LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuman incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jennyke13

Schuman incasso

Ongelezen bericht door Jennyke13 »

Beste forumdeelnemers,

12 maart 2007 ontving ik een brief van Schuman waarin wordt gerefereerd aan een schrijven van 19 december 2006. Nooit eerder een brief ontvangen.

23 maart 2009 opnieuw een brief van Schuman: vordering van IDM Finance, eerder Eurofintus.
Hoofdsom 24.614 vermeerderd met 12.969 euro rente en kosten!

Het gaat om een schuld van mijn echtgenoot die in 1996 failliet is verklaard.
Wij zijn niet in gemeenschap van goederen gehuwd.
Het faillisement is in april 2008 opgeheven en is er een slotuitdelingslijst geweest, waarbij aan IDM 28,60% is toegewezen van de hoofdsom.

Helaas is mijn echtgenoot in 2005 ernstig ziek geworden en is begin 2009 opgenomen in een verpleeghuis.

Dus heb ik (zijn vrouw) gereageerd op de brief van Schuman en hen verteld dat mijn echtgenoot is opgenomen en gewezen op de slotuitdelingslijst van de curator.
Bovendien vermeld dat mijn man geen enkel inkomen heeft en dat we leven van een ww uitkering mijnerzijds.

Dat van die slotuideleingslijst was blijkbaar nieuw voor hen.
Ik vraag me af hoe dat kan: ze zouden van die betaling van circa 8000 euro toch wel moeten afweten?

Daarop schrijft Schuman mij een brief dat ze van mij de uitdelingslijst binnen 7 dagen willen ontvangen.

Ik heb Schuman geschreven dat ze die zelf moeten opvragen bij de curator.

Het antwoord was dat er geen homologatie akkoord tot stand was gekomen en dat mijn echtgenoot aangeschreven wordt voor het restantverschuldigde.
Er wordt geen bedrag genoemd! Dus ook geen rekening gehouden met de slotuitedelingslijst!

Schuman stelt bereid te zijn een regeling te treffen of een aanbod tegen finale kwijting in overweging te nemen.
Voegt daarbij een lijst om in te vullen v.w.b. overzicht inkomsten en uitgaven.
Ik heb niet meer gereageerd.

2 februari 2010 weer een brief van Schuman: ditmaal gestuurd rechtstreeks aan mijn ernstig ziek echtgenoot in het verpleeghuis. Gelukkig heeft men daar die brief voor mij bewaard.
Mijn man kan zijn eigen naam nog niet meer schrijven, laat staan deze brief begrijpen.
Er zou nu opeens nog een schuld zijn van 31.462 euro! Geen enkele specificatie. Geen woord over hetgeen er uit het faillissement is gekomen voor IDM!

Hij krijgt 5 dagen de tijd om het bedrag ineens te betalen of een betalingsvoorstel te doen onder opgave van de financiele positie.
Anders volgen er tersond verdere maatregelen.

Kortom: wat is wijs? Reageren op die brief of juist niet?

elmo43

Re: Schuman incasso

Ongelezen bericht door elmo43 »

Je zou ze een brief kunnen schrijven met een kopie van de slotuitdelingslijst erbij.
En tevens uit leggen dat je man niet in de gelegenheid dit te betalen en uitleggen waarom dit niet kan.
Je hoeft er niet bij te vertellen dat jezelf een uitkering hebt of wat dan ook want dat is niet relevant voor hun.
Ik zou zeker wel reageren uit naam van uw man.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Heeft U nog een verplichting?

Als dit volgens U niet zo is door deze brief is niet reageren beter.
Ze proberen omdat U reageerde het geld dat zij nu mislopen alsnog te achterhalen.

Dus als alles via deze verdeling is afgesloten niet meer reageren.
Zij willen gewoon ondanks de bekende brief, ook bij hun omdat U schreef dat ze 28% kregen toch de rest alsnog ontvangen en dat is niet eerlijk tegenover de overige schuld eisers.
Door wel te betalen zou U de overige ook schadeloos moeten stellen.

