LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stopzetten loonbeslag

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
willemsybrand

stopzetten loonbeslag

Ongelezen bericht door willemsybrand »

Beste radar,

Sinds april 2007 heb ik loonbeslag over mijn doorlopend krediet aflossingsvrij.
Het loonbeslag was het gevolg van het overschrijden van drie betalingstermijnen.
Mijn doorlopend krediet loopt bij de Interbank en het maandtarief was +/_ 220 Euro.
Afgesproken is dat er in eerste instantie 6 maanden lang loonbeslag gelegd zou worden tot de achterstand is ingelopen. Maandtarief 325 Euro.
Ondertussen loopt het beslag al 19 maanden en is de achterstand al ruimschoots ingelopen.
Op mijn vraag aan de Interbank of mijn loonbeslag opgeheven kan worden is het antwoord nee. Het argument wat daarbij gebruikt wordt is "WE ZIJN BANG DAT U WEER IN DE FOUT GAAT".
Mijn vraag in deze is eigenlijk: Wat kan ik doen om het loonbeslag te stoppen, daar ik al ruim een jaar aan mijn verplichtingen voldoe.
Met vriendelijke groet Willen Wolf

Bor Komorovski

Re: stopzetten loonbeslag

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ben je dan door de rechter tot betalen veroordeeld? Zo niet, dan mag er in principe geen beslag worden gelegd.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Bij loonbeslag wordt door een schuldeiser beslag gelegd op het salaris van de schuldenaar of diens uitkering. Loonbeslag wordt meestal uitgevoerd als de schuldenaar niet langer zijn financiële verplichtingen kan of weigert te voldoen. Het grote voordeel voor de deurwaarder en schuldeisers is dat de schuldenaar niet meer de kans krijgt zijn inkomsten te verbergen of uit te geven. Hiermee is loonbeslag een effectief inningsmiddel.

Het loonbeslag wordt door een gerechtsdeurwaarder, in opdracht van de schuldeiser, uitgevoerd. De deurwaarder komt bij de werkgever of uitkerende instantie langs om een executoriaal- of conservatoir beslag te leggen. Bij een executoriaal beslag ligt er al een vonnis van de rechter. Dit vonnis kan dan direct ten uitvoer worden gebracht. Het conservatoir beslag is een bewarende maatregel, in afwachting van een vonnis van de rechter. Dit houdt in dat de schuldeiser verzekerd is van betaling wanneer hij, na toestemming van de rechter, overgaat tot invordering.

Aldus de wet- en regelgeving.

Bor Komorovski

Mee eens Caesar, maar we praten hier over een periode van 19 maanden. Ik ga ervan uit dat conserverend beslag dan niet aan de orde is en dat er dan executorial beslag zal zijn. Als er inderdaad een vonnis ligt, is de schuldeiser bevoegd het beslag te handhaven tot alles is betaald. Beloven dat het maar 6 maanden duurt en die belofte niet nakomen is niet netjes, maar doet m.i. niet ter zake.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Weet je Bor, zolang er geen procedure is opgestart door de eiser en/of het incassoburo kan dit tot in lengte der tijden lopen.
Ik zou, persoonlijk, wel eens willen weten heo lang ze hier mee door blijven gaan. Dit mag je eisen van het incassoburo.
Laat het verloop van inlossen maar in tabel zien.

Bor Komorovski

De crux van conservatoir beslag is nou juist dat je een procedure MOET opstarten, en wel binnen 8 dagen. Doe je dat niet dan vervalt het beslag en moet je als eiser ook schadevergoeding betalen voor eventuele schade die de gedaagde door het beslag heeft opgelopen.

Daarom denk ik dat er danwel een vonnis ligt danwel een rechtzaak lopende is. Geen deurwaarder zou anders willen meewerken aan beslag, want dat is een serieuze ambtelijke misstep in hun hoedanigheid als publieke ambtenaar. Consequentie is dat het beslag blijft liggen totdat het bedrag betaald is danwel bij conservatoir beslag totdat de rechter dit laat opheffen (bijvoorbeeld omdat de beslagene uiteindelijk toch gelijk heeft gekregen in de hoofdzaak, of succesvol in een kort geding opheffing heeft gevorderd).

Als het beslag terecht is dan is het in principe aan de beslaglegger te bepalen of het beslag opgeheven wordt. En meestal zal dat pas gebeuren na betaling. Wel raad ik je inderdaad aan na te gaan wat je precies betaald hebt en waarvoor, dus een specificatie van rente, hoofdsom en kosten op te vragen.

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Even voor de goede orde
Banken hebben een rechtspositie welke niet strekt tot het leggen van beslag.

Gesloten