LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorwerk II

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Voorwerk II

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Ik vraag mij iets af en hoop dat iemand hier mij daar antwoord op kan geven.

Voorwerk II werkt volgens een staffel, deze is gebaseerd op 15% incassokosten.

Meer of min lijkt mij het hanteren van deze staffel niet geheel eerlijk als iemand direct (volgens de eerste brief) aan een incassobureau het maximum van deze staffel betalen moet. Immers de handelingen die een incassobureau doet voor een hoog bedrag zijn het zelfde als voor een laag bedrag.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door ArneLH »

De staffel is een geaccepteerd maximum, dus zeker als je een hoofdsom van €250 komt is het naar mijn mening inderdaad niet juist om direct het maximum te rekenen. Vanwaar deze exercitie?

anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Na twee betalingsherinneringen van een leverancier heb ik een brief van incassobureau ontvangen. Na een 2e herinnering van het incassobureau heb ik een concept dagvaarding gekregen. Direct vanaf de 1e incassobrief zijn de incassokosten conform voorwerk II berekend, daarnaast wordt er een bedrag gerekend voor dossierkosten

De hoofdsom + rente heb ik aan de eiseres overgemaakt (ik was 19 dagen te laat) en bij het incassobureau bezwaar getekend tegen de hoge incassokosten en de dossierkosten.

Voorop gesteld dat ik snap dat ik onkosten moet betalen heb ik in mijn bezwaar het incassobureau een voorstel gedaan, waarop zij mij vroegen mijn voorstel te onderbouwen. Juridisch kan ik dit niet onderbouwen, maar ik meen dat mijn voorstel (€ 225,00 voor twee brieven en een concept) toch een redelijke onkosten vergoeding is.

Ook staan er in het concept van de dagvaarding fouten en is het is niet geheel compleet.

Ik ben gewoon benieuwd naar mijn kansen als zij niet op mijn voorstel ingaan en dit aanhangig maken bij een rechter.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door ArneLH »

Wat is de hoofdsom?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ArneLH schreef:Wat is de hoofdsom?
Dat is nu juist het punt van TS, volgens haar maakt dat niet uit en gaat het om de hoeveelheid werk die verzet is.

Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan en vind ik 15% van de hoofdsom juist wel redelijk. De schade van niet tijdig betalen is immers groter dan de vergoeding van de rente alleen.

TS heeft het wel over dossierkosten die in rekening gebracht zijn. Er is inderdaad een grote kans dat deze onredelijk zijn. TS geeft aan de vordering + rente te hebben overgemaakt aan de oorspronkelijke schuldeiser. Aan het incassubureau is dus 0 overgemaakt. Dit lijkt mij ook zeker onredelijk. Zij hebben immers werk moeten verzetten.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door ArneLH »

Emmy75 schreef:
ArneLH schreef:Wat is de hoofdsom?
Dat is nu juist het punt van TS, volgens haar maakt dat niet uit en gaat het om de hoeveelheid werk die verzet is.

Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan en vind ik 15% van de hoofdsom juist wel redelijk. De schade van niet tijdig betalen is immers groter dan de vergoeding van de rente alleen.

TS heeft het wel over dossierkosten die in rekening gebracht zijn. Er is inderdaad een grote kans dat deze onredelijk zijn. TS geeft aan de vordering + rente te hebben overgemaakt aan de oorspronkelijke schuldeiser. Aan het incassubureau is dus 0 overgemaakt. Dit lijkt mij ook zeker onredelijk. Zij hebben immers werk moeten verzetten.
De hoofdsom lijkt mij wel degelijk relevant voor de vergoeding van de conceptdagvaarding. Een goede leidraad daarvoor is het liquidatietarief.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Jolijn »

anitaw01 schreef:Na twee betalingsherinneringen van een leverancier heb ik een brief van incassobureau ontvangen. Na een 2e herinnering van het incassobureau heb ik een concept dagvaarding gekregen. Direct vanaf de 1e incassobrief zijn de incassokosten conform voorwerk II berekend, daarnaast wordt er een bedrag gerekend voor dossierkosten

De hoofdsom + rente heb ik aan de eiseres overgemaakt (ik was 19 dagen te laat) en bij het incassobureau bezwaar getekend tegen de hoge incassokosten en de dossierkosten.

Voorop gesteld dat ik snap dat ik onkosten moet betalen heb ik in mijn bezwaar het incassobureau een voorstel gedaan, waarop zij mij vroegen mijn voorstel te onderbouwen. Juridisch kan ik dit niet onderbouwen, maar ik meen dat mijn voorstel (€ 225,00 voor twee brieven en een concept) toch een redelijke onkosten vergoeding is.

Ook staan er in het concept van de dagvaarding fouten en is het is niet geheel compleet.

