LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
farah76
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2006 18:19

Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door farah76 »

Het onderwerp zegt het al: Wat als iemand veel schulden heeft (in de duizenden euro's), een minimumuitkering heeft en dus echt geen mogelijkheid ziet de schulden af te lossen? Is er iemand die weet hoe dan verder te gaan? Het gaat om zowel zakelijk gemaakte als privé schulden, persoon is alleenstaand met 2 kinderen, woont in een huurwoning, krijgt een WAO-uitkering en werkt dus niet.
Bovenop de reeds bestaande schulden is nu nog een flinke belastingschuld gekomen. De persoon kan met het inkomen onmogelijk rondkomen en veel dingen worden door haar bejaarde moeder die het ook niet breed heeft betaald. Schulden blijven zich opstapelen, een keer houdt het op.
Weet iemand hier wat er kan gebeuren? Wordt er dan beslag gelegd? Zo ja, op wat dan? Wordt er ook beslag gelegd op speelgoed van kleine kinderen (blokken, fisher-price treinrails, bordspelletjes etc.)? En kinderkleding?
Wordt er dan ook beslag gelegd op een kinderbed gemaakt door de moeder?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die kennis van zaken hebben en mijn vraag wat betreft kinderspullen kunnen beantwoorden.

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door JFG »

Kort antwoord: nee, dit mag niet.. en als het al zou mogen dan bestaat er ook nog de menselijkheid van de betreffende deurwaarder...

farah76
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2006 18:19

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door farah76 »

Fijn, zo'n snelle reactie, bedankt.
Ik zit er namelijk een beetje mee in m'n maag.
Financieel gaat het ons niet zo voor de wind dat we voor duizenden euro's iemand uit de schulden kunnen helpen. Voor die kindjes vind ik de situatie allemaal zo verschrikkelijk. Zolang het voor hen niet een traumatische ervaring gaat worden is het wat mij betreft wat minder erg. Kinderen zijn nu eenmaal altijd onschuldig in dit soort situaties. Fijn dat daar dus kennelijk rekening mee gehouden wordt.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door ronald g »

@farah76, Gezien de problemen zo snel mogelijk liefst morgenvroeg naar de gemeente en een afspraak maken voor schuldhulp verlening. Met toestemming en een brief van de persoon in kwestie of beter nog samen. Dit lijkt me een geval waar je zelf niet uitkomt, beslaglegging en daadwerkelijke verkoop geven geen kwijtschelding. De spullen worden voor een appel en een ei verkocht aan een opkoper en de restschuld blijft, even als de incassokosten. zolang er niet volledig aan de betaling voldaan is blijven deze oplopen, dan is het leed niet meer te overzien.

Sterkte Ronald.

farah76
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2006 18:19

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door farah76 »

Ik dacht ook dat je hulp aan kon vragen in zo'n geval, heb zelfs verschillende instanties gebeld. Is lastig, omdat ik geen zicht heb op de volledige situatie en schulden en ook nog in het buitenland woon. Wel begreep ik dat ze uiteindelijk toch eerst schuldsanering aan zal moeten vragen, maar dat kan dan weer niet omdat er ook zakelijke schulden zijn.

De persoon in kwestie zegt dat ze geen hulp kan krijgen, omdat ze ook zakelijke schulden heeft. Zou dat kunnen?

Weet iemand waar je eigenlijk terecht kunt met dubbele schulden (zowel zakelijk als prive).

De situatie is echt ernstig, vooral voor de kindjes. De schulden blijven oplopen en elke dag leeft het gezin in angst. Alle tips zijn welkom.

Ronald, kan deze persoon dan wel bij de gemeente schuldhulp aanvragen? Is daar een aparte afdeling voor?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat kan maar dan is het wel heel drastisch. Toch wel het beste en daar kan de schuldhulpverlening ook mee helpen. Anders kan het ook nog zelf door een brief te sturen naar de rechtbank met het verzoek tot toelating WSNP. Deze wordt enkel toegekend als er geen enkele mogelijkheid is tot betaling. Het is een harde maatregel maar dan de enigste mogelijkheid. Google eens rond over de WSNP en bekijk de mogelijkheden. Deze regels zijn er ook voor voormalige zaken mensen maar ze zal het zelf moeten doen. Nog een vraag is het bedrijf failliet gegaan of opgeheven, was het een èènmanszaak?

