LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon elke herinnering 5 euro extra kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
moeder61

Nuon elke herinnering 5 euro extra kosten

Ongelezen bericht door moeder61 »

Ik wil graag weten of het normaal is dat de NUON bij elke herinnering zomaar 5 euro in rekening mag brengen. Mijn moeder betaald altijd rond de 15de van de maand. Dan is haar geld pas binnen, meestal verstuurd de NUON de nota met factuurdatum 22ste van de maand. Ze heeft dan 14 dagen de tijd. Daarna ontvangt ze een herinnering waarin ze nog10 dagen de tijd krijgt. De nota is dan op de 15de betaald. Maar nu heeft de NUON bedacht laat ik bij 2 x een herinnering maar eens kosten in rekening brengen van 5 euro vanaf de 3 herinnering die ze dan ontvangt. Dus even voor de duidelijkheid. Januari 1 herinnering, Februari nr. 2 Maart nr. 3 met daarbij 5 euro kosten. En zo gaat het maar door dus iedere maand ontvangt mijn moeder nu 5 euro extra kosten op een herinnering. Dit is toch te gek voor woorden. Is hier niks aan te doen. Zo maar even een regel van de NUON. Want na mijn inziens mag op een herinnering helemaal geen kosten zitten.
Wat is hier aan te doen, want iedereen weet dat er met de NUON niet gepraat kan worden, met alle respect voor de medewerkers want die zijn ook alleen maar een nummer.

Sjors_B

Re: Nuon elke herinnering 5 euro extra kosten

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Lees eens de leveringsvoorwaarden van de nuon. Als het daarin staat dan mag dat dus....

moeder61

Ja die had ik gelezen, maar ik vraag me toch af of dit maar gewoon kan. Het is toch niet normaal dat op een herinnering kosten in rekening gebracht worden. Het is geen aanmaning.. Hoe gaat Nederland naar de donder.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Hoe gaat Nederland naar de donder
Er bestaat ook nog zoiets als gewoon op tijd betalen.

FerdiXXX

Ongelezen bericht door FerdiXXX »

Bij Eneco kan je (binnen redelijke grenzen) zelf de dag van de maand bepalen waarop je wilt betalen.

Het betreft dan wel een automatische incasso, maar ja, je moet toch betalen.

Als Nuon ook zoiets heeft, kan je daarmee de € 5,00 herinneringskosten besparen.

De Tegenpartij

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@moeder61, ik ben het helemaal met je eens. Sommige bedrijven denken dat ze alles maar kunnen maken. Een herrinnering sturen en daar 5,- per keer voor rekenen, en voor een aanmaning 15,-.

Ik ben er nu voor een aantal mensen mee bezig geweest, welke deze kosten niet betalen, om het voor een rechter te krijgen. Ze durven dit echter niet aan (bang wat de rechter erover zegt ????), en boeken de kosten uiteindelijk af, of gebruiken nieuwe betalingen om de kosten af te boeken. Tot dusver dus geen resultaat, maar ik ben heel benieuwd als iemand voor alleen de kosten gedagvaard gaat worden.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als er een termijn is waarbinnen je moet betalen en je bent te laat, dan mag het bedrijf inderdaad meteen kosten berekenen. Mocht je echt niet kunnen betalen en je hebt met het bedrijf uitstel afgesproken, of er kan verrekend worden, dan mag dat natuurlijk niet.

Het geniepige is echter dat zulke bedrijven deze ‘herinneringskosten’ bij de hoofdsom optellen waarna het incassobureau dit brutobedrag als basis gebruikt voor de berekening incassokosten.

Voorbeeld: Ik betaal mijn energierekening van 100 euro te laat. De eerste aanmaning negeer ik, en het bedrijf berekent 15 euro herinneringskosten. Vervolgens wordt een incassobureau ingeschakelt dat de volgende kosten in rekening brengt:

Hoofdsom: EUR 115
Incassokosten: EUR 37 (conform Voorwerk-II)
Totaal: EUR 152

Dit mag niet omdat er niet 37 maar 52 euro incassokosten inzit. De berekening moet dus zijn:

Hoofdsom EUR 100
Incassokosten EUR 37

Ook moet de netto hoofdsom voor de berekening van rente worden gebruikt, niet het verhoogde bedrag.

