LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incasso T-Mobile

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
MartinV2

Onterechte incasso T-Mobile

Ongelezen bericht door MartinV2 »

Laatst wordt er zomaar even wat lijkt op een maandbedrag van mijn rekening geïncasseerd door T-Mobile.

Natuurlijk direct gestorneerd, maar wat kan de oorzaak hiervan zijn?
Kan er gewoon een verkeerd rekeningnummer zijn ingetyped en was ik dit keer hier de dupe van?
Of kan het zo zijn dat ze stiekem aan de hand van een oud abonnement iets proberen.. Ik heb namelijk een aantal maanden geleden een aanvraag bij T-Mobile gedaan, maar aangezien BakkerDijk een compleet verkeerd contract had opgesteld heb ik het meteen van de baan gedaan.
Wel vervelend dit soort dingen.

marrie72

Re: Onterechte incasso T-Mobile

Ongelezen bericht door marrie72 »

Ik heb hetzelfde meegemaakt met T-mobile. Er is 20 maanden lang onterecht een bedrag afgeschreven. Omdat het van een slapende rekening is, kwamen we hier echter pas laat achter. Na een lange reeks (dure) telefoongesprekken met verschillende afdelingen werd duidelijk wat er aan de hand was. Inderdaad was in mijn geval een rekeningnummer foutief ingevoerd. Uiteindelijk moest ik alle bewijsstukken zelf aanleveren om te bewijzen dat er een bedrag is afgeschreven (terwijl dit ook in de incasso-systemen van T-mobile zichtbaar was). Het heeft mij veel tijd gekost om te kopieeren en correct (met deels geanonimiseerde rekeningafschriften) af te handelen. Hier krijg ik geen compensatie voor, volgens de medewerker had ik mazzel dat er een goede reden was voor de foutieve afschrijving... Nu is het afwachten of ik het totaalbedrag ook daadwerkelijk teruggestort krijg.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het is sowieso een geval van onverschuldigde betaling (art. 6:203 ev. BW). Het probleem met incasso is echter dat je niet zelf 'actief' betaalt. Ik neem aan dat T-mobile geen machtiging had voor de betreffende rekening, wel voor een andere van jouw? Ik zou in ieder geval een schriftelijke ingebrekestelling (e-mail, post, fax etc.) sturen met een redelijke termijn (zeg 5 dagen) waarin terugbetaling moet plaatsvinden. Geef daarbij aan dat T-mobile in verzuim raakt als betaling niet binnen die termijn plaatsvindt. Treedt verzuim in dan is T-mobile rente verschuldigd en eventuele vergoeding van buitengerechtelijke kosten, ook als die voor het verzuim zijn gemaakt (de telefoonkosten bijvoorbeeld).

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik begrijp dat tussen T-mobile en TS geen overeenkomst bestaat op grond waarvan T-mobile recht heeft op dit bedrag. Het afboeken hiervan is mogelijk diefstal en in ieder geval een onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW. Dit heeft als gevolg dat het verzuim is ingetreden op het moment dat T-mobile de bedragen heeft afgeboekt 6:83 BW. Telefonische gesprekken zullen gedaan zijn met het oogmerk om het bedrag buiten rechte terug te krijgen. Op deze kosten is het Rapport Voorwerk II van toepassing voor die afboekingen die voor 1 juli 2012 hebben plaats gevonden en de nieuwe wetgeving is van toepassing voor boekingen op of na die datum. Dit betekent dat je minimaal recht op kostenvergoeding van veertig euro en daarnaast de wettelijke rente.

ArneLH
Contacteer:

alfatrion schreef:Ik begrijp dat tussen T-mobile en TS geen overeenkomst bestaat op grond waarvan T-mobile recht heeft op dit bedrag. Het afboeken hiervan is mogelijk diefstal en in ieder geval een onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW.
Geen gek idee om het daarop te gooien, onverschuldigd betaald is dan een eenvoudige subsidiaire grond.
alfatrion schreef:Op deze kosten is het Rapport Voorwerk II van toepassing voor die afboekingen die voor 1 juli 2012 hebben plaats gevonden en de nieuwe wetgeving is van toepassing voor boekingen op of na die datum. Dit betekent dat je minimaal recht op kostenvergoeding van veertig euro en daarnaast de wettelijke rente.
Het besluit behorende bij art. 6:96 lid 4 BW is alleen van toepassing als er sprake is van een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis en hier dus niet. Je kunt het dus ook best op een wat hoger bedrag gooien.

alfatrion

ArneLH schreef:Het besluit behorende bij art. 6:96 lid 4 BW is alleen van toepassing als er sprake is van een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis en hier dus niet.
Dan is Rapport Voorwerk II van toepassing.

