Eerst de aanleiding voor deurwaardersbezoek. Najaar 2011 begon voor mij een periodieke van tijdelijke invaliditeit. Ik heb maandenlang op bed moeten doorbrengen met een zeer zware hernia, ben uiteindelijk geopereerd in januari 2012, gevolgd door een zware langdurige revalidatie. Hierdoor vergat ik mijn auto APK te laten keuren, en was ik er ook niet toe in de gelegenheid. De auto heeft al die tijd niet gereden en heeft op onze oprit gestaan, en is daar niet vanaf geweest.
Uiteindelijk was ik juni 2012 in de gelegenheid de auto te laten keuren. Op dat moment kon ik voorzichtig weer autorijden. Het kwaad was echter al geschiedt, er lag een boete van het RDW. Omdat wij het op dat moment financieel al moeilijk hadden (inkomensdaling van 40%) lukte het niet om deze boete te betalen. Protest maken had ook geen zin, want dat zou niet geaccepteerd worden. Op zich al vreemd, maar goed.
Incassobureau
Uiteindelijk heb ik de betaling onwetend een beetje op zijn beloop gelaten, mede door zware pijnstilling, die mij veel vergeetachtigheid bracht, en door een nieuwe hernia. Dit is geëscaleerd naar een incasso bureau eind 2012. Ik heb deze mensen van het incassobureau (Jepma Almere) gebeld en gevraagd of er coulance kon zijn, en een betalingsregeling. Met heel veel moeite (er was dus weinig medewerking, en ik heb echt moeten aandringen) kreeg ik een betalingsregeling voor elkaar, en heb ik toegezegd te proberen me hieraan te houden.
Omdat ook andere betalingen zich opstapelden, en de hypotheek en andere vaste lasten dan prioriteit hebben, laat je die voorgaan, in de hoop dat er nog wat overblijft voor de betalingsregeling.
In februari dit jaar (2013) weer gebeld door Jepma, nu Gerechtsdeurwaarders (dus gewoon zelfde bureau), met de vraag waarom we niet aan de betalingsregeling hebben voldaan. Redenen uitgelegd, en aangegeven te proberen voor eind februari het hele bedrag te betalen, maar zonder garantie. Inmiddels was dit al opgelopen tot € 418,77. (Verhogingen RDW via CJIB en incassokosten). Ook duidelijk aangegeven dat ik zou proberen dit eind februari te realiseren, maar ook gevraagd om een mogelijk oprekken tot uiterlijk eind maart. Hier werd alweer uiterst moeilijk over gedaan, maar het uiteindelijke resultaat is in het midden gelaten. Ik doe mijn best.
Brief Jepma Almere Gerechtsdeurwaarders
Nog voor de maand voorbij is (ik heb het bedrag nog niet kunnen betalen) ontvang ik gedateerd 26 februari een brief van Jepma met een aankondiging van beslag en de volgende tekstinhoud:
Eerste betalingDatum: 26 februari 2013
Inzake: OFFICIER VAN JUSTITIE/............
Onze ref.: ...............
Aankondiging beslag
Geachte heer ...........,
Zoals u bekend is hebben wij ten laste van u één of meerdere executoriale titel(s) ter incassering en behandeling.
Ondanks eerdere maatregelen heeft u nog steeds niet (alles) betaald.
Wij zullen nu overgaan tot onder andere beslaglegging op uw eigendommen. Om dit te doen zullen wij u op woensdag 13 maart 2013 vanaf 08:30 uur thuis of op uw eventuele zaakadres bezoeken.
Na de beslaglegging zal op een nog te plannen datum tot openbare verkoop worden overgegaan. Uiteraard zullen de kosten van genoemde maatregelen voor uw rekening komen.
U kunt gemelde maatregelen slechts voorkomen door uiterlijk op dinsdag 12 maart 2013 voor 11:00 uur het verschuldigde ad € 418,77 per pin op ons kantoor te voldoen.
Wanneer u het verschuldigde overmaakt, dan wel stort, dient het betalingsbewijs uiterlijk dinsdag 12 maart 2013 voor 11:00 uur door ons (per fax) ontvangen te zijn.
Overigens dient u er rekening mee te houden dat ook nu al onderzoek wordt gedaan naar uw eigendommen en inkomsten, zodat het mogelijk blijft dat er binnen de nu gestelde betalingstermijn aanvullende maatregelen worden genomen. De kosten hiervan komen ook voor uw rekening.
Op 6 maart ben ik in de gelegenheid om € 200,00 te betalen, wat ik ook dan direct doe. Andere achterstallige zaken heb ik kunnen inlopen, zodat ik aan deze zaak kan beginnen. Er rest dan een saldo van € 218,77. Ik stel Jepma Gerechtsdeurwaarders hiervan in kennis per e-mail en verzoek nogmaals om enige coulance, waarbij ik aangeef dat ik er nog steeds vanuit ga dat ik voor eind maart het restant zal kunnen betalen.
