LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wanneer een incassobureau?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
pgh
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:56

wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door pgh »

Hallo,

Wie kan me vertellen wat de "regels" zijn voordat een incassobureau wordt ingeschakeld. Enige tijd geleden heb ik wat besteld, en te laat betaald. Ik weet het, ik moet gewoon op tijd betalen.

Hierna heb ik een email gekregen waarin staat dat als ik niet zou betalen "administratiekosten" in rekening zou worden gebracht.

Een paar dagen daarna krijg ik een brief van een incassobureau waarin staat dat ik de hoofdsom moet betalen + 37,00 euro incassokosten.

Inmiddels is de hoofdsom al betaald maar moet ik nu ook de incassokosten betalen? Ze hebben mij alleen verteld dat ze administratiekosten in rekening brengen en niet dat ze het uit besteden aan een incassobureau.

Gr. Patrick.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door jermen2 »

naar mijn weten (hebben eigen bedrijf) moet er eerst 3 aanmaningen verstuurd zijn, dan een aangetekende aanmaning waarin je aangeeft als er binnen een bepaald termijn niet betaald word dat je een deurwaarder of incasso buerau in de hand neemt. Dan hoor je pas bericht te krijgen van een incasso of deurwaarder.

zo is het mij vertelt.

groetjes jermen

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door D1RK »

Bij de bestelling moeten de algemene voorwaarden leesbaar zijn, anders gelden de wettelijke regels, dus kijk eens op hun site als je iets online deet, of het er op staat.

Bij te late betaling mogen bedrijven soms direkt administratie kosten rekenen, E10,- als je meer als 2 weken te laat bent, en ik kocht dus daar gelijk niets meer!

Alleen als het duidelijk in hun voorwaarden stond mag het, en anders niet, en laat je niet door dit soort brieven verstuurfirma's die geld willen gek maken!
Ze hebben wettelijk geen status, het is uitbesteden van werk, maar U mag het zelfs ongeopend retour afz. sturen.
Alleen het bedrijf waar U iets kocht moet U alle post accepteren!

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Inderdaad dirk

Incassobureaus hebben geen enkele macht ook al denken ze dat wel met hun dreigbrieven

jermen

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door D1RK »

Incasso buro vertelde alleen maar wat hun wettelijke mogelijkheden zijn, die eigenlijk iedereen heeft volgens de wet!

Als U voor dit advies nu niet direct mij E100,- betaald, en geef nu Uw adres, en ik stuur U graag een onzinnige dreigbrief met gelijke taal!
Dit is wat ik van de vele incasso buro's geleerd heb.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door Maarschalk »

jermen, je haalt twee dingen door elkaar. Deurwaarders komen pas na een gerechtelijke uitspraak, of zonder zo'n uitspraak als het een schuld aan de belastingsdienst betreft.
Voor die tijd komen alleen incasobureaus. Alhoewel zij een nuttige functie vervullen zitten er zoveel rotte appels tussen en doen zelfs de goede bureaus zo slecht hun werk dat bijna iedereen inmiddels een hekel aan ze heeft.
En inderdaad hebben ze net zoveel rechten als u en ik.

Advies om er mee om te gaan is altijd schriftelijk te reageren en bewijzen te vragen van de vordering en de herinneringen en de aanmaningen. Kunnen of willen ze deze niet overleggen sta je veel zwakker.
Het domste wat je kan doen is alles gewoon negeren. Daarmee staan ze sterker als het ooit voor de rechter komt.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door santygo »

Ik weet het, ik moet gewoon op tijd betalen.
Inderdaad, gewoon op tijd betalen, dan heb je al die ellende niet aan je hoofd.

Alle goedbedoelde reacties ten spijt, wie moet je schulden dan aflossen, de leveranciers???? Alleen maar omdat jij niet betaalt??? Of niet kan betalen?? Waarom koop je dan iets wat je niet wilt of kan betalen??
Waarom bataal je gewoon niet of pas veeeeeel te laat?