Hoe kijk je aan tegen een situatie waarbij een consument het product laat herstellen door een derde op grond van art. 7:21 lid 6 BW? Meen je dat dit een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis tot betaling van een geldsom is?

Ik voorzie dat een in de toekomst liggend vernieuwd besluit verruimd zal worden.

ArneLH
Contacteer:

alfatrion schreef:
ArneLH schreef:Het besluit behorende bij art. 6:96 lid 4 BW is alleen van toepassing als er sprake is van een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis en hier dus niet.
Dan is Rapport Voorwerk II van toepassing.

Hoe kijk je aan tegen een situatie waarbij een consument het product laat herstellen door een derde op grond van art. 7:21 lid 6 BW? Meen je dat dit een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis tot betaling van een geldsom is?
In een dergelijk geval gaat het mijns inziens om voldoening verkrijgen van de schade veroorzaakt door onbehoorlijke cq. niet-nakoming. Het is ook een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis, maar ik denk dat schade prioriteit heeft en dan is dus wederom het besluit niet van toepassing.
alfatrion schreef:Ik voorzie dat een in de toekomst liggend vernieuwd besluit verruimd zal worden.
Wat duidelijkheid zou niet gek zijn, neem bijvoorbeeld art. 6:96 lid 5 BW: wat is 'vruchteloos'? Als ik voor het verlopen van de 14-dagentermijn (steeds) €1 betaal is er dan vruchteloos aangemaand?

alfatrion

ArneLH schreef:
alfatrion schreef:Hoe kijk je aan tegen een situatie waarbij een consument het product laat herstellen door een derde op grond van art. 7:21 lid 6 BW? Meen je dat dit een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis tot betaling van een geldsom is?
In een dergelijk geval gaat het mijns inziens om voldoening verkrijgen van de schade veroorzaakt door onbehoorlijke cq. niet-nakoming. Het is ook een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis, maar ik denk dat schade prioriteit heeft en dan is dus wederom het besluit niet van toepassing.
Het gaat overduidelijk over een verbintenis tot betaling van een geldsom. Als deze verbintenis voortvloeit uit de overeenkomst dan is het besluit van toepassing.

Witten2012

Ongelezen bericht door Witten2012 »

Ook hier door T-Mobile zo maar een bedrag van € 202 afgeschreven. Mijn vrouw kwam hier achter toen zij afgelopen vrijdag met twee kleine kinderen met een kar vol boodschappen in de winkel stond. Deze kon zij hierdoor niet betalen. Waardoor zij eerst de boodschappen moest terug gaan brengen. Daarna gelijk naar huis gegaan om haar bankafschrift te bekijken. Hierop stond dat er kort daarvoor €202 was afgeschreven door T-mobile terwijl zij daar geen eens klant is. Er werden in eerste instantie door T-Mobile geen excuses gemaakt maar alleen naar de bank als schuldige verwezen. Ook werd in eerste instantie met geen woord gerept over het feit dat er een aantal dagen overheen gaat (in dit geval het weekend) als je storneert. Waardoor je door T-Mobile gewoon een weekend zonder eten wordt gezet.

update 19/9 Klacht is vandaag door T-mobile opgepakt en toegezegd dat er een bos bloemen en een VVV bon wordt gestuurd voor het ontstane ongemak.
Laatst gewijzigd door Witten2012 op 19 sep 2012 18:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Gezien hun antwoord - ik zou gewoon aangifte doen, en bij je bank melding maken van incassofraude.