Als zij zo dom zijn, niet meer reageren, eventueel retour afzender zonder te openen.

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

stofzuigertje schreef:Heeft U nog een verplichting?

Als dit volgens U niet zo is door deze brief is niet reageren beter.
Ze proberen omdat U reageerde het geld dat zij nu mislopen alsnog te achterhalen.

Dus als alles via deze verdeling is afgesloten niet meer reageren.
Zij willen gewoon ondanks de bekende brief, ook bij hun omdat U schreef dat ze 28% kregen toch de rest alsnog ontvangen en dat is niet eerlijk tegenover de overige schuld eisers.
Door wel te betalen zou U de overige ook schadeloos moeten stellen.

Als zij zo dom zijn, niet meer reageren, eventueel retour afzender zonder te openen.
Met alle respect, stofzuigertje, maar dit is wel een ongelovelijk dom advies! :shock: Ik raad TS dan ook met klem aan dit advies niet op te volgen...

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

Beste Jennyke13,

Je geeft aan dat je een kopie van de slotuitdelingslijst hebt en dat Schuman deze ook ingezien heeft. Er zou geen sprake zijn van homologatie van een akkoord. Een homologatie van een akkoord wil zeggen dat het merendeel van de schuldeisers akkoord gaan met een voorstel. Hiervoor is het akkoord van de helft van de schuldeisers nodig die samen ook meer dan 50% van de totale schulden te vorderen hebben, of door driekwart van de schuldeisers, ongeacht het totale percentage van hun gezamelijke vorderingen op het totaal.

Zo te horen is het faillissement afgewikkeld door de curator door het opstellen van een slotuitdelingslijst, nadat de curator de eveneens bij het faillissement toegewezen rechter-commisaris verzocht heeft hiertoe een beschikking af te geven. Die slotuitdelingslijst is via de rechtbank in te zien door schuldeisers gedurende 10 dagen, binnen die 10 dagen kunnen schuldeisers nog in verzet gaan tegen de lijst. Door middel van een advertentie wordt in het openbaar bekend gemaakt dat de lijst ter inzage beschikbaar is. Na 10 dagen is de slotuitdelingslijst bindend. De schuldeisers ontvangen hun deel volgens de lijst en het faillissement eindigt.

Echter: in tegenstelling tot een homologatie van akkoord blijft het restant aan vorderingen wel degelijk opeisbaar. Alleen zullen sommige schuldeisers stoppen met vorderen omdat dit waarschijnlijk geen zin heeft na een faillissement. Anderen stoppen de vordering even in de ijskast en proberen het na een paar jaar opnieuw.

Vermoedelijk is dit het geval bij deze schulden. Ik raad u aan wel contact op te nemen met de deurwaarder. Vraag ook hoe het zit met die tweede vordering die er nu bij komt. Vraag ook of ze u willen aanmerken als contactpersoon namens uw echtgenoot. Als de vordering op naam van uw echtgenoot staat zullen ze hem anders op zijn adres blijven schrijven.

Jennyke13

Beste Pavlova,

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.

Het probleem zit nu net daarin dat Schuman incasso blijkbaar de schulden van mijn echtgenoot op mij wil verhalen.
Daartoe zou ik dan een heel overzicht moeten invullen van financiele inkomsten en uitgaven en een afbetalingsregeling moeten treffen.

Maar wij zijn buiten gemeenschap van goederen gehuwd en bovendien heb ik inkomsten uit een ww uitkering.
Bovendien moet ik vanwege de opname van mijn man in het verpleeghuis, ook nog een aanzienlijke eigen bijdrage betalen aan het CAK.

Los daarvan: Schuman komt met ongespecificeerde bedragen, schrijft alleen maar: er is nog een restant schuld en vervolgens, bij de volgende brief is die schuld opeens ruim 31 duizend euro.
Ze spreken nergens over de gelden die ze wel degelijk via de curator moeten hebben ontvangen.

Ik raak zo langzamerhand helemaal vertwijfeld: ik heb buiten de emotionele zwaar beladen situatie van een dementerende man, ook nog financiele problemen waar Schuman nog een zeer zware schep bovenop doet.

