenbaar heb gemaakt dat ik niet zou betalen en er door het toch inschakelen van het incassobureau nu 'onnodig' kosten worden gemaakt, terwijl in beginsel al duidelijk was dat ik niet zou betalen. (heb deze regel ook ergens op internet gelezen, maar weet niet meer waar) Ze hadden dan direkt de zaak bij de rechter moeten neerleggen.

Ik twijfel nu of ik € 35,00 (de 'overige kosten' welke bij de eerste aanmaning in rekening zijn gebracht) nu zal overmaken (om van alle ellende af te zijn).... of dat ik het er toch op aan laat komen, met het risico dat het dus voor het gerecht komt en ik misschien in het ongelijk word gesteld (lees: nog veel meer kosten zal moeten betalen )
Had vandaag overigens ook de 2e brief van het incassobureau op de mat... dat ik binnen 5 dagen moet betalen en anders...
Moeilijk hoor, maar ik heb toch wel erg de neiging om aan mijn principes vast te houden en het dus tot het gerecht te laten komen...
Misschien nog iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Wat is wijsheid?

witte angora

Re: Incasso; terecht??

Ongelezen bericht door witte angora »

Naar aanleiding van jouw reactie op mijn vraag wat er in de algemene voorwaarden staat zet ik mijn post hier nog eens neer.

Dit zijn de algemene voorwaarden zoals Marcan het neer heeft gezet:
Heb mijn verhaal inmiddels ook even gedaan onder het topic 'incasso' bij de Juridische perikelen.

Uit de Algemene Voorwaarden kan ik ook niet veel opmaken;

Bij een niet tijdige ontvangst van het verschuldigde bedrag, bijvoorbeeld als gevolg van onvoldoende saldo of stornering om welke reden dan ook, wordt de incasso na een week nogmaals aangeboden (zonder kosten). Hierna wordt . 9,- stornokosten in rekening gebracht en krijgt het lid twee weken de gelegenheid om het verschuldigde bedrag te voldoen. Indien het lid na deze periode van twee weken in gebreke gebleven is, wordt de vordering ter incasso uit handen gegeven. Alle kosten die hiervoor gemaakt worden zijn voor rekening van de pashouder.

Alleen dat het in mijn geval 7 maanden heeft geduurd voordat ze het uit handen hebben gegeven i.p.v. 2 weken!
En mijn reactie daarop:
Dan klopt die 35 euro dus niet.

Er kan hooguit 9 euro stornokosten in rekening worden gebracht, als de klant dan nog niet betaald wordt het uit handen gegeven.

Op het moment dat het uit handen wordt gegeven wordt het een kwestie van Voorwerk II.

Dus 2 x 35 euro administratiekosten is nonsens, dat had hooguit 2 x 9 euro kunnen zijn.

Wat de consequenties hiervan zijn kan ik je niet met zekerheid vertellen, Deurwaarder Mark is daar beter in thuis.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Fit for Free?
Ik dacht dat Free engels voor gratis was?
Onterechte naam - en die incassokosten lijken mij lichtelijk aan de hoge kant.

MoggeJan

Ongelezen bericht door MoggeJan »

Ga eens na of de 'hoofdsom' misschien administratie- en/of incassokosten zijn. Als dat zo is, maak dan bezwaar tegen de vordering EN tegen de incassokosten.. Immers, de 37 euro van het incassobureau zijn ook incassokosten. Dubbel incassokosten berekenen is met succes aan te vechten. Zelf heb ik ook ooit een vergelijkbaar akkefietje gehad, en ik hoefde uiteindelijk niet te betalen. Gewoon stug volhouden en je bezwaren keihard volhouden. Succes!

Marcan

Ongelezen bericht door Marcan »

De 'hoofdsom' is in dit geval inderdaad administratiekosten... en daar overheen komt dan nog € 35,00 incassokosten.
Ik kreeg vrijdag de 3e brief van het incassobureau; 'binnen 5 dagen betalen en zo niet... dan gaat het naar de rechter'... ik ben er zó klaar mee! Ik hou mijn poot stijf en wacht de volgende stap nu af...

Gesloten