LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Ecclesia
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2011 21:59

MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Ecclesia »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een maand te maken met het incassobureau MKBusiness die in naam van Puzzelrijk mij nu achterna zit voor een rekening van €4,95 voor verzendkosten van een gratis exemplaar van het puzzelblad. Ik zou graag wat advies willen voor mijn specifieke situatie die iets anders is dan de andere verhalen die ik heb gelezen over Puzzelrijk/Hoshi Sudoku en het bijbehorende incassobureau MKBusiness.

Een maand geleden (13 november) annuleerde ik het abonnement op het puzzelblad meteen na het ontvangen van het gratis exemplaar (ik moest voor 17 november reageren). Ik wist dat ik €4,95 verzendkosten moest betalen, hier ben ik immers akkoord mee gegaan. Binnen een dag (14 november dus) kreeg ik een reactie per email van Puzzelrijk dat de administratie in orde was en ik niet meer geabonneerd was.

Twee weken later (dagtekening 30 november, dertien dagen na de opzegtermijn) kreeg ik vanuit het niets een aanmaning van MKBusiness die in naam van Puzzelrijk incasseert waarin vermeld werd dat ik €44,97 binnen 5 dagen moest betalen. Ook stond er dat ze het middels automatische incasso probeerde te incasseren en dit niet lukte, en dat ik 'helaas niet reageerde op de herinnering'. Deze herinnering heb ik nooit ontvangen.

Ik schrok natuurlijk een beetje van dit gebeuren en schreef daarom gelijk (op 1 december, de dag van ontvangst van de aanmaning, niet de dagtekening) een email naar MKBusiness waarin ik mijn verhaal deed; ik heb nooit een nota of herinnering ontvangen, het eerste dat ik in mijn handen krijg is een aanmaning.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen reactie ontvangen.

Twee dagen later (3 december) schreef ik ook Puzzelrijk nog een email met hetzelfde verhaal, maar gelukkig reageerden zij wel (8 december); zij hadden het geprobeerd automatisch te incasseren maar dit was niet gelukt. Waarom namen zij dan niet direct contact met mij op? Waarom gelijk een incassobureau? En waarom lukte het niet als zij mijn gironummer hadden? Verder verwezen zij mij voor verdere correspondentie naar het incassobureau.

En zoals verwacht, vandaag (15 december) op mijn verjaardag, een tweede aanmaning (dagtekening 12 december) waarin ik gevraagd word om €55,47 te betalen. Ook melden ze dat zij mij 'op verschillende manieren getracht hebben te bereiken' ook al hebben ze niet op mijn email gereageerd, heb ik nooit een telefoontje ontvangen, en helemaal geen nota of zelfs een herinnering (dus ook vóór mijn tweede aanmaning, geen herinnering...)
De rest van de brief spreekt voor zich; dreigtaal met rechtsmaatregelen, deurwaarders, etc.

Nu vraag ik jullie, hoe moet dit verder? Het gaat om een zeer klein bedrag van €4,95, maar mij is nooit de kans gegeven dit bedrag te betalen. Ik heb nooit een nota ontvangen (blijkbaar wordt dit automatisch geïncasseerd maar ging dit fout, waarvan ik niet op de hoogte werd gesteld). Ik heb nooit een herinnering ontvangen. Ik ben nooit gecontacteerd op twee aanmaningen na. Hoever staan zij in hun recht? Nogmaals, die €4,95 wil ik absoluut betalen aangezien ik hier mee akkoord ben gegaan, maar dan moet ik wel de kans krijgen. Daarnaast wil ik weten in welke mate een email gelijk staat aan aangetekend versturen (juridisch gezien). Voor zover ik weet is het doel van aangetekend versturen dat je zeker weet dat het ontvangen is. Met een email weet je dit automatisch aangezien je dan een postmaster delivery failure mail terugkrijgt. M.a.w. ik weet dat MKBusiness mijn emails heeft ontvangen maar niet reageert.