Succes Ronny.

farah76
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2006 18:19

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door farah76 »

Ik denk dat de uitweg voor deze situatie altijd drastisch zal zijn, helaas. Hopelijk ziet ze in dat het toch tijd is echt actie te ondernemen.

Het gaat om een eenmanszaak die nog steeds bestaat, maar waar al tijden (ik geloof een jaar of 2) geen of bijna geen (en dan bedoel ik hooguit enkele tientallen euro's) inkomsten meer uitkomen.
De schulden van het bedrijf blijven dus bestaan, gek genoeg heeft nog geen van de schuldeisers faillissement aangevraagd. Nu klopt dus de belastingdienst ook nog aan voor een fiks bedrag en dreigt het echt fout te gaan.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door ronald g »

Dan wordt het moeilijk maar niet onoplosbaar. Het wordt nog drastischer want ik heb het zelf meegemaakt. 1 telefoontje naar de rechtbank en je bent voorlopig klaar. De uitleg, je vraagt je eigen zakelijk faillisement aan, deze wordt binnen een week behandeld, er wordt gevraagd ben u opgehouden met betalen, je zegt ja dan krijg je een papier onder je neus die teken je en je hoort een hamerslag. dat is binnen een paar minuten klaar, echt waar ik stond er ook van te kijken. er wordt een curator toe gewezen. Het nadeel is, of een voordeel dat je als natuurlijk persoon daar in meegaat. Na de uitspraak worden alle beslagleggingen opgeheven. Je bent alle zeggenschap kwijt over de post en zakelijk mag je niets meer. Je bent zogenaamd handels onbekwaam en mag niets meer financieel beslissen. Ik neem niet aan dat ze een duur schilderij aan de muur heeft want die had ze dan alwel verkocht. Let wel dat schulden opeisbaar blijven maar voor een periode in de ijskast gaan. Als de curator alle bezittingen en schulden geinventariseert heeft en hij ontdekt geen fraude of zo iets kan hij het faillisement be eindigen en voordragen voor de WSNP.

farah76
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2006 18:19

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door farah76 »

Zijn de zakelijke schulden dan wel verdwenen als er uiteindelijk een faillissement wordt uitgesproken?
Mijn idee was namelijk ook dat ze beter haar zaak failliet zou kunnen laten gaan, maar als ze die schulden dan later toch nog zou moeten betalen heeft dat niet veel zin. Alhoewel, het leven is voor hen nu bijna ondraaglijk.
Is het niet zo dat het geld kost om een faillissement aan te vragen? Ik dacht dat dat 1000-1400EUR kost. Klopt dat?
Zakelijk doet ze al niets meer, dus wat dat betreft zou het niets uitmaken. Wel zou ze dan de weinige artikelen in moeten leveren die ze vanuit haar zaak gekocht heeft, maar dat lijkt mij ook niet onoverkoombaar.

Is er nog een andere manier om schuldhulp te krijgen dan door een faillissement los te geraken van dat bedrijfje?

Van fraude is verder geen sprake. Ook zijn er inderdaad geen dure spullen in haar woning aanwezig. Er valt niet veel te halen, hooguit een pc, wasmachine, koelkast en tv. Verder echt niets. Ook een auto heeft ze niet. Lijkt mij dat het voor een curator niet al te lastig zal zijn.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door ronald g »

Helaas de schulden privè als zakelijk verdwijnen niet en blijven opeisbaar maar er wordt van de curator verwacht om deze op te vragen en in rapport te vermelden aan de rechter commisaris tot die tijd mag er niets ten uitvoer gelegd worden.
Helaas werken stadsbanken of schuldhulpverleners enkel voor particulieren en niet voor ondernemers. Lichtpunt is wel dat hoe drastisch ook, een faillisement aanvraag die je zelf doet gratis is. De zakelijke inkomsten, zoals door u vermeld zijn niet op te lossen.Dus is er opgehouden met betalen. Waar geen geld is valt niets te halen hoe graag ze dat ook zou willen. Ik zou adviseren om toch de afspraak bij de rechtbank te maken u krijgt dan meteen de zittingsdatum te horen.
Bij de toelating Wsnp wordt privè en zakelijk in 1 mandje gegooit dus 1 schuld en bij een schone lei na afloop kwijt gescholden

Het wordt nog spannend maar geloof me leven met angsten voor deurwaarders e.d. is veel traumatischer.