Mijn e-mail:
Onderstaand mijn e-mail d.d. 7 maart 2013 aan Jepma Gerechtsdeurwaarders:
Antwoord van Jepma Gerechtsdeurwaarders d.d. 8 maart 2013:Geachte heer, mevrouw,
Hierbij reageren wij op uw brief d.d. 26 februari 2013 waarin u een beslag aankondigt.
Wij zouden in afspraak met u vorige week een betaling doen, om de betalingsregeling alsnog gestand te doen.
Telefonisch hebben wij u ook uitgelegd dat door medische omstandigheden de aandacht er vaak niet is voor de belangrijke zaken. Medicijngebruik en sinds vorige week de aankondiging van opnieuw een zware operatie in het vooruitzicht zijn niet hoopvol. Als je met zoiets wordt geconfronteerd, zijn er wel andere zaken waar je je menselijk gezien automatisch mee bezig houdt.
Door deze medische situatie is onze financiële situatie ook drastisch veranderd, en heeft geleid tot ongeveer een halvering van ons inkomen.
Daarom verzoeken we u om alsnog enige coulance te betrachten in de achterstand van € 418,77 die is ontstaan. Wij hebben gisteren wel de mogelijkheid gezien om € 200,00 over te maken, waardoor de achterstand momenteel nog € 218,77 bedraagt.
Wekelijks komt er een ziektewet uitkering binnen, dus graag maken we met u de afspraak dat we wekelijks in ieder geval een bedrag overmaken om het restant van de achterstand weg te werken, waarbij we er alles aan zullen doen om elke week € 100,00 over te maken. In dat geval zal de achterstand binnen 2 weken opgelost zijn, mogelijk maximaal een maand, indien ons saldo niet toereikend is, gezien ook de andere vaste lasten die doorlopen.
Graag vernemen we uw reactie.
We vinden het zelf erg vervelend dat deze boete is ontstaan, temeer omdat dit de APK-keuring betrof die wij pas in juni 2012 konden laten uitvoeren (terwijl dit in februari 2012 had gemoeten), maar ik in die periode bedlegerig was, en dus niet kon of mocht rijden. Het is dus heel schrijnend dat er dan een boete ontstaat terwijl de auto de weg niet is op geweest, en daar bij het RDW geen begrip voor is. Daarom hopen we wel op uw begrip.
Met vriendelijke groet,
................
Gedateerd 8 maart 2013 ontvang ik in antwoord op mijn e-mail een brief van Jepma. Niet aangetekend, zoals geen enkele brief tot nog toe met de volgende inhoud:
Tussenfase:Datum: 8 maart 2013
Inzake: OFFICIER VAN JUSTITIE/...........
Onze ref.: .............
Geachte heer ............,
Uw e-mailbericht van 7 maart jl ontvingen wij in goede orde en wij berichten u daarover het navolgende.
U verzoekt nogmaals uit coulance overwegingen om uitstel van betaling voor de door u opgelopen achterstand in de eerder met u getroffen betalingsregeling. Hierbij delen wij u mede hiermee niet akkoord te gaan.
Op 19 februari jongsleden heeft u contact gehad met één van onze medewerkers waarbij met u was afgesproken dat uiterlijk 22 februari jl door u de opgelopen achterstanden van december en januari in mindering zouden worden voldaan en 28 februari jl de regeling zoals eeder overeengekomen zal worden hervat.
Wij hebben deze betalingen niet van u mogen ontvangen en derhalve is hiermee de regeling komen te vervallen. Derhalve zullen wij nu overgaan tot onder andere beslaglegging op uw eigendommen. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de brief van 26 februari jl.
Erop vertrouwende u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.
Omdat ik in de ziektewet zit krijg ik mijn uitkering per week binnen. Dit betekent dus ook wanneer dit plaatsvindt (wekelijks op woensdag) dit binnenkomt, en de kans groot is dat er direct een deel verdwijnt aan lopende vaste lasten. Omdat ik op 6 maart ongeveer de helft heb betaald ga ik ervan dat het wel losloopt, en plan ik het restant op woensdag 13 maart te betalen, zodra mijn uitkering binnen is. Dit doe ik ook, en vandaag 13 maart het restant van € 218,77 betaald. Een e-mail naar Jepma was ik plan vanavond te sturen, met bewijs van betaling.
Bezoek deurwaarder 13 maart 2013:
Toch staat blijkbaar op 13 maart 2013 aan het einde van de middag de deurwaarder van Jepma Gerechtsdeurwaarders op de stoep. Zelf waren we niet aanwezig, dus lag er een brief in de brievenbus (open en bloot, zonder envelop, voor iedereen te lezen, omdat de brief nog in de brievenbus hing), met de volgende tekst:
Tot zover de hele situatie, een lang verhaal, maar belangrijk om tot mijn vraagstellingen te komen:Datum: 13 maart 2013
Inzake: OFFICIER VAN JUSTITIE/.............
Dossiernummer: ................