Hoewel je het best gewoon op tijd kan betalen moet je niet vergeten dat bedrijven incasso zien als meer dan een ondersteunende activiteit, maar er ook gewoon winst op proberen te maken.

Als ik die 15 euro herinneringskosten als voorbeeld neem. Stel: een energiebedrijf heeft 200,000 huishoudens als klant. Zij betalen per maand gemiddeld 100 euro. Per maand betaalt 3% te laat en krijgt 15 euro verhoging. Het bedrijf verdient per ‘wanbetaler’ 15 euro incassokosten, dus 15 x (3% van 200,000) = 90,000 per maand. Per jaar is dat dus 1,080,000 euro. Stel dat er een incassoafdeling van 10 man opzit die de hele dag niks anders doen dan herinneringen uitsturen. Stel dat zij gemiddeld 30,000 euro per jaar verdienen (incassomedewerkers zijn nu eenmaal niet het hoogst geschoolde personeel). Dan heb je EUR 300,000 personeelskosten. Blijft over 780,000 euro, waarvan waarschijnlijk ook na aftrek van overage kosten zeker nog 5 ton winst overblijft.

Kortom, incasso is niet ondersteunend, maar is puur bedoeld om extra winst te genereren voor het nutsbedrijf, ten koste van klanten.

De Tegenpartij

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Bor, de percentages zijn nog hoger dan jij schetst. (Conti)Nuon heeft 2,6 miljoen "gebruikers". Door invoering van de kosten halen zij miljoenen per jaar binnen.

Nuon zelf doet er geen uitspraken over (goh hoezo :wink: ) maar schattingen zijn er wel;

11% van alle nota's word niet binnen de termijn betaald, deze mensen komen uiteindelijk in de 5,- regeling. Opbrengst van deze regeling z'on 1,4 miljoen euro per maand ! :shock:
Uiteindelijk blijft 2,8% over welke doorgaat voor de wasmachine :lol: in de 15,- regeling. Opbrengst ruim 1 miljoen euro per maand.

De incassogelden worden verborgen in "productieopbrengsten" in de jaarrekening, maar één ding is duidelijk, het is erg lucratief.

moeder61

@Vogels dat mijn moeder op tijd moet betalen snap ik ook wel, maar als ze pas rond de 15 haar geld krijgt kan dat gewoon niet.. En wat lief van jou om 100 euro voor je moeder te betalen..Bravo.. :lol:
Maar daar gaat het helemaal niet om, het is gewoon schandalig dat Nuon dit steeds weer in rekening brengt, in toch al deze moeilijke tijd. En natuulijk is alles via een automatische incasso makkelijker, maar ze heeft niet voor niks internetbankieren. Ze betaald al wel 10 jaar haar rekening rond de 15de en nooit geen problemen gehad. En nu sinds Januari heeft Nuon dit maar even bedacht.. Slaat gewoon nergens op, dit soort bedrijven doen maar gewoon. Ze is net 1 dag te laat voordat de 1ste herinnering komt. Waar praat je over, doe ff normaal.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

dat mijn moeder op tijd moet betalen snap ik ook wel, maar als ze pas rond de 15 haar geld krijgt kan dat gewoon niet
Ze krijgt de 15e haar geld, en ze krijgt de 22e een rekening. Ik zie het probleem niet.

5 euro voor een herinnering vind ik ook fors en inderdaad discutabel, maar kom niet met het verhaal dat ze niet op tijd kán betalen, want dat is natuurlijk gewoon onzin.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Ze betaald al wel 10 jaar haar rekening rond de 15de en nooit geen problemen gehad.
De meeste energiebedrijven hanteren tegenwoordig een betalingstermijn van 2 weken en berekenen na 1 herinnering standaard kosten (Eneco rekent 15 euro). Door het verkorten van de betalingstermijn van een maand naar 2 weken zullen er inderdaad mensen zijn die ineens als "wanbetaler" worden beschouwd en met kosten worden geconfronteerd. Men wil namelijk erg graag iedereen via AI laten betalen en dat doet men door betalen "per acceptgiro" (meestal via internetbankieren tegenwoordig) zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Ik vermoed nl. dat het steeds vaker voor komt dat mensen structureel te laat betalen.
Ik vermoed dat heel veel mensen wel binnen een maand, maar niet binnen 2 weken gewend waren te betalen. Deze mensen worden nu dus als structureel laatbetaler gezien terwijl aan hun betalingsmoraal niets is veranderd. De voorwaarden zijn veranderd.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

