LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incasso kosten???

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Edo

Onterechte incasso kosten???

Ongelezen bericht door Edo »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag.

tot voor kort stond ik bij mijn vader op de ziektenkosten polis!
Omdat mijn studie nu is afgerond hebben mijn vader en ik besloten dat ik nu zelf mijn ziekte kosten ga betalen.

Ik heb de wijzigingen door gegeven en een automatische incasso aangevraagd. De aanvraag was te laat binnen om voor de maand april nog verwerkt te worden maar de volgende maanden was oke.

Ik heb toen nog een factuur gekregen voor de maand april met een acceptgiro. op deze acceptgiro stonden helaas de verkeerde gegevens en heb toen gebeld met de verzekeraar om te vragen wat nu te doen.

Zij vertelde mij dat ik moest wachten op de herinnering want daarop zouden alle gegevens juist zijn! De herinnering zou een week later door hun worden verstuurd! toen ik naar ruim anderhalve week nog steeds niets had gekregen heb ik gebeld om te vragen of ik het anders ook via internet bankieren kon overmaken. Dit was niet mogelijk want het moest met de acceptgiro.

Ik heb toen gevraagd of de persoon die ik aan de telefoon had of zij een aantekening wilde maken dat de herinnering niet was binnegekomen en er zou toen een nieuwe acceptgiro worden gestuurd.

Tot mijn verbazing kreeg ik inderdaad een nieuwe acceptgiro met daarbij 7,50 euro aan incasso kosten.

Ik heb hun gebeld en gevraagd om uitleg. Zij vertelde dat de nota niet tijdig was betaald en dat zij daardoor genoodzaakt waren incasso kosten te berekenen.

Ik vertelde de persoon het hele verhaal en zij kon ook de aantekening zien van haar collega.

Toch moet ik de kosten betalen! Is dit dan eigenlijk wel corect? en wat gebeurt er als ik de incasso kosten niet betaal?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft! Alvast bedankt.

Gast

Re: Onterechte incasso kosten???

Ongelezen bericht door Gast »

Edo,

Op de eerste plaats kan ik zeggen: afgaand op je verhaal heb je al heel wat aktie ondernomen. Dat is dus prima.

Uit je verhaal begrijp ik dat je tijdens je studie op de polis van je vader stond, en dat nu jullie wegen (verzekeringstechnisch dan......) zich gaan scheiden.

Laat ik altijd begrepen hebben dat er een speciale studentenverzekering was, die onder de noemer ''particulier'' valt, maar ik weet dat niet zeker of die dan ook verplicht moet worden afgesloten.

Er is 1 ding in je verhaal, dat ik niet begrij"p: volgens mij is het niet aan de verzekeraar, maar aan jezelf, hoe jij die kosten wil betalen.

Ik heb een tip: ga naar het kantoor toe, wanneer je daar even toe in de gelegenheid bent, neem reeds gevoerde correspondentie over deze zaak mee, en maak duidelijk dat het niet aan jou ligt dat die rekning nog open staat, jij hebt immers (door de volgende termijn/termijnen wel te betalen reeds te kennen gegeven geen wanbetaler te zijn.

Incassokosten zijn in dit geval naar mijn mening misplaatst. Ik zou zeggen: betaal de nota, en naar eigen inzicht onder zeer strikt protest (laat dit protest schriftelijk vastleggen) die 7,50 incassokosten.

Mocht later blijken dat je die incassokosten inderdaad ten onrechte hebt betaald, dan kun je je hierdoor altijd terugvorderen. Zorg er in eerste instantie voor dat je ook een schriftelijk bewijs van die eerdere aantekening in handen krijgt.

Kom, het gaat slechts om 7,50, zullen velen denken, waar maak je je druk om. Maar dat zeg ik dus niet, he, ik vind dat jij in je recht staat omdat je al zoveel hebt gedaan om dit in orde te maken.

En als een verzekeraar zegt dat ze verplicht zijn dat bedrag in rekening te brengen: niemand is verplicht om kosten in rekening te brengen.

Edo

Ongelezen bericht door Edo »

Hallo Gast,

alles dat ik met hun heb besproken is allemaal telefonisch gegaan.
De persoon die ik aan de lijn had wilde niet zeggen wie de aantekening op de polis had gemaakt en wanneer de herinnering zou zijn verstuurd! Erg raar maar jah.

Ben nu inderdaad van plan om langs het kantoor te gaan om te kijken of er wellicht toch iets aan kan worden gedaan.

het gaat niet om de 7,50 euro maar om het idee!

Ik ieder geval bedankt voor je tips!

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Graag gedaan. :D

Gesloten