Veel wijsheid gewenst.

Ronald.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Faillisement is geen oplossing, daar blijf je levenslang aan vast zitten.
Zodra er dan weer inkomsten zijn in wat voor vorm dan ook, moeten deze weer worden afgedragen tot op het minimun bijstands niveau.
Zelf heb ik het ook overwogen, maar er van af gezien en gekozen voor de WSNP.
Nog een jaar, dan ben ik hier ook glad mee, dus kan ik dan misschien weer eens wat anders doen als het mij wat gezondheid enz. nog gegeven wordt.
Bij mij waren er geen privé schulden, deze heb ik ook nooit gehad, wel zakelijke schulden die zijn veroorzaakt door anderen.
Een half jaar voor mijn pensionering is mijn bedrijf in 2 maanden 3X het doelwit van criminelen geweest. Er waren nog zat mogelijkheden om het op te vangen, doch door de incasso bureaus en de bank wordt dit gewoon onmogelijk gemaakt.
De enige optie was de zaak te sluiten, want met schulden en een huur achterstand mag je hier niet je bedrijf verkopen, eerst betalen en dan praten.
Dan wordt je hoofdelijk aansprakelijkgesteld en dan is het eind helemaal zoek.
Dan doe je een aanvraag voor de WSNP en dan leggen ze gelijk beslag op je rekeningen, met als gevolg dat mijn pensioen en mijn oudedag verzekering waar ik netjes 45 jaar premies voor betaald had, ook gelijk weer tot op de laatste cent konden worden ingeleverd.
De resterende schulden zijn door de WSNP over genomen en die moeten in 3 jaar tijd worden afgelost.
Zo gaat dat als je altijd eerlijk zaken hebt gedaan.
Ik heb nu alleen een AOW uitkering en die is niet al te hoog, maar ik hoef nu niet meer te zorgen dat er geld op de rekening komt en dat is een zorg minder.
Het is zwaar, maar ik blijf altijd nog het licht aan de horizon zien en dat maakt mij toch nog gelukkig.
Dus voordat er lieden zijn die zeggen dat ik klaag, no way, nog 11 maanden en ik ben schoon!
Voor de topic starter, zoek hulp en succes.

Vr. Gr. Hans.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door mr T. »

Weet iemand hier wat er kan gebeuren? Wordt er dan beslag gelegd? Zo ja, op wat dan? Wordt er ook beslag gelegd op speelgoed van kleine kinderen (blokken, fisher-price treinrails, bordspelletjes etc.)? En kinderkleding?
Wordt er dan ook beslag gelegd op een kinderbed gemaakt door de moeder?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die kennis van zaken hebben en mijn vraag wat betreft kinderspullen kunnen beantwoorden.
Beslag op speelgoed is eventueel wel aan de orde, Beslag op kinderkleding mag niet. Beslag op het kinderbed mag ook niet.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beslag op speelgoed? Volgens de wet mag het, maar wat brengt tweedehands speelgoed nou op? Een deurwaarder die zoiets doet is dan echt een smerig varken om via kinderen de schuldenaar onder druk te zetten. Ik hoop niet dat dat vaak is gebeurd, want iemand die speelgoed afpakt van een kind zou volgens mij ook in staat zijn ergere dingen met kinderen te doen.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Guusje »

speelgoed zoals poppen, lego, autootjes en zo worden niet zo snel in beslag genomen. maar de Nintendo, gameboy en dergelijke weer wel.
naast een stukje emotie waarmee de deurwaarder rekening probeert te houden moet hij ook aan zijn opdracht denken.
(kinder)kleding mag wel degelijk in beslag worden genomen, alleen dat wat men aan heeft niet. maar de trui en de broek zullen niet zo heel veel opleveren, die worden meestal wel overgeslagen, maar de lederen broek / rok / jas en dergelijke, ja die wordt dan wel in beslag genomen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Guusje,

Ik denk niet dat een tweedehands gameboy of nintendo zoveel opbrengt. En kleding die een ander al heeft gedragen, waar die in gezweet, en wellicht gepiest en gepoept heeft... Voor mij is dat precies de reden waarom ik mijn kleding nieuw koop, ik vind het gewoon een vies idee. Daarom denk ik niet dat kleding ook zoveel zal opbrengen. Al helemaal niet bij dit soort verkopen waarbij de deurwaarder de spullen absoluut kwijt moet.

