| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wet Nieuwe Incassokosten
Wet Nieuwe Incassokosten
Graag ontvang ik jullie mening over het volgende.
Ik heb een schuld gekregen bij bedrijf X
Het totaal bedrag is 800 euro.
Nu heb ik vandaag een brief van het incassobureau ontvangen dat ik 1038 euro moet betalen aan ze.
Volgens het incassobureau geldt de nieuwe incassowet niet bij mij omdat de vervaldatum van de factuur eerder is dan 01/07.
Ik heb toch de brief van het incassobureau NA 01/07 gekregen.
Klopt dit?
Bedankt voor jullie mening!
Ik heb een schuld gekregen bij bedrijf X
Het totaal bedrag is 800 euro.
Nu heb ik vandaag een brief van het incassobureau ontvangen dat ik 1038 euro moet betalen aan ze.
Volgens het incassobureau geldt de nieuwe incassowet niet bij mij omdat de vervaldatum van de factuur eerder is dan 01/07.
Ik heb toch de brief van het incassobureau NA 01/07 gekregen.
Klopt dit?
Bedankt voor jullie mening!
Re: Wet Nieuwe Incassokosten
Wat van toepassing is hangt af van wanneer het verzuim is ingetreden. Daarmee is dan nog niet gezegd dat ze in de oude situatie ook recht zouden hebben op dit bedrag.
1. Om wat voor soort overeenkomst gaat het?
2. Ben je gewezen op het bestaan van de algemene voorwaarden?
3. Heb je de algemene voorwaarden ontvangen?
4. Heb je getekend voor ontvangst van de algemene voorwaarden?
5. Wat staat in de algemene voorwaarden over het verzuim?
6. Heb je de factuur uberhoud wel ontvangen?
7. Om welke bestalingstermijn gaat het?
8. Is er na de vervaldatum meer gedaan dan het sturen van een herinnering c.q. aanmaning?
9. Welke andere nota zijn er verstuurd naast de factuur?
1. Om wat voor soort overeenkomst gaat het?
2. Ben je gewezen op het bestaan van de algemene voorwaarden?
3. Heb je de algemene voorwaarden ontvangen?
4. Heb je getekend voor ontvangst van de algemene voorwaarden?
5. Wat staat in de algemene voorwaarden over het verzuim?
6. Heb je de factuur uberhoud wel ontvangen?
7. Om welke bestalingstermijn gaat het?
8. Is er na de vervaldatum meer gedaan dan het sturen van een herinnering c.q. aanmaning?
9. Welke andere nota zijn er verstuurd naast de factuur?
Het gaat om een leen overeenkomst van S a l do dip je.
Ik heb herinneringen ontvangen, alleen mocht ik door een fin tegenvaller niet in 2 keer terug betalen. Ik weet dat ik hierin stom ben geweest.
Ik heb niet getekend voor de algemene voorwaarden
Ik heb herinneringen ontvangen, alleen mocht ik door een fin tegenvaller niet in 2 keer terug betalen. Ik weet dat ik hierin stom ben geweest.
Ik heb niet getekend voor de algemene voorwaarden
-
stofzuigertje
Als je niets tekende zou je geen geld moeten kunnen lenen.
Je wist de voorwaarden en juist dit soort wanbetalers verdienen ze juist het meeste aan...
Ze hopen juist dat U te laat is want 20% verdienen in korte periode is meer dan de normale 16% op jaarbasis.
Dus hartelijk dank voor Uw lening waardoor zij veel geld aan U mee kunnen verdienen.
Je wist de voorwaarden en juist dit soort wanbetalers verdienen ze juist het meeste aan...
Ze hopen juist dat U te laat is want 20% verdienen in korte periode is meer dan de normale 16% op jaarbasis.
Dus hartelijk dank voor Uw lening waardoor zij veel geld aan U mee kunnen verdienen.
-
MAXIEM
Ik schat in, dat je het antwoord op jouw vraag in de hier volgende info zult aantreffen, zo niet, neem dan even kontakt op met het Juridisch Loket of Jurofoon.
