Voorschotten energie enz.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
150747
Berichten: 241
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door 150747 »

Hoe lang nog mag een bedrijf voorschotten af blijven schrijven?
Dit m.b.t. energie en b.v. internet.
Opgezegd en toch afgeboekt.
Energie na vier weken alsnog afgeschreven en internet idem.
Dus maand augustus geen klant meer bij beiden maar de voorschotten september zijn ook al weer betaald.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u wel een bevestiging van de opzegging ontvangen?

En voorschotten september al vóór 21 augustus in rekening gebracht?

150747
Berichten: 241
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door 150747 »

Lady1234 schreef:
21 aug 2022 11:15
Hebt u wel een bevestiging van de opzegging ontvangen?

En voorschotten september al vóór 21 augustus in rekening gebracht?
Van beiden de bevestiging ontvangen.
Energiebedrijf gaf aan de nota van augustus niet te storneren en dat heb ik dan ook niet gedaan.
Ik ben echter voornemens die van september wel terug te boeken.
De internetprovider heeft al enkele weken zijn apparatuur terug maar boekt vrolijk ook weer af.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Hophophop »

Als er bedragen worden afgeschreven die niet verschuldigd bent zou je de betalingen kunnen terugboeken. Moet je er wel zeker van zijn dat ze je ze echt niet verschuldigd bent.

Houd er ook rekening mee dat door een terugboeking mogelijk het hele administratieve systeem van het bedrijf op hol slaat. Is in principe niet jouw probleem, maar je gaat er wel last van krijgen (aanmaningen, etc). Dus mogelijk is het slimmer om even contact op te nemen met de bedrijven in kwestie.

Ivo.w
Berichten: 1774
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wanneer hebt u opgezegd?

De meeste bedrijven hanteren namelijk een maand opzegtermijn. Als u in juli hebt opgezegd, bent u in augustus dus nog gewoon klant. En mag de maandtermijn voor augustus ook nog gewoon worden afgeschreven.

Mijn maandtermijn voor augustus wordt door de energieleverancier pas op 29 augustus afgeschreven. Het is een 'voorschot' op de jaarrekening, géén voorschot op de maand die komen gaat!

Bij internet betaal je sowieso geen voorschot, maar gewoon een afgesproken maandbedrag.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als dat internet abonnement echt helemaal is afgewikkeld, zou ik dat bedrag van september storneren.

Energie storneren, zou ik niet doen. Daar moet u een dezer dagen de jaarafrekening van krijgen.

ZeerPrivé
Berichten: 5678
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zou helemaal niets storneren. Tenzij je graag een hoop gedoe wilt. Binnenkort komt de eindafrekening van je energie, krijg je wat je eventueel teveel betaald hebt vanzelf weer terug.

Administratieve verwerking van je internet abonnement, kost vaak een maandje extra. Want er zijn ook mensen die naast hun internet, ook nog gebruikskosten van vaste telefonie of gehuurde films hebben.

150747
Berichten: 241
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door 150747 »

Ivo.w schreef:
21 aug 2022 11:24
Wanneer hebt u opgezegd?

De meeste bedrijven hanteren namelijk een maand opzegtermijn. Als u in juli hebt opgezegd, bent u in augustus dus nog gewoon klant. En mag de maandtermijn voor augustus ook nog gewoon worden afgeschreven.

Mijn maandtermijn voor augustus wordt door de energieleverancier pas op 29 augustus afgeschreven. Het is een 'voorschot' op de jaarrekening, géén voorschot op de maand die komen gaat!

Bij internet betaal je sowieso geen voorschot, maar gewoon een afgesproken maandbedrag.
Ok, even pas op de plaats.
Ik heb mijn jaarcontract energie opgezegd in juni evenals de internetprovioder.
Mijn energie wordt als voorschot betaald.
Augustus is dus al betaald op 25 juli.
Ik storneer dus niet augustus maar begrijp niets van een voorschot voor september.
Dat wordt dus in augustus afgeschreven door de nieuwe energieleverancier.
Ook de internetprovider heeft al teveel afgeboekt omdat ik vorige maand al klaar was met mijn abo.
Vervolgens dus augustus en nu ook september terwijl ik van beide partijen een bevestigingsmail heb gekregen dat e.e.a. stopte.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U weet zelf of u films gehuurd hebt of nog telefoonkosten hebt gemaakt. Zo nee, internet storneren.