De kosten v.e. betalingsherinnering zijn ws. ingevoerd om mensen te pushen niet structureel te laat te betalen. Overigens gaan deze kosten bij de Nuon pas in bij een 3e herinnering in 1 jaar.
Ik vermoed nl. dat het steeds vaker voor komt dat mensen structureel te laat betalen.
Begrijpelijk. Minder begrijpelijk is het echter dat Nuon bij mij heeft geprobeerd die kosten in te houden terwijl van te voren was afgesproken dat de laatste termijn met mijn eindafrekening verrekend zou worden (ik vertrok namelijk uit Nederland). Toen ik belde bleef Nuon volhouden dat ik “gewoon had moeten betalen” en “niet had moeten afwachten tot de aanmaning kwam”. Dat heb ik ook niet gedaan, ik heb namelijk meteen een afspraak over verrekening met ze gemaakt!

Ik heb de 15 euro kosten teruggekregen maar heb, ook nu ik verhalen van anderen hoor, sterk het gevoel dat het Nuon bij incasso er wel degelijk om gaat winst te maken. Ik vind dit, zeker jegens de mensen die wel gewoon op tijd betalen, een onethische manier van handelen.

chilly

Ongelezen bericht door chilly »

Wordt binnenkort gedagvaard door Festing Finance.
Betreft Eneco Energie.
Had twee keer te laat betaald, februari en mei, allebei 10 dagen.
Heb daarvoor nooit een herinnering ontvangen, maar wel kreeg ik na een maand rekeningen voor administratiekosten.
De termijnen waren toen inmiddels allang betaald.
Was het er dus niet mee eens, daar ik ook geen herinnering heb ontvangen.
Nu hebben ze dus een incassobureau ingeschakeld en die rekent boven de administratie, aanmanings en incassokosten van Eneco ook nog eens incassokosten.
Heb hier ook al ebezwaar tegen getekend.
Dat bureau heeft volgens mij ook geen idee dat het enkel en alleen om administratiekosten gaat.
Wacht het wel af.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ja die had ik gelezen, maar ik vraag me toch af of dit maar gewoon kan. Het is toch niet normaal dat op een herinnering kosten in rekening gebracht worden. Het is geen aanmaning.. Hoe gaat Nederland naar de donder.
Kan iemand mij het juridische verschil tussen beide vet aangegeven begrippen uitleggen? Dacht tot vandaag dat beide elkaars synoniem waren.

Helaas voor topicstarter is het zo dat leveranciers dit vaak in hun voorwaarden hebben staan. Of het netjes en rechtsgeldig is?

Overigens is het mij een raadsel waarom er steeds berichten die niets met het onderwerp te maken hebben, lukraak geplaatst worden. Het ging hier om Nuon en haar handelwijze. Komt er een met Eneco aanzetten, en de een of andere incassofirma........

vieltje

Ongelezen bericht door vieltje »

Stom verbaasd lees ik dr reacties van sommige mensen, op andere mensen die moeite hebben met het betalen van hun energie rekening.
eens temeer blijkt hier uit dat iedereen verhard.

mij overkwam het volgende, op het moment in 2004 toen ik mijn flat betrok tekende ik bij de woningbouw een contract bij de nuon. direct daarop begon ik te betalen. na 3 mnd werd het mij duidelijk dat mijn geld verkeerd terecht kwam de nuon gaf de fout toe. er bleek ergens een fout gemaakt te zijn met mijn contract nummer, ik hoefde me geen zorgen te maken ze zouden mijn geld opsporen en alles recht zetten.
in 2005 hoor ik niets betaal netjes krijg elke maand keurig een bericht zover alles goed. en dan ineens in 2006 krijg ik een brief van de nuon ik had een schuld van 3700 euro. ik ben direct gaan bellen ik kon dat niet betalen, en wilde weten waar die schuld vandaan kwam. de schuld was uit 2003 en 2004 maar niet van mij maar van mijn ex. omdat hij een nogal slechte naam had wat betalen aangaat kreeg ik geen betalingsregeling. nuon doet daar niet aan. begin maart werd ik afgesloten ik heb toen geld geleend bij familie om de rekening te betalen. dit omdat mijn zoon die kanker had die volgende dag zou thuis komen. de nuon medewerkster vertelde me als ik dan een spoedoverboeking zou doen ik de volgende dag inderdaad aangesloten zou zijn. de volgende dag bel ik om en vraag hoe laat ik aangesloten kon worden, het antwoord spookt me nu nog wel eens door het hoofd als ik de berichten op dit forum lees. ze zei me namelijk; als u op tijd betaald had had uw zoon waarschijnlijk geeneens kanker gehad en had u nu niet hoeven huilen door de telefoon. wat er in mijn leven ook gebeurd voor de nuon ben ik zo bang dat ik die nu altijd als eerste betaal. dan maar niet eten.

