LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso Unie Eindhoven

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
naddietje

Incasso Unie Eindhoven

Ongelezen bericht door naddietje »

Deze week werd ik gebeld door de Incasso Unie Eindhoven.
Mevrouw vertelde mij dat zij al sinds een jaar op zoek zijn naar mij vanwege een openstaande vordering. Ik kon er echt niet bij waar dit nu over zou kunnen gaan. Vorig jaar maart ben ik gestopt met een opleiding bij Fontys Hogescholen en ben een nieuwe opleiding gestart.
In de tussentijd ben ik verhuisd.
Nu werd mij verteld dat ik nog 3 maanden lesgeld had open staan die niet zijn betaald. Ze heeft mij de specificaties gestuurd van Fontys waarin staat dat ik mij tijdens het schooljaar heb uitgeschreven en ik zou nog studiegeld moeten betalen t/m augustus 2008. Die kleine lettertjes had ik dus niet gelezen bij het uitgschrijven en de vordering zal dan wel gegrond zijn.
Nu zijn er dus wel E120,- incassokosten bijgekomen! Blijkbaar hebben zij al die tijd brieven gestuurd naar mijn oude adres en is het bijna tot een rechtszaak gekomen, totdat er een medewerker buitendienst (geen deurwaarder) naar mijn oude adres is gestuurd die constateerde dat ik er niet meer woonde.... :roll:
Deze week werd ik pas gecontacteerd. De toon die werd aangeslagen was aanvankelijk dreigend: deze zaak zou al zo lang lopen en er waren al zoveel stappen ondernomen zonder reactie van mijn kant.
Dat wordt inderdaad erg moeilijk wanneer men wel mijn e-mailadres en telefoonnummer zwart op wit heeft en pas na een jaar de moeite neemt om mij telefonisch te contacteren. Ik vraag mij bovendien af waarom Fontys mij dan niet gewoon even heeft gebeld?
Staan zij wel gewoon in hun recht om de incassokosten op mij te verhalen?
Nu moet ik dus 9 maanden lang 50 euro betalen.... naast mijn huidige collegegeld! nou veel van mijn studiefinanciering blijft er niet over :x

vladja

Re: Incasso Unie Eindhoven

Ongelezen bericht door vladja »

Als ik het even nareken, kom ik op €330,-- aan achterstallig lesgeld en €120,-- incassokosten. Klopt dit, of zitten er nog andere kosten in het totaal bedrag van €450,-- (9 x €50,--).

Vladja

naddietje

Het is E307,- lesgeld en E120 incassokosten.
De laatste maand betaal ik minder (E27,-), vergeten te typen!

vladja

Zie je kans om die €307,-- in 1 keer te voldoen of bijv. in 2 delen de komende zomermaanden met een baantje (invallen voor een krantenjongen op vakantie of zo)?

naddietje

Ik heb vanaf komende week sowieso al een vakantiebaantje waarvan ik het geld broodnodig heb. Ik heb niet eens vakantie.

vladja

Het punt is dat als je aan de incassoboer betaalt, zij eerst hun incassokosten in rekening brengen en daarna het meerdere pas als aflossing van de schuld gaan rekenen.

Daarom dacht ik, als je bijv. in 2 maanden het bedrag van de werkelijke schuld afbetaalt rechtstreeks aan de schuldeiser, vermindert je schuld en verdwijnt het niet in de zakken van de incassoboer.

Dat de incassoboer eerst allerlei brieven verstuurt aan jouw oude adres, dat is jammer. Zij moeten trouwens bewijzen dat zij die brieven verstuurd hebben. Dat zou dan aangetekend moeten zijn en dat is niet hun werkwijze. Bovendien hebben ze jouw telefoonnummer, dus hadden ze je ook gelijk kunnen bellen, nadat er op de eerste brief geen reactie kwam. Dat had ze onnodige brieven bespaard.

Het incassotarief volgens de Staffel (wordt gehanteerd door rechters bij incassozaken die voor de rechter komen via een deurwaarder) is:
schulden vanaf € 250,-- tot €500,-- is €89,25 incl. BTW. Dat scheelt in ieder geval €30,75. Maar als je via hun betaalt, houden ze de €120,-- in.

Je bent niet de enige die niet op vakantie gaat. Massa's meer mensen kunnen om financiele redenen niet op vakantie. Vakantie is niet iets waar je recht op hebt als je studeert. Je hebt eerst de verkeerde studiekeuze gemaakt, daar zijn kosten aan verbonden, maar dat is echt jouw probleem..

Stuur die incassocowboys een briefje, dat je nog bezig bent om na te trekken of de schuld klopt, maar dat je de hoogte van de incassokosten betwist zonder nog bedragen te noemen. Aan het lijntje houden, zodat je ondertussen de schuld rechtstreeks aan de schuldeiser, desnoods in gedeelten, kunt betalen en misschien er tijdelijk een krantenwijk of ander bijbaantje er nog bij nemen.

Gesloten