LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag na emigratie naar Duitsland

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Pinguinkiller

Loonbeslag na emigratie naar Duitsland

Ongelezen bericht door Pinguinkiller »

Wat voor mogelijkheden resten een deurwaarder om een vordering te incasseren indien een potentiele "client" heeft besloten om net over de grens in Duitsland te gaan wonen ( officiele emigratie en uitgeschreven in NL ) terwijl hij nog wel werkzaam blijft in nederland. Is er loonbeslag mogelijk bij een nederlandse werkgever door een nederlandse deurwaarder op een buitenlands onderdaan?

Ik las in de telegraaf van afgelopen dinsdag 28 april 2009 dat dit een actueel thema betreft en dat grensoverschrijdende wetgeving ontbreekt.

Sjors_B

Re: Loonbeslag na emigratie naar Duitsland

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Waarom zou dat niet mogen ? Als ik een bedrijf heb en jij hebt schulden zou ik het niet nalaten om via de deurwaarder-werkgever mijn centen te krijgen.
Met emigreren ben je echt niet van je schulden af.

LuctorEtEmergo

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Beste Pinguin,

Een Nederlandse gerechtsdeurwaarder kan inderdaad onder een in Nederland gevestigde werkgever beslag leggen. De overbetekening van het beslag aan geëxecuteerde dient door een Duitse collega te geschieden. Houd er rekening mee dat de beslagvrije voet op nihil wordt gesteld. Om alsnog een beslagvrije voet naar draagkracht te kunnen laten vaststellen, dient geëxecuteerde zich tot de desbetreffende kantonrechter te wenden.

Groet,

Luctor

Pinguinkiller

Ongelezen bericht door Pinguinkiller »

Reaktie 1 op mijn onderwerp vind ik off topic en zal ik verder niet op ingaan.

N.a.v. de reactie van Luctor zal ik gaarne nog willen weten hoe de nederlandse deurwaarder in dit geval aan zijn informatie komt wie de nederlandse werkgever van "client" is.
Ik neem aan dat hij niet zomaar zelf toestemming krijgt om in buitenlandse databases rond te snuffelen. Hij zal eerst een duitse "collega" moeten inschakelen voor nadere info wat weer kosten met zich meebrengt.
Verder heb ik gelezen in de Telgraaf dat vele schuldenaren op deze wijze toch hun vordering ontlopen. Hoe kun je dat verklaren als volgens jou vordering toch mogelijk is?

Waterlelie

Ongelezen bericht door Waterlelie »

N.a.v. de reactie van Luctor zal ik gaarne nog willen weten hoe de nederlandse deurwaarder in dit geval aan zijn informatie komt wie de nederlandse werkgever van "client" is.
Het UWV.

LuctorEtEmergo

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Beste Pinguin,

Als je in Nederland werkzaam bent, kan een gerechtsdeurwaarder die een (betekende) titel ten uitvoer legt, inderdaad bij het UWV naar loondienstverhoudingen informeren.

Ik denk niet dat de Telegraaf de meest betrouwbare bron is. Veel van wat er over gerechtsdeurwaarders, incassobureau's en debiteuren gezegd wordt is ongenuanceerd en is gespeend van enig verstand van zaken.

Ik zou me kunnen voorstellen dat in verband met het kostenplaatje de schuldeiser besluit af te zien van een procedure. Overigens wordt er binnen de EU wel gewerkt aan wetgeving die het gemakkelijker maakt titels in de onderlinge lidstaten ten uitvoer te leggen.

Gesloten