LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] shulden

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tvenooten64

shulden

Ongelezen bericht door tvenooten64 »

Geachte heer/mevrouw

Ik heb problematische schulden die niet gesaneerd kunnen worden en woon beschermd, nu is er belag gelegd op zorgtoeslag 72 euro en 183 euro op de uitkering, en ggn wil het beslag niet aanpassen, wat kan ik doen. Ik vind het heel veel en heb moeite om rond te komen. Sociale raadslieden is er een jaar mee bezig geweest, maar er is niets veranderd.

Julie4444

Re: shulden

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Om een nuttig antwoord te geven moeten we wel het hele verhaal hebben... Kunt u uitleggen wat er aan de hand is, hoe, waarom, en concreet de feiten neerzetten?

tvenooten64

Ongelezen bericht door tvenooten64 »

door een ernstig ongeval buitenland in ziekenhuis beland, 4 maanden kunstmatige coma, lag helemaal in de kreukels. meer dan 10 maanden nodig gehad om zo te herstellen dat ik terug kon naar nederland. Doorlopende reisverzekering abn amro werd gecanceld tijdens eerste maand ziekenhuis. Anwb alarmcentrale en ziekenhuis konden het niet eens worden over het repatriëren naar nederland vanwege ernstige letsel. Na terug keer nederland was mijn huis leeg gehaald en huurachterstand etc.. Daardoor in crisis opvang beland en uiteindelijk dakloos. Nu ik heb ptss en blijvend letsel aan rug, en nah (niet aangeboren hersenletsel. Nu woon ik beschermd en ben heb ik een wia uitkering onder bijstand niveau ik betaal AWBZ 236,42 Beslag 183.80, Beslag zorgtoeslag 72,00 inhouding premie CVZ 152,53 op bruto uitkering 921.33 en hou netto 198.07 over daarvan moet ik nog huishoudelijke lasten betalen en medicijnen die niet vergoed worden. Ik vind het beslag veel te hoog, maar we kunnen er niks aan doen en ggn (incasso) incasseert gewoon wat ze willen denk ik. beslagvrije voet voor iemand in beschermd wonen (instelling) is voor mij 587,02 zeggen ze.

Julie4444

tvenooten64 schreef:door een ernstig ongeval buitenland in ziekenhuis beland, 4 maanden kunstmatige coma, lag helemaal in de kreukels. meer dan 10 maanden nodig gehad om zo te herstellen dat ik terug kon naar nederland. Doorlopende reisverzekering abn amro werd gecanceld tijdens eerste maand ziekenhuis. Anwb alarmcentrale en ziekenhuis konden het niet eens worden over het repatriëren naar nederland vanwege ernstige letsel. Na terug keer nederland was mijn huis leeg gehaald en huurachterstand etc.. Daardoor in crisis opvang beland en uiteindelijk dakloos. Nu ik heb ptss en blijvend letsel aan rug, en nah (niet aangeboren hersenletsel. Nu woon ik beschermd en ben heb ik een wia uitkering onder bijstand niveau ik betaal AWBZ 236,42 Beslag 183.80, Beslag zorgtoeslag 72,00 inhouding premie CVZ 152,53 op bruto uitkering 921.33 en hou netto 198.07 over daarvan moet ik nog huishoudelijke lasten betalen en medicijnen die niet vergoed worden. Ik vind het beslag veel te hoog, maar we kunnen er niks aan doen en ggn (incasso) incasseert gewoon wat ze willen denk ik. beslagvrije voet voor iemand in beschermd wonen (instelling) is voor mij 587,02 zeggen ze.
Heb zo het idee dat je het een en ander achterwege laat. Als je 4 maanden je huur niet betaald hebt omdat je in coma ligt is niet ineens je huis leeggehaald... Daar gaat wel wat tijd overheen, lijkt me. Ja, die 10 maanden, maar dan neem je toch contact op met je verhuurder/andere schuldeisers? En sowieso, je hebt toch inkomen en automatische incasso's? Waarom zouden er dan "ineens, zomaar" hele grote problemen zijn omdat je een ongeluk hebt gehad?

Als er beslaglegging plaatsvindt zal er een vonnis zijn geweest. Ook voor het uitzetten uit de woning zal een vonnis zijn geweest. Is het geld dat u nu aan uitkering ontvangt (na beslag) voldoende om van te (over)leven in uw situatie?

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Heb zo het idee dat je wat achterwege laat. Als je 4 maanden je huur niet betaald hebt omdat je in coma ligt is niet ineens je huis leeggehaald... Daar gaat wel wat tijd overheen, lijkt me. Ja, die 10 maanden, maar dan neem je toch contact op met je verhuurder/andere schuldeisers? En sowieso, je hebt toch inkomen en automatische incasso's? Waarom zouden er dan "ineens, zomaar" hele grote problemen zijn omdat je een ongeluk hebt gehad?
Nou, als je vier maanden in een kunstmatige coma gelegen hebt kom je daar natuurlijk niet meteen fris en fruitig uit, dus je kunt dan niet echt contact opnemen met iemand. ook het nah zou het moeilijk kunnen maken die verantwoordelijkheid te nemen. Het zou dus best kunnen dat TS 10 maanden echt volledig niet in staat was ook maar iets te ondernemen (maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, ik zeg alleen dat het zou kunnen)
Overigens vind ik 4 maanden kunstmatige coma echt extreem hoor, vraag me af welk buitenland dat dan was.