Geachte heer .............,
In de hierboven staande zaak ben ik vandaag bij u geweest.
U was er kennelijk niet (met een pengeschreven kringeltje onder het woordje niet).
Hierbij deel ik u mee, dat ik uw adres op een ander moment - onaangekondigd - opnieuw zal bezoeken. Indien nodig zal ik mij dan geforceerd toegang verschaffen in bijzijn van politie en slotenmaker, zodat ik alsnog beslag kan leggen. (met handgeschreven uitroeptekens ervoor en politie/slotenmaker met penschrift onderstreept, zeer onprofessioneel dus).
Voor de goede orde: er zullen door mij verschillende maatregelen genomen worden om betaling van het verschuldigde te verkrijgen.
U doet er goed aan om - ter voorkoming van verdere maatregelen - ONMIDDELIJK per pin op mijn kantoor tot betaling van het totaalverschuldigde over te gaan.
Hoogachtend,
Jepma Almere Gerechtsdeurwaarders
THANS VERSCHULDIGD: € 218,77
KOSTEN VAN VANDAAG: € 57,52 (handgeschreven)
==========
TOTAAL TE VOLDOEN € 276,29
(en hieronder handgeschreven: gelieve contact op te nemen)
Vragen:
Het komt er dus op neer dat ik op 6 maart en 13 maart uiteindelijk het totale bedrag van €418,77 heb kunnen betalen.
Ik heb inmiddels veel gelezen over het werk van deurwaarders, en wat zij wel of niet mogen. Overal lees ik dat een deurwaarder pas beslag mag leggen na een vonnis van de rechtbank, en er is geen vonnis van de rechtbank geweest.
Citaten hierover:
Citaat KBvG - Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders
http://www.kbvg.nl/index.php?id=144
Wie is de gerechtsdeurwaarder en wat doet hij?
De gerechtsdeurwaarder is een openbaar ambtenaar, benoemd door de Kroon. Het ambtelijk werk van de gerechtsdeurwaarder bestaat onder meer uit het oproepen van personen om voor de rechter te verschijnen (dagvaarden) en het uitvoeren van door de rechter uitgesproken vonnissen en door speciaal aangewezen instanties uitgevaardigde dwangbevelen.
De gerechtsdeurwaarder heeft ook nog andere ambtelijke taken. Zo ontruimt hij bijvoorbeeld woningen op grond van een vonnis van de rechter,..........
Uit alle teksten op internet blijkt dus dat een deurwaarder pas eigendommen in beslag mag nemen NA de vonnis/uitspraak van een rechter.Citaat het Juridisch Loket
http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx
Mag er beslag worden gelegd op mijn bankrekening of inboedel?
Krijgt een leverancier of instantie geld van u, maar betaalt u niet - ook niet na betalingsherinneringen en aanmaningen? Dan kan het bedrijf of andere schuldeiser naar de rechter stappen. De rechter kan u veroordelen om de schuld plus eventuele kosten te betalen. Een van de manieren om u daartoe te dwingen is door beslag te leggen op uw bankrekening, auto of andere bezittingen. De beslaglegging moet worden uitgevoerd door een deurwaarder.
En wat blijkt uit de brieven tot nog toe van deze deurwaarder?
Hij wil beslag leggen op eigendommen, en dat terwijl er geen vonnis van de rechtbank is?
Hoe moet ik dit verklaren? Het lijkt mij dat deze deurwaarder dus in overtreding is?
Of heeft hij de wet in zijn rug omdat het om een vordering gaat van het RDW, dus officier van justitie?
Dit lijkt me raar.
Verder weigert hij dus elke coulance sinds medio februari, terwijl ik er alles aan doe om, hoe moeilijk ook, aan de betalingsverplichting te voldoen. Dan lukt het me uiteindelijk, en staat hij nog op de stoep, en verhoogt het bedrag gelijk maar even met € 57,52. Nogmaals zonder rechtbank vonnis.
En dan ook nog open en bloot in de brievenbus, hangend, met de tekst duidelijk zichtbaar naar boven, door de voordeur ruit door iedereen te lezen.
Mag de deurwaarder een verzoek tot coulance zomaar weigeren? Mag hij zomaar op de dag dat hij komt voor de beslaglegging wederom de kosten flink verhogen (€ 57,52 extra)? Mag hij een brief zomaar open en bloot, zodat het voor iedereen die voorbij komt letterlijk te lezen is, in de brievenbus hangen? Ik vind dit nogal brute en onbeschofte praktijken.
Wat staat mij nu te wachten. Ik heb het bedrag volledig betaald. Ik stel de deurwaarder hiervan met betalingsbewijs in kennis. Kan hij nu alsnog de extra kosten van € 57,52 op mij verhalen, en daarvoor alsnog onaangekondigd langskomen om beslag te leggen?
Ik hoop dat iemand hierover meer duidelijkheid kan geven, hetzij helaas uit eigen ervaring, hetzij uit kenniservaring op grond van professie.