LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opgelicht d.m.v. een nuldagen incasso
Opgelicht d.m.v. een nuldagen incasso
Op maandagavond 26 april rond 20:30 uur word ik gebeld door een dame van een call-centre. Ik sta op het punt mijn huis te verlaten dus ik zeg haar dat ik weinig tijd heb en het gesprek wens af te breken. De dame vraagt mij of ze me wat informatie mag toezenden en ik stem daarmee in. Zij geeft aan dat er een hotelcheque bij deze informatie zit en dat ze mijn rekeningnummer nodig heeft voor het geval dat ik gebruik maak van dat cheque. Ik vraag daarna of ze kan bevestigen dat er geen geld van mijn rekening geincasseerd wordt zolang ik geen gebruik maak van de cheque. Dit wordt bevestigend beantwoord door de dame en ik geef mijn rekeningnummer door.
Tot mijn stomme verbazing is op 5 mei mijn rekening gedebiteerd voor een bedrag van
59,95 euro. Dit betreft een 0 dagen incasso, dus als ik naar mijn bank bel en vraag het geincasseerde bedrag teruggeboekt kan worden wordt mij verteld dat dit niet zomaar mogelijk is.
De toegezegde informatie van van het bedrijf heb ik nog steeds niet ontvangen en wens ik ook niet meer te ontvangen.
Op 21 mei is mijn rekening opnieuw gedebiteerd voor een bedrag van € 59,95. Wat is dit voor waanzin!
Ik ben er intussen achter dat dit het bedrijf Hotelwaardecheque Nederland B.V. te Heiloo betreft.
Tot mijn stomme verbazing is op 5 mei mijn rekening gedebiteerd voor een bedrag van
59,95 euro. Dit betreft een 0 dagen incasso, dus als ik naar mijn bank bel en vraag het geincasseerde bedrag teruggeboekt kan worden wordt mij verteld dat dit niet zomaar mogelijk is.
De toegezegde informatie van van het bedrijf heb ik nog steeds niet ontvangen en wens ik ook niet meer te ontvangen.
Op 21 mei is mijn rekening opnieuw gedebiteerd voor een bedrag van € 59,95. Wat is dit voor waanzin!
Ik ben er intussen achter dat dit het bedrijf Hotelwaardecheque Nederland B.V. te Heiloo betreft.
Re: Opgelicht d.m.v. een nuldagen incasso
Is dit nou wel het complete verhaal? Storneren kan toch altijd ??
Interessant, want een bank moet binnen 30 dagen het bedrag storten bij een automatische incasso als je dat vraagt.
Dus ik zou nogmaals de bank verzoeken en als je rechtsbijstand hebt dan de schade op die oplichters verhalen van je tijd en moeite en misschien terugdraaikosten.
Dan leren zo ook direct dat zoiets niet kan hier.
Dus ik zou nogmaals de bank verzoeken en als je rechtsbijstand hebt dan de schade op die oplichters verhalen van je tijd en moeite en misschien terugdraaikosten.
Dan leren zo ook direct dat zoiets niet kan hier.
Ik merk aan de reacties dat de lezers niet bekend zijn met het fenomeen nuldagen incasso. Dit type incasso kan je dus niet eenvoudig laten storneren. Je moet bij je bank een formulier "Melding onterechte incasso" invullen en dan wordt er een navraag dossier aangemaakt en wordt een langdurige procedure gestart.
Ik blijf het een raar verhaal vinden; de bank heeft geen opdracht van jou maar van iemand anders die ook geen opdracht heeft van jou, maar jouw rekening wordt wel gecrediteerd. En de bank doet dat zomaar op eerste verzoek voor zo'n moeilijk herstelbare afschrijving en dan zou het balletje bij jou liggen om de zaak te herstellen?
Is er ergens informatie te vinden over zo'n zogenaamde nuldagen incasso? Op internet geeft die term geen hits. Kwam die informatie wel van de bank, en niet toevallig van die tent die het liet afschrijven?
Maar je gaat toch zeker wel zo'n melding onterechte incasso indienen?
Is er ergens informatie te vinden over zo'n zogenaamde nuldagen incasso? Op internet geeft die term geen hits. Kwam die informatie wel van de bank, en niet toevallig van die tent die het liet afschrijven?
Maar je gaat toch zeker wel zo'n melding onterechte incasso indienen?
nuldagen-incasso bestaat niet, indien de bank dit toepast pleegt zij een onrechtmatige daad: rechtsbijstand inschakelen en sommeren maar.
Ik heb m'n bank hierover gebeld en ze zeggen zelf dat nuldagen incasso niet bestaat, een incasso is gewoon een incasso, hoe je het ook noemt bij een andere bank.
Ook wij zijn een tijdje geleden opgelicht, en is er geld van onze rekening gehaald dmv een nuldagenincasso. Ik heb meteen de Postbank gebeld en die konden niets voor mij doen. Omdat het een grote oplichtingszaak was hebben we ons geld teruggekregen uit coulance, maar het bestaat echt. Niet meteen zo reageren als je er niet van gehoord hebt.
