LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wanneer mag een vordering verkocht worden aan en incassoburo

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
keeezi
Contacteer:

wanneer mag een vordering verkocht worden aan en incassoburo

Ongelezen bericht door keeezi »

een bedrijf heeft een vordering die hij op mij schijnt te hebben doorverkocht aan een incassoburo.
Zelf ben ik nooit op de hoogte gebracht dat er nog een vordering open stond.
Ik was dus stomverbaasd, ik heb een klacht ingedient en natuurlijk alsnog de rekening opgevraagd!

mag dit zomaar???

Guardian72
Contacteer:

Re: wanneer mag een vordering verkocht worden aan en incassoburo

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Keeezi - paar vraagjes.

- Welk bedrijf zou de vordering hebben.
- Welk incassoburo heeft deze 'vordering' opgekocht?

Er zijn meerdere gevallen bekend, ook hier op het forum, van onterechte vorderingen (bijvoorbeeld allang betaalde rekeningen, maar administratief zooitje bij bedrijf/leverancier).

Omdat je aangeeft van niets te weten, zou dit zo`n geval kunnen zijn.

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ik vraag me af: is de vordering uit handen gegeven aan een incassobureau, of verkocht aan een incassobureau? Dat is nogal een verschil namelijk.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@Mark,

wat is precies het verschil dan?

Uit handen geven is een 'actieve' zaak - na tig aanmaningen is men het zat.

Maar verkocht?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een incasso bureau mag pas ingeschakeld worden als U een rekening niet betaalde, en als U deze niet ontving (postbode kan fout maken) kunt U eerst een herinnering verwachten, of een vragen.

Pas als je niet betaalde na meerdere brieven worden niet of moeilijk inbare soms doorverkocht aan een harder incasso bureau die het nogmaals gaat proberen.

Dus vraag het bedrijf de rekening en zij kunnen de incasso stoppen, en U hoeft niets tegen het incasso bedrijf te doen.
Meestal helpt reageren niet omdat ze meestal niet verder komen dan
"U moet absoluut betalen..."
Dus ga naar de firma waar U geen rekening van kreeg en betaal niets aan incasso firma en negeer voorlopig de extra kosten en het dreigen met rechtszaken.

antileugens

Ongelezen bericht door antileugens »

Als je een incasso uit handen geeft ligt het risico van niet betaling nog steeds bij jou.
Verkoop je de schuld dan ligt het risico bij het bedrijf aan wie je het verkocht hebt.
Stel je bent van mening dat een klant je 1000 Euro verschuldigd is. Verkoop je die schuld voor bijvoorbeeld 700 Euro aan een extern bedrijf dan ontvang je die 700 Euro en is daarmee de zaak af. Of de klant het uiteindelijk betaald of niet is niet langer jouw probleem.

Deurwaarder Mark

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Als schuldeiser kun je twee dingen doen:
- een zaak uit handen geven;
- je vordering verkopen (factoring).

Als de zaak uit handen wordt gegeven, blijft de oorspronkelijke schuldeiser de eigenaar van de vordering. Het incassoburo is alleen tussenpersoon en handelt tot de vordering is voldaan namens de eiser.

Een schuldeiser kan ook zijn vorderingen verkopen. Dat gebeurt vaak in de medische sector (denk aan Famed, Kesteren). Stel dat een tandarts € 100.000,00 aan openstaande facturen per jaar heeft, waar hij normaal gesproken 85% van betaald krijgt. De tandarts kan dan zijn debiteurenportefeuille verkopen aan een derde, vaak voor iets minder dan die 85% van de waarde. Hij krijgt dan iets minder voor zijn vordering, maar is wel gelijk van zijn hele administratie en debiteurenrisico af.

In zo'n geval treedt een incassobureau dus niet meer op voor de oorspronkelijke schuldeiser, maar voor zichzelf. Vaak zie je dat de incasso daarmee agressiever wordt, omdat het incassobureau nu een eigen belang heeft. De oorspronkelijke eiser is nu dus helemaal geen partij meer.

Vaak is het dan ook moeilijker om bijvoorbeeld kopieen van facturen boven water te krijgen of iets te regelen.

Maar voor de TS maakt het niet zoveel uit of de vordering nou uit handen gegeven is of verkocht is, in beide gevallen moet het incassobureau aantonen wat er open staat en kopieen van facturen en aanmaningen overleggen. In beide gevallen ben je ook pas in verzum (en dus kosten verschuldigd) als je daadwerkelijk te laat hebt betaald.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Heb je onderliggende stukken van de vordering ontvangen via het incassoburo?

Lijkt mij verstandig om contact op te nemen met het incassoburo en te vragen naar de stukken.

Uit je berichten kunnen we niet opmaken over wat voor soort vordering het gaat.

Gesloten