LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of niet betalen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Sonic02

Wel of niet betalen?

Ongelezen bericht door Sonic02 »

Onlangs kreeg ik een brief van incassobureau incassade met een bedrag van 638,52
Op deze brief stonden geen gegevens vermeld van welke rekeningen dit waren, daarom heb ik ze gebeld. blijkt dit een incasso van Agis 2004 te zijn. ondertussen ben ik 2x verhuisd en heb ik een naamsverandering ondergaan.
ik heb nooit post ontvangen van dit incassobureau en dit konden ze mij nu ook niet geven.
Op de brief die ik gekregen heb staan proceskosten op ed.
Vervolgens heeft er iemand voor mij gebeld om nadere informatie op te vragen en deze kreeg een verwijzing naar gerechtsdeurwaarderskantoor Karreman omdat het dossier zou zijn doorgestuurd.
ook konden ze geen telefoonnummer geven van Karreman.
Wij het nummer gezocht op internet en gebeld. Daar kregen wij de mededeling dat het dossier gesloten zou zijn en we moesten opnieuw incassade bellen voor informatie.
Nu hadden ze ineens wel gegevens.
De laatste brief die ze gestuurd hadden was in november 2004. nu heb ik een betalings termijn afgesproken en een specificatie gekregen van openstaande rekeningen

Maar mijn vraag is eigenlijk moet in eigenlijk wel betalen aan dit incassobureau.?

alfatrion

Re: Wel of niet betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verjaringstermijn is vijf jaar, dus ze zijn nog net op tijd. De incassokosten ben je alleen tot een bepaald bedrag verschuldigd en dan alleen indien jij Agis niet op de hoogte hebt gesteld van jouw verhuizing.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Gezien het feit dat Sonic02 het over proceskosten heeft, zal sprake zijn van een vonnis. De verjaringstermijn van een vonnis is 20 jaar na datum vonnis.

alfatrion

Je hebt gelijkt. Wel vreemd, want dan had ze een dagvaarding moeten ontvangen van de gerechtsdeurwaarde.

@sonic: wat staat er in het vonnis?

Sonic02

alfatrion schreef:Je hebt gelijkt. Wel vreemd, want dan had ze een dagvaarding moeten ontvangen van de gerechtsdeurwaarde.

@sonic: wat staat er in het vonnis?
Dat vonnis heb ik dus niet. Eigenlijk heb ik helemaal niks, behalve een incassobrief.
De gerechtsdeurwaarder Karreman zegt dat het dossier gesloten is.

Sonic02

alfatrion schreef:De verjaringstermijn is vijf jaar, dus ze zijn nog net op tijd. De incassokosten ben je alleen tot een bepaald bedrag verschuldigd en dan alleen indien jij Agis niet op de hoogte hebt gesteld van jouw verhuizing.

Sorry even een herstel: de laatste brief was van oktober 2004.

alfatrion

Er is dus vermoedelijk een vonnis, maar je hebt geen dagvaardiging ontvangen. Je zou eens met jurofoon kunnen bellen of dit bij rechtenforum.nl kunnen plaatsen. Buiten dat is het van belang om exact te weten wanneer je beide aanmaningen hebt ontvangen.

JvGin

Ongelezen bericht door JvGin »

Voor zoveel er sprake zal zijn van een vonnis is er dus sprake van een verstekvonnis. Ik weet niet of je het eens bent met de vordering, maar anders kun je altijd nog kijken of het mogelijk is om een verzetdagvaarding uit te laten brengen (moet binnen 14 dagen nadat het (openbaar) is betekend).

Voor wat betreft de verjaring van een vonnis: 20 jaar is de verjaring van de vordering in hoofdsom, echter is de verjaring van de rente 5 jaar.

Gr. JvGin

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

alfatrion schreef:dagvaardiging
Dagvaarding is de juiste benaming.
JvGin schreef:Voor zoveel er sprake zal zijn van een vonnis is er dus sprake van een verstekvonnis. Ik weet niet of je het eens bent met de vordering, maar anders kun je altijd nog kijken of het mogelijk is om een verzetdagvaarding uit te laten brengen (moet binnen 14 dagen nadat het (openbaar) is betekend).
Dit is niet helemaal juist. De verzettermijn is 4 weken nadat ofwel (1) het verstekvonnis aan jou als wederpartij persoonlijk is betekend, ofwel (2) nadat het vonnis is geëxecuteerd, ofwel (3) nadat je een "daad van bekendheid" hebt verricht (naar buiten toe te kennen hebt gegeven dat je weet dat er een veroordelend vonnis tegen jou ligt). Zie art. 143 Rv.

Gesloten