LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Intrum Justitia
-
Intrum Justitia
Intrum Justitia schrijf in haar brieven:
…………. (originele schuldeisers naam) heeft deze vordering aan ons bureau ter incasso overgedragen.
Waarschijnlijk een standaard zin die ze ook gebruiken als de vordering aan IJ gecedeerd is! Het is bekend dat IJ vorderingen opkoopt d.m.v. cessie. IJ houdt er echter niet van om hier duidelijkheid te geven. Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om de incassobrief te versturen, waarin we het incassobureau vragen naar bevoegdheid of cessie en bewijs van deze. Verder doet IJ alsof het een openbare cessie is terwijl eer nooit mededeling is gedaan aan de schuldenaar. Laakbaar handelen!
Recent is mijn incassobrief ter sprake gekomen in de rechtbank. De rechter moest art 3:71 lid 1 BW wel opzoeken, maar kon niet anders dan mij gelijk geven dat de schuldenaar een derde partij om bewijs van bevoegdheid mag vragen en dat deze derde partij hier ook aan moet voldoen. Dat de schuldenaar dit zelf maar moet uitzoeken zoals bij mij in deze zaak verteld werd door het incassobureau voldoet niet.
…………. (originele schuldeisers naam) heeft deze vordering aan ons bureau ter incasso overgedragen.
Waarschijnlijk een standaard zin die ze ook gebruiken als de vordering aan IJ gecedeerd is! Het is bekend dat IJ vorderingen opkoopt d.m.v. cessie. IJ houdt er echter niet van om hier duidelijkheid te geven. Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om de incassobrief te versturen, waarin we het incassobureau vragen naar bevoegdheid of cessie en bewijs van deze. Verder doet IJ alsof het een openbare cessie is terwijl eer nooit mededeling is gedaan aan de schuldenaar. Laakbaar handelen!
Recent is mijn incassobrief ter sprake gekomen in de rechtbank. De rechter moest art 3:71 lid 1 BW wel opzoeken, maar kon niet anders dan mij gelijk geven dat de schuldenaar een derde partij om bewijs van bevoegdheid mag vragen en dat deze derde partij hier ook aan moet voldoen. Dat de schuldenaar dit zelf maar moet uitzoeken zoals bij mij in deze zaak verteld werd door het incassobureau voldoet niet.
Re: Intrum Justitia
Ik ben het met je eens dat (juist!) incassobureau's zich, net als deurwaarders, aan de wet moeten houden. Dat zou een open deur moeten zijn. Tegelijk moeten we ook niet doen alsof het verkrijgen van die duidelijkheid het hoogste doel is.
Als de vordering terecht is, en dat is in het overgrote deel van de gevallen gelukkig nog steeds het geval, dan is het helemaal niet zo zinvol om tijd en energie te stoppen in het achterhalen van het antwoord op de vraag of de vordering gecedeerd is. Prioriteit één zou moeten zijn om je af te vragen hoe en wanneer je de vordering gaat afbetalen. Indien je dat wenst, kan je natuurlijk beide trajecten tegelijk bewandelen, of in ieder geval aangeven dat je bereid bent te betalen zodra duidelijk is waarom en op basis van welke rechtsgrond er aan wie betaald moet worden. En juist aan die bereidheid lijkt het vaak te ontbreken, met als logisch gevolg dat de bereidheid van schuldeisers of diens vertegenwoordigers om allerhande formaliteiten af te handelen ook niet groter wordt.
Kortom, gebruik die wettelijke bevoegdheid vooral als daar een goede reden voor is, maar misbruik 'm niet puur ter frustratie.
