LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ariane1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:12

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door ariane1963 »

ja natuurlijk :D

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dan gewoon lekker laten zitten :D

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guardian72 »

ariane1963 schreef:In November vorig jaar 2011 UPC opgezegd, bevestiging ontvangen alles in orde. In februari 2012 een brief van Intrum op de mat dat het termijn van Januari 2012 open zou staan. We zijn al maanden heen en weer aan het bellen emailen om te laten weten dat wij in Januari geen UPC meer hadden en dat wij een goede specificatie wilde en niet een uitgeprint rekeningetje met de datum 26-01-2012. Nu na 6 maanden contact komen ze met een briefje dat ze het hebben nagevraagd bij UPC en dat de maand November 2011 openstaat dus wederom geen specoficatie.Ik heb wederom geemaild met de vraag stuur mij een duidelijke specificatie want vind het knap dat je na 6 maanden volhouden dat het Januari is nu ineens met de maand November komt. Ik betaal dus helemaal niets. Want op de bevestigingsbrief van UPC van opzegging staat ook duidelijk geen openstaande termijnen.

Lijkt me dat IJ de boel belazert, of UPC een administratief foutje is.
Kopieer de opzegging en verstuur die (per mail / fax of aangetekende brief) naar zowel UPC als IJ, en verzoek ze hun onrechtmatige vordering te staken - of anders volgt aangifte tegen beide bedrijven. (IJ - oplichting en fraude (verschillende data noemen) en UPC wegens het zomaar uit handen geven van uw adres en naam zonder geldige reden en zonder toestemming - schending privacy).

Let op: IJ zal beweren dat u toch moet betalen - bewaar daarom alles, doe niets per telefoon, en zeg dat u rustig de rechtszaak afwacht.

Marco200328
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2012 18:21

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Marco200328 »

Hoi allemaal,

Het Intrum Justitia wat gewoon deurwaarder Janssen heet is buitengewoon lachwekkend ze beschikken over een afdeling Purchase Debt en dan vragen ze in de brief of jezelf even met hun wilt bellen
Of ze schrijven een brief dat er een rekening open staat van 700 euro maar als je de rekening binnen 1 week betaald dan mag je 300 euro betalen!

Zo ken ik ook nog een incasso bureau die heet Interklap incasso ik kan je wel vertellen dat je met deze mensen geen geintjes moet maken.
Beter betaal je dan je rekening zoals ik ook maar hebt gedaan.
Ik heb het verder maar niet uitgeprobeerd want deze zijn echt genadeloos
Hoop dat wij Forum bezoekers hier wat aan hebben

Groetjes en Allemaal sterkte met de strijd tegen de Incassobureaus

Marc

ansdenhaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2012 10:35

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door ansdenhaan »

Wij hebben helaas ook met Intrum te maken. ze bellen ons wel 10 keer in 2 dagen en hun automatische systeem hangt dan op voordat wij ook maar een medewerker gesproken hebben. Dit gaat zo al 3 tot 4 maanden door en ik word er zeker niet goed van. Wij hebben eerder deze week ook aangegeven dat er goed naar dat systeem gekeken moet worden en nog bellen ze ons iedere dag wel 5 tot 6 keer op en wordt er weer opgehangen voordat wij een medewerker hebben gesproken. zijn er mensen die dit ook meemaken? of zijn wij de enigen die deze ervaring hebben met Intrum Justitia?

familie den Haan

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

ansdenhaan schreef:Wij hebben helaas ook met Intrum te maken. ze bellen ons wel 10 keer in 2 dagen en hun automatische systeem hangt dan op voordat wij ook maar een medewerker gesproken hebben. Dit gaat zo al 3 tot 4 maanden door en ik word er zeker niet goed van. Wij hebben eerder deze week ook aangegeven dat er goed naar dat systeem gekeken moet worden en nog bellen ze ons iedere dag wel 5 tot 6 keer op en wordt er weer opgehangen voordat wij een medewerker hebben gesproken. zijn er mensen die dit ook meemaken? of zijn wij de enigen die deze ervaring hebben met Intrum Justitia?

familie den Haan
Bellen ze zonder reden of heeft u een openstaande vordering. In het laatste geval,vordering betalen en u bent er vanaf.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guardian72 »

puma73 schreef: Bellen ze zonder reden of heeft u een openstaande vordering. In het laatste geval,vordering betalen en u bent er vanaf.
Als ik lees dat ze vaak bellen zonder wat te zeggen - is niet echt duidelijk of er mogelijk een vordering open staat.

Daarnaast, 5 tot 6 keer per dag, tot wel 4 maanden lang, is niet meer contact zoeken - dat is telefonische overlast.