Eerste aanmaning:
Vanaf 1-7-2012 dient een particuliere schuldenaar eerst -nadat hij als schuldenaar in verzuim is- middels een (kosteloze) aanmaning van de schuldeiser in gebreke worden gesteld. De schuldenaar kan dan alsnog binnen 14 kalenderdagen de vordering voldoen. Pas als de schuldenaar geen gebruik heeft gemaakt van deze mogelijkheid, mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.
Ten aanzien van vorderingen op bedrijven (zakelijke vorderingen) geeft de wet (nog steeds) de vrijheid om de hoogte van de incassokosten zelf te bepalen en van de particuliere staffel af te wijken. En percentage van 15% is daarbij niet ongebruikelijk.
*Mogen incassokosten hoger zijn dan de hoofdsom?
Het antwoord op deze vraag is: JA! In de nieuwe wetgeving (van dwingend recht) is een minimum bedrag voor de incassokosten nu vastgesteld op 40 euro. Is de hoofdsom (de kale schuld) dus lager dan 40 euro, dan komen er bij de eerste staffel 40 euro incassokosten bovenop.
*Ik heb een aanmaning ontvangen. En nu?
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... en-nu_.htm
(tijdelijke informatie/regeling per 1-7-2012):
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
(inclusief calculator)
Wie meer wil weten over:
*Ik heb een aanmaning ontvangen
*Wat is een aanmaning?
*Wat zijn de juridische gevolgen van een aanmaning?
Zie:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... /artikelen
(Bron: judex.nl/Jurofoon/Schuldinfo.nl/alfatrion/Maxiem/ReadAC)
Maxiem/ReadAC
Eerste aanmaning:
Vanaf 1-7-2012 dient een particuliere schuldenaar eerst -nadat hij als schuldenaar in verzuim is- middels een (kosteloze) aanmaning van de schuldeiser in gebreke worden gesteld. De schuldenaar kan dan alsnog binnen 14 kalenderdagen de vordering voldoen. Pas als de schuldenaar geen gebruik heeft gemaakt van deze mogelijkheid, mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.
Ten aanzien van vorderingen op bedrijven (zakelijke vorderingen) geeft de wet (nog steeds) de vrijheid om de hoogte van de incassokosten zelf te bepalen en van de particuliere staffel af te wijken. En percentage van 15% is daarbij niet ongebruikelijk.
*Mogen incassokosten hoger zijn dan de hoofdsom?
Het antwoord op deze vraag is: JA! In de nieuwe wetgeving (van dwingend recht) is een minimum bedrag voor de incassokosten nu vastgesteld op 40 euro. Is de hoofdsom (de kale schuld) dus lager dan 40 euro, dan komen er bij de eerste staffel 40 euro incassokosten bovenop.
*Ik heb een aanmaning ontvangen. En nu?
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... en-nu_.htm
(tijdelijke informatie/regeling per 1-7-2012):
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
(inclusief calculator)
Wie meer wil weten over:
*Ik heb een aanmaning ontvangen
*Wat is een aanmaning?
*Wat zijn de juridische gevolgen van een aanmaning?
Zie:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... /artikelen
Maxiem/ReadAC
De tekst van Maxiem kun je weggooien want daar heb je niets aan. Als ik dat zo lees trad verzuim in voor 1 juli. De hoofdsom is 800 euro en in totaal verlangt het incassobureau nu 1038 euro van je. Volgens de BIK staffel is het (zachte) plafon voor de incassokosten dan 150 euro, maar het Rapport Voorwerk beveelt aan dit niet hoger te laten zijn dan 15%, hier dus 120 euro. Hier moet nog de wettelijke rente bij. Mijn advies is om 800+120=920 euro te betalen plus de wettelijke rente.
Maar Maxiem gebruikt wel jou naam in zijn/haar bron.alfatrion schreef:De tekst van Maxiem kun je weggooien want daar heb je niets aan. Als ik dat zo lees trad verzuim in voor 1 juli. De hoofdsom is 800 euro en in totaal verlangt het incassobureau nu 1038 euro van je. Volgens de BIK staffel is het (zachte) plafon voor de incassokosten dan 150 euro, maar het Rapport Voorwerk beveelt aan dit niet hoger te laten zijn dan 15%, hier dus 120 euro. Hier moet nog de wettelijke rente bij. Mijn advies is om 800+120=920 euro te betalen plus de wettelijke rente.