Mijn onderbuik gevoel zegt me dat er hier iets fout zit, maar ik heb te weinig verstand van het proces van incasseren om hier een beslissing over te nemen; moet ik nu even doorslikken en dan maar die 55 euro betalen, of is het dreigtaal en heb ik een kans als ik voor een rechter mijn woord mag spreken?

Graag hoor ik van jullie,

Ecclesia

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Waarom is dit nu weer zoveel anders dan alle andere berichten en topics over 'gratis' proefzendingen?
Je bent in de diverse topics vast wel eens tegen gekomen 'wie eist bewijst', dus laat je niks wijsmaken. Lees wat je rechten (en plichten) zijn en wat incassobureau's doen om je te intimideren.Je schrijft al over de rechter, beetje voorbarig, je ligt echt niet binnen 2 weken met je hoofd op het hakblok. Topics te over, gebruik evt de zoekfunctie van dit forum.
Waarom kon er niet geïncasseerd worden?
Te weinig saldo?
Heb je toestemming gegeven voor een éénmalige machtiging?
Heeft Puzzelrijk al je gegevens verwijderd (omdat je opgezegd had) en konden ze daarom niet meer incasseren?
Zat er een acceptgiro bij de gratis zending?
Maak die €4,95 over, met begeleidend mailtje met duidelijke, simpele taal, klaar. Schrijf het zoals het is.

Ecclesia
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2011 21:59

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Ecclesia »

Het is niet anders in de zin dat het wéér Puzzelrijk is, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde alleen maar dat de meeste verhalen gaan over automatische afschrijvingen die onterecht zijn (een abonnement geannuleerd maar nog steeds maandelijkse afschrijvingen etc.), terwijl mijn verhaal het omgekeerde is; ze hebben in principe recht op die 4,95 maar die kunnen/willen ze niet afschrijven zodat ze later aanmaningen kunnen sturen.

Waarom konden ze niet incasseren? Saldo was geen probleem, en ja heb toestemming gegeven voor een eenmalige afschrijving (zelfs als ik dit niet had gegeven, is er toch geen probleem? In dit geval nemen ze toch 'normaal' contact met je op i.p.v. gelijk aanmaningen sturen?)
Als Puzzelrijk mijn gegevens heeft verwijderd bij het annuleren van het abonnement weet ik daar niets van, en kan daar ook natuurlijk niets van weten.
Verder zat er absoluut geen accept giro bij het eerste exemplaar en begeleidende brief (vond ik al vreemd) maar zoals uit hun mail (die ik dus pas na de eerste aanmaning kreeg) bleek: verzendkosten incasseren ze via automatische incasso, de kosten van €4,95 zijn blijkbaar niet de moeite waard om een acceptgiro bij te sturen.
En die €4,95 wil ik wel overmaken naar Puzzelrijk, maar heb dus nergens een gironummer van ze aangezien ze nooit een nota hebben gestuurd. Wel heb ik een gironummer van MKBusiness, maar ja die nemen geen genoegen met het oorspronkelijk bedrag.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Jolijn »

MK zal d'r wel genoegen mee moeten nemen, want jij betaalt niet meer dan die €4,95. En als MK meer wil, vragen ze dat maar aan Puzzelrijk, dat is de opdrachtgever. Wellicht de linkerbroekzak van Puzzelrijk.
Eenzelfde brief naar zowel ML als Puzzelrijk, dat jij niet verantwoordelijk bent voor het niet kunnen incasseren, dat jij geen herinnering, aanmaning wat dan ook hebt gekregen, dat je braaf de verschuldigde €4,95 overmaakt, bla bla enz. :D zie andere topics over incasso's enzo.

Binnen een dag (14 november dus) kreeg ik een reactie per email van Puzzelrijk dat de administratie in orde was en ik niet meer geabonneerd was. Bewaar dit heel goed en heel lang.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door crazyme »

Het zou mij niets verbazen wanneer de incassopraktijken gewoon bij het verdienmodel van puzzelrijk horen.