En volgens dit https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -opgebouwd
Moet u binnen zes weken de jaarafrekening energie krijgen.

Dus die energieleverancier maar aan zijn vestje trekken.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wordt er in de bevestiging een datum genoemd als einddatum van het contract ? Als je een vast energiecontract hebt dan kan dat doorlopen tot in september. Als het internetabonnement korter dan een jaar liep in juni kan het ook nog doorlopen tot in september; na het eerste contractjaar kan je per maand opzeggen.

Seinhuis
Berichten: 2388
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heeft u de meterstanden doorgeven? Dit moet u doen bij u nieuwe energie maatschappij, welke het door geeft aan de ouwe energie maatschappij. Eventueel kunt u ook aan de oude energie maatschappij doorgeven.

Mijn advies is om te mailen of chatten naar uw oude energie maatschappij en uw oude internet provider met deze vraag. Hun houden de administratie bij. Bewaar het antwoord als bewijs.
Eventueel kunt u ook bellen, vraag dan voor een schriftelijke bevestiging.



Ik kan niet controleren of u vooruit of achteraf betaald, en of er openstaande rekeningen zijn. Als het goed is ontvangt u binnenkort een afrekening waarbij u het te veel betaalde geld terug krijgt.

Mijn advies is om niks te storneren. Vaak duurt het dan nog langer, met nog meer gezeik.


Mocht u niet met de energie maatschappij of internet provider uitkomen, dan kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl voor advies of hulp. Eventueel kunt u naar de geschillencommissie.

kuklos
Berichten: 9864
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door kuklos »

Hophophop schreef:
21 aug 2022 11:20
Dus mogelijk is het slimmer om even contact op te nemen met de bedrijven in kwestie.
Dit. DIT. Vergeet alle andere adviezen en neem contact op met de bedrijven, en kijk wat zij zeggen aangaande het afschrijven van het voorschot. Voordat je ook maar iets gaat storneren, neem contact met ze op, hoor hun uitleg aan, daarna kan je alsnog storneren.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met de energieleverancier heeft de Ts in ieder geval al contact gehad.

NeoDutchio
Berichten: 12388
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij een internetabonnement betaal je vooraf voor de vaste kosten en achteraf voor de gebruikerskosten.
U hebt in juni opgezegd, dat wil zeggen (mits u vrij kon opzeggen) dat in juli de overeenkomst gestopt is. U betaald de maand juli vooraf voor de vaste kosten. Het ligt een beetje aan welke datum de afschrijving gebeurd, maar als u per 31 juli opgezegd heb, dan is het niet gek dat augustus ook nog afgeboekt word. De vaste kosten voor augustus word gebruikt om de gebruikerskosten van juli mee te verrekenen.
Hier zijn al meerdere discussies over ontstaan. Heel sect zou u geen kosten voor augustus hoeven te betalen, maar aan de andere kant is ook de automatische incasso ingetrokken per einde contractdatum. Hierdoor zou er achteraf geen gebruikskosten meer geïncasseerd kunnen worden. Vandaar dat er nog eenmalig word geïncasseerd.

Word er daarna nog geïncasseerd, dan is contact opnemen met het bedrijf de enige juiste eerste stap.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door alfatrion »

150747 schreef:
21 aug 2022 11:01
Hoe lang nog mag een bedrijf voorschotten af blijven schrijven?
Dit m.b.t. energie en b.v. internet.
Het bedrijf heeft recht op de voorschotten tot het moment dat je geen klant meer bent.

