LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS / Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Trutru

NS / Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Trutru »

Geachte lezers,

kort: Als ik nooit een aanmaning heb gekregen, wat doet een incasso bureau dan met mijn zaak?

Ik heb (nog wel) een doorlopende dalurenkaart bij NS. De kosten hiervan worden ieder jaar automastisch afgeschreven. Dat is dit jaar mislukt. Ik heb op 24 augustus j.l., middenin mijn vakantie, een brief met accept-giro gekregen van de NS waarin ik op de hoogte word gesteld van die mislukte incasso. De brief heeft geen onderwerp. Ook de datum van de incasso blijft onvermeld. Omdat ik heb getekend voor automatische incasso neem ik aan dat het om een herinnenring gaat maar dat staat nergens op de brief.

[ In de brief van de NS staat overigens keurig vermeld dat ik vanuit het buitenland kan betalen maar daar ontvang ik mijn post niet. Voor reclame weet de NS mijn email-adres wel te vinden maar voor deze brief blijkbaar niet. Wat wil de NS eigenlijk? ]

Net terug van vakantie echter, ik had de rekening van de NS nog niet betaald kunnen hebben, krijg ik op zaterdag 18 september een vrij agressieve brief van Itrum Justitia. Zelf heeft ook deze brief weer geen onderwerp maar de toon is duidelijk. Ik zou een aanmaning van de NS ontvangen hebben. Ik heb absoluut geen aanmaning ontvangen en daar is de verstreken tijd ook veel te kort voor geweest. Of ik maar even 31,50 extra wil betalen. De brief is drie weken na de brief van de NS verstuurd.

[ Is dat het idee van de ontbrekenede onderwerpen op dit soort brieven. Dan denken ze dat ze het achteraf een aanmaning kunnen noemen? Ik ben gekke Henkie niet. ]

Op maandag 20 september heb ik de accept giro van de NS betaald. Ik hoor niets van de NS maar zie online bij de NS dat er bij 'mijn producten' staat dat de 'Betaling akkoord' is. Niet geheel gerust bel ik nog even met Intrum Justitia. Daar wordt mij verteld dat ik nog meer moet betalen dan er al was bijgeteld. Ik vertel ze dat ik helemaal geen aanmaning heb gekregen van de NS, dat de brief van Intrum Justitia geen onderwerp heeft, dat de brief van de NS geen onderwerp had etc. Er wordt echter helemaal niet geluisterd. Op geen van mijn opmerkingen heb ik een antwoord gekregen dat enige intellingentie aan de andere kant deed vermoeden. Men praat dwars door mij heen. Is dit een bandje?

Ook bij de NS krijg ik niemand die luistert. Er wordt slechts verwezen naar de regels. Ik moet eerst maar gewoon betalen en mag achteraf een klacht indienen. Bellen is zinloos.

Een brief achteraf een aanmaning noemen en dan snel incassobureau inschakelen is toch niet helemaal in de haak?

PS. De NS komt er in dit forum erg genadig af omdat je niet kunt zoeken op tweeletterwoorden/afkortingen.

jolanda77

Re: NS / Intrum Justitia

Ongelezen bericht door jolanda77 »

dan heeft uw bij de ns betaalt maar probeert intrum het bedrag nog eens te krijgen laat die gasten lekker in hen sop gaar koken en betaal niets meer aan intrum uw heeft betaald wie eist bie beweist uw heeft betaalt

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Trutru schreef: PS. De NS komt er in dit forum erg genadig af omdat je niet kunt zoeken op tweeletterwoorden/afkortingen.
Dan zou men 'Nederlandse Spoorwegen' moeten tikken .. is moeilijk voor veel mensen.

Ik zou even navragen bij een juridisch loket of bij je rechtsbijstand.
Maar binnen een maand al een incassotraject is erg snel.

Maar, let wel - de herinnering met acceptgiro is in feite een melding "wij konden niet incasseren, wilt u snel betalen" - en is daarom ook een aanmaning.
Dat NS niet direct gaat dreigen is prima, erg vriendelijk zelfs, maar volgens mij is herinnering en aanmaning in deze hetzelfde.

Maar dan nog - zeker in de vakantietijd moet e.e.a toch bekend zijn .. dat u niet binnen 10 seconden na ontvangst kan betalen..

Qua IJ.. tja.. lees het topic Incasso maar eens door.. ter voorbereiding.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Sowieso Intrum laten weten dat jij niets met ze te maken hebt, dat jouw relatie er een is tussen jou en de NS, en dat Intrum daar niets over te zeggen heeft.

Het moet eens afgelopen zijn met die graaiers.

Ik heb jaren geleden eens met dat tuig te maken gehad, had niets met de NS te maken. Maar als je ze duidelijk maakt dat je geen zaken met incassobureaus doet, en je eventuele betalingsachterstand met jouw schuldeiser wil afhandelen, dan hebben ze zich er gewoon buiten te houden.

Is mijn mening, heeft bij mij destijds goed gewerkt. Noout meer iets van die minkukels gehoord.

Is die brief van Intrum gespecificeerd? Als er bijvoorbeeld iets staat van inschrijfkosten, administratiekosten, buitengerechtelijke incassokosten of iets dergelijks, dan kun je die bedragen sowieso als onzinnig beschouwen. Mogen ze helemaal niet innen.

Holavista

Ongelezen bericht door Holavista »

Hier ongeveer eenzelfde ervaring. Plotseling een agressieve brief van Intrum Justatia waarin een schikking wordt aangeboden waarbij ik € 31,50 mag bijbetalen om erger te voorkomen. Aanleiding is het volgende:

Hun jaarlijkse automatische afboeking van mijn rekening was mislukt. Aangezien een jaarlijkse afschrijving altijd onverwacht komt heb ik mede vanwege toevallige samenloop hierop niet kunnen anticiperen. Uiteraard geen ramp. Ik maak mijn rekeningen meestal pas open als het geld binnenkomt, want dan betaal ik alles in één keer. Dat gebeurde nu ook. De brief van de NS met de mislukte afboeking ging open toen de BINNEN 10 DAGEN termijn net was verlopen. Toch meteen overgemaakt.