Dat levert waarschijnlijk veel meer op.

Poot strak houden, je hebt opgezegd en dat is bevestigd.

Moeilijker is het voorlopig niet toch ?

djbraille
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 apr 2011 14:15

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door djbraille »

Hoi,

Puzzelrijk zijn gewoon oplichters. De golden Hotelcard idem dito.

Wij hadden ons nog eens niet aangemeld voor het "gratis" exemplaar van Puzzelrijk en werden meteen tot lid gebombardeerd. Ook meteen opgezegd via opgegeven emailadres in Luxemburg , wat ik al raar vind. Blijven gewoon puzzelboekjes sturen en aanmaningen die van 4,95 binnen een week naar 55,00 oplopen. Inmiddels al weer veel meer. Diverse mails en telefoontjes gepleegd maar geen verandering. Ze hebben laatst zelfs ongevraagd geld proberen te innen van onze rekening, terwijl we nog eens geen rekeningnummer opgegeven hadden? Heb nu laatste mail gestuurd dat ik zonder tegenbericht er vanuit ga dat de zaak afgehandeld is en doe er dus verder niets meer aan.

Het incassobureau MK hoort er gewoon bij. De naam Wijnen die onder deze brieven staat komt ook veelvuldig voor bij andere incassobureau's o.a. voor de golden Hotelcard.

Poot strak houden en je bankrekening in de gaten houden. Zolang mensen hierin trappen zullen ze ermee doorgaan dus NIET BETALEN.

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door JXV »

Poot stijf houden, maar niet vergeten asap die 4,95 te betalen. Desnoods je 2 mailtjes met uitleg van eerder naar beide clubs uitprinten(zit dan ook een datumstamp op) alsmede je betaalbewijs/printje afschrift en zoals boven gesteld dit formeel aan hen kenbaar maken dat het voor jou daarmee klaar is.

Het feit dat zowel op de website als op hun correspondentie (begrijp ik uit dit verhaal) geen bankgegevens te vinden zijn, werkt ook nooit in hun voordeel als men moeilijk wel gaan doen, juridisch gesproken.

Dit is voor hun een part of the deal; via Google vind je al sinds er internet is klachten over deze club. Jij let op en maakt hier nu een probleem van (terecht), terwijl 3 van de 5 mensen of iets dat niet doen. Daar houdt men rekening mee in de totalen, en die mensen die er dus niets aan doen, weegt voor hen positief af onder de streep vs de mensen die hier wel attent op zijn. Ze proberen het lekker gewoon.

Ik vermoed dat dit bedrijf er over 5 jaar nog is met nog precies dezelfde dagelijkse problemen als hier nu te lezen en er nog niets is veranderd op basis van eerdere ervaringen en/of klachten :)

whcg30
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2011 22:38

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door whcg30 »

bij ons begon het ook met opzegging abonnement van puzzelrijk en kregen we de 1e herinnering en die hebben we binnen 5 dagen betaald, maar toen beweren ze van mkbussiness dat we telaat waren met betalen en voordat we het wisten kregen we in 1 week 2 herinneringen en de aanmaning waardoor de kosten waren opgelopen van € 14.95 naar € 63.02.
We hebben getelefoneerd,gemaild maar ze blijven dreigen/sommeren met gerechtsdeurwaarders/ procedure.
we zijn blij dat ik dit forum gevonden heb over hun, want we waren toch niet van plan om deze kosten te gaan betalen.

bijhetkanon
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2012 18:11

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door bijhetkanon »

Beste Toni de Jong,

Wanneer je goed op internet zoekt zie je dat puzzel4you niets te maken heeft met de puzzelboekjes van puzzel4u.
Ik maak houten puzzels met een foto. Dankzij jullie krijg ik dagelijks telefoon met vragen over puzzel4u/puzzelrijk.
De juiste website is puzzel4u.com. Heel vervelend dat mijn telefoonnummer op de site van Radar staat. Wanneer ik een mail stuur naar Radar met de mededeling dat er verkeerde info op de site staat krijg ik niet eens een mail terug.