Bij internet is er geen sprake van een voorschot.
150747 schreef:
21 aug 2022 11:01
Opgezegd en toch afgeboekt.
Energie na vier weken alsnog afgeschreven en internet idem.
Dus maand augustus geen klant meer bij beiden maar de voorschotten september zijn ook al weer betaald.
Je mag de voorschotten van augustus en september storneren. Storneren kan tot 8 weken na de afschrijving of 13 maanden na de afschrijving vis een MOI melding.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 aug 2022 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts schrijft dat voor september ook al is betaald.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
21 aug 2022 17:18
Heel sect zou u geen kosten voor augustus hoeven te betalen, maar aan de andere kant is ook de automatische incasso ingetrokken per einde contractdatum. Hierdoor zou er achteraf geen gebruikskosten meer geïncasseerd kunnen worden.
Een bedrijf heeft alleen een overeenkomst met de bank nodig en kan dan bij iedereen automatische incasso uitvoeren. Het automatische incasso werkt op basis van vertrouwen. De discussies uit het verleden gingen over incasso's die werden uitgevoerd nadat iemand geen klant was. Dat speelt hier ook. TS heeft in juni opgezegd, eind datum is ergens in juli en in augustus en september voeren ze automatische incasso's uit. Ik zou zelf de route kiezen die mij de meeste zekerheid zou geven.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
21 aug 2022 16:37
Hophophop schreef:
21 aug 2022 11:20
Dus mogelijk is het slimmer om even contact op te nemen met de bedrijven in kwestie.
Dit. DIT. Vergeet alle andere adviezen en neem contact op met de bedrijven, en kijk wat zij zeggen aangaande het afschrijven van het voorschot. Voordat je ook maar iets gaat storneren, neem contact met ze op, hoor hun uitleg aan, daarna kan je alsnog storneren.
Ik zou eerst naar de eigen portemonnee kijken , of daar uberhaubt ruimte is om de bedrijven te pleasen met deze tijdelijk onverschuldigde betaling.

NeoDutchio
Berichten: 12388
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
21 aug 2022 18:16
kuklos schreef:
21 aug 2022 16:37
Hophophop schreef:
21 aug 2022 11:20
Dus mogelijk is het slimmer om even contact op te nemen met de bedrijven in kwestie.
Dit. DIT. Vergeet alle andere adviezen en neem contact op met de bedrijven, en kijk wat zij zeggen aangaande het afschrijven van het voorschot. Voordat je ook maar iets gaat storneren, neem contact met ze op, hoor hun uitleg aan, daarna kan je alsnog storneren.
Ik zou eerst naar de eigen portemonnee kijken , of daar uberhaubt ruimte is om de bedrijven te pleasen met deze tijdelijk onverschuldigde betaling.
Op zich een logische gedachte, echter blijkt dat als je dat doet het oplossen zeer lang te duren. Normaal gesproken word er nog 1 voorschot geïncasseerd waarna in de eerste maand na einde contract alles verrekend word. Dat is eenmalig 1 maand. Dat gebeurd bij zo'n beetje elk bedrijf. Om die reden zou ik niet gaan storneren. De maanden daarna kunnen wel gewoon gestorneerd worden, maar doe dat pas nadat het bedrijf gesproken is. Het bedrijf kan uitleggen waarom er geïncasseerd is. Blijkt het aan de telefoon een fout te zijn van het bedrijf kan het of direct opgelost worden of middels een stornering. In beide gevallen zal het terugboeken net zo lang duren. Met het enige verschil dat bij een terugboeking vanuit het bedrijf de administratie weer kloppend is en dat bij stornering systemen problemen kunnen geven. Is dat de schuld van de klant? Neen, maar voor de klant maakt het niet uit hoe het terug komt.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschotten energie enz.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat in juli nog voor augustus geïncasseerd wordt, is ook het probleem niet. Maar dat moeten ze dus niet doen in augustus voor de maand september. Dus september gewoon storneren. Dan maar problemen voor de systemen.

Plaats reactie