LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso van het LBIO

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Doggieman

Incasso van het LBIO

Ongelezen bericht door Doggieman »

Hallo allemaal,

Ik zal zo volledig mogelijk de situatie proberen te schetsen waarin ik mij bevind. Dit om onduidelijkheden te voorkomen.

Ik ben in 2002 gescheiden van mijn nu ex vrouw. Op zich is dit gelukkig allemaal vlot en zonder problemen verlopen. We waren het samen over alles eens, en hebben bij een notaris een convenant op laten stellen waarin alles beschreven stond. Dit is door ons beiden akkoord bevonden, en er is door een advocaat een verzoek tot echtscheiding ingediend bij de rechtbank te Assen. Zo'n 64 maanden later waren we gescheiden, en heb ik mijn leven weer op de rails gezet.

In het convenant stond onder andere dat we een kinderalimentatie bedrag hadden afgesproken van 634 euro voor onze 2 zoons. En dat indexering niet van toepassing zou zijn. Dit bedrag zou ik maandelijks en per vooruit overmaken op de rekening van mijn toenmalige vrouw. Dit heb ik altijd gedaan zonder 1 betaling te missen en altijd op tijd. Tot zover geen problemen.

In 2008 heb ik met haar mondeling afgesproken dat ik 534 euro mocht gaan betalen. Ik heb haar uitgelegd waarom, en dit vond ze een geldige reden. Tot op heden is dit ook altijd goed gegaan, maar sinds 2 weken heb ik opeens het LBIO op mijn dak met een vordering van 2600 euro. Ze wil nu opeens de in haar ogen achterstallige alimentatie terug, verhoogd met de jaarlijkse indexering. Dit is voor de laatste 6 maanden dus totaal die 2600 euro.

De redenen dat ze dit nu doet is naar mijn mening omdat ik helaas een bodem procedure heb moeten aanspannen tegen mijn ex vrouw. De kinderen willen om diverse redenen niet meer bij haar wonen, en willen als hoofdverblijf mijn adres en om de week een weekend naar haar. Ik heb diverse keren contact met haar gezocht, mediation voorgesteld en op tig andere manieren geprobeerd dit bespreekbaar te maken, maar ze wil er niets van horen, en weigert ieder gesprek met mij. In de bodemprocedure vraag ik o.a ook een bijdrage voor kinderalimentatie van haar. Dit viel niet goed schijnbaar en vandaar nu het LBIO denk ik. Zeker weten doe ik het niet want ze weigert ieder contact.

Dan nu de problemen die ik heb:

1) Het blijkt nu dat de rechtbank een fout heeft gemaakt in het besluit (grosse) dat er toen afgegeven is. Er staat in dat de indexering alleen het komende jaar niet van toepassing is.
In het convenant staat dit toch echt anders, er staat zelfs dat het expliciet uitgesloten is. Ook de aanvraag tot scheiding is goed ingediend. Hier zit ook geen fout in. Ik kwam er helaas nu pas achter, en ook niemand anders heeft dit toen gezien (advocaat, rechter, notaris en ex vrouw)

2) De mondelinge afspraak omtrent het nieuw afgesproken alimentatie bedrag (534 euro) staat dus niet op papier. Wel heb ik een bank afschrift waarop staat dat mijn ex vrouw 2x100 euro terugstort. Dit was omdat ik de automatische betaling niet zo snel kon aanpassen bij de bank. Ik had haar dit gemeld en zij heeft het "teveel" betaalde terug gestort op mijn rekening o.v.v. "terug betaling".

Ik heb een brief geschreven naar de zaak behandelaar bij het LBIO. Deze stelt zich echter op het standpunt dat ze zich aan de wet houden. Ze hebben een afschrift van het besluit van de rechtbank waarin staat dat het bedrag 634 euro is, en dat er gewoon indexering is op dit bedrag.