Esther Verhoef

MAXIEM

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

bijhetkanon,

Ik heb de RadarRedactie het hier volgende gemeld:
Ik verzoek u vriendelijk om dit/mijn bericht goed te lezen en ook het bericht daarvoor. Deze mevrouw moet echt geholpen worden en jullie kunnen/moeten daar een belangrijke rol in spelen.

Met vriendelijke groet,

Maxiem.
Met vriendelijke groet, Maxiem.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

bijhetkanon schreef:Beste Toni de Jong,

Wanneer je goed op internet zoekt zie je dat puzzel4you niets te maken heeft met de puzzelboekjes van puzzel4u.
Ik maak houten puzzels met een foto. Dankzij jullie krijg ik dagelijks telefoon met vragen over puzzel4u/puzzelrijk.
De juiste website is puzzel4u.com. Heel vervelend dat mijn telefoonnummer op de site van Radar staat. Wanneer ik een mail stuur naar Radar met de mededeling dat er verkeerde info op de site staat krijg ik niet eens een mail terug.

Esther Verhoef
@ bijhetkanon,

mogelijk 'puzzel4u' aanklagen wegens misbruik van uw (bedrijfs)naam?

Gesproken is er namenlijk geen onderscheid - en is verwarring kennelijk mogelijk (en, misschien door hen zelfs met opzet zo gedaan)

MAXIEM

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@
@ bijhetkanon,

mogelijk 'puzzel4u' aanklagen wegens misbruik van uw (bedrijfs)naam?

Gesproken is er namenlijk geen onderscheid - en is verwarring kennelijk mogelijk (en, misschien door hen zelfs met opzet zo gedaan)
Dit advies van mijn gewaardeerde collega, zou ik in elk geval even met jouw advocaat bespreken.

Maxiem.

chrisvanbreugel87
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:39

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door chrisvanbreugel87 »

Beste forumlezers
Ik heb op 14 april 2011 een proefexemplaar van hoshi sudoku ontvangen nadat deze mij gebelt hebben met daarbij een brief dat ik binnen 14 dagen kosteloos op zou kunnen zeggen.
Dit binnen 1 dag al gedaan maar geen ontvangst bevesteging gekregen, dus nog maar 7 keer geprobeert.
Wederom geen gehoor. Proberen te bellen naar hoshi sudoku tussen 10 en 14uur, want dat zijn de belachelijke openingstijden, krijg ik een bandje van 15 min en dan wordt het gesprek automatisch stop gezet.
Na een week krijg ik een 2de exemplaar toegestuurd die meteen retour gaat met daarbij een mailtje dat ik het contract via 4 verschillend vermelde e-mail adressen heb opgezegt binnen de termijn van 2 weken.
Ik ben nu inmiddels 8 mkbusinessincasso's en 20 opzeggingen zonder gehoor verder en nu gaat mkbusiness een rechtzaak beginnen.
Van iedere maand hoshi sudoku 24,95 p/m, krijg ik een incasso van tussen de 54,76 en 88,35 iedere keer verschillend. Daarop een gerechtelijke procedure van €510,67 voor iedere maand, want iedere maand wordt een nieuw dossier gemaakt incl. incasso en rechtskosten. Ik heb het bandje opgevraagt van het gesprek aan de telefoon met een medewerker van hoshi sudoku en netjes ontvangen. Daarop word ik vanaf het opnemen van de telefoon opgenomen waarna na 3 minuten pas gevraagt wordt of het verdere gesprek opgenomen mag worden. Daarnaast word mij een standaard riedeltje vertelt dat ik binnen twee weken per mail op kan zeggen en dat dit tcontract anders per 3 maanden opzegbaar is maar daar krijg ik dus geen reacties op terug.
Ik ben ten einde raad wat kan ik hier aan doen

MAXIEM

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

chrisvanbreugel87

Op deze naam tref je op Google heel wat informatie aan, waaruit blijkt dat het vrijwel onmogelijk is om een overeenkomst met hen op te zeggen. Waarschijnlijk is de enige afdoende manier om hen een aangetekende brief te sturen.

