LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau kan niet bepalen of de vordering terecht is

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Esther Haarlem

Incassobureau kan niet bepalen of de vordering terecht is

Ongelezen bericht door Esther Haarlem »

Ik heb een brief ontvangen van een incassobureau waarin gesteld wordt dat ik een schuld heb aan Eneco Utrecht van 541,48 Euro ex 117 Euro incassokosten. Direct na ontvangst heb ik gebeld met dit bureau en het blijkt te gaan om mijn vorige woonadres in Nieuwegein dat ik 1 april 2003 heb overgedragen aan nieuwe bewoners. Ik heb altijd alle maandelijkse termijnen en afrekeningen automatisch laten incasseren dus kan mij niet voorstellen dat ik nog iets moest betalen. Het is nu feb 2005, en nu komt Eneco met een vordering. Noch het incassobureau, noch Eneco kon mij precies vertellen waar deze vordering over gaat. Ik heb een uitdraai uit de admin van Eneco gekregen en het blijkt dat men vrolijk nog 7 termijnen van 146,99 Euro heeft geincasseerd na 1 april 2003. Vervolgens heb ik in nov 2003 mijn rekening veranderd. De vordering gaat over termijnen van nov 2003-feb 2004 blijkt uit de uitdraai van Eneco. Ik mijn ogen dus niet terecht, sterker nog, de andere afschrijvingen lijken mij ook niet terecht. Ik heb alle kopieen van meterstanden, mijn opzegging etc voorgelegd aan zowel Eneco als Inkasso-Unie, het heeft me 3 dagen tijd gekost om alles boven water te krijgen. De enige reactie van de Inkasso-Unie is weer een brief met dat zij het standpunt innemen dat ik toch moet betalen omdat bij Eneco mijn opzegging niet bekend was. Eneco heeft volgens eigen zeggen een eindafrekening gemaakt per februari 2004. Waarschijnlijk omdat ze niet meer konden incasseren.

mijn vraag: kan een incassobureau zomaar incasseren zonder dat echt uitgezocht is of de vordering terecht is? Vervolgens als ze dan geinformeerd worden, toch doorgaan zonder in te gaan op de reactie?

Gast

Re: Incassobureau kan niet bepalen of de vordering terecht is

Ongelezen bericht door Gast »

Als het goed is krijg je altijd een bevestiging als je opzegt.

harrie112

Ongelezen bericht door harrie112 »

Hallo Esther. De hamvraag is natuurlijk hoe de opzegging bij Eneco is gegaan. Vaak vul je samen met de nieuwe bewoner een formulier van de meterstanden in en dat moet worden opgestuurd. Wie heeft het opgestuurd en heb jij en de nieuwe bewoners daar een reaktie op gekregen? Als de nieuwe bewoner ook betaalt voor hetzelfde adres dan is het handig om daar een copie van te krijgen; een bewijsstuk dus! Betaalt de nieuwe bewoner niets dan leeft hij op jouw kosten. In het laatste geval moet je die kosten bij de nieuwe bewoner zien te verhalen. Een incassoburo kan in feite niets doen zonder tussenkomst van de rechter. Je hoeft ze zelfs niet binnen te laten zonder politiebegeleidig en bevel tot "huiszoeking" Als je voldoende bewijs van je gelijk hebt dan kan Eneco uiteindelijk de zaak voor de rechter brengen en dat verliezen ze dan (op hun kosten). Verzamel zoveel mogelijk bewijs en laat je niet intimideren door een incassoburo, incassokosten kunnen ze alleen in rekening brengen als het jouw fout is. Als de inkasso unie onterecht geld van je rekening zou halen dan moet je dat gewoon weer terug laten boeken (binnen 30 dagen) via je giro of bank. Sterkte, Harrie

Gast

Whahahaha, incasso-unie? Arme sukkelaars.

tsjeard

Ongelezen bericht door tsjeard »

Als jíj aan het buro kan aantonen dat de vordering onterecht is, zal het buro hiermee terug moeten naar hun opdrachtgever dat de vordering niet te innen is omdat die niet bestaat.
zelf gehad, en nooit meer wat van ze gehoord, maar wel met excuses.

Never nooit niet wat van hun opdrachtgever gehoord uiteraard ..!

Gast

een incasso bureau krijgt vorderingen van Eneco die niet betaald zijn.
dus de fout licht bij eneco.

Cesari

Ongelezen bericht door Cesari »

Esther,

Het eerste, dat ik uit jouw verhaal meen te kunnen opmaken, is dat je geen geldzorgen hebt. Je schrikt van een automatische incasso van 541,48 Euro ex 117 Euro incassokosten en wordt dan boos, maar het is je niet opgevallen dat er in 2003 ten onrechte 7 termijnen van 146,99 Euro = 1028,93 Euro zijn afgeschreven. Iemand, die elk dubbeltje moet omdraaien, zou dat wel hebben gemerkt.
Ik ben het helemaal eens met harrie 112. Het lijkt me dat als je met Eneco niet verder komt, je juridisch advies moet gaan vragen. Communiceren met het incassobureau is niet de juiste weg. Dat weet niets, dat wordt betaald voor een opdracht en voert die opdracht uit. Uitzoeken hoe het werkelijk zit is niet de taak van een incassobureau en kost tijd, die niet wordt betaald.
Zoek voor je dat advies vraagt alles uit wat zinvol is. Ga bij de gemeente na wie er in de beschouwde periode op dat adres heeft/hebben gewoond, informeer bij die mensen of zij Eneco hebben betaald (hoe zit het trouwens met andere nutsvoorzieningen, zoals water, en ook met rioolrechten, OZB en dergelijken, heb je daar je bankafschriften al eens op doorgekeken ?) en vraag als zij meewerken om afschriften van hun betalingen. Daarmee kan je verder komen.
Een belangrijke les uit dit verhaal is, dat het verlenen van machtigingen tot automatische incasso risico met zich meebrengt. Het is gemakkelijk, dat zeker, maar je moet wel de tijd nemen om je financiële zaken goed in de gaten te houden. Incasso’s kunnen tot een maand (bij de Postbank, bij andere banken wellicht ook) worden teruggeboekt. Als je maandelijks tijd besteed aan je rekening loop je geen risico en kom je niet in de problemen.

Cesari

Gesloten