Ik ben gewoon benieuwd naar mijn kansen als zij niet op mijn voorstel ingaan en dit aanhangig maken bij een rechter.
Heb je de fouten verbeterd en gecompleteerd? ;-)

anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Emmy, ik vind ook dat ik onkosten moet betalen. De vraag is alleen wat is een redelijk bedrag?

Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan en vind ik 15% van de hoofdsom juist wel redelijk. De schade van niet tijdig betalen is immers groter dan de vergoeding van de rente alleen

Hetgeen ik betaal wordt toch geincaseerd door het incassobureau en niet door mijn leverancier?

Anders gezegd, stel ik zou het er op aan laten komen dan moet het incassobureau meer kosten maken om hetzelfde bedrag via de rechterlijke macht te kunnen incasseren.
(Niet dat ik dit wil, de proceskosten komen dan naar alle waarschijnlijkheid ook voor mij.)

Ik wil de zaak in het minnelijke oplossen, maar daarvoor wil ik niet de hoofdprijs betalen. Daarom heb ik hen het voorstel van € 225,00 gedaan. Er is dus geen sprake van dat ik het incassobureau niets wil betalen, dat zou inderdaad zeer onredelijk ijn.

anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Heb je de fouten verbeterd en gecompleteerd?
Nou ik ben nu net aan het schrijven.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ArneLH schreef:De hoofdsom lijkt mij wel degelijk relevant voor de vergoeding van de conceptdagvaarding. Een goede leidraad daarvoor is het liquidatietarief.
Zekers is de hoofdsom relevant, dat ben ik ook met u eens. Ik geef alleen aan dat het volgens TS niet relevant is, althans dat lees ik zo uit de berichten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Emmy75 »

anitaw01 schreef:Emmy, ik vind ook dat ik onkosten moet betalen. De vraag is alleen wat is een redelijk bedrag?
Dat ik ook afhankelijk van de hoofdsom.
anitaw01 schreef: Hetgeen ik betaal wordt toch geincaseerd door het incassobureau en niet door mijn leverancier?
Al naar gelang de onderlinge afspraken, mag u verwachten dat bij betaling aan een incassobureau de vordering en rente naar de schuldeiser gaan en de kosten is voor betaling aan het bureau. Er wordt gewerkt met een percentage van de hoofdsom dan wel een vast bedrag voor een vordering van bepaalde hoogte. Dat is op basis van gemiddelden. Dit betekent dat een bureau aan sommige dossiers verdient (op zich logisch want het is geen filantropische instelling) en aan sommige dossiers ook verlies zou kunnen lijden. Bij de kleine dossiers is dat risico vrij groot. Ook is niet elk traject succesvol, dus ja dit is best redelijk te noemen. Laten we wel wezen, de kosten zijn vaak te voorkomen.
anitaw01 schreef: Anders gezegd, stel ik zou het er op aan laten komen dan moet het incassobureau meer kosten maken om hetzelfde bedrag via de rechterlijke macht te kunnen incasseren.
(Niet dat ik dit wil, de proceskosten komen dan naar alle waarschijnlijkheid ook voor mij.)
Dat laatste is bijna gegarandeerd als de vordering zelf terecht is. De rechter zal hooguit de incassokosten matigen als die te hoog zijn, maar die matiging staat in geen verhouding tot de proceskosten.
anitaw01 schreef: Ik wil de zaak in het minnelijke oplossen, maar daarvoor wil ik niet de hoofdprijs betalen. Daarom heb ik hen het voorstel van € 225,00 gedaan. Er is dus geen sprake van dat ik het incassobureau niets wil betalen, dat zou inderdaad zeer onredelijk ijn.
Eerst even uitzoeken wat precies redelijk is (wij zouden daarvoor wel de hoofdsom moeten weten) en als u vindt dat dat 225,- is, is het misschien verstandig om dat vast over te maken. Mogelijk stopt het incassobureau met een punt ervan te maken. Mocht het voor een rechter komen dan heeft u in ieder geval welwillendheid getoond en dat is toch wel wat waard.

Als het incassobureau het bedrag zomaar terugstort van 'niet akkoord' hebben ze toch een lastiger verhaal voor de rechter. Als u daadwerkelijk een redelijk bedrag betaald heeft - volgens een gemiddelde rechter - zullen ze u niet gaan dagvaarden. Doen ze dat wel lopen ze kans op een veeg uit de pan van de rechter. De kosten zijn te hoog en moeten zij ook zelf opdraaien voor de proceskosten.

anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Sorry, wellicht heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Ik vroeg me af of het hanteren van het maximale bedrag uit de staffel redelijk is als men twee brieven en een concept dagvaarding stuurt.

De hoofdsom bedraagt 1445 euro. Volgens de staffel van voorwerk II moet ik € 300,00 betalen. Ook wordt er een bedrag van € 25,00 dossierkosten gevorderd.
Ik heb hen voorgesteld 15% van de hoofdsom te betalen € 225,00 (= afgerond naar boven)
Nu verwijzen zij naar het maximale uit de staffel voorwerk II en vragen mij te onderbouwen waarom ik slechts € 225,00 wil betalen. Dit kan ik juridisch niet onderbouwen.