Hoshi Sudoku
Postbus 214
5500 AE Veldhoven

Het adres kan overigens gedateerd zijn.

Plaats onder die opzeggingsbrief NIET je handtekening. Zoals algemeen bekend, zijn er ook in Nederland nog steeds bedrijven die een originele handtekening gebruiken (middels creatief knippen en plakken) om een niet van echt te onderscheiden (nep)overeenkomst in elkaar te fröbelen.

Maxiem.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ chris,

heb je de (verzonden) mails nog in je 'sent items' staan?
Print deze dan - met headers - uit voor je dossier.

Hoshi etc. staat bekend om de minder eerlijke praktijken - helaas is het mapje met de meeste meldingen weggecensureerd: (Mogelijke) Oplichters.

chrisvanbreugel87
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:39

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door chrisvanbreugel87 »

Ik heb op alle mogelijke manieren opgezegt maar krijg nooit een reactie terug.
Daarom zegt mkbusiness dat ik nooit opgezegt heb. Ik heb ook alle mails bewaard zelfs de tape. Ik heb gisteren nogmaals contact gehad met mkbusiness en in het begin van het gesprek zeggen zij dat ze alles al bij een deurwaarder hebben liggen na 15 minuten telefoneren en een boze toon krijg ik inneens een voorstel om iedere maand 2 dossiers te betalen en dan is er niets aan de hand. Dit lijkt voor mij dus een dreigement. Hoe kan het dat een incassobureau als mkbusiness deze praktijken mag voortzetten?????? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

MAXIEM

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

chrisvanbreugel87

Binnen bepaalde grenzen mag elk incassoburo doen wat zij goed achten. Het incassant zijn, is geen beschermd beroep. Een ieder die slecht het kinderdagverblijf heeft afgemaakt, mag een incassoburo beginnen in dit kikkerland. Wel blijft het goed te weten, dat blaffende honden, zelden bijten. Neem dus bij voorkeur geen telefonisch kontakt op (daar geilen ze juist op). Bouw een goed schriftelijk dossier op (brief en/of fax) en bericht het stalkende buro konsekwent dat je de rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet en dat je alle b.g en g.r kosten daar op hen zult verhalen.

Maxiem.

Esbrijj
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2012 12:17

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Esbrijj »

Hallo, hier weer iemand die gewoon getreiterd word door mkb!

Ik heb me ook lekker laten maken met een aanbieding waar geen haken en ogen aan zouden zitten maar waar ik ineens een rekening van gepresenteerd kreeg van mkb!
nog geen twee weken later al een aanmaning!
Ik heb ze dus duidelijk gezegd me niet op te laten lichten en dat ik absoluut niet betaal en dat ik weet dat ze niet zuiver bezig waren dus als ze zo zeker van zichzelf waren lieten ze het me maar voorkomen!
Ze kunnen me niet meer bereiken omdat ik onbekend nummers in de weigerlijst heb gezet vanwege hun, wat doen ze nu :x Gaan ze mijn verzekerings maatschappij bellen om te zeggen dat ik niet meer op mijn adres woon! Hoe ziek is dat! :?
Dit gaf mij dus aan dat dit absoluut geen zuivere koffie is! Maar vind het eigenlijk ook wel griezelig worden!

Esbrijj
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2012 12:17

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door Esbrijj »

p.s ik heb natuurlijk het product aangetekend teruggestuurd!

naasz
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2012 18:17

Re: MKBusiness aanmaning terecht of niet?

Ongelezen bericht door naasz »

ik heb mijn melding onder hotelgoldcard gedaan over mkb er word ook een rechtszaak van 510 euro , als ik niet binnen 3 dagen betaal prff ik maak geen cent over dus laat je niet bang maken.

Gesloten