Ik geloof niet dat je bij openbare verkoop van zulke dingen je kosten eruit haalt. Dan moet je al gauw denken aan sieraden o.i.d. Of een eigen PC, maar dan moet die ook niet te oud zijn. Een fiets kan ik me ook nog wel indenken dat die de moeite waard kan zijn.

Het enige motief voor beslaglegging op dingen die tweedehands weinig opleveren is onder druk zetten van de schuldenaar, die er immers emotionele waarde aan hecht. Iemand die dat doet door speelgoed van kinderen af te pakken is echt verschrikkelijk diep gezonken.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Guusje,

Je reactie op mij was blijkbaar verwijderd... Ik snap niet echt waarom want dat deed wel ter zake...

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door mr T. »

Iemand die dat doet door speelgoed van kinderen af te pakken is echt verschrikkelijk diep gezonken.
Denk dat de schuldeiser hier wel wat anders over denkt. Rekeningen horen nu eenmaal betaald te worden. Wanneer rekeningen niet worden betaald, dan kan dat consequenties hebben.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@Mr. T,
Ik ben het helemaal met je eens, waar het betrekking heeft op (dure)spelcomputers, sportfietsen, sieraden etc.

Maar als een deurwaarder goederen beslaat die weinig tot niks opleveren (tweedehandsspeelgoed heeft op de eerder genoemde artikelen na over het algemeen geen hoge straatwaarde) dan doet hij dat om de schuldenaar onder druk te zetten. Als jurist weet jij hoogstwaarschijnlijk net als ik dat beslag zeer vaak als pressiemiddel wordt gebruikt.

En wie dat doet met kinderspeelgoed is in mijn ogen absoluut een misselijk schepsel dat maar beter zelf geliquideerd kan worden in plaats van het vermogen van de schuldenaar.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Guusje »

moet je toch maar eens meer de advertenties lezen. het wordt ook inderdaad verkocht en dus ook gekocht.
er zijn mensen die hun hebben en houwen van de bingo halen, maar er zijn er ook plenty die het uit de executieverkoop halen; en dat verkopen ook daadwerkelijk uitgevoerd worden weet ik uit de praktijk.
bedenk trouwens wel dat voor de aanschafprijs van een gameboy / nintendo of enig ander spelcomputerding en bijbehorende software, spelletjes en weet ik niet wat, de openstaande rekening(en) betaald hadden kunnen worden.
en als er voor 5000 eur aan treinstellen staat, of een complete verzameling aan legobouwwerken, ja jammer van de verzamelwoede van papa, maar ook die worden dan verkocht. het is wat anders als er twee treintjes staan en/of een bak(je) met legostenen.

Jaqueline
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 okt 2006 23:47

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Jaqueline »

Weet iemand hier wat er kan gebeuren? Wordt er dan beslag gelegd? Zo ja, op wat dan? Wordt er ook beslag gelegd op speelgoed van kleine kinderen (blokken, fisher-price treinrails, bordspelletjes etc.)? En kinderkleding?
Wordt er dan ook beslag gelegd op een kinderbed gemaakt door de moeder?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die kennis van zaken hebben en mijn vraag wat betreft kinderspullen kunnen beantwoorden.
Ik heb het bij een vriendin mee gemaakt, ja ook kinder speelgoed wordt beslag gelegd, het gaat niet om dat het weinig opbrengt maar dat het bij elkaar zo veel opbrent dat er schulden van betaald kunnen worden. Waar ze niet aanmogen komen zijn de spullen zoals 4 stoelen en bedden. Kijk naar wat ooit Patty Brard ook is overkomen.
Triest maar waar.
Voor diegene die dit mee moeten maken wens ik ze heel veel sterkte in deze moeilijk tijd.

Gesloten