Ik heb de beste man uitgelegd dat het een fout van de rechtbank is en dat het besluit niet klopt, dat ik sinds 2 jaar ook een nieuwe mondelinge afspraak met mijn ex vrouw heb omtrent het bedrag, ik nooit iets van haar vernomen heb op welke manier ook dat ze terug wilde naar de oude afspraak in het convenant en dat er al een bodemprocedure is ingediend tot wijziging hoofdverblijf, wijziging alimentatie en officiële bekrachtiging van de mondelinge afspraak mochten de 2 voorgaande verzoeken worden afgewezen.
Ook heb ik de afschriften van de bank mee gestuurd, en de bewijzen dat ik altijd betaald heb (en op tijd). Ook het sms'je dat mijn ex stuurde dat ze er over dacht om achterstallige alimentatie te gaan terug vorderen. Dit had ze gestuurd nadat ze de papieren had gekregen van mijn advocaat. In mij ogen was en is dit gewoon pesten en probeert ze op deze manier mij financieel kapot te maken en zo haar gram te halen.

In de 2e brief aan het LBIO heb ik hem gevraagd te wachten met overgaan tot inning ivm de komende rechtszaak. Hij zo dit overleggen met mijn ex, maar als deze niet wilde dan zouden ze toch overgaan tot inning, en als ik niet betaalde tot loonbeslag.

Mijn vragen:
Wat moet ik nu doen als mijn ex vrouw weigert te wachten tot na de uitspraak van de rechter?
Heb ik wel een poot om op te staan voor wat betreft het "tegen bewijs" dat ik heb?
Omdat het besluit van de scheiding niet klopt wat de rechtbank toen heeft opgesteld ben ik van mening dat het te vorderen bedrag ook niet klopt. Ik bedoel de indexering op de kinderalimentatie. Zonder dit zou het bedrag een stuk lager zijn!
Is een mondeling afspraak rechtsgeldig?
Hoe zet ik de fout van de rechtbank weer recht, en is dit wel mogelijk? Zo ja door wie?
Mag het LBIO wel tot inning overgaan als er al een rechtszaak over wijziging alimentatie bedrag loopt?

Ook heb ik het vermoeden dat mijn ex vrouw de formulieren niet eerlijk heeft ingevuld voor de aanvraag bij het LBIO tot overname van de inning. Ik heb even gekeken op hun site hoe dit in z'n werk gaat, en er moet een vinkje gezet worden bij de vraag of er andere afspraken met de betrokkene gemaakt zijn omtrent de betalingen (of iets in die trend) Dit heeft ze vast niet gedaan anders had het LBIO naar mijn mening wel anders gereageerd denk ik.

Wie kan mij helpen omtrent de vragen die ik heb.

B.v.d.
Doggieman.

PS: even voor de duidelijkheid...ik probeer niet onder de alimentatie uit te komen. Ik hou van mijn zoons, en betaal er graag voor. Ik heb alleen grote moeite met de oneerlijkheid en leugens die mijn ex vrouw verspreid.
Mocht het zo zijn dat ik gewoon weer het oude bedrag moet gaan betalen is dit voor mij ook geen probleem, maar dan wel graag op de eerlijke manier! Dus zonder de indexiring en de zogenaamde achterstand!!!

Chanmaster

Re: Incasso van het LBIO

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wat u moet doen is een advocaat in de arm nemen. Deze kan in kortgeding aan de rechtbank om schorsing verzoeken, vaak gedaan.
Voorts is het van belang dat er duidelijke schriftelijke afspraken worden gemaakt daar mondeling afspraken veelal hot item zijn waar het gaat om het gelijk.

Rest mij u heel veel succes toe te wensen.

Doggieman

Chanmaster schreef:Wat u moet doen is een advocaat in de arm nemen. Deze kan in kortgeding aan de rechtbank om schorsing verzoeken, vaak gedaan.
Voorts is het van belang dat er duidelijke schriftelijke afspraken worden gemaakt daar mondeling afspraken veelal hot item zijn waar het gaat om het gelijk.

Rest mij u heel veel succes toe te wensen.
@Chanmaster,

Zo snel had ik geen reactie verwacht! Ik zat daar zelf ook al aan te denken. Ik heb n.l. al een advocaat voor de komende bodem procedure. Ik heb haar alleen nog niet op de hoogte gebracht van de perikelen omtrent het LBIO. Dit voornamelijk om de kosten. Ik ben tot nu toe al veel geld kwijt aan de komende bodemprocedure, en even telefoneren met mijn advocaat is meteen weer 20 euro. Ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat, maar ik heb het nu eenmaal niet breed en iedere euro is er 1 voor mij.