mattie

Ongelezen bericht door mattie »

Beste Vieltje.
Schandalig,maar ik weet dat het gebeurd!
Ook ik heb mijn portie meegemaakt ivm instanties.
Ook met een energie maatschapij(essent)en de belasting en het UWV.
Dit in verband met ziekte van mijn man(plotseling afgekeurd etc)UWV had moeite met uitbetaling,te laat te weinig etc,Belasting dacht daar is wat raars aan de hand,duimschroeven aandraaien,
Daardoor kwamen wij in een financiele chaos terecht.

Mijn ervaring daarmee is,hoe verder je in elkaar krimpt van ellende,hoe lekkerder bepaalde personen het vinden om je zo te behandelen,en je die dingen naar je hoofd te smijten.
Er is ook nergens hulp te krijgen,ik heb alles geprobeert,FNV Maatschappoelijk werk ben zelfs lid geworden van een gehandicapten organisatie,nop.

Ik ben op een gegeven moment echt doorgedraaid toen,en heb het Riagg gebeld(daar was mijn man in behandeling,vasculaire dementie) en gezegd ik heb een paar flinke keien,ga er nu naar toe en knikker de ramen daar door,dan word ik opgepakt,en krijg dan mischien aandacht van de media voor wat hier gaande is.

Dat was niet de bedoeling,toen is het balletje gaan rollen en kreeg ik eindelijk hulp.ook van een hele lieve buurman die zag dat ik het niet meer trok.

Zo zie je maar,je moet echt van je afbijten en het niet meer accepteren dat iemand je zo behandeld.
Ik ben veranderd van Energie maatschapij(is ook een ramp tegenwoordig)maar na 30 jaar netjes mijn rekening betaald zon behandeling als er een keer overmacht is?? laat ze in de str.. zakken.
Je bent niet alleen,ik weet wat je doorgemaakt hebt,dat is niet mals.
En waarschijnlijk komen er reacties van jankverhalen etc,ben ik niet meer gevoelig voor,en moet jij ook niet zijn.
Inderdaad de zorgzame samenleving is niet meer(ontzettend verhard) en er zijn mensen die denken IK heb het goed dus de rest bestaat niet!
Trek je daar niets meer van aan,weet dat er mensen zijn die weten!!
Ik hoop dat het beter gaat met je zoon,en wens jullie alle goeds toe!
Groeten Mattie

MoeBenIkErVan

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Ten eerste schrik ik enorm van wat er mensen overkomt. Ja, inderdaad, de wereld is aan het verharden, en ik hoop ook dat mensen hier in elk geval bij de zaak blijven en niet gelijk de morele vinger opheffen naar iemand die, om wat voor reden dan ook, een achterstand hebben opgelopen.

Een tijd terug kreeg ik ook van een incassoburo een brief i.v.m een betalingsachterstand aan het Nuon. Daarin stond een hoofdsom die mij totaal onbekend was, veel te hoog. Aangezien ik niet écht van gisteren ben, en inmiddels had vernomen dat het Nuon de incassokosten die zij berekenen NIET meer in de hoofdsom mogen opnemen, heb ik bezwaar aangetekend naar het incassoburo toe. Tot nog toe blijft het stil, en aangezien ik ongeveer € 250,- terug krijg van het Nuon denk ik dat ik kiet speel.

Wacht nu ff af in hoeverre zij al die incassokosten hebben afgeschreven. Aan het incassoburo betaal ik dát in elk geval niet, en ik neem aan dat het Nuon dat niet eindeloos wil meenemen.

Gesloten