Geef daar eens antwoord op, en nou niet in de trand van : Ik had het geld even niet, want dan had je het niet moeten kopen!

Trieste toestand waar geen enkel excuus voor mogelijk is. De leverancier staat in haar recht.

Iets kopen en niet betalen kan niet!!

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar wij doen al sinds jaar en dag zaken met een deurwaarder. Voor een gerechtelijke uitspraak!
Wij werken niet met incassoburo's omdat die gebakken lucht verkopen en veel dreigen maar weinig doen en je als bedrijf daar ook nog eens een vermogen aan betaald.
Je kan wel degelijk een deurwaarder inschakelen zoals wij doen en op de manier hoe wij het doen.

gr jermen

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door Cesar »

Je hebt het deze week kunnen horen en lezen; twee miljard, ja je leest het goed, wordt er jaarlijks niet betaald.
Hier gaan bedrijven aan kapot.
Kijk het aantal faillisementen maar eens van kleine zelfstandigen.
Die zijn de dupe van veel kopen en nooit betalen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door kiz »

Hier gaan bedrijven aan kapot.
De slechtste betalingsmoraal heerst anders bij de bedrijven zélf. Een bedrijf als Sodexho heeft zelfs als policy dat rekeningen zo laat mogelijk worden betaald, om zo de cashflowpositie op peil te houden!

@topicstarter:
Volgens mij is de incassoprocedure meestal vastgelegd in de Algemene Voorwaarden van een bedrijf.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door Maarschalk »

@jermen, dat jullie zaken doen met een deurwaarder kan wel. Maar zij hebben geen extra bevoegdheden, die hebben ze pas na een gerechtelijke uitspraak.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door D1RK »

Let op!

Sommige deurwaarders komen als incasso buro!
Als deurwaarder na de wettelijke uitspraak, en tevens zijn ze incasso buro, en proberen zo wat bij te verdienen!

Dus niet of ze ook deurwaarder zijn, maar in welke functie komen ze, als incasso mag je ze gewoon wegsturen, niet geen gezag, tot na de rechtszaak dus!

Ook deurwaarders die na een rechtszaak worden weggestuurd omdat ze ook als incasso werken veroorzaken dit probleem dus zelf, moet je maar een deurwaarder nemen die geen incasso doet!
Wegens dubbele briefpapier toch vrijgespoken, terwijl ik eigenlijk fout was.

roandri
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2007 06:31

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door roandri »

Ook ik maak iets mee met een deurwaarder die tevens een incassobureau heeft. Door een door omstandigheden verminderde inkomsten had ik zelfstandig advies ingewonnen bij het gemeentelijk budget advies (BAC) deze concludeerde dat mijn maandlasten te hoog waren en hebben voor mij een regeling getroffen met de bank zodat ik minder kon betalen. Om administratieve reden speelde de bank deze regeling door naar het incassobureau met naar mij toe de uitdrukkelijke belofte dat er voor mij niets zou veranderen.
Inmiddels had ik alles keurig zonder achterstand betaald.
Nu ik een verhoging van mijn hypotheek aanvroeg kreeg ik van de bank te horen dat dit niet kon vanwege een A2 notering bij het BKR.
Ik wist niet wat dit betekende maar het blijkt dat je een soort wanbetaler bent waarbij het bedrag in een keer is opgeeist.
Dit is door de deurwaarder/incasso aan BKR doorgegeven.
Omdat dit alles niet klopte heb ik met bewijzen een advocaat geraadpleegt en deze adviseerde eerst een bericht te sturen dat ze dit moesten verwijderen. Ook de bank heeft contact genomen met het incasso bedrijf. Inmiddels hebben wij beide een schriftelijke bevestiging ontvangen dat de code zal worden verwijderd. Het BKR die ik ook had benaderd bewaakt nu mijn gegevens of zij dit inderdaad richting hun gaan aangeven. Kortom incasso/deurwaarders hanteren eigen regels die wettelijk vaak niet mogen

