LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan een deurwaarder jou in bewaring laten stellen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Desperate

Kan een deurwaarder jou in bewaring laten stellen?

Ongelezen bericht door Desperate »

Hoi lezers van dit forum.
Mijn vraag is, mijn vriend heeft een schuld, wat al lang bij de Deurwaarder ligt. Ze zijn al geweest voor beslaglegging op goederen, 2 datums waren er al vast gesteld, maar tot onze verbazing is er niets gebeurd is er geen openbare verkoop geweest?!
Nu kregen we een brief, en wat later een telefoontje, dat als hij niet betaald, hij door de politie in bewaring word gesteld, en moet gaan zitten a het bedrag wat er openstaat?!
En vervolgens als tie weer vrij komt, het bedrag alsnog moet voldoen?

Wat wil die deurwaarder nou?

Vr Groet

Dilbert29

Re: Kan een deurwaarder jou in bewaring laten stellen?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Simpel zat, de deurwaarder wil zijn geld zien. Je vriend zal in bewaring gesteld worden omdat ze bang zijn dat ie niet betaald en het land uitvlucht.

Het feit dat er al die tijd niets gebeurt is, doet hier geen afbreuk aan.

reintje vitesse

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Desperate je moet niet slap l ullen en het hele verhaal vertellen en jouw vriend dient gewoon te betalen als hij iets koopt of goederen afneemt en anders sluit hem maar op. :oops:

rebbel

Ongelezen bericht door rebbel »

Doet mij denken aan wetje Mulder.Als het om een boete gaat kan hij er wel 3x voor zitten.En dan moet hij als nog betalen. :shock:

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Een deurwaarder kan beslag leggen op goederen, en niet op mensen of dieren.

Alleen een rechter mag je laten ''gijzelen'', wanneer je hardnekkig blijft weigeren, een inmiddels vaststaande vordering te voldoen. Daarvoor is echter wel een vonnis van de rechter nodig dat de term ''kracht van gewijsde'' bevat. Dit houdt in dat het vonnis onherroepelijk is, omdat alle mogelijke beroepsmogelijkheden zijn verstreken.

Het is anders bij boetes die de overheid je oplegt, het is in het verleden vaak gebeurd dat wanbetalers van bijvoorbeeld verkeersboetes een dag voor kerstmis, of een dag voor het begin van een groot voetbaltoernooi bezoek kregen van de politie, en wanneer je je openstaande boete niet wilde betalen, dan mocht je mee.

Niemand die met zo'n gelegenheden in een cel wil zitten, dus op zo'n momenten wordt de beurs wel getrokken.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Even een kleine correctie. Er kan wel beslag worden gelegd op dieren. Denk maar aan de veestapel van een boer die schulden heeft. Of iemand die paarden bezit. Of dure raskatten heeft.

Dieren kunnen wel degelijk verkocht worden om schulden af te lossen.

Vladja

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

vladia, daar heb je gelijk in, ik bedoel eerlijkgezegd huisdieren, waar ik dieren schreef.

Paarden enzo kan ik me voorstellen, maar ik moet het antwoord schuldig blijven als je het hebt over raskatten, of bijvoorbeel Koi-karpers (ze moeten die dieren immers op een bepaalde manier verzorgen, en hebben er niets aan als ze door onderbrengen in een depot door ondeskundige verzorging het loodje leggen)

Guusje

Ongelezen bericht door Guusje »

alle dieren, dus ook huisdieren (honden, katten en koikarpers enz), kunnen in beslag worden genomen. als de deurwaarder enigszins twijfel heeft over de verzorging van de dieren kan hij een bewaarder toewijzen, dit zal over het algemeen dan iemand zijn die verstand heeft van het diersoort. en deze bewaarder zal als goed huisvader de dieren verzorgen. alle kosten die hiermee gemoeid zijn komen voor rekening van de schuldenaar.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Een deurwaarder kan in een civiele zaak geen in bewaring eisen nooit. Echter als het boetes betreft dan wel het cjib mag dat bevelen. De boetes blijven dan staan tot dat er betaald is.

Guusje

Ongelezen bericht door Guusje »

bij dieren in bewaring zetten gaat het niet om de eis iets in bewaring te zetten. de deurwaarder mag zaken in beslag nemen, ook bij een dwangbevel van het cjib.
het gaat er om dat dieren (mogelijk) in beslag zijn genomen en de deurwaarder heeft de bevoegdheid cq verplichting de in beslag genomen dieren, maar ook bijvoorbeeld contant geld of goederen van hoge waarde etc., in bewaring onder te brengen.
zie art 445 en 446 Rv

Gesloten