LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yellowbrick / EDR incassokosten 452%!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
diggler

Yellowbrick / EDR incassokosten 452%!

Ongelezen bericht door diggler »

Een tijdlang had ik een abonnement op Yellowbrick (parkeergeld betalen via GSM), erg makkelijk. Omdat ik mijn auto heb verkocht niet meer nodig dus opgezegd (eind februari 2008). Kreeg n mail terug met dat er nog een bedrag openstond van € 16,27. Zodra dit bij mij afgeschreven was zou de opzegging in orde gemaakt worden. Heb nog gereageerd door te vragen naar een nota; Yellowbrick doet immers alles per email. Geen antwoord, de incasso heeft ook nooit plaatsgevonden.

5 mei ontving ik een brief van EDR Incasso, ik moet binnen 5 dagen betalen. Het gaat dan om de volgende bedragen:

hoofdsom 1: € 13,02
hoofdsom 2: € 3,30
dossierkosten debiteur: € 29,75
buitengerechtelijke kosten: € 44,03

een totaal van € 90,10

Totale incassokosten dus € 73,78. Op een hoofdsom van 16,32 is dit 452%!!!!

Los van het feit dat ik de bijkomende kosten buitensporig vind, ben ik het oneens met het feit dat EDR Incasso mij een vordering stuurt. Mijns inziens is Yellowbrick in gebreke gebleven door a) niet te incasseren en b) mij geen nota/herrinnering te sturen.

Heb op 7 mei de hoofdsom aan Yellowbrick betaald; kreeg op 9 mei een brief van EDR Incasso met de bevestiging daarvan. Met de aankondiging dat er nog een restschuld openstaat van € 73,84...

Kan iemand iets zeggen over mijn (on)gelijk in deze situatie?

Alvast bedankt voor je reactie!

Bor Komorovski

Re: Yellowbrick / EDR incassokosten 452%!

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Bij incassokosten geldt de “dubbele redelijkheidstoets”. Allereerst wordt gekeken of het berekenen van de kosten redelijk is, vervolgens wordt de hoogte getoetst.

Als je om een nota hebt gevraagd en die niet hebt gekregen denk ik dat berekening van incassokosten niet redelijk is. Temeer daar ik uit je reactie kan afleiden dat je in principe gewoon bereid was te betalen als er nog wat openstond.

Ook de hoogte is m.i. niet redelijk. De rechtspraak en incassopraktijk gaan in principe uit van EUR 37 incassokosten voor hoofdsommen onder de EUR 250. De kosten splitsen in “dossierkosten” en “buitengerechtelijke kosten” doet hier niet aan af, het zijn allemaal incassokosten.

Ik raad je aan schriftelijk op deze gronden verweer te voeren en er verder aan toe te voegen dat ze, indien ze het er niet mee eens zijn, maar naar de rechter moeten stappen.

diggler

Re: Yellowbrick / EDR incassokosten 452%!

Ongelezen bericht door diggler »

Heb de volgende brief de deur uit gedaan:

Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw brief van 9 mei 2008 inzake mijn vermeende schuld aan Yellowbrick. Zoals in mijn email van 7 mei jongstleden aan Yellowbrick vermeld (CC aan EDR) ben ik het niet eens over de gehanteerde procedure.
Eind februari heb ik mijn abonnement bij Yellowbrick opgezegd. In antwoord daarop kreeg ik een email met daarin de volgende tekst: “Ik heb uw brief ontvangen over het opzeggen van uw Yellowbrick abonnement. Ik kan uw abonnement pas opzeggen als u het openstaande bedrag van € 16,27 heeft betaald. Kunt u mij een e-mail sturen als dit bedrag bij u is afgeschreven, dan zal ik de rest in orde maken.”
Bovengenoemd bedrag is bij mij nimmer afgeschreven, noch heb ik daarvan een nota/herrinnering ontvangen. Mijn reactie aan Yellowbrick was als volgt: “had geen idee dat er nog een bedrag openstond. Zal het in orde maken; zou je nog een kopie van de factuur willen mailen?.”
Vervolgens heb ik van Yellowbrick niets meer vernomen; noch is het bedrag bij mij afgeschreven. Mijns inziens is het onterecht dat ik over deze kwestie wordt aangeschreven door een incassobureau, daar Yellowbrick:
a) heeft verzuimd het bedrag bij mij te incasseren
b) heeft verzuimd mij een nota/herrinnering te sturen
Aangezien ik zelf om een nota heb gevraagd vind ik uw incassokosten onredelijk; temeer omdat ik terdege bereid was het openstaande bedrag te betalen. Ook de hoogte van uw bijkomende kosten vind ik absurd (425%!!!). De rechtspraak en incassopraktijk gaan in principe uit van € 37,- incassokosten voor hoofdsommen onder de € 250,-. Uw kostensplitsing in “dossierkosten” en “buitengerechtelijke kosten” doen hier wat mij betreft niet aan af, het zijn allemaal incassokosten.
Hierbij verzoek ik u dan ook uw incassopogingen te staken. Ik beschouw deze zaak vanaf dit moment als afgedaan. Mocht u alsnog overgaan tot gerechtelijke maatregelen zie ik deze procedure met vertrouwen tegemoet.

Hoogachtend,

Heb tot op heden niets vernomen...

Gesloten