Je hebt gelijk wat het op schrift stellen van afspraken betreft. Ik heb inderdaad spijt dat ik dat toen niet gedaan heb. Maar ja...water onder de brug, en ik moet nu zien dat ik het weer recht buig waar dit nog mogelijk is.

Bedankt voor je reactie!

Doggieman

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Indien u de advocatuur zelf niet kunt betalen kunt u haar uw sofinummer verstrekken waarop zij vervolgens aan de raad voor rechtsbijstand kan verzoeken om voor rekening van de staat te mogen procederen. (Onvermogen)

Doggieman

Ik kan het eigenlijk niet betalen, maar een advocaat van onvermogen krijg ik ook niet omdat ik meer dan de norm verdien. Ik heb best een normaal inkomen, maar door alle kosten die ik heb blijft er gewoon niets over. En we doen echt geen gekke dingen hoor! Rij een auto van 14 jaar oud en ben sinds mijn scheiding in 2002 niet meer op vakantie geweest
Mijn huidige vriendin zit al bijna 2 jaar in de ziektewet en krijgt van het uwv 100 euro in de maand. Ook hebben we net voordat deze ellende begon het dak van het huis moeten vervangen, en al ons spaargeld zit daar in. Ik hoef niemand te vertellen wat het leven verder kost....ziektekostenpremie, benzine en verzekeringen en dan natuurlijk de alimentatie. Dit is geen klaagzang, vergeleken met een helboel andere mensen heb ik het nog erg goed maar er blijft aan het einde van de maand gewoon niets over. Ook al heb ik een normaal inkomen. Vandaar.

Dank voor je reactie.

Doggieman
Laatst gewijzigd door Doggieman op 19 feb 2011 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Doggieman

Er schiet me opeens nog iets te binnen. Als je wilt dat het LBIO voor je gaat innen dan moet je ook het originele besluit (grosse?) van de rechtbank inleveren waarop staat dat er alimentatie betaald moet worden en hoeveel dit is. Er moet dan ook een stempel opstaan met de tekst "uit naam der koningin"
Mijn vraag is: hoe kom je aan dit document? Ik heb alleen een kopie van mijn toenmalige advocaat gekregen, en daar staat niet zo'n stempel op. Is het standaard dat je dit document krijgt bij scheiding, of moet je dit speciaal aanvragen? Mijn ex vrouw heeft het blijkbaar wel gekregen of opgevraagd want anders kan het LBIO niets doen!

Graag een antwoord als iemand dit weet.

B.v.d.

Doggieman.

TK Dw RMH

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Opvragen bij de rechtbank waar de grosse is opgesteld. Een zogenaamde 2e grosse. Vragen bij de betreffende griffie.

Doggieman

TK Dw RMH schreef:Opvragen bij de rechtbank waar de grosse is opgesteld. Een zogenaamde 2e grosse. Vragen bij de betreffende griffie.
Hallo TK Dw RMH,

Bedankt voor je antwoord. Even voor de duidelijkheid....ik heb het document nu niet nodig. Dit omdat het al niet klopt (ivm met de vermelding van indexering) Ik vroeg me alleen af of je het document met de stempel standaard krijg, of dat als je het nodig hebt aan moet vragen. Ik zelf heb het document n.l. nooit gekregen. Alleen de kopie van het besluit. Ik kan aantonen dat in het convenant andere dingen staan (door ons beiden getekend) dan in het besluit. Ik vraag me dus af of het LBIO gerechtigd is om te innen, of dat ze me de tijd moeten geven dat ik e.e.a. kan laten corrigeren Begrijp me goed....ik heb er geen probleem mee dat ik moet betalen, maar mijn ex vrouw liegt gewoon keihard tegen het LBIO. We hebben gewoon een afspraak al 2 jaar lang, en daar heeft ze gewoon over gelogen tegen hun. Ook weet ze net zo goed als ik dat het verhaal met de indexering niet klopt. Dat meld ze dus ook niet bij het LBIO. Ik betaal altijd trouw de kinderalimentatie, en heb er nooit 1 gemist. Het stuit me dus ontzettend tegen de borst wat ze nu dus flikt. Ik probeer altijd netjes te blijven, mijn verplichtingen na te komen en geen ruzie te maken, maar ze blijft maar doorgaan met treiteren.

Groeten,

Doggieman

Gesloten