Maxiem gebruikt ook zichzelf als bronvermeldingChocomelk schreef:Maar Maxiem gebruikt wel jou naam in zijn/haar bron.alfatrion schreef:De tekst van Maxiem kun je weggooien want daar heb je niets aan. Als ik dat zo lees trad verzuim in voor 1 juli. De hoofdsom is 800 euro en in totaal verlangt het incassobureau nu 1038 euro van je. Volgens de BIK staffel is het (zachte) plafon voor de incassokosten dan 150 euro, maar het Rapport Voorwerk beveelt aan dit niet hoger te laten zijn dan 15%, hier dus 120 euro. Hier moet nog de wettelijke rente bij. Mijn advies is om 800+120=920 euro te betalen plus de wettelijke rente.
Hahaha inderdaad.Emmy75 schreef: Maxiem gebruikt ook zichzelf als bronvermelding
Maxiem/ReadAC
Dat wil nog niet zeggen dat deze tekst correct is of in de situatie toepasbaar is. De eerste fout die Maxiem maakt is de suggestie dat je een schuldenaar in gebreke moet stellen nadat deze in verzuim is geraakt. Door de schuldenaar in gebreke te stellen breng je hem in verzuim. De tweede fout die Maxiem maakt is door niet te kijken naar wanneer het verzuim is in getreden. Als het verzuim voor 1 juli 2012 is ingetreden, dan geldt de oude situatie. Als het verzuim vanaf 1 juli 2012 is ingetreden dan geldt de nieuwe situatie.Chocomelk schreef:Maar Maxiem gebruikt wel jou naam in zijn/haar bron.
@ alfa,
Die eerste heb ik ook nog wel eens geschreven in een van de beruchte verwijstopics.
Die eerste heb ik ook nog wel eens geschreven in een van de beruchte verwijstopics.
Ter onderbouwing van 15% c.q. 120 euro in afwijking van de BIK staffel:
LJN BQ2340, Gerechtshof 's-Hertogenbosch, HD 200.003.174 schreef:3.3.8. Het hof stelt vast dat de VvE aan hoofdsom een bedrag vordert van € 517,99 en aan buitengerechtelijke incassokosten een totaalbedrag van € 205,--, bestaande uit een incassovergoeding CBG VVE management ad € 55,--, die door de VvE niet afzonderlijk is toegelicht, en een vergoeding volgens de staffel kantonrechters ad € 150,--, diedoor de VvE wel is toegelicht. Het hof oordeelt het redelijk om voor de daadwerkelijk verrichte buitengerechtelijke incassowerkzaamheden een vergoeding toe te kennen. Het in totaal gevorderde bedrag van€ 205,-- aan buitengerechtelijke incassokosten - ongeveer 40% van voornoemde hoofdsom – komt het hof evenwel te hoog voor. Hoewel de door de kantonrechters gehanteerde staffel incassokosten bij een hoofdsom van € 517,99 uitkomt op een bedrag van € 150,--, beveelt het Rapport Voorwerk II aan niet meer dan 15% van de hoofdsom als buitengerechtelijke incassokosten toe te wijzen. Aangezien de VvE niet heeft aangetoond dat de werkelijk gemaakte kosten hoger zijn, acht het hof het redelijk de buitengerechtelijke incassokosten te matigen tot het bedrag van€ 77,70. In zoverre slaagt grief V.
http://jure.nl/BQ2340
Terwijl jullie bekvechten :') Volgens mij heeft TS hier een schuld van een microcrediet.
Kun je de kosten eens uitsplitsen TS;
XXX hoofdbedrag
XXX rente
XXX incassokosten
XXX ????
En de voorwaarden mbt terugbetaling van het betreffende microcreditbedrijf hier bij voegen.
Kun je de kosten eens uitsplitsen TS;
XXX hoofdbedrag
XXX rente
XXX incassokosten
XXX ????
En de voorwaarden mbt terugbetaling van het betreffende microcreditbedrijf hier bij voegen.
De hoofdsom is 800 euro. Blijft 238 euro over aan rente en incassokosten. Ik vermoed dat men voldoende heeft gedaan om incassokosten te mogen rekenen, omdat TS aangeeft herinneren te hebben ontvangen.