Ik zou contact opnemen met de (mobiele) telefoonprovider en melding maken van telefonische overlast.
Noteer datum, tijd en indien mogelijk, nummer -en meld dat dit nummer je vaak belt, en zonder iets te zeggen weer ophangt.

Als er een rekening open staat kan men dat ook op een andere manier duidelijk maken dan via telefoonterreur.

dorsman
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door dorsman »

Intrum Justitia schreef mij, dat ze een vordering van T-mobile hadden overgenomen en dat ik onmiddellijk moest betalen, want anders zouden ze me dagvaarding. Uiteraard heb ik vriendelijk verzocht dat vooral te doen. We zijn inmiddels een half jaar, ettelijke emails en 26 faxen verder en U raadt het al : Intrum laat taal nog teken van zich horen. Gelukkig is het met copy-paste een kleine moeite, dus voorlopig blijf ik gewoon Intrum met faxen bestoken totdat hetzij de beloofde dagvaarding er is, hetzij ze eindelijk erkennen, dat er in het geheel geen vordering open staat.

Mijn advies : laat je niet gek maken door Intrum Justitia

Dit is mijn fax aan Intrum :


Mijne Dames/Heren,

Uw vennootschap heeft bij brief van 15 januari 2012 beloofd mij te zullen dagvaarden. Wij zijn thans ruim een half jaar verder en niettegenstaande 25 herinneringen per fax en herhaalde herinneringen per email ( die door Uw vennootschap ongelezen zijn verwijderd ) is er nog steeds geen dagvaarding ontvangen.

Uw vennootschap maakt door de voortdurende weigering op enige wijze te reageren bepaald geen serieuze indruk.

Ik zal U zonodig dagelijks blijven herinneren tot de dagvaarding is ontvangen of schriftelijk wordt bevestigd, dat er geen vordering openstaat.


Met vriendelijke groet,


GA. Dorsman

alexD
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2006 20:55

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door alexD »

Hier ook weer wat:

Abonnement van de krant te laat betaald, helaas Intrum Oplichtia er al tussen... Dreigbrieven van hun, elf meerdere malen bezwaar gestuurd.Natuurlijk geen enkel antwoord. Termijn gesteld en gedreigd dat ik me anders genoodzaakt zag om o.a. Tros Radar in te schakelen. Opeens antwoord! Of ik toch maar even 37 + 25 euro wil betalen, maar ingaan op argumenten? Dat niet. Gelukkig is de goocheldoos van Intrum iets groter: 'Uit telefonisch contact en uit brieven van u' en 'wij gingen ervan uit dat u stilzwijgend accoord was met onze factuur' kreeg ik te lezen. Om maar niet de NVI er bij te halen, volgens I.J. bepalen die dat er 25 euro extra in rekening gebracht mag worden... Nooit geweten dat de NVI dat bepaald, ik ging uit van de wet. Dom van mij!

Erg leuk natuurlijk: Ik heb geen enkele keer telefonisch contact gehad en ik schreef geen enkele brief. Om van het stilzwijgen nog maar te zwijgen... Hoezo oplichten, fraude plegen en iemand onder druk zetten? Gewoon doorzetten, misschien trapt er weer eens iemand in. Helaas, ik doe niet mee.

Dat er nog steeds bedrijven zijn die denken dat Intrum Oplichters een echt bedrijf is en dat er met deze zaken te doen zijn, dat verbaast me nog steeds. Regels of wetten gelden niet binnen Intrum, die bepalen ze zelf wel. Verbied dergelijke oplichters.

En @ Dorsman: terecht! Helemaal goed! Leuk!!!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ AlexD.

hoe heb je bezwaar gemaakt als je geen enkele brief hebt gestuurd?

alexD
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2006 20:55

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door alexD »

Per e-mail. De eerste twee keer volgde geen enkel antwoord, pas bij de derde keer kwam er iets dat voor een antwoord door moest gaan. Mijn e-mails waren wel degelijk ontvangen. In deze mail kwam opeens het verhaal dat ik 'brieven' gezonden had. Het is een nuanceverschil, maar in combinatie met 'telefonisch contact' (dat er nooit was), plaatst deze mails/brieven in een iets ander kader. Intrum liegt gewoon (25 euro van de NVI, tel. contact, leugens dus).