De brief van Intrum Justitia is gedateerd op 17/12/2010. Mijn betaling was overgemaakt op 15/12/2010. Op de site van NS, zie ik op mijn account dat alles akkoord is, ook de betaling van de VoordeelUrenKaart. Daar nu voor de zekerheid maar even een schermprint van gemaakt.

Op de brief van Intum Justitia staat echter niets over het kruisen van post, zoals vaak bij rekeningen. Er zit een acceptgiro bij van € 86,50 die ik natuurlijk niet ga betalen. Dat dreigement voor forse verhogingen bij het niet reageren op de sommatie is typisch Intrum Justitia. Tien jaar geleden hetzelfde met ze meegemaakt toen UPC ten onrechte 1000 euro van me eiste voor nooit afgenomen diensten. Intrum Justitia blaft graag voor haar klanten. Ik was toen graag voor een rechter gebracht, maar opeens hield het blaffen op.

Wat ik kwalijk vind van NS is dat ze zeer kort na een eerste mislukte afschrijving (ca. een week) onmiddellijk met een waarschuwing komen die vervolgens zo kort wordt opgevolgd door inschakeling van een incassobureau.

Mensen worden hierdoor, bijvoorbeeld wanneer ze een week weg zijn geweest of zoals in mijn geval hun rekeningen pas openen bij hun maandelijkse betalingen, volledig verrast door een boete van € 31,50. Zeer klantonvriendelijk en niet passend bij een servicegericht bedrijf als de NS.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat de automatische incasso niet lukte kan iedereen overkomen, dat is geen schande. Dat u de acceptgiro op uw vakantielocatie niet hebt ontvangen ligt voor de hand. Dit echter ontslaat u niet van uw plichten, welnu daar hebt u keurig aan voldaan en wel binnen een acceptabele termijn lijkt mij daar wat u niet kunt weten kunt u evenmin voldoen. Nu weet ik niet om welke bedrag het hierbij als hoofdsom gaat, dat hebt u verzuimd te vermelden maar is wel van belang voor een evenuteel advies.

Holavista

Ongelezen bericht door Holavista »

Het ging idd om de jaarlijkse afschrijving, de hoofdsom van € 55,- , dus een bedrag wat je ook niet echt verwacht en waarvan je mag aannemen dat als een automatische afschrijving een keer tegenzit niet vrijwel direct de hele santekraam wordt ingezet om dat geld onder boete & dwang te innen. Men neme geen UurVoordelenKaart om er vervolgens na een onbeduidende fout nog duurder mee uit te zijn.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat de een een onbeduidende fout noemt, is voor een andere partij weldegelijk een openstaande schuld. Hoe dan ook: als je een bedrag (in dit geval jaarlijks) moet betalen, hoor je gewoon tijdig aan je betalingsverplichting te voldoen. Dit staat los van welk incasso-bureau dan ook. Je weet dat je een dienst afneemt van de NS, en dat daarvoor periodiek betaald moet worden. Dat iemand zijn rekeningen pas opent op het moment dat er op zijn rekening geld binnenkomt, daar heeft een schuldeiser evenwel ook geen boodschap aan. Dat is de keuze van de schuldenaar zelf, waaraan dus ook de nodige haken en ogen zitten.

Dan de tussenkomst van een incassobureau. Ik begrijp nog steeds de juridische status niet van deze louche branche. Een bedrijf dat nog iets van je tegoed heeft, kan je toch zeker zelf ook een brief op poten sturen, wanneer ze daar een gerechtvaardigde reden voor hebben, anders schakelen ze maar een deurwaarder in. Met die laatsten is voor zover ik hier en daar lees, best te praten.

Voor het vak van deurwaarder is een langdurige en zware studie vereist. Een incassobureau kan echter door iedere dorps-idioot opgestart worden. Dat blijkt ook wel uit de knulligheid die van hun correspondentie af druipt. Posten opvoeren die ze helemaal niet mogen opvoeren, onder meer.

Oh, ik noem hier geen namen van bureaus. Deze omschrijving past hen namelijk allemaal. De een wat minder, de ander wat meer.

joopxiv

Ongelezen bericht door joopxiv »

Ik heb precies hetzelfde probleem:

Ik heb een brief gekregen met de dagtekening 14 december 2010 dat het incasso mislukt was, en dat ik het geld binnen 14 dagen over moest maken. Omdat ik op vakantie was is dit niet gelukt.

Vervolgens kreeg ik van Intrum Justitia een brief (d. 7-1-2011) dat het bedrag met € 31,50 verhoogd was (wat overigens ook vermeld stond in de brief van de NS).

Nu vind ik het prima om wat administratiekosten te betalen, ik was immers te laat. Maar €31,50 voor minder dan een maand te laat betalen vind ik buiten proportioneel, aangezien de hoofdsom slechts €55,- was.

Ik heb gebeld met zowel Intrum Justitia en de NS, en die verwijzen naar elkaar voor klachten. Ik ben echter van mening dat het probleem bij de NS ligt, zij zijn degene die al na twee weken een incassobureau inschakelen. Voor ik een klacht bij de NS ga indien, was ik benieuwd of er richtlijnen zijn binnen welke periode er een incassobureau kan worden ingeschakeld. En als iemand niet redelijkerwijs in staat wordt gesteld zijn rekening te betalen, zijn de incassokosten dan wel voor hem?

Iemand suggesties?

Gesloten