LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klacht indienen incassokantoren

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Sam9
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2009 14:06

klacht indienen incassokantoren

Ongelezen bericht door Sam9 »

Weet iemand waar je een klacht kan indienen over een incassokantoor?
Ik weet wel waar je een klacht kan indienen over gerechtdeurwaarders maar niet waar het kan voor incassokantoren.

groetjes Sam9

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: klacht indienen incassokantoren

Ongelezen bericht door gravedigger »

www.nvio.nl Maar alleen als het bureau daarbij aangesloren is!

Sam9
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2009 14:06

Re: klacht indienen incassokantoren

Ongelezen bericht door Sam9 »

Ik heb zo mijn twijfels over de nvi..
Heeft iemand een andere suggestie?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: klacht indienen incassokantoren

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

NVI is een organisatie handelt op basis van zelfregulering. Ik kan me voorstellen dat je hier enigzins je twijfels over hebt daar het NVI niet onafhankelijk is en de branche dus zichzelf controleert. Te vergelijken met een leerling die op school zijn eigen proefwerk mag nakijken en beoordelen. Bovendien zijn veel incassobureaux niet lid van het NVI.

Toch zijn er in principe geen alternatieven. Het is immers niet verboden om iemand om betaling te vragen en te waarschuwen dat bij eventueel uitblijven daarvan bepaalde maatregelen zullen volgen. En hoewel de wet stelt dat incassokosten ‘redelijk’ moeten zijn kan een incassobureau in principe ieder bedrag vragen en zal dit pas anders zijn als de debiteur hier zelf, eventueel voor de rechter, tegen opkomt. Maar ook dan zal de klant van het incassobureau hooguit in het ongelijk gesteld worden, het incassobureau krijgt geen tik op de vingers. Daarvoor moet je toch echt bij het NVI zijn, en als het incassobureau geen lid daarvan is heb je pech gehad. Je staat ook niet erg sterk bij de rechter als je de klachtprocedure hebt overgeslagen (ik weet niet uit mijn hoofd of dit tot niet-ontvankelijkheid leidt).

Als een incassobureau daadwerkelijk onrechtmatig heeft gehandeld tegenover jou en je hierdoor schade heeft berokkend dan kan je wellicht een procedure aanspannen bij de rechter (onrechtmatige daad). Je zal je dan wel moeten realiseren dat de kosten op kunnen lopen tot enkele honderden euro’s, zelfs als je geen advocaat inschakelt (let op: bij de meervoudige kamer is een advocaat verplicht). Bovendien zal jij moeten bewijzen dat het incassobureau onrechtmatig heeft gehandeld. Bovendien zal je in civiele zaken schade moeten aantonen, hoewel dit relatief makkelijk gaat als je onder druk hebt betaald.

In sommige gevallen kan je naar de politie stappen, wat eventueel kan leiden tot strafvervolging van het bureau, maar realiseer je wel dat de medewerking daar niet erg groot is, ze zien het als een ‘civiele zaak’ die ‘geen prioriteit’ heeft. Het zal dus echt om ernstige duidelijk strafbare feiten moeten gaan. Dit zal tevens helpen in een eventuele civiele zaak, want nogmaals, het is niet verboden om iets te vragen of te eisen.

Let wel: dit alles moet echt wel behoorlijk wat ernstiger zijn dan het bezigen van gespierde of onaardige taal of het declareren van hoge incassokosten. Voorbeelden van onrechtmatig handelen zijn:
· Het bureau incasseert willens en wetens een vordering die duidelijk gebaseerd is op oplichterij (bijvoorbeeld de acquisitiefraude van Roma B.V.)
· Het incassobureau dreigt met zaken die verder gaan dan wat in een incassoprocedure normaal is, bijvoorbeeld met mishandeling, naming & shaming, diefstal, of openbaarmaking van bepaalde feiten (chantage).
· Het bureau valt je herhaaldelijk en constant lasting met telefoontjes, post etc. (stalking)
· Het bureau stuurt een mannetje bij je langs dat schade aan je eigendommen toebrengt, je eigendommen steelt, of je ‘in elkaar komt rossen’ (vernieling, mishandeling).
· Het incassobureau besmeurt je reputatie, bijvoorbeeld door buren, familie of werkgever te berichten dat je een wanbetaler of zelfs failliet bent (smaad, laster).
· Het zich voordoen als deurwaarder of advocaat terwijl men dat niet is (oplichting).

Privacyrechtelijk kan je verder nog een procedure bij het College ter Bescherming van Persoonsgegevens beginnen wanneer het incassobureau onzorgvuldig met je persoonsgegevens is omgegaan. Je zal dan wel eerst bij het incassobureau zelf moeten klagen. Wanneer je binnen een redelijke termijn geen of onbevredigend antwoord hebt ontvangen kan je naar het CBP stappen. Als je klacht gegrond wordt verklaard kan een incassobureau hiervoor een boete tot 2300 euro per overtrading krijgen. Voorbeelden zijn:
· Registratie in een wanbetalersdatabank terwijl je de vordering betwist of met success betwist hebt, of weigeren de registratie te verwijderen.
· Persoonsgegevens op onzorgvuldige wijze aan derden doorspelen.
· Persoonsgegevens op onrechtmatige wijze opvragen, bijvoorbeeld via de gemeente (dat mag slechts de deurwaarder).

Gesloten