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door renegade66 »

intrum is aardig hardleers.

ik krijg nog €10 van ze omdat ze die onterecht hebben gevorderd. helaas is dit per ongeluk toch betaald en heb dit schriftelijk aangegeven en die 10 euro teruggevorderd. hiervoor heb ik ze 10 werkdagen gegeven.

natuurlijk heb ik dit niet teruggekregen maar ook geen reactie terug ontvangen.
heb nog wel een keer gebeld, toen kwamen ze dat ik €25 registratiekosten nog niet had betaald en wanneer ik dit ging doen.

ik heb aangegeven dat ik dit niet ging doen en dat daar ook bezwaar tegen ingediend was.

afijn, ik moet dat betalen, (wat dus niet gaat gebeuren) nu hebben ze zelf een incassobureau achter zich aan die de €10 terugvordert binnen 14 dagen anders €40,- incassokosten er boven op.
desnoods wordt er een deurwaarder ingeschakeld om beslag te leggen op hun rekeningen. :lol: :lol:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Zou houden wel vol he, met die registratiekosten :(

Het word echt tijd dat hier strenge regelgeving gaat gelden - en bedrijven die bewust de boel belazeren aangepakt worden.

Je moet bijkans overal een vergunning voor hebben - maar hiervoor niet.
Gouden kans voor de overheid - vergunningstelsel voor incassoburo`s instellen - levert weer een paar euro op.

(Keurmerk, controle eens per 2 jaar, bij klachten boetes kunnen opleggen etc. etc.)

alexD
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2006 20:55

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door alexD »

Intrum schermt wel met het 'keurmerk' van de NVI, alsof dit iets voorstelt. Want 'conform de richtlijnen van de NVI' kreeg ik een extra 25 euro te betalen. Dat weiger ik natuurlijk. In mijn ogen heeft de NVI een hoog WC-Eendgehalte, wij van WC-Eend adviseren WC-Eend. De NVI is niets waard, een slager die zijn eigen vlees keurt.

Van een goede vriend die als deurwaarder werkt vernam ik dat de gemiddelde kantonrechter niet bepaald staat te juichen als het gaat om incassocowboys a la Intrum Justitia. Vaak worden de zaken die zijn aangespannen door incassobureau's vervolgens niet gehonoreerd, juist vanwege het niet op orde hebben van hun administratie, toonzetting in brieven, onterecht in rekening gebrachte kosten, enzovoort. Een gemiddeld incassobureau maakt weinig kans bij een rechter.

Intrum J webcare
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2012 13:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Intrum J webcare »

Geachte heer of mevrouw alexd

Jammer dat U ontevreden bent over de service van Intrum Justitia. Wij proberen juist om zo zorgvuldig mogelijk met de dossiers om te gaan zodat de debiteuren niet te weinig, maar ook zeker niet teveel betalen.

De incassokosten ad 25 euro zijn conform de richtlijnen van de NVI en zijn noodzakelijk om te voorkomen dat de kosten van incasso op de crediteur afgewenteld worden.

Wij hopen U hiermede voldoende geinformeerd te hebben. Mocht U nog nadere informatie wensen kunt U zich steeds wenden tot ons kantoor

Jules
IJ webcare

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Als die 'noodzakelijk' zijn - kunnen de 37 euro 'buitengerechtelijke kosten' dus komen te vervallen?

De rechters maken tot dusver gehakt van al die extra kosten.

Misschien eens eerlijk handelen, mensen niet stalken etc. - hebben jullie ook minder kosten - dus kan die 25 euro er af.

Daarnaast - de richtlijnen van een club die alleen maar leden gelijk geeft, en verder geen enkele wettelijke status heeft - hebben noch schuldenaren, noch de rechter ook maar ene jota mee te maken.

Jammer dat je er voor kiest om voor zo`n club te werken - er staan verschillende voorbeelden hier op dit forum waaruit blijkt dat ze niet 100% eerlijk, en niet 100% rechtmatig te werk gaan- daar maak jij dus deel van uit..

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

Gewoon niet betalen die 25 euro administratiekosten". hoofdsom aan de schuldeiser betalen, 37 euro incassokosten aan die incassocowboys betalen en laat ze maar dagvaarden voor die 25 euro bloedgeld.

Het NVI waar ze zo mee schermen is een slager die zijn eigen vlees keurt. opgericht en voorgezeten door dezelfde incassocowboys van IJ.

alexD
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2006 20:55

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door alexD »

Intrum J webcare schreef:Geachte heer of mevrouw alexd

Jammer dat U ontevreden bent over de service van Intrum Justitia. Wij proberen juist om zo zorgvuldig mogelijk met de dossiers om te gaan zodat de debiteuren niet te weinig, maar ook zeker niet teveel betalen.

De incassokosten ad 25 euro zijn conform de richtlijnen van de NVI en zijn noodzakelijk om te voorkomen dat de kosten van incasso op de crediteur afgewenteld worden.

