LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onjuiste facturen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mark3583

Onjuiste facturen

Ongelezen bericht door mark3583 »

Sinds december vorig jaar heeft een eenmansbedrijf mij meerdere malen een factuur gestuurd voor het "overname van auteursrechtelijkbeschermd nieuws" van de website. Men rekent hiervoor een bedrag van zo'n 400 euro voor, terwijl niet duidelijk is waarover het gaat.

Met desbetreffend persoon heb ik contact gehad en hij beweerd screenshots te hebben van het auteursrechtelijk beschermd materiaal wat op mijn website zou staan. Echter, hij weigert de shots te laten zien. Inmiddels wordt gedreigd met een incassobureau, en een daarop volgende rechtzaak. Gelukkig heb ik volledige rechtsbijstand, maar dit persoon handelt voorzover ik weet tegen de wet. :evil:

cherokee

Re: Onjuiste facturen

Ongelezen bericht door cherokee »

Wie eist , bewijst. En bovendien , zomaar een factuur sturen gaat natuurlijk niet. Als u inderdaad een inbreuk hebt gemaakt op het auteursrecht , dan moet men dat eerst maar eens aantonen en daarna kan evt. over vergoedingen of wat dan ook gepraat worden.

incassotransparantie

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Resteren natuurlijk de volgende vragen:

1: Heeft u een website waar u "weleens" berichten plaatst die van andere sites afkomstig zijn?

2: Indien bovenstaand antwoord volmondig "ja" is, bent u er dan van bewust dat u copyrights schendt, door het ongevraagd plaatsen van andermans werk op uw website?

Zelf ben ik fotograaf en kom regelmatig werk van mij tegen op andere websites dan mijn eigen website. Natuurlijk kan ik dan heel moeilijk gaan doen, en een vergoeding gaan eisen voor het gebruik van mijn afbeelding(en). Formeel heb ik recht op deze vergoeding, want iemand anders maakt de sier met mijn werk. Echter, als ik iedereen zou moeten gaan aanschrijven bleef er totaal geen ruimte meer over voor deze fantastische hobby.

Helaas zijn er toch nog veel mensen die zich niet ervan bewust zijn dat men eerst netjes moet vragen of men een foto of tekst die iemand anders heeft gemaakt mag gebruiken op een andere website. Niet dat ik TS hiervan beschuldig, maar als je een goed op websites zoals Wikipedia kijkt en daar de overlegpagina's volgt die betrekking hebben op copyrights en/of toestemming van de oorspronkelijke auteur zul je zelf zien waarom toestemming zo belangrijk is.

Terug naar het standpunt van TS: Indien u weleens nieuwsberichten of teksten van anderen plaatst op uw eigen website zonder de auteur(s) hiervoor toestemming te hebben gevraagd, kunt u als u een verkeerde voor u heeft weleens grote problemen kunnen krijgen. Maar om nou meteen met een rekening van € 400,-- aan te komen zetten, en ook nog eens roepen dat er screenshots zijn gemaakt gaat mij inziens wat ver. Zoals reeds is aangehaald in een andere reactie "Wie eis, die bewijst" Eiser moet maar aantonen dat hij of zij daadwerkelijk in het bezit is van screenshots van uw website. Kan hij of/zij dat niet, dan heeft de eiser een probleem als deze het daadwerkelijk tot een rechtszaak laat komen. Indien u kunt aantonen voor de rechter dat u er alles aan heeft gedaan om de eiser ertoe te bewegen het vermeende bewijsmateriaal aan u te overleggen, maar dit keer op keer heeft geweigerd, dan denk ik dat de rechter de eis tot schadevergoeding laat vallen, en de eiser veroordeeld tot betaling van de gerechtskosten. Immers als men u het bewijsmateriaal niet overlegd, is het zeer onwaarschijnlijk dat dit wel aan de rechter zal worden overlegd.

En dan het dreigen met een incassobureau. Een incassobureau is in feite gewoon een lege doos die voor derden geld incasseert, en middels de incassokosten zelf ook nog een graan(tje) meepikt. Een incassobureau kan u niet dagvaarden om voor de rechter te verschijnen. Dit kan alleen een deurwaarder. U kunt natuurlijk ook maximale druk uitoeffenen op uw eiser. Stel deze gewoon in de gelegenheid om binnen vijf werkdagen het bewijsmateriaal te weerleggen en deel hem mede dat indien u geen inzage verkrijgt in zijn of haar opgevoerde bewijsmateriaal u aangifte zult doen bij de politie wegens oplichting.

Succes!

IvE

Ongelezen bericht door IvE »

Een incassobureau kan u niet dagvaarden om voor de rechter te verschijnen. Dit kan alleen een deurwaarder.
Een incassobureau geeft natuurlijk wel vaak het advies aan haar klant om wel of niet te gaan dagvaarden en geeft ook voor 99% van de gevallen de opdracht aan de deurwaarder!

Soms moet je het e.e.a. wel nuanceren!

De Tegenpartij

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Bij dit soort vorderingen moet je hopen dat ze deze uit handen geven aan de deurwaarder, die heeft n.l. de plicht om uit te zoeken of de vordering terecht is, dit in tegenstelling tot het incassoburo.

Gesloten