Julie4444

Ja, maar dan nog. Er zijn sowieso je standaard inkomen/automatische incasso's die toch wel even moeten kunnen, in ieder geval de eerste maand of 2? Werkgever zal zich afvragen waar TS is en probeert dan contact op te nemen, en als dit niet mogelijk blijkt dat ergens melden.

Er is dan toch ergens zeker wel iemand die even probeert contact op te nemen of te kijken wat er aan de hand is, die dan mogelijk kan helpen wat zaakjes te regelen (familie, vrienden, partner??). De werkgever kan ook aan het belletje trekken wanneer iemand zonder uitleg ineens niet komt opdagen. Dan gaat er toch ergens wel een balletje rollen zou je denken.

Isabel1

Ik was daar ook over na aan het denken, het kan natuurlijk dat er echt niemand is, maar dan nog. Opzich mag je ervan uitgaan dat iemand op een bepaalde manier een inkomen heeft (werk of uitkering etc), en dat daar dan gewoon de huur vanaf geschreven wordt. En als dat allemaal niet zou lukken dat er wel iemand ergens aan een belletje zou trekken dat iemand technisch gewoon 'zoek' is.
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom en hoe die reisverzekering gecancelled is, want die hadden dat op kunnen pakken en de ANWB was er ook nog blijkbaar.

Isabel1

Daarnaast, ik begrijp niet waarom die schulden niet gesaneerd kunnen worden en waarom de beschermde woonvorm niet ingrijpt. Budget hulp hoort daar meestal ook bij.

Julie4444

Isabel1 schreef:Daarnaast, ik begrijp niet waarom die schulden niet gesaneerd kunnen worden en waarom de beschermde woonvorm niet ingrijpt. Budget hulp hoort daar meestal ook bij.
Ja precies. Die dingen was ik me ook aan het afvragen. Niet-saneerbare schulden zijn doorgaans door fraude (of uitkeringen ontvangen waar je geen recht op hebt) oid veroorzaakt, toch? Lijkt me lastig te (beginnen met) frauderen als je in een coma ligt.

Vandaar dat ik toch het idee heb dat dit verhaal zeker niet compleet is.

Isabel1

Nou op zich zou dat natuurlijk wel kunnen, als jij een uitkering had (bijstand ed.) en ts is in het buitenland door allerlei gesteggel in een verpleeg of revalidatie setting terecht gekomen dan heb je dus de foute uitkering gekregen en had dat doorgegeven moeten worden. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat achteraf niet recht te zetten valt.
Zou natuurlijk ook kunnen dat een deel van de kosten net de ziekenhuis kosten in het buitenland zijn die niet in de sanering meekunnen. Maar dan lijkt het me onlogisch dat ggn ze zou incasseren.

maar dat blijft allemaal gissen

Isabel1

ik vind dat dakloos ook raar, een beetje afhankelijk van welk buitenland het is, is het gebruikelijk dat iemand met dergelijk letsel direct naar een instelling of beschermde woonvorm in nederland gebracht wordt. Dat wordt dan geregeld voordat iemand de zorg instelling in het buitenland verlaat.

Het lijkt me vreemd om in het buitenland in een zorg instelling te zitten, naar nederland te komen, naar huis te willen gaan, dakloos te worden en vervolgens hier weer in een zorg instelling terecht te komen.

Het kan natuurlijk wel, maar is niet heel plausibel. Het lijkt er meer op dat de beschermde woonvorm waar TS inzit niet zozeer medisch is, maar meer sociaal, zoals de maatschappelijke opvang. Daarnaast vraag ik me af vanuit welke setting TS naar nederland gekomen is.
Het is onlogisch dat ts in het buitenland uitbehandeld was, want dan was ts eerder teruggekomen om hier verder te behandelen.
Ik denk dat we een cruciaal stuk missen in het verhaal.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik zou graag willen weten welke schulden niet te saneren zijn.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ook de belastingdienst met de zorgtoeslaginhouding, GGN,het CVZ en de uitkerende instantie zal rekening moeten houden met de beslagvrije voet. Vraag een hulpverlener in de beschermde woning(als die er is) je hiermee te helpen.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Mijn ervaring is dat ook de belastingdienst bij het inhouden van de zorgpremie (of gedeelte hiervan) rekening houdt met de beslagvrije voet. Je moet ze er dan wel attent op maken.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

waarom is de reisverzekering gecanceld tijdens de eerste maand ziekenhuis??

Paulie1982

Ongelezen bericht door Paulie1982 »

Hallo,

Al eens aan budgetbeheer gedacht?.
Dan bent u altijd zeker dat alle rekeningen op tijd worden betaald en dat u elke week netjes huishoudgeld krijgt.
voor wat info http://www.schuldhulpverlening.org/wat-is-budgetbeheer

misschien heeft u hier iets aan,

mvg paul!

Julie4444

Radar Forum schreef:Laatst bezocht:
14 maart 2015 03:21
Denk niet dat TS terugkomt, maar als je zo naar de tijdstippen kijkt heeft hij mogelijk andere prioriteiten dan zijn problemen oplossen.

Paulie1982

Ongelezen bericht door Paulie1982 »

Julie4444 schreef:
Radar Forum schreef:Laatst bezocht:
14 maart 2015 03:21
Denk niet dat TS terugkomt, maar als je zo naar de tijdstippen kijkt heeft hij mogelijk andere prioriteiten dan zijn problemen oplossen.

misschien is diegene daar wel heel erg mee bezig en/of zijn er belangrijkere dingen die voorgaan inderdaad.

Gesloten