Of contact opnemen met de curator zinvol is, weet ik niet.
De verhoudingen tijdens de faillisementsjaren ( 1996-2008) waren niet zo vriendelijk.
Het gaat er mij eigenlijk om te weten te komen wat ik nou echt het beste kan doen en of Schuman een been heeft om op te staan.
Als ik die financiele overzichten ga invullen dan lijkt het er wellicht op dat ik bereid ben om , ondanks de slotuitdelingslijst, bereid ben om nog te betalen.

Moet ik misschien een advocaat inschakelen? Dat betekent dan nog meer financiele belasting.
Met het verpleeghuis heb ik in ieder geval afgesproken dat alle post vastgehouden wordt.

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Beste Jennyke13,

Stel Schuman nogmaals op de hoogte dat je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd en dat de vordering die zij op je man hebben buiten enige vorm van huwelijkse gemeenschap valt.
Stuur desnoods een kopie van de huwelijkse voorwaarden op ter ondersteuning van je verweer.

Guusje

Jennyke13

Beste forumleden,

Vandaag, 17 april 2010 weer een brief van Schumann ontvangen.
De brief was (weer) gericht aan mijn man in het verpleeghuis, maar is door het verplegend personeel onderschept en voor mij vastgehouden.
In die brief sommeren ze hem om binnen een week met een betalingsvoorstel te komen anders worden maatregelen genomen.

Ik ben werkelijk radeloos.
Zal ik hen dan toch maar schrijven?
Dat we op huwelijkse voorwaarden zijn gehuwd en mijn man alleen maar een (gekort) AOW tje heeft?
Maar stel dat ze aan die AOW gaan: dan raak ik helemaal in de problemen, want ik moet elke maand een eigen bijdrage aan het CAK betalen en daar zijn mijn financien al niet toereikend voor.

Graag jullie advies

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Moeilijke zaak want het faillissement is opgeheven. Hoe wordt niet duidelijk maar na opheffing ben je vogelvrij. Schuldeisers kunnen opnieuw claimen dat is in dit geval aan de gang. Wat was de bedrijfsvorm van uw man, is toch wel belangrijk want als zzp er kun je bij de gemeente aankloppen.

Ronald.

jaher

Ongelezen bericht door jaher »

Nou mensen hier ook brieven van schuman,
Van een autolening van mijn man van schrik niet 20 jaar geleden.
Het bedrijf is toen overgenomen en afschrijvingen zijn gestopt.
Na herhaaldelijke brieven van onze kant niks gehoor dat is nu 10 jaar geleden.
Vorig jaar kwam schuman op de proppen uit het niets.
Na dat wij alle verhalen gelezen hebben op internet hebben wij niet gereageerd
Tot dat er van de week weer een brief lag.
Nu werden wij vandaag gebeld door een bemiddelingsbureau heel vaag dus allemaal.

Iemand tips om deze oplichtingspraktijken van schuman an te pakken?

Ook dosnummers kloppen niet een hele vage bedoeling dus.
Lijkt wel of deze mensen gewoon papier bakken afstruinen.

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

hahahaha 20 jaar nou nou ik zal in de pen klimen en zeggen dat ze de pot op kunnen dit is toch echt verjaard

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee »

jaher schreef:Na herhaaldelijke brieven van onze kant niks gehoor dat is nu 10 jaar geleden.
Heb je die brieven nog? Dan kun je daarmee aantonen dat je van goede wil was.
jaher schreef:Vorig jaar kwam schuman op de proppen uit het niets.
Na dat wij alle verhalen gelezen hebben op internet hebben wij niet gereageerd
Tot dat er van de week weer een brief lag.
Nu werden wij vandaag gebeld door een bemiddelingsbureau heel vaag dus allemaal.

Iemand tips om deze oplichtingspraktijken van schuman an te pakken?

