LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] loonbeslag van partner wel op huwelijksevoorwaarden mag dat?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
marcopeters

loonbeslag van partner wel op huwelijksevoorwaarden mag dat?

Ongelezen bericht door marcopeters »

beste Lezer,

Ik heb een eigen eenmanszaak, wat op dit moment slecht gaat. Er is door een deurwaarde beslag gelegd op het inkomen van mijn partner, terwijl wij op huwelijksevoorwaarden getrowd zijn.

Wie kan mij advies geven of mij informeren welke actie's moet ondernemen om dit eventueel terug te draaien.

rene117

Re: loonbeslag van partner wel op huwelijksevoorwaarden mag dat?

Ongelezen bericht door rene117 »

volgens mijn mag dat niet maar ik weet het niet zeker google even
dat geeft wat meer info

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Laat de werkgever de voorwaarden zien en het is terug gedraaid en ze zullen dan via rechtbank dit moeten afdwingen en die kans is klein.

U had geen info over 2e inkomen moeten geven en als zij niet mee tekende is het geld wat al is ingehouden terug te vorderen.

De werkgever had eerst moeten controleren of dit wel toegestaan was en er wel een schuld was, dus niet zomaar!
Ik eis als zelf werkgever altijd een handtekening van de werknemer dat hij/zij akkoord gaat met beslag.

Dus ook zonder Huwelijkse voorwaarden mag je als werkgever dit weigeren als ze geen duidelijk bewijs hebben of uitspraak rechtbank.

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

Is er beslag gelegd naar aanleiding van een vonnis waarin uzelf of uw partner is veroordeeld een schuld te voldoen? In het eerste geval mag er geen beslag bij uw partner gelegd worden als er sprake is van huwelijkse voorwaarden. De deurwaarder had voorafgaande moeten controleren of hier sprake van is. (dit kan nagevraagd worden bij de rechtbank waaronder de gemeente waar u bent getrouwd onder valt). Direct contact opnemen dus met de deurwaarder en bewijs tonen van huwelijkse voorwaarden, het beslag is dan niet rechtmatig.

Als het vonnis tegen uw partner is gewezen dan mag er indien er geen gehoor wordt gegeven aan de inhoud hiervan binnen 2 dagen nadat het vonnis wordt betekend door de deurwaarder beslag gelegd worden. Je partner is ook verplicht desgevraagd de inkomstengegevens te verstrekken, en indien er een redelijk vermoeden is van inkomsten van de partner (samenwonend geregistreerd of niet, of huwelijk in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden maakt dan ook niet uit) mag de deurwaarder ook de beslagvrije voet die voor gehuwden geldt halveren indien de inkomsten van de partner niet worden opgegeven.

@Stofzuigertje: Als werkgever heb je de plicht een loonbeslag uit te voeren, handtekening van de werknemer of niet. Als een werkgever dit weigert kan deze zelf voor de rechter worden gedaagd en zelfs veroordeeld worden de schuld van de werknemer te voldoen 'als ware de schuldenaar zelf'.
Als er geen sprake is van een beslag maar van een vrijwillige regeling heb je natuurlijk wel de toestemming van de werknemer nodig.

Gesloten