Als de vordering terecht is, en dat is in het overgrote deel van de gevallen gelukkig nog steeds het geval, dan is het helemaal niet zo zinvol om tijd en energie te stoppen in het achterhalen van het antwoord op de vraag of de vordering gecedeerd is. Prioriteit één zou moeten zijn om je af te vragen hoe en wanneer je de vordering gaat afbetalen. Indien je dat wenst, kan je natuurlijk beide trajecten tegelijk bewandelen, of in ieder geval aangeven dat je bereid bent te betalen zodra duidelijk is waarom en op basis van welke rechtsgrond er aan wie betaald moet worden. En juist aan die bereidheid lijkt het vaak te ontbreken, met als logisch gevolg dat de bereidheid van schuldeisers of diens vertegenwoordigers om allerhande formaliteiten af te handelen ook niet groter wordt.
Kortom, gebruik die wettelijke bevoegdheid vooral als daar een goede reden voor is, maar misbruik 'm niet puur ter frustratie.
Zorg gewoon dat je altijd alles netjes op tijd betaald, dan heb je nooit met de wereld van schuldeisers, incassobureaus en gerechtelijke uitspraken hierover te maken.
Het enige nut wat ik hier uit kan halen is het af laten wijzen van de zaak op een vormfout. Niet het in twijfel stellen van de daadwerkelijke vordering, maar het proces verder gaan traineren.Moneyman schreef: Als de vordering terecht is, en dat is in het overgrote deel van de gevallen gelukkig nog steeds het geval, dan is het helemaal niet zo zinvol om tijd en energie te stoppen in het achterhalen van het antwoord op de vraag of de vordering gecedeerd is.
Dat is het enige doel van die z.g. incassobrief, het traineren en frustreren van het incassotraject. Gewoon weer een loos bericht zonder verwijzing naar een daadwerkelijke zaak.berndv schreef:Het enige nut wat ik hier uit kan halen is het af laten wijzen van de zaak op een vormfout. Niet het in twijfel stellen van de daadwerkelijke vordering, maar het proces verder gaan traineren.Moneyman schreef: Als de vordering terecht is, en dat is in het overgrote deel van de gevallen gelukkig nog steeds het geval, dan is het helemaal niet zo zinvol om tijd en energie te stoppen in het achterhalen van het antwoord op de vraag of de vordering gecedeerd is.
Bedoel je iets anders dan 'bluf'??sacredfour schreef:Laakbaar handelen!
-
Nee het is niet traineren. Het wordt tijd dat incassobureaus zich aan de wet houden en ook inzien dat de schuldenaar rechten heeft. Ik ben nog maar weinig incassobureaus tegengekomen die netjes antwoord op mijn vragen geven. Hoe moeilijk kan dit zijn? Ik denk dat het grootste probleem de arrogante houding van de incassomedewerkers is. Je wordt als schuldenaar in een hoekje gedouwd. Je krijgt niet het gevoel dat er gelijkwaardige partijen tegenover elkaar staan.
Ik sta er werkelijk telkens weer versteld van hoe u onder uw betalingsverantwoordelijkheden uit probeert te komen, door andere personen en instanties op hun eventuele fouten te wijzen. Als u zelf geen fouten had gemaakt, lees; uw rekeningen betaald had, dan had u niet eens in aanraking gekomen met deze 'arrogante incassomedewerkers' en was er niets aan de hand geweest.sacredfour schreef:Nee het is niet traineren. Het wordt tijd dat incassobureaus zich aan de wet houden en ook inzien dat de schuldenaar rechten heeft. Ik ben nog maar weinig incassobureaus tegengekomen die netjes antwoord op mijn vragen geven. Hoe moeilijk kan dit zijn? Ik denk dat het grootste probleem de arrogante houding van de incassomedewerkers is. Je wordt als schuldenaar in een hoekje gedouwd. Je krijgt niet het gevoel dat er gelijkwaardige partijen tegenover elkaar staan.
Persoonlijk vind ik dan ook dat iemand die bij een incassobureau terecht is gekomen dat deze zijn rechten inmiddels aardig opgebruikt heeft en nu eindelijk wel eens de rekening mag voldoen. Dat de wanbetaler dan niet het gevoel heeft als gelijkwaardige partijen tegenover elkaar te staan dat is dan jammer.