Ik persoonlijk zou zo'n bank meteen de heilige kruis nageven als ze weigeren dat geld terug te boeken.
Niemand bepaald of ze zonder mijn toestemming geld van mijn rekening af mogen halen.
Niemand bepaald of ze zonder mijn toestemming geld van mijn rekening af mogen halen.
Ik vroeg alleen om meer info erover, omdat ik er nog nooit van gehoord had. En hoe kan het bestaan dat bank en bedrijf in een onderonsje met elkaar zonder enige vorm van validatie door jou je rekening onherstelbaar kunnen crediteren? Wie heeft er nou eigenlijk de uiteindelijke zeggenschap over jouw bankrekening?maar het bestaat echt. Niet meteen zo reageren als je er niet van gehoord hebt.
Als ik het heb uitgezocht plunder ik alle rekeningen in heel nederland en zit ik de dag daarna op de bahama's...
LES 1: Nooit, nooit en nooit iets per telefoon doorgeven, of informatie laten toezenden Gr Walter
Hai,
Ik heb even een vraagje, ook ik had via internet de hotelwaardecheque ''VRIJBLIJVEND", want dat stond er, aangevraagd, althans een informatie boekje, waarbij ik meteen een acceptgiro kreeg van 14,95. Omdat ik niet geintresseerd was in de cheque, heb ik de acceptgiro verstuurd. Nu krijg ik tot twee keer aan toe een giro opgestuurd, ook vanuit een incassobureau uit Heiloo, dat ik nu 70,euro moet gaan neerleggen. Als ik dat niet doe, sturen ze een deurwaarder. Het rare is dat er geen telefoonnummer op de brief staat en de naam van het incasso bureau is niet bekend bij de gouden gids.Nu ik jou stukje op dit forum heb gelezen, vertrouw ik de boel helemaal niet!! Heb jij misschien nog tips voor mij?! Want ik weet nu dus niet of ik het moet overmaken of niet!
Groetjes, Marijke
Ik heb even een vraagje, ook ik had via internet de hotelwaardecheque ''VRIJBLIJVEND", want dat stond er, aangevraagd, althans een informatie boekje, waarbij ik meteen een acceptgiro kreeg van 14,95. Omdat ik niet geintresseerd was in de cheque, heb ik de acceptgiro verstuurd. Nu krijg ik tot twee keer aan toe een giro opgestuurd, ook vanuit een incassobureau uit Heiloo, dat ik nu 70,euro moet gaan neerleggen. Als ik dat niet doe, sturen ze een deurwaarder. Het rare is dat er geen telefoonnummer op de brief staat en de naam van het incasso bureau is niet bekend bij de gouden gids.Nu ik jou stukje op dit forum heb gelezen, vertrouw ik de boel helemaal niet!! Heb jij misschien nog tips voor mij?! Want ik weet nu dus niet of ik het moet overmaken of niet!
Groetjes, Marijke
Een nul dagen incasso bestaat idd niet. Hier wordt een eenmalige incasso bedoeld, welke inderdaad niet zondermeer te storneren is. Een Automatische incasso kan binnen 30 dagen worden gestorneerd (soms langer)
Er bstaat inderdaad een incassosysteem waarbij bedrijven lijsten met namen en rekeningnummer kunnen overleggen voor het afschrijven van eenmalige incassi. Banken controleren daarbij niet voor iedere indivixduele afschrijving of de desbetreffende incassant daadwerkelijk over een machtiging tot afschrijving beschikt. Wel is het zo dat wanneer de afschrijving ontrecht heeft plaatsgevonden, degene die dit overkomt zijn bank direct kan verzoeken de inacsso ongedaan te maken. Hierover zijn afspraken gemaakt tussen de banken, via de Nederlandse Vereniging van Bank. Mij is het een keer overkomen, na één telefoontje naar de Posbank kreeg ik de afschrijving na circa 10 dagen teruggestort.
Het verhaal van Kees Zwinkels doorlezende, lijkt het mij dat zowel het call centre als de opdrachtgever erachter (Hotelwaardecheque B.V. uit Heiloo) hier onrechtmatig handelen. Zonder dat Zwinkels daadwerkelijk een overeenkomst is aangegaan, waarbij hij zich heeft verbonden om het genoemde bedrag te betalen, riekt dit zelfs naar flessentrekkerij of oplichting.
Het verhaal van Kees Zwinkels doorlezende, lijkt het mij dat zowel het call centre als de opdrachtgever erachter (Hotelwaardecheque B.V. uit Heiloo) hier onrechtmatig handelen. Zonder dat Zwinkels daadwerkelijk een overeenkomst is aangegaan, waarbij hij zich heeft verbonden om het genoemde bedrag te betalen, riekt dit zelfs naar flessentrekkerij of oplichting.