Helaas zit ik zakelijk nog vast aan t-mobile - al zal dat niet lang duren hoop ik (ze kunnen niet leveren, ze hebben nauwelijks tot geen bereik waar ons bedrijf zit), en als 'oplossing' willen ze met iets komen waarvoor ze ons even meer dan 10.000 euro willen laten betalen :|

Maar - serieus en on topic: Men haalt zonder machtiging geld van je rekening af, en wacht ook nog eens te lang met herstellen, en doet dat vervolgens niet (een spoedovermaking, via internetbankieren, zou met 10 tot 15 minuten geregeld kunnen zijn - ALS ze echt service boden)

Dit betekent dat men dus onvoldoende controle heeft (waarom moet je pinnen bij een nieuw abonnement, of een kopie van je bankpas inleveren - als men toch 'zomaar' een rekeningnummer invoert?) en vervolgens ook nog eens geen verantwoording neemt voor door hen gemaakte fouten (de bank is fout.. ) en niet mee wil werken aan snel herstel (even iemand opdracht geven het bedrag nu weer terug over te maken).

Mijn (simpele) conclusie is dan ook - Aangifte doen van diefstal, daarnaast naar je bank gaan, direct laten storneren, en een selectieve blokkade voor t-mobile aanvragen wegens incassofraude.
(Je kan eventueel ook eerst naar de bank gaan - als men niet wil storneren kan je het direct opnemen in je aangifte).

Het zou t-mobile sieren als ze nu eens zonder dat Youp van `t Hek zich ermee bemoeit, service verleent.

Didi1

Ongelezen bericht door Didi1 »

Het is hier zo te zien nogal makkelijk om mensen in het wilde weg adviezen te geven en olie op het vuur te gooien door over aangifte te beginnen, ongeacht of men zelf de gang van zaken begrijpt.
Over de reactie van T-mobile laat ik mij verder niet uit, maar het lijkt me wel zinvol aan te geven hoe die incassoprocedure ongeveer werkt:

Iemand beslist klant te worden bij T-mobile (of eender welke provider...) en geeft daar een machtiging af om het abonnementsgeld maandelijks via automatische incasso te betalen.
Met deze gegevens wordt de incasso uitgevoerd. Als iemand dus de gegevens verkeerd doorgeeft of invoert worden ook de verkeerde gegevens gebruikt voor de incasso. De betreffende bank had hier m.i. inderdaad ook moeten zien dat de naam op de machtiging niet overeenkwam met de tenaamstelling van het rekeningnummer.
Gelukkig heeft de eigenaar van de rekening zelf de mogelijkheid om dergelijke incasso's binnen (ik meen) 30 dagen te storneren als hij/zij het hier om wat voor reden dan ook niet mee eens is.
Op het moment dat een bedrag van je rekening wordt geïncasseerd gaat deze termijn in. Het bedrag komt pas na dat die termijn is verlopen bij (in dit geval) T-mobile terecht.
Zij zullen dan ook het bedrag niet zomaar meteen terugstorten omdat zij dit ten eerste nog niet daadwerkelijk hebben en ten tweede niet het risico willen nemen dat jij het dan vervolgens alsnog ook nog eens storneert.

Als we sommigen hier in hun mening moeten volgen kunnen we allemaal wel van iedere scheet aangifte tegen alles en iedereen gaan doen en meteen uitgaan van kwade opzet door de 'grote boze bedrijven/deurwaarders/incassobureaus' en dan? Vervolgens weer zeuren op de politie dat zij maar eens boeven moeten gaan vangen??

Probeer (hoe lullig de situatie ook) eens wat positiever en rustiger te blijven in plaats van zo'n kort lontje te hebben en zo snel negatief te doen, daar wordt een mens veel gelukkiger van, altijd.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Didi1 schreef: Probeer (hoe lullig de situatie ook) eens wat positiever en rustiger te blijven in plaats van zo'n kort lontje te hebben en zo snel negatief te doen, daar wordt een mens veel gelukkiger van, altijd.
Ik doe mijn best - echter, gezien diverse eerdere ervaringen met t-mobile (ook nu nog, zij het zakelijk) ben ik in het geval van t-mobile niet meer bereid redelijk te zijn.

Als aanvulling - de storneringstermijn is opgerekt naar 56 of 57 dagen - dus da`s in het voordeel van de rekeninghouder gewijzigd.

Gesloten