Ook dosnummers kloppen niet een hele vage bedoeling dus.
Lijkt wel of deze mensen gewoon papier bakken afstruinen.
Wat Jolanda zegt: is langer dan 5 jaar, dus verjaard. Jullie hebben nog geprobeerd om aan te geven dat jullie wel willen betalen, maar als men het geld niet wilde hebben, dan zijn ze nu na 10 jaar toch echt te laat.

Dus ik zou een brief sturen, waarin je aangeeft dat je de boel betwist vanwege verjaring en dat je hen een periode geeft, van zeg 14 dagen, om te reageren. Als ze dat niet doen, dat je dan een en anders als afgehandeld beschouwd.

Succes!

jaher

En ze blijven maar doorgaan,
Eerst kregen we voor de vakantie een telefoontje van een mevr die wilde bemiddelen, waarop mijn man duidelijk aangaf dat het niet klopte en dat ze eerst maar met iets over de brug moeten komen. en dat de zaak allang verjaard is.
Deze mevr vond het idd een erg vreemd verhaal.
en toen was het dus weer stil.
Maar vandaag hoe verassend............. idd of we even 20.000 euro willen betalen want dat ze anders beslag leggen....... uhhhh geen rechtbank ofzo?
heel apart dit kan dus helemaal niet.
Morgen maar eens een brief aangetekent versturen.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Is er niet stiekem een vonnis? Dat blijft nl. twintig jaar lang geldig, en als er inderdaad een veroordelend vonnis zou zijn, kan er beslag worden gelegd zonder tussenkomst van de rechter.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ad Verkaad schreef:Is er niet stiekem een vonnis? Dat blijft nl. twintig jaar lang geldig, en als er inderdaad een veroordelend vonnis zou zijn, kan er beslag worden gelegd zonder tussenkomst van de rechter.
Dat mag toch niet?
Als 'gedaagde' moet je toch weten dat er een rechtszaak is - zodat je je kan verweren?

Als er geen rechtszaak is, en de vordering is niet terecht - riekt het naar angst aanjagen om mensen tot betaling te dwingen - ook wel afpersing genoemd.

Jennyke13

Beste forumleden,

Op 9 februari j.l. heb ik op dit forum al eens uit de doeken gedaan dat Schuman incasso uit naam van IDM Finance 37.000 euro vordert van mijn echtgenoot.
Schuman incasso blijft elke 3 maanden een (dreigende ) brief sturen, de laatste keren direct gericht aan zijn adres in de verpleeginstelling.
Afgelopen vrijdag een brief ontvangen (weer in het verpleeghuis) met de volgende inhoud:

Geachte heer,

Tot op heden bleef de vordering van de b.v. IDM Finance, gevestigd en kantoorhoudende te Amsterdam, eerder genaamd Eurofinus b.v. zijnde verkrijgster bij akte van overdracht d.d. 28 januari 2005 van alle rechten en verplichtingen van IDM Lease maatschappij b.v. onbetaald.
Per heden bent u nog verschuldigd een bedrag van euro 31.808,64

Bij deze stel ik u nog eenmaal in de gelegenheid om langs minnelijke weg tot betaling van het verschuldigde over te gaan. U dient het bedrag binnen 3 dagen na heden te voldoen door storting daarvan op mijn bankrekening, nr. 53.99.20.479, onder vermelding van het dossiernummer, dan wel door betaling in contanten op mijn kantoor.

Bij gebreke van tijdige betaling zal tot dagvaarding worden overgegaan en na verkregen vonnis zal verdere executie volgen. de mogelijkheid bestaat dat dan tot derdenbeslag wordt overgegaan onder uw bankinstelling, werkgever en/of uitkerende instanties.

Tevens is het mogelijk dat beslag gelegd gaat worden op uw roerende zaken, waartoe ook uw inboedel behoort. Na de beslaglegging zal in een in uw regio verschijnende krant een advertentie worden geplaatst waarbij de openbare verkoop van de in beslag genomen zaken wordt aangekondigd. Indien u, of iemand namens u, op de dag van beslaglegging op de roerende zaken niet ter plekke aanwezig bent, zal de deurwaarder zich conform de wettelijke bepalingen met behulp van derden en in tegenwoordigheid van de plaatselijke politie de toegang tot uw woning moeten verschaffen. Het is mogelijk dat daarbij moet worden overgegaan tot het openbreken van de deuren. De daarmee gepaard gaande schade brengt zeer hoge kosten met zich mee, welke als executiekosten geheel voor uw rekening komen.