Ik ook gelukkigsacredfour schreef:Ik ben nog maar weinig incassobureaus tegengekomen
Maar dat komt omdat ik (meestal) mijn rekeningen op tijd betaal
Zo ja; welk artikel??chrisd1 schreef:Bedoel je iets anders dan 'bluf'??sacredfour schreef:Laakbaar handelen!
Als het incassoburo nu simpelweg de informatie verstrekt waar TS blijkbaar recht op heeft, dan kan het incassotraject normaal vervolgd worden, en lijkt me dat er weinig aan de hand is.riddert schreef:Ik sta er werkelijk telkens weer versteld van hoe u onder uw betalingsverantwoordelijkheden uit probeert te komen, door andere personen en instanties op hun eventuele fouten te wijzen.
Eens. Maar ik verwacht tegelijk ook van de schuldenaar een beweging, namelijk betaling.16again schreef:Als het incassoburo nu simpelweg de informatie verstrekt waar TS blijkbaar recht op heeft, dan kan het incassotraject normaal vervolgd worden, en lijkt me dat er weinig aan de hand is.riddert schreef:Ik sta er werkelijk telkens weer versteld van hoe u onder uw betalingsverantwoordelijkheden uit probeert te komen, door andere personen en instanties op hun eventuele fouten te wijzen.
tegelijk ...of daarna?
Liefst daarvoor al16again schreef:tegelijk ...of daarna?
-
16again en moneyman, mee eens. Ik geef ook altijd aan dat ik mijn schuld wil voldoen zodra er duidelijkheid is.
Dat er nogal eens dingen misgaan is geen verzinsel van mij. Dit speelt vooral als er sprake is van cessie. Het voorbeeld van Intrum Justitia zegt het al. Er is sprake van cessie, maar IJ meld dit niet. Het zou een openbare cessie moeten zijn, maar er is hier nooit een officiële melding van gedaan.
breien, ja dat klopt. De kans is dan wel groot dat de rechter dit zal zien als rauwelijks dagvaarden.
Dat er nogal eens dingen misgaan is geen verzinsel van mij. Dit speelt vooral als er sprake is van cessie. Het voorbeeld van Intrum Justitia zegt het al. Er is sprake van cessie, maar IJ meld dit niet. Het zou een openbare cessie moeten zijn, maar er is hier nooit een officiële melding van gedaan.
breien, ja dat klopt. De kans is dan wel groot dat de rechter dit zal zien als rauwelijks dagvaarden.
Tegelijk. Of ervoor... je kunt namelijk ook gewoon bevrijdend aan de oorspronkelijke schuldeiser betalen zolang je geen bewijs voor overdracht van de vordering hebt gezien. De vraag om duidelijkheid en bewijs is dus geen excuus om ondertussen niet te hoeven betalen.16again schreef:tegelijk ...of daarna?
Het lijkt wel of het een vorm van hobbij of zelfkwelling is: Een schuld veroorzaken en dan kijken via welke juridische weg je er onderuit kan komen.sacredfour schreef: Ik geef ook altijd aan dat ik mijn schuld wil voldoen zodra er duidelijkheid is
Al ruim 1500 posts over incassobureaus, geld en rechtzaken en niet betaalde vorderingen alleen al op dit forum, hoe kijk je daar zelf tegen aan ?
Ook dit weer, zonder daadwerkelijk over een zaak te praten weer geneuzel over juridische gaten in het net om de zaak te rekken en te vertragen.
Ga gewoon eens je rekeningen betalen en kies voor een echte hobbij !
Incassobureaus en deurwaarders (sorry Moneyman) daar moet je gewoon verre van blijven in je leven.
I agree with youBL2 schreef: Incassobureaus en deurwaarders (sorry Moneyman) daar moet je gewoon verre van blijven in je leven.
-
BL2, ik heb ook andere hobby’s hoor! Dit is echter wel de hobby die het meeste voldoening oplevert!
-
Geld opleveren bedoel je zeker. Ik heb met deze hobby mijzelf en andere al minstens 250.000 euro bespaard.