Wij hopen U hiermede voldoende geinformeerd te hebben. Mocht U nog nadere informatie wensen kunt U zich steeds wenden tot ons kantoor

Jules
IJ webcare
Service? Breek me de mond niet open... Ik hoop dat Intrum ook zo met 'klanten' om gaat. Dan is het hopelijk snel gebeurd met het klantenbestand. Zorgvuldig met dossiers omgaan is niet hetzelfde als met regels om gaan of een antwoord geven als bezwaar gemaakt wordt.

"De incassokosten ad 25 euro zijn conform de richtlijnen van de NVI en zijn noodzakelijk om te voorkomen dat de kosten van incasso op de crediteur afgewenteld worden." Mooier kan het niet worden... Eerst 37 euro proberen af te troggelen, daar nog even 25 euro bovenop doen? Volgens mij wordt alleen Intrum Justitia daar iets wijzer van. Anders gezegd: van een bedrijf al iedere maand/kwartaal/jaar geld ontvangen om eventueel de incasso te 'regelen' en ook nog even bij crediteuren extra geld proberen te vangen voor datzelfde incassowerk! Klant betaald, debiteur betaald ook. En wat staat er tegenover: een paar brieven waar alleen de naam en het adres aangepast hoeven te worden, naast het op te eisen bedrag.

Klein vraagje: adviseert de NVI soms ook om niet in te gaan op bezwaren? Of adviseert deze vereniging ook om bijvoorbeeld door rood licht te rijden, de belasting te ontduiken of andere dingen die niet mogen?

Enne Jules, er bestaan ook echte bedrijven. Ondernemingen die weinig tot geen tijd in oplichting, misleiding en fraude steken. Bedrijven die wel antwoord geven of inhoudelijk reageren op klachten. Waar mensen werken die wel goed op de hoogte zijn van wet- en regelgeving en zich er ook aan houden. Scheelt een boel ellende.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door renegade66 »

ter informatie aan Jules,

onderstaand een paar regeltjes uit rapport voorwerk II waar jullie je aan hadden te houden.
10.1
Kosten gemaakt voorafgaand aan een procedure worden nogal eens onder een andere noemer dan buitengerechtelijke kosten gevorderd.
De grondslag daarvoor kan zijn een tevoren gemaakt beding dat een vast bedrag aan "administratiekosten" ("bureaukosten") of informatiekosten (bevolkingsregister/handelsregister) ten laste van de schuldenaar wordt gebracht in geval van tekortschieten van laatstgenoemde in de nakoming van een verbintenis.
Eigen kosten van de schuldeiser - niet zijnde de te betalen kosten van door hem ingeschakelde derden - kunnen ook kosten zijn als bedoeld in art. 6:96 lid 2 sub c BW. Zie PG 6, blz. 337/338. Deze kosten komen derhalve in beginsel als vermogensschade voor vergoeding in aanmerking. Bij toekenning van het forfaitaire tarief als in aanbeveling I of II bedoeld worden deze kosten in beginsel geacht in die vergoeding begrepen te zijn.
en
10.4
AANBEVELING III: "Administratiekosten" of "bureaukosten" worden geacht begrepen te zijn in het forfaitaire bedrag ter zake van buitengerechtelijke kosten, tenzij de betreffende contractsbepaling als een boetebeding moet worden aangemerkt. Indien geen andere buitengerechtelijke kosten worden gevorderd of toegewezen, is afzonderlijke toewijzing van deze kosten echter wel mogelijk. Informatiekosten (bevolkingsregister/handelsregister) zijn aan te merken als verschotten.
spreekt voor zich dus dat jullie de mensen oplichten en dat jullie hiervoor wel eens flink gestraft mogen worden.
want dit is dus een strafbaar feit.

en jules,

voor al je het nog niet wist, hieraan ben je dus medeplichtig en zult dezelfde straf moeten ondergaan.

Intrum J webcare
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2012 13:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Intrum J webcare »

Geachte heer of mevrouw Renegade,

Goed dat U zich verdiept heeft in de aanbevelingen van het rapport Voorwerk. Intrum Justitia is steeds bereid om opbouwende kritiek inzake het beleid jegens debiteuren in overweging te nemen.

De richtlijnen zijn echter slechts aanbevelingen. Intrum Justitia is steeds van mening dat aan debiteur steeds of zoveel mogelijk de werkelijke kosten van incasso in rekening gebracht dient te krijgen zodat een dossier minimaal kostendekkend wordt.

Debiteuren hadden er in het verleden natuurlijk ook altijd voor kunnen kiezen om hun betalingen tijdig te verrichten. Alsdan vermijden zij alle extra kosten.

Wij hopen U hiermede voldoende geinformeerd te hebben. Mocht U nog vragen of opmerkingen hebben kunt U zich altijd wenden aan ons kantoor

Jules
IJ webcare

Gesloten