U kunt het bovenstaande en de daarmee verband houdende hoge kosten voorkomen door alsnog over te gaan tot tijdige betaling. W.G. Schuman.

Als ik de zaken dan nog eens op een rijtje zet:

1) Mijn man is in 1996 failliet verklaard
2) In 2008 is het faillissement opgeheven.
IDM heeft bijna 30% van de vordering ontvangen : bepaald door de slotuitdelingslijst van het faillissement.
3) de hoofdsom was 24.000
3) van die betaling was Schuman NIET op de hoogte: dat heb ik henzelf aangegeven
4) ik heb Schuman op 16 april 2009 geschreven dat mijn echtgenoot in diezelfde maand is opgenomen in een verpleeghuis: hij is totaal dement.
5) mijn echtgenoot heeft geen inkomen, alleen een gekorte AOW die naar de verpleeginstelling gaat.
6) Wij zijn buiten gemeenschap van goederen gehuwd. Nog sterker: per 1 jan. 2010 duurzaam gescheiden vanwege zijn opname in de verpleeginstelling.

Mijn dringende vraag aan de forumleden is dan ook: wat moet ik in godsnaam met deze brief? Zijn ze werkelijk in staat hun dreigementen uit te oeren? Er valt werkelijk helemaal niets te halen. Mijn man heeft een kastje en een stoel op zijn kamer staan. Zijn AOW gaat naar het verpleeghuis.
Ik heb hier (weer) slapeloze nachten van.

Graag jullie advies.

jaher

Ik heb nu een advocaat , die eerder een zaak voor iemand van dit forum met sucses heeft gedaan.
De adcocaat heeft een brief gestuurd begin augustus, en niets vernomen van schuman .
Ik weet niet waar je woont maar anders wil ik je wel de naam van de advocaat geven.
Aangezien ze dus al bekend is met oplichters schuman want dat zijn ze hoor.

Ze kopen idd dossiers op en dat is in nederland niet verboden , maar of ze een zaak hebben volgens mij niet alleen de stress die je hebt elke dag.
Ze maken je helemaal geestelijk kapot!

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Jennyke13 schreef: 1) Mijn man is in 1996 failliet verklaard
2) In 2008 is het faillissement opgeheven.
IDM heeft bijna 30% van de vordering ontvangen : bepaald door de slotuitdelingslijst van het faillissement.
3) de hoofdsom was 24.000
3) van die betaling was Schuman NIET op de hoogte: dat heb ik henzelf aangegeven
4) ik heb Schuman op 16 april 2009 geschreven dat mijn echtgenoot in diezelfde maand is opgenomen in een verpleeghuis: hij is totaal dement.
5) mijn echtgenoot heeft geen inkomen, alleen een gekorte AOW die naar de verpleeginstelling gaat.
6) Wij zijn buiten gemeenschap van goederen gehuwd. Nog sterker: per 1 jan. 2010 duurzaam gescheiden vanwege zijn opname in de verpleeginstelling.

Mijn dringende vraag aan de forumleden is dan ook: wat moet ik in godsnaam met deze brief? Zijn ze werkelijk in staat hun dreigementen uit te oeren? Er valt werkelijk helemaal niets te halen. Mijn man heeft een kastje en een stoel op zijn kamer staan. Zijn AOW gaat naar het verpleeghuis.
Ik heb hier (weer) slapeloze nachten van.

Graag jullie advies.
Dit riekt steeds meer naar een poging tot afpersing - zeker omdat ze nu, door uw berichten, kunnen, en moeten weten dat er geen sprake meer kan zijn van een vordering (faillisement e.d.) maar ook dat er gewoon geen geld is, en , hoe vervelend het ook klinkt, de aangeschreven persoon is formeel wilsonbekwaam (door de dementie) dus niet eens in staat om enige verbintenis aan te gaan.