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Je hebt het deze week kunnen horen en lezen; twee miljard, ja je leest het goed, wordt er jaarlijks niet betaald.
Hier gaan bedrijven aan kapot.
Kijk het aantal faillisementen maar eens van kleine zelfstandigen.
Die zijn de dupe van veel kopen en nooit betalen.
Dan moeten ze een deurwaarder inschakelen en niet zo'n incassoboer. Ik ken bedrijven die nooit in zee gaan met dit soort bureaux maar het ofwel zelf oplossen, of een deurwaarder of advocaat in de arm nemen.

Incassobureaux:

*Nemen zelfs de meest louche schuldeisers en oplichters als klant. Daar wil je als fatsoenlijk bedrijf niet mee worden geassocieerd;

*Verzieken klantrelaties is best anders kunnen worden opgelost;

*Hebben geen inhoudelijke kennis dus vormen bij een inhoudelijk geschil een obstakel. Worden bovendien misbruikt om de tegenpartij monddood te maken;

*Hebben zelfs van het incassorecht bitter weinig kennis;

*Hebben geen wettelijke bevoegdheid. Dus als de schuldenaar nog steeds niet betaalt moet alsnog een advocaat of deurwaarder worden ingeschakeld;

*Belazeren (o.a. met hun tarieven) zowel de schuldenaar als de schuldeiser. Doen zich verder voor als een soort advocaten/deurwaarders wat misleidend is tegenover zowel schuldenaren als schuldeisers/klanten;

*Overtreden willens en wetens verschillende wettelijke regels;

*Hebben dus geen enkele toegevoegde waarde.

Maartenn
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2007 22:31

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door Maartenn »

@ bor

dit is wel erg kort door de bocht, incassobureaus hebben wel degelijk toegevoegde waarde, anders zouden ze er niet zijn. Veel mensen zijn nu eenmaal nogal slordig met het betalen van rekeningen, bdedrijven hebben dan toch een stok achter de deur nodig. Verder ben je nogal positief over deurwaarders. Wil je me vertellen dat je als debiteur die een rekening vergeten is te betalen bij een deurwaarder beter af bent dan? Dat lijkt mij gezien de >400 euro kosten die ze rekenen niet echt reeel.

Er zijn goede incassobureaus te over, die allen zijn aangesloten bij de NVI.

Bijvoorbeeld:

http://www.graydon.nl
http://www.intrum.nl
http://www.vestingfinance.nl

Je kunt op de site van de NVI kijken voor een volledig overzicht van gecertificeerde bureau's http://www.nvio.nl

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: wanneer een incassobureau?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik ben van mening dat bedrijven heel goed zelf achter hun debiteuren aan kunnen. Kleinere bedrijven kunnen hun administratie dan uitbesteden.

Een incassobureau kan slechts brieven schrijven en is niet in staat zelf een procedure aan te spannen, ook zij hebben daar een deurwaarder voor nodig. Dit verklaart waarom zij ofwel met belachelijk hoge kosten ofwel met een grote mond binnen komen vallen: ze compenseren zo hun eigen onkunde.

Ik ben niet onder de indruk van de werkwijze van dit soort bedrijven. Wanneer ze een juridisch hout snijdend antwoord krijgen gaan ze gigantisch nat of zetten ze een nog grotere mond op om de debiteur tot betaling te krijgen. Merkwaardig is dat ze hun brieven ook niet tekenen of stempelen, iedereen kan hun papier namaken en incassobureautje spelen.

Verder zijn lang niet alle incassobureau's ingeschakeld bij de NVI en kan iedere joker een bordje met "incassobureau" in de tuin zetten. De NVI is overigens ook in overtreding van het mededingingsrecht door tarieven vast te stellen, daarmee een kartel vormend. Verder is het hoofdzakelijk geklets in eigen straatje want ze stellen hun eigen regels op en zijn niet wettelijk gereguleerd.

Gesloten