Is het zinvol om vol te houden aan mijn voorstel of is het beter om die 325,00 betalen?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Alleen kosten conform Voorwerk II.
Hierin moeten alle kosten zitten.

Dossier kosten is bij uitstek een voorbeeld van kosten die niet apart (en dus extra) toegekend zullen worden mocht het tot een rechtszaak komen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Jolijn »

anitaw01 schreef:
Heb je de fouten verbeterd en gecompleteerd?
Nou ik ben nu net aan het schrijven.
Het is een concept dagvaarding, een voorbeeld van een dagvaarding.
Stel dat, mocht het tot een echte dagvaarding komen, zal de deurwaarder (met de gegevens vh incassobureau) toch zelf een juiste dagvaarding moeten schrijven.

Zoals Guardian schreef:dossierkosten niet betalen, wordt doorgaans ook niet door de rechter toegekend.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Emmy75 »

anitaw01 schreef:De hoofdsom bedraagt 1445 euro. Volgens de staffel van voorwerk II moet ik € 300,00 betalen. Ook wordt er een bedrag van € 25,00 dossierkosten gevorderd.
Ik heb hen voorgesteld 15% van de hoofdsom te betalen € 225,00 (= afgerond naar boven)
Nu verwijzen zij naar het maximale uit de staffel voorwerk II en vragen mij te onderbouwen waarom ik slechts € 225,00 wil betalen. Dit kan ik juridisch niet onderbouwen.
Dat is wel erg naar boven afgerond.

Hier is jurisprudentie van een uitspraak waarbij de rechter geoordeeld heeft dat er max. 15% in rekening gebracht mag worden. http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BQ2340
Guardian72 schreef:Dossier kosten is bij uitstek een voorbeeld van kosten die niet apart (en dus extra) toegekend zullen worden mocht het tot een rechtszaak komen.
Inderdaad dit soort kosten worden geacht onderdeel te zijn van het andere bedrag aan incassokosten. Deze zou ik ook niet zomaar betalen.

Het kan wel dat een incassobureau meer kosten in rekening brengt maar dan moeten ze ook kunnen aantonen dat ze die kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebben als het voor de rechter komt.

anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Dat is wel erg naar boven afgerond.
15% bedraagt € 216,88.

Dus als ik dit alvast overmaakt en de reactie van het incassobureau afwacht, zit ik wel in de veilige hoek? Ik heb verder geen ervaringen met incassobureaus en dat wilde ik eigenlijk zo houden.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door ArneLH »

anitaw01 schreef:
Dat is wel erg naar boven afgerond.
15% bedraagt € 216,88.

Dus als ik dit alvast overmaakt en de reactie van het incassobureau afwacht, zit ik wel in de veilige hoek? Ik heb verder geen ervaringen met incassobureaus en dat wilde ik eigenlijk zo houden.
Tja, als dit voor de rechter komt dan is er met wat verbeteringen aan die dagvaarding max. €450 binnen te slepen (als jij je niet verweert) over de aanmaningen+dagvaarding.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Ik heb niet alles gelezen, een hogere schuld heeft (in 90% van de gevallen) wel meer werk. Het is heel redelijk dat een grotere schuld dus ook meer oplevert voor degene die de incassd verzorgd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Suzanne 326 schreef:Ik heb niet alles gelezen, een hogere schuld heeft (in 90% van de gevallen) wel meer werk. Het is heel redelijk dat een grotere schuld dus ook meer oplevert voor degene die de incassd verzorgd.
Als er aantoonbaar MEER werk verricht is.
Voorwerk II is m.i. redelijk.
Dat incassoburo`s allerhande onzinkosten (dossierkosten bijvoorbeeld) opvoeren, is volgens mij gewoon een van de uitwassen van de graaicultuur..

Zowiezo word het tijd dat de overheid de incassocowboys gaat doorlichten - zeker die jokers die voor/met aquisitiefraudeurs werken.

anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Re: Voorwerk II

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Ik heb inmiddels het restant ook maar overgemaakt, ik heb eigenlijk voor die € 80 niet zoveel zin in wellicht problemen. De dossierkosten heb ik niet betaald.

Zoals ik hier lees, wordt geopperd dat een hoger bedrag meerwerk is, maar is dat zo? Mijn inziens is het versturen van 2 standaardbrieven en een standaardconcept net zoveel werk bij € 100,00 als bij € 2000,00. Als een deel van de opgevoerde incassokosten naar de schuldeiser zou gaan kan ik me er iets bij voorstellen, hij/zij heeft er immers schade door opgelopen.

Maar goed, eigen schuld, dikke bult. Had ik maar eerder aan de bel moeten trekken :-) En mijn rekening op tijd moeten betalen.

In elk geval bedankt voor jullie tips.

Groetjes

Gesloten