Ik zou eens contact opnemen met het juridisch loket, of eventueel je rechtsbijstand, om te vragen hoe je het beste een dreigbrief kan sturen.
Gewoon "ophouden of er volgt aangifte" maar dan in juridische taal.

Ook zou ik overwegen om een tegenrekening te sturen, voor alle tijd die je er al in hebt gestoken, en voor alle kosten (telefoon, porto, vrij genomen dagen etc.).

Het probleem is, deze bende denkt geld te kunnen innen, en is schijnbaar zo verstoken van enig menselijk gevoel dat ze rustig doorgaan om U kapot te maken, in de hoop dat ze wat kunnen vangen.

Ik vraag me trouwens af, als u nog kopieeen heet van eerdere berichten aan hen, of u niet gelijk naar de politie kan gaan. Mogelijk fraude, maar in ieder geval afpersing moet niet al te moeilijk te bewijzen zijn.

Hoe dan ook, heel veel sterkte, ik begrijp dat u deze stress absoluut niet kunt gebruiken.

Jennyke13

Beste forumleden,

De ellende met Schuman incasso gaat alsmaar verder:
voor diegenen die mij kunnen en willen adviseren: zie bovenstaande casus.

Laatst ontvangen brief van Schuman was dus van 22 september j.l. met behoorlijke dreigementen.
Daarna niets meer van hen vernomen.

d.d. 27 oktober is er een brief aangekomen, gericht aan het verpleeghuisadres van mijn demente echtgenoot, afkomstig van BIS consumerdata (??) te Heerlen.

Inhoud: " Geachte heer van B, wij hebben getracht u te bereiken, maar helaas is dat tot op heden niet gelukt. Het betreft een financiele kwestie die wij met uw medewerking trachten op te lossen, derhalve verzoeken wij u zo spoedig mogelijk kontakt met ons op te nemen via telefoonnummer......" Einde citaat.
Een financiele kwestie? Getracht u te bereiken? Hoe dan, op welke wijze?

Prompt 2 dagen later weer een brief, weer aan het verpleeghuis, weer aan mijn echtgenoot:
" U reageerde niet op ons eerder verzoek om kontakt met ons op te nemen. Wij benaderen u in opdracht van Gerechtsdeurwaarderskantoor Schuman inzake een openstaande rekening. Om deze zaak op te lossen verzoeken wij u met SPOED kontakt met ons op te nemen via telefoonnummer.....
Indien u niet reageert gaan wij er van uit dat u geen medewerking wilt verlenen, onze klient zal de zaak dan doorzetten, de hieruit vloeiende kosten zullen voor uw rekeningkomen." Einde citaat.

Nu noemt men dus wel de naam Schuman. Hoezo schakelt Schuman een "Consumerdata"" bureau in?
Wat raden jullie mij aan om te doen: zal ik ( als echtgenote) toch reageren en hen opbellen of de hele zaak naast me neerleggen?
Ik word hier werkelijk heel nerveus van!

Nogmaals op een rijtje:
Mijn echtgenoot is zwaar dement en verblijft in verpleeghuis.
Hij heeft geen inkomen, geen spaargeld, heeft alleen een (gekorte) AOW uitkering die, op zakgeld na, helemaal naar het CAK gaat.
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden gehuwd.
Bovendien, door de opname van mijn man, duurzaam gescheiden voor de officiele instanties.

Help-help-help: wat kan ik het beste doen?

Vriendelijke groet, Anne.

jaher

Wij kregen dat ook die mevrouw gebeld en het uitgelegt zogenaamd wist ze van niks.
Ik zou een advokaat in de arm nemen en die een brief laten sturen.
onze advokaat heeft vanaf de brief in aug niets meer vernomen.
Het klopt voor geen kanten die shuman oplichters
Jammer dat radar er niet in de uitzending aandacht aan besteed